Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar över kamkedjans livslängd i Saab 9-3 som kombi.
Frågeställaren undrar över kamkedjans livslängd i Saab 9-3 som kombi.

Bilfrågan: Hur bra är kedjan i 9-3?

Bilfrågan

"En del säger att kedjan ska bytas och andra att den ska hålla motorns hela livslängd. Vad gäller och hur bra är kamkedjorna i Saabmotorerna?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Saab 9-3 Vector kombi från 2006 som har en tvålitersmotor med kamkedja. Bilen har snart gått 19 000 mil. Måste jag byta kamkedja och vid vilket miltal ska den i så fall bytas? En del säger att kedjan ska bytas och andra att den ska hålla motorns hela livslängd, men att man ska kolla styrskenorna. Vad gäller och hur bra är kamkedjorna i Saabmotorerna?
Cary
 
Svar:
Saabs ingenjörer var stolta över sina motorer och menade att det aldrig skulle behövas något kamkedjebyte under bilens livslängd, men uppmanade bilägarna att låta verkstaden kolla kedjans spänning vid ordinarie service. Det finns inget angivet bytesintervall för Saabmotorernas kamkedjor. Med tiden kan kedjespännarna bli lite slappa. Det brukar höras tydligt som rassel från kamkedjan. Då är det dags att åka till verkstad och mäta kedjans spänning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2017-05-08 10:09

Kedjan i 9-3 är förvånansvärt hållbar. Bra skit helt enkelt! =)

#2
2017-05-08 12:05

Detta är GM motorn, eller Opel, 2.0 T är en av de bästa motorena på alla sätt, kedjan håller och fel är mycket sällsynta.

#3
2017-05-08 12:11

Väldigt sällsynt med den typen av fel i 9-3:an.

#4
2017-05-08 12:43

Som sagt, dessa håller länge. En bra konstruktion!

#5
2017-05-08 15:41

OM oljan är bytt enligt boken så är det nog inga problem... Det en kam kedja tar skada av är när oljan inte byts i tid och enligt boken och helst vid 1500 mil men som sagt minst enligt boken.

#6
2017-05-08 15:45

Min förra 9000 passerade 33000 med originalkedjan.(spännaren borde nog ha fått service innan bilen såldes köpare var bekant med probl).
Synd att inte VW frågade vem som tillverkat den, hade nog sparat en del trubbel...

#7
2017-05-08 17:12

Motorn i 9-3 är en Opel motor och den är inte sämre för det. Saabs egna motorer, som alla andra motorer, av modernt snitt håller väldigt länge om man byter olja ofta! Inte en mil över 1500 mil mellan byten! Byt vx olja, olja i styrservon, bromsvätska (glöm inte kopplingshydraliken) och kylvätska så har du bil lääänge!

#8
2017-05-08 17:52

Motorn i 9-3 är en opelmotor modifierad av Saab.

#9
2017-05-08 18:37

Vi hade en tjänstebil 9-5 -06 som till slut rullat 31000 mil. Inga konstigheter med kedjan så vitt jag kan minnas.

#10
2017-08-02 08:53

Håller verkligen dom nya kamremmarna lika bra i t.ex. Audi och Volvo?

Och varför envisas Bmw, Mercedes och Lexus fortfarande med kejda.

#11
2017-08-02 11:09

Vidstige. Då jag har arbetat med maskiner drivna av remmar så kan jag inte drömma om att en rem håller lika länge som en kedja om kedja och drev och spännare är av bra material och håller toleranserna.

Remdrift är enbart en kostnads besparing för tillverkaren, vojne vad man har tampats med remmar...en rem hittar alltid fel väg, som en orm....

#12
2017-08-02 12:25

Tvärnit, tänkte också på att Vi bilägare numera i sina tester skriver att exempelvis kamrem i en VW motor håller bilens livslängd, behöver aldrig bytas. Men är det verkligen säkert? Det måste väl vara tillverkarens resonemang och då kommer man även till frågan vad som är "bilens livslängd". Ännu inte hört några klara besked där från tillverkarna men gissar att det handlar om "bara" 25,000 mil som är "bilens livslängd" i såna resonemang.

#13
2017-08-02 14:58

Bilens livslängd är tills remmen gått av!
Svårare är det inte.

#14
2017-08-02 15:47

Vidstige:
Det stämmer inte att de aldrig behöver bytas. VW säger 30.000 mil och det kanske kan räknas som bilens livslängd. Fast att de aldrig ska bytas vet jag inte vart du fått ifrån?

#15
2017-08-02 16:15

Minimats1, Vi Bilägares tester har jag fått det ifrån.
30,000 mil låter ju extremt bra, ålder brukar ju dessutom påverka.
Vad är det för åldersgräns?

#16
2017-08-02 18:49

Jag hade en jobbarkompis som bytte rem på sin Golf I vid 30000 mil för första gången, inte för att det behövdes utan för att kopplingen var slut och då passade han på.
Märkligt att inte kopplingen höll längre för den användes nästan aldrig, växlarna bröts i utan frikoppling med ett förslkräckligt skrap!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.