Nästa artikel
Bilfrågan: Hur dämpar jag vindbruset i Volvo V70?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur dämpar jag vindbruset i Volvo V70?

Publicerad 10 februari 2017
Frågeställaren upplever ett besvärande vindbrus i sin Volvo V70 från 2015.
”Har provat med en braständare och med full fart på fläkten fladdrar lågan i bilens bakre övre hörn. Finns någon lösning på mitt vindbrusproblem?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Familjen har en Volvo V70 från 2015. Vi upplever att det är ett påtagligt vindbrus i båda framsätena. Från cirka 80 km/tim så är det störande. Vår tidigare V70 från 2006 hade betydligt mindre vindbrus i framsätena. Jag har provat med en braständare och med full fart på fläkten fladdrar lågan i bilens bakre övre hörn. Finns någon lösning på mitt vindbrusproblem?
Rolf Landernäs
 
Svar:
Vindbrus kan uppstå av många orsaker; runt backspeglarna, av lister som inte är riktigt inpassade och så vidare. 
Att lågan på braständaren fladdrar längst bak i bilen när fläkten går för fullt är ett tecken på att ventilationen är effektiv och att friskluften når genom hela bilen. 
Då vi i våra system inte kan se att frågeställaren varit på någon av våra verkstäder för att försöka komma till rätta med problemet är det vår första rekommendation. Det vill säga ett besök hos en auktoriserad Volvoverkstad för att gå igenom bilen och förhoppningsvis hitta vad vindbruset kan bero på.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-10 10:31
Roger Skagerström1

Det där med braständaren fattar jag inte? "Jag skruvar upp stereon på maxvolym - men då låter det så mycket! Ska det vara så?"

#2 • Uppdaterat: 2017-02-10 10:48
skarj

Ska väl vara nåt försök på mått på drag i bilen, full fläkt fattar däremot inte jag, borde ju vara avstängd fläkt om man nu vill visa på att det drar in luft utifrån i bilen, men jag kanske missuppfattat jag med? Kan hålla med om att det inte är ett glasklart påstående i frågan...

#3 • Uppdaterat: 2017-02-10 13:56
Tvärnit

Så korrekt svarat som det går...Högt vindbrus i en Volvo är ju inte vad man normalt förväntar sig, har frågeställaren köpt bilen ny eller som beg? Det kan vara så att bilen har varit ute för en olycka där rep har gjorts med mindre lyckat resultat eller så bra som det gick.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-10 19:12
christer_1

Fattar inte heller frågeställarens test med braständaren. Han måste ju förstå att luft som kommer in med fläkten måste ju också åka ut någonstans , troligtvis där bak i bilen. Stäng istället av fläkten som skarj säger och lyssna t.ex. när någon annan kör.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-10 20:37
CEAT

Byt bil är svaret på din fråga.

#6 • Uppdaterat: 2017-02-12 12:49
erikivan72

Enklaste lösningen; Peltor!

#7 • Uppdaterat: 2017-02-13 10:15
J.L

Jag tror att personen trycktestat kupén genom att bilen stått stilla och startat kupéfläkten på högsta hastighet för att se var det pyser ut luft. Normalt ska luften gå ut i bagageutrymmet och ner och ut bakom stötfångarna där det sitter spjäll, som förhindrar att luften sugs in där. Skulle vilja säga att det är en bra idé att när bilen har övertryck "läcksöka" med en tändare för att se var det pyser ut luft. På Volvo justeras dörr ramarna genom att man bryter till dörr ramen i överkant med lagom mycket våld och knäcker till den för att uppnå täthet. En okulärbesiktning av passningen mot övriga bilen rekommenderas före, knäckningen. Detta gör Volvoverkstäderna men kunderna känner inte till detta. Andra märken kan det finnas justeringsmöjlighet separat för rutramen.

#8 • Uppdaterat: 2017-02-16 09:06
Jörgen Öryd

Något är fel. Har en V70 -13. En av de tystaste bilar jag haft. Varken vindbrus eller motorljud som stör. Däcksljud däremot, vilket är olika beroende på fabrikat.

#9 • Uppdaterat: 2017-02-17 16:40
S-E S

Kör långsammare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.