Nästa artikel
Bilfrågan: Hur byta vätska?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur byta vätska?

Publicerad 3 januari 2013 (uppdaterad 3 januari 2013)
"Hur byter man gammal rostig kylarvätska i en Mazda 626 från 1990?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Hur byter man gammal rostig kylvätska på en Mazda 626 -90?

Saman Jalal Ali

SVAR:
Bara att öppna under kylaren, tömma ut och hälla på ny. Starta motorn och håll den på högre varvtal under 20 sekunder – kolla nivån. Kör bilen till arbetstemperatur låt sedan svalna och kolla nivån igen. Klart.
 

Bengt Dieden, Vi Bilägare
 

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-03 09:22
saabnisse

Riktigt så enkelt är det inte.
På en bil som är mer än tjugo år gammal har det hunnit bli en hel del gegga i kylsystemet.
Det bästa är att efter det att den gamla kylvätskan tappats ur, det ska ske i en tät dunk som lämnas till en avfallsanläggning (glykolen är giftig!), fyller man med rent vatten där man löst upp minst en portion maskindiskmedel (1 portion/5liter vatten).
Kör sedan motorn ordentligt varm, låt den svalna och tappa ur geggan.
Är det väldigt mycket smörja i kan man upprepa detta, annars räcker det med att spola ur med rent vatten innan man häller i ny fräsch kylvätska.
Och givetvis kollar man alla slangar och klämmor innan ny vätska fylls på.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-03 11:36
Mistro

Vet inte hur det är med just Mazda men vissa bilar är det betydligt krångligare på så jag skulle inte rekomendera detta om man är okunnig.
Har själv förstört en Bmw 323i då jag skulle göra detta.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-03 12:31
Hackenbush

Betydligt bättre svar av saabnisse än av Vib tycker jag.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-03 13:32
saabnisse

Hur bar du dig åt då Mistro?
På de bilar som har tappventil på block och/eller kylare gäller det ju att vara försiktig så man inte bryter sönder den.
Finns ingen tappventil blir det att lossa en av de nedre slangarna och då kan det bli jobbigt eftersom slangen oftast klistrat fast rejält i anslutningarna och då är det enklast att välja den billigaste (oftast rakaste) slangen, skära av den och sedan ersätta med en ny.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-03 21:34
Mistro

Minns inte exakt men har för mig att jag bara tog av den nedersta kylarslangen och lät vätskan rinna ut.
Spolade igenom systemet någon gång och blandade ny vätska innan påfyllning.
Efter att ha startat motorn så gick den varm efter en stund och jag lyckades aldrig få ut all luft varpå bilen inte längre kunde brukas.

Andra sade att det kunde vara svårt att få ut all luft ur dessa system och jag var inte intresserad av att lämna in bilen på verkstad så den såldes som "gör det själv bil" ( 325it -88 )
Vet således inte om motorn faktiskt var skadad men skadan var stor nog för mig ändå för tillfället.
En 10.000 kronors bil förvandlades till en 5000 kronors bil på en timme eftersom att jag var klantig/okunnig och bara ville hålla bilen i ordning.
Men den nya ägaren blev ju glad förståss då han fick en bra rallybil för lite pengar. ( motorn m.m skulle inte användas ändå )

#6 • Uppdaterat: 2013-01-04 11:10
saabnisse

Det kan vara lite lurigt att bli av med luften i kylsystemet, men ett sätt är att lossa övre slangen mellan kylare och topp.
Men man kan behöva fylla flera gånger.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-04 22:59
saabnisse

milkylainen, det är inga problem med korrosiva angrepp från maskindiskmedel den korta tid det finns i kylsystemet och kom ihåg att här rör det sig om en mer än tjugo år gammal bil.
Då räcker det sällan med bara renspolning med vatten.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-04 23:26
stressulf

maskindiskmedel har intet å gjøre i et kjølesystem bare spyl gjennom med rent vann. og la skiten som kommer ut behandles som spesialavfall, så sjekkes
alle slange og klemmer og ny glykol og vann fylles på og motor varmkjøres og væaskenivå etterkontrolleres

#9 • Uppdaterat: 2013-01-04 20:41
milkylainen

Maskindiskmedel är väldigt korrosivt. Det har inget att göra i ett kylsystem på en bil. Det är klart, är det en skrotbil kan man ta till radikala metoder, men inget jag rekommenderar. Om bilen inte överhettar så finns det ingen anledning att tro att den är allvarligt igensatt. Spola bara rent med vatten och i med nytt glykol enligt gängse metoder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.