Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson.
Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Förlänger vikten bromssträckan?

Bilfrågan

"Har en lätt bil en kortare bromssträcka än en tung bil under samma förhållanden?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Idag blir personbilar större och tyngre. Med elbilars intåg har vikten också ökat. Med tanke på detta har jag funderat över om bromsförmågan hos olika biltyper varierar. Det jag avser med bromsförmågan är om till exempel en lätt bil har en kortare bromssträcka än en tung bil under samma förhållanden. Ni har ju gjort många däckstester, men dessa avser att utröna  skillnaden mellan olika däck på samma underlag. Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan personbilar i olika viktklasser där man använder samma typ av däck på bilarna och har för biltypen en normal däckdimension.
Kent

Svar:
Det är riktigt att bilens vikt påverkar rörelseenergin som den har vid inbromsning. Men biltillverkarna anpassar bromssystemet efter bilens vikt och prestanda. Så ju högre prestanda och vikt desto mer avancerade bromsar och för all del desto dyrare komponenter används också. En jämförelse mellan bilar med olika vikt och deras bromsförmåga, blir därför mer en jämförelse mellan olika bromskomponenter och för dem anpassade hjul.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-06-11 09:36

Ett ickesvar från ViB sida. Här kommer ett bättre svar:
Friktionskoefficienten i ett däck är beroende på lasten, den går alltså ner med ökad last, därför kommer en tyngre bil med samma däck ha en längre bromssträcka. Det som tillverkarna gjort iom den ökade tjänstevikten är att öka däckens kontaktyta med större däck för att kompensera vikten, med buller, kostnad mm som baksida. Bromsarnas storlek spelar ingen roll för en enstaka inbromsning, så länge man har kraft nog att låsa hjulen (vilket man haft dom senaste 30-40 åren), däremot är bromsbalans och ABS kalibrering också avgörande, men det är en annan fråga.

#2
2020-06-11 09:43

När vi lägger till ett väglag med låg friktionskoefficient - alltså is eller snö vintertid - så borde ju den tyngre bilen ha ytterligare en nackdel avseende stoppsträcka - kan man tycka. Men inte heller detta svarade ViB på så jag håller med om att det var ett "icke svar".

#3
2020-06-11 09:50

Maisch: Friktionskoefficienten är inte beroende av last. Den är konstant mellan två material. https://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient. Bromssträckan har med rörelseenergi att göra. En tyngre bil har större rörelseenergi än en lätt och har oftast därför längre bromssträcka.

#4
2020-06-11 11:01

Stoppa ett tåg... hahaha... eller en lastbil, det är svårare. Därför är det olyckligt med allt tyngre bilar, de blir svårare att hantera och speciellt om det är halt. Såg en video ifrån USA, en SUV körde på en asfaltsväg där det kommit lite sand ifrån öknen bredvid... antagligen minskade friktionen på ett eller två av däcken, bilen fick sladd (sladdar okontrollerat 360 grader och fortsätter) direkt och for av vägen. Bilen som var i videon hade väldigt kort hjulbas så möjligt att det bidrog till att olyckan inträffade.

#5
2020-06-11 11:35

Man skall nog fokusera mer på vilka däck bilen har, det får man aldrig slava med. Har man bra däck av välkänt märke så sover man bättre på natten.

#6
2020-06-11 12:49

Kan inte nån som faktiskt kan nåt om fysiken bakom det här skriva nåt? Härregud, 1000 ton tåg på stålhjul har väldigt lite med bilar att göra. Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten. Friktionen är ganska konstant mellan två material men det finns tex initialfriktion. Tungt fordon ger mer vikt på däcken, alltså kan man bromsa mer men hur relaterar det till ökad rörelseenergi? I höga farter tror jag inte att en standardbil har bromsutrustning till en maximal inbromsning, eller? Osv...

#7
2020-06-11 13:18

Erik har, för en gångs skull, helt rätt! Ett "rätt" dimensionerat bromssystem, med "bra" ABS, ger maximal bromsverkan - oavsett vikt.
Man kan ev. få lite bonus av att en större/tyngre bil kräver större/dyrare/bättre däck....

#8
2020-06-11 13:19

EN inbromsning ska det vara något trasigt för att inte alla bromsar ska klara. Repeterar man det utan att kyla kan det bli värre.

#9
2020-06-11 14:41

4:30 in, två bilar som inte är dåliga, bromsar väldigt olika https://www.youtube.com/watch?v=krjzyZdK504

#10
2020-06-11 14:43

Svaret på fråga är JA, en tyngre bil är svårare att stoppa än en lättare bil.
Under mina år inom banracing så visste jag varje gång en 240 kom upp bredvid på rakan på Mantorp att jag inte behövde bromsa innan han... 690kg bromsar kortare än 1000kg...

#11
2020-06-11 16:12

Skumma frågor ibland minst sagt.
Spring med en kundvagn som är fylld med 6-7 stycken 25 kg säckar med cement i en nedförsbacke och låt kompisen göra likadant i en kundvagn som är tom. På givet kommando bromsar ni upp kundvagnen.

Vem hade kortast bromssträcka ?

På en tyngre bil monterar man kralligare bromspaket. Det är inte bara för att det ser snyggt ut !

#12
2020-06-11 18:39

Newtons lagar gäller även idag och en tyngre bil har inte längre bromssträcka än en lättare. Man kan se det om man jämför en Smart med en Audi Q7 (den senare väger 100% mer) - båda stannar på ca 40 meter från 100km/h.

Det finns f.ö. en hel massa trådar om detta på forumet, här är en: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-...

Om man inte tror mig så kan man kolla detta: https://www.youtube.com/watch?v=Fwzq8aY8f40

Har man missat fysiklektionerna på gymnasiet, så går det att läsa in dessa på Komvux;-) Det går inte att komma förbi fysikens lagar, hur gärna man än vill.

Sen finns det faktorer som påverkar bromssträckan på andra sätt, t.ex. däckens greppförmåga, downforce, balans mellan bakaxel och framaxel, ABS-funktionen, o.s.v. Men tyngden är inte en variabel. Tror man det - gå direkt till Komvux;-)

Vill man skippa Komvux och lära sig något på direkten: https://www.youtube.com/watch?v=nO2G5IBh35Q

#13
2020-06-11 19:28

@Audi A5 SB

Frågeställningen var ju "allt annat lika". Det sitter duktigt mycket bättre bromsutrustning på den tyngre bilen i ditt inlägg ovan.

Prova att göra ett bromsprov med din Audi utan last först, och sedan med 300 kg cementsäckar i bagaget och fyll bilen med passagerare. Gör nu ett nytt bromstest.

Om vikten inte spelar någon roll, varför finns det bromsar på husvagnar då ?

#14
2020-06-11 19:53

Ni talar bara om ideala omständigheter men som jag redan nämnt - vad händer vintertid ?

#15
2020-06-11 19:59

Nej, däck har inte konstant friktionskoefficient. Ni behöver öppna en bok lite senare än gymnasiet så kommer ni hitta svaret. Däck har en friktionskoefficient som avtar med last, det är ingen direkt hemlighet.

/Msc fordonsdynamik

#16
2020-06-11 20:37

@Henrik-Andersson. Mina bilar har samma bromssträcka oavsett last. Newton har fixat detta med sina lagar;-) Tror du verkligen att en Q7 har så mycket bättre bromsar att den skulle slå en Smart om de vägde lika mycket? Med det resonemanget, skulle man ju kunna få en Smart att få stopp på typ halva bromssträckan från 100 km/h..... Eller vad avser du?

I ditt fall med husvagnen, så har du flyttat den tillkommande vikten från bilen till ett släp efter bilen. Hade du haft den tillkommande vikten i bilen, så hade du fått samma bromssträcka som förut.

Dags att läsa på om friktionskoefficient! Eller Komvux;-)

#17
2020-06-11 21:38

@Maisch, ja du har rätt, men det är en högre kurs, som inte hör hemma här. Det du påstår är något som påverkar ytterst marginellt. Vi pratar deformation av däck och hur det påverkar friktionen - således någon meter hit eller dit i en inbromsning från 100 km/h.

https://www.vti.se/sv/sysblocksroot/kurser-och-seminarier/friktion/block...

#18
2020-06-11 20:42

Länken i #17 säger:

Friktionskraften är direkt proportionell mot pålagd last.
Friktionskraften är oberoende av kontaktytans storlek.

Lyssna och lär.

#19
2020-06-11 21:29

Ähum, bromssträckan vid olika last handlar väl mer om bromsarna än om däcken.

#20
2020-06-11 21:41

Axa skrev; "Ähum, bromssträckan vid olika last handlar väl mer om bromsarna än om däcken."

Precis, det är därför lastbilen har en längre bromssträcka än personbilen. F.ö. kan man se i en länk jag postade ovan att en MC i vissa fall har en längre bromssträcka än en personbil. Med resonemanget från somliga här, skulle det vara omöjligt.

#21
2020-06-11 21:58

Audi
Kan själv intyga att min lätta Yamaha hade längre bromssträcka än min tyngre Suzuki. Yamahan hade enkla enkolvsok medan Suzuki hade fyrkolvs samt större skiva.

Men om det är givet att samtliga variabler är lika utom last så kommer fordonet behöva längre sträcka för att stanna vid mer last.

#22
2020-06-11 22:41

Tack Audi. Jag har inget att tillägga.

MVH AL

#23
2020-06-11 22:42

Videon med MC mot bilen är inte helt rättvis, den MC'n hade antagligen inte ABS bromsar.. så den hade nog kunnat kapat några meter.

#24
2020-06-11 22:46

Detta blev en diskussion lik "En fjäder faller lika snabbt som en tegelsten" jovisst är det så, i absolut vakuum faller de med samma hastighet oavsett vilken massa de har.

Men nu lever vi inte i en värld där man kan plocka bort andra faktorer och hänvisa till ett ytterlighetsexempel som absolut vakuum. I vår värld faller en tegelsten duktigt mycket fortare mot backen än en fjäder. Att de faller lika fort i vakuum kan man strunta i, det är ovidkommande i det verkliga livet.

Likadant är det med bromsarna på en bil, i teorin har nog Audi A5 SB rätt, men i verkligheten vet väl alla som någon gång kört med full last att man får vara mer förutseende då bromssträckan blir längre.

Audi skriver :
"I ditt fall med husvagnen, så har du flyttat den tillkommande vikten från bilen till ett släp efter bilen. Hade du haft den tillkommande vikten i bilen, så hade du fått samma bromssträcka som förut."

I teorin så kanske inte 1500 kg husvagn instoppad i baksätet förlänger bromssträckan, men det gör den i verkligheten ! De flesta av oss lever och verkar i just verkligheten, en sådan här diskussion blir ju trafikfarlig om någon får för sig att "Ähhh det gör inget om vi lastar på med brutal överlast nu när de öppnat bordershopen i Tyskland, du vet att bromssträckan inte blir längre ändå, det har jag läst på nätet"

Lastförskjutning vid inbromsning, halt väglag, överhettade bromsar och felaktig styrgeometri pga att däcken tar i karossen (och en hel drös till med andra faktorer) ansågs som "irrelevant information" i diskussionen då bara teori avhandlades...och därför slutade hemresan i diket.

#25
2020-06-11 22:47

Tyngre fordon betyder längre stoppsträcka, det är givet... men skillnaderna är så pass små mellan tex en vanlig bil och SUV som väger några hundra kilo mer. Skillnaderna blir mer uppenbara om man jämför tex bil med en buss/lastbil.

#26
2020-06-11 22:54

Henrik-Andersson, Audi och A.L vill nog bara provocera dig, de är nog smärtsamt medvetna om att du har rätt i verkligheten.

#27
2020-06-12 00:22

Klart att vikten har betydelse. Så svarat skulle handla om hur mycket !

#28
2020-06-12 02:42

Maisch i #1 skriver Du att: "Friktionskoefficienten i ett däck är beroende på lasten, den går alltså ner med ökad last." Då pratar Du väl om akademiska skillnader. Det kan väl lika gärna bli det omvända beroende på underlag.
En Audi Q7 kan stanna snabbare än en Smart beroende på däckutrustning och en fullastad Q7 stannar på samma sträcka som en med enbart förare, allt annat lika.
Audi A5 SB har helt rätt i sina inlägg.

#29
2020-06-12 10:16

snabb95...lasta din bil med maxlast (ca 500 kg)..och testa, får du lika lång bromssträcka som med enbart föraren i bilen kan du väl rapportera in detta till oss (jag vet redan svaret).

#30
2020-06-12 10:27

Bara för att avsluta diskussionen, i teorin (i formlerna) påverkar inte massan bromssträckan... det är riktigt, men i praktiken (verkligheten) gör det. Så alla här kan ha rätt, om du vinklar det till din egen fördel. Fast jag hade 100% rätt.. men det visste jag redan :-)

#31
2020-06-12 10:40

Då kan väl Styggavargen förklara vad som händer här: https://www.youtube.com/watch?v=Fwzq8aY8f40

#32
2020-06-12 13:29

Styggvargen @ Om Du tror att teori och praktik miss stämmer hur vågar Du då gå över en hängbro? Hur kan Du veta att bromssträckan blir längre? Det går ju inte att prova eftersom ev. skillnad ligger inom mätfelet.

#33
2020-06-12 15:11

Audi, ser du inte det själv... MC'n bromsar på ett hjul i slutet. Men nu är vi där igen.. vad är det vi mäter på? Plocka på en passagerare på MC'n så skall du se att bromssträckan blir längre (om den var kortare var det nog för att bakhjulet låg i backen av tyngden). Men som sagt, det skiljer inte så mycket i bromssträcka med den ökade vikten.. låt oss säga en Octavia bromsar 44 meter utan last (bara förare)... och 45-48 meter med max last (full bil)... rent procentuellt är det inte stor skillnad, MEN det skiljer i bromssträcka givet samma fart/samma däck/samma fordon fast med tyngre last... det är fakta du inte kan blunda för. Lättare bil och bra bromsar får du kortare bromssträcka (effektivare bromsverkan). Sedan har vi detta med friktion, och ytan däcken har mot marken... större yta ger mer friktion. En tyngre bil (typ större SUV) kompenserar den ökade vikten med större hjul tex, bättre bromsar... mer kylning osv). Du kan aldrig bortse vikten på saker, det spelar stor roll... det är så världen funkar. Positiva egenskaper nås med mindre vikt, och det gäller nästan allt. Men visst, tycker ni annorlunda, sätt på mer vikt på din stege hemma, några kilon på Cykeln, lägg en tegelsten på din gräsklippare osv... tills dess motsatsen bevisats att vikten är av positiv betydelse kommer jag efterstäva mindre vikt vilket i slutändan ger positiva egenskaper på produkten.

#34
2020-06-12 17:24

Vargen: Det här med fysik är inte din grej va?

MVH AL

#35
2020-06-12 17:50

Ja nåväl, hur friktionen fungerar finns det gott om litteratur kring. Audi har redan gått igenom delar av detta.

Men om man nu vill få ner bromssträckan finns det ett ganska enkelt knep. Man monterar helt enkelt bredare däck. Friktionskraften är proportionell mot kontaktytan.

Så om Vargen är missnöjd med bromsfunktionen hos sin Octavia kan han med fördel montera bredare däck, och möjligen även skaffa bättre bromsanordningar. Då kan Vargens Skoda nog nästan uppnå motsvarande bromsprestanda som en stor tysk SUV. :-)

MVH AL

#36
2020-06-12 19:46

AL skrev: "Vargen: Det här med fysik är inte din grej va?"

Nej, det var det bevisligen inte. Komvux nästa;-)

#37
2020-06-12 20:53

Men A.L. det där Du skriver att: "Friktionskraften är proportionell mot kontaktytan."
Förutsätter att tyngden också ökar i proportion till kontaktytan annars sjunker yttrycket i proportion till kontaktytan och då blir friktionskraften lika eller marginellt större, eller hur menar Du?

#38
2020-06-12 22:46

Snabb95: Jag gissar att du utgår från Da Vincis friktionslagar som säger att "Friktionskraften är oberoende av kontaktytans storlek"? Är det vad du tänker på? Det är nämligen inte helt korrekt hos ett bildäck, av olika anledningar.

MVH AL

#39
2020-06-13 10:40

Ja om båda bilarna har identiska bromsar och däck är ju givet; )

#40
2020-06-13 11:26

Komvux? Jag är ingenjör A.L. Jag låter hälsa att min Octavia bromsar både bra och med kort bromssträcka.. har testat på enslig asfalterad väg utan trafik. När bilen var ny hade jag problemet att drivhjulen spann väldigt lätt ... bilen kanske är för lätt? Hahaha. Men det är bra nu, bilen har lugnat ner sig.

#41
2020-06-13 14:07

Vargen, ja det är inte utan att man undrar var du tagit din påstådda ingenjörsexamen. För mig veterligen brukar ingenjörer både lära sig rörelselagarna och matematik.

Det är i alla fall mina erfarenheter.

Men kul att bilen spinner duktigt eftersom den är för lätt men samtidigt bromsar som en gud kopplat till samma förhållande. Tydligen minskar då friktionen på grund av den lägre massan samtidigt som den då tydligen ökar när du bromsar. Den motsägelsen kommer du givetvis aldrig bemöta.

För oss som trots allt studerat på en teknisk högskola på riktigt så är det välkänt att däcket deformeras(Om än inte i linje med Da Vincis lag, d.v.s resultatet från lab gäller inte i verkligheten och hos bildäcken)Denna deformation påverkar både acceleration- som bromsförmåga. Det märks extra tydligt på en bakhjulsdriven bil.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.