Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fler som har problem med Niro?

Bilfrågan

”Det blev bilbärgare och startaggregat igen. Jag är besviken och undrar om fler upplevt samma sak?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det någon mer än jag som har problem med Kia Niro Plug in Hybrid? Fick bilen levererad i december 2018 och skulle nog dragit öronen åt mig då den inte startade när säljaren skulle köra ut den ur hallen. Med hjälp av startaggregat gick motorn igång. 
Men efter en vecka så gick inte bilen att låsa upp, än mindre att starta. Det blev bilbärgare och startaggregat igen. Nu byttes startbatteriet. Efter knappt tre månader var samma visa igen – omöjligt att komma in i bilen och att starta den. Det blev bilbärgare till verkstaden igen. Jag är besviken och undrar om fler upplevt samma sak?
Enar B

Svar:
Vi kontaktade Kia Sverige, vars tekniska avdelning meddelade att det inte var ett känt fel på Niro. Samtidigt hörde ägaren av sig igen och meddelade att verkstaden hittat felet. Det var enligt uppgift en sensor som styr laddningen som krånglade och därför orsakade att startbatteriet inte laddades. Felet var uppenbarligen inte alldeles enkelt att lista ut eftersom bilen blev stående i tre veckor innan det var löst. Under tiden fick ägaren låna en Kia Picanto. Vi kan förstå att nybilsköpet inte fick den början ägaren väntat sig. 
Verkstaden har också kompenserat sin kund för den långa väntetiden genom att bjuda på den första servicen. Kia Sverige beklagar att det dröjde innan felet kunde identifieras och åtgärdas.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du upplevt något liknande som frågeställaren?

Kommentarer

#1
2019-07-01 08:24

Irriterande, men ändå bra skött av Kia tycks det.

#2
2019-07-01 09:26

Första servicen är väl typ 500 kr för handlaren . Hoppas han slipper mer strul framöver.

#3
2019-07-01 10:28

"en sensor som styr laddningen som krånglade"
"För hundra år sedan" hade det förmodligen motsvarat "fel på laddningsregulatorn", en grej som man vanligen fixade hemma själv på max en halvtimme.
En modern bil blir alltså stående i tre veckor, blä för nya bilar.

Om batteriet ständigt har dålig ström och laddas ur då undersöker man alltså inte om det som styr laddningen fungerar fören efter tre veckor?

Men det kan också vara så att det bara krånglade ibland och då ger diagnosdatorn inte besked om att det är fel, men förr i världen så kunde mekaniker mer än att lita till en dator, en mekaniker från förr hade fixat det på några timmar genom att byta viktiga komponenter och se om det hjälpte, nu för tiden gör man inte så längre och då blir det så här.

#4
2019-07-01 10:45

Störigt fel, men det verkar ändå som att Kia försökt lösa det smidigt för kunden.

#5
2019-07-01 10:56

Ju mer komplext och ju mer elektroniskt bling-bling, desto mer problem och desto större kostnader. Nej, gör robusta och enkla bilar med lång livslängd, istället. Det skulle vara mycket bättre för miljön (och humöret) än någonting annat vi har till buds idag.

.

#6
2019-07-01 13:08

Frugans Niro hade samma beteende sedan dag 1, det verkar som att starbatteri blir urladdat på 0 tid och vi hade backup litium 12V pack med sig i princip hela tiden... efter halv år med Niro sålde vi bilen pga. Fenomen och att förbrukningen var mycket högre än förväntat samt att ljud nivå är nåt Kia bör åtgärda ASAP!

#7
2019-07-01 14:33

Komplexa hybriddrivlinor... som om inte en drivlina var nog.

#8
2019-07-01 15:40

Inte Niro, men Kia Ceed. Vanligt fel. Startar inte. Många trådar om det. Min Kia har drabbats av det många gånger (5 gånger till idag). Åker alltid med en laddad snabbladdare i bilen numer.
Dom har kollat och kollat på Kia verkstad. Uppdaterat mjukvaran. Bytt batteri etc. Inte hittat något.
Sagt att det är ett känt fel på KIA, så något nytt är det verkligen inte!
Därför intressant att Kia nu kanske har hittat något, som KANSKE kan vara orsaken.
Jag brukar alltid rekommendera KIA ägare att köpa in en snabbladdare eller jumpstarter och ha den beredd!
Jag laddar batteriet fullt då och då även om det brukar visa 12 volt och borde vara fulladdat.

Som flera nämnt så är det mycket elektronik som ibland inte samverka som den gör.

#9
2019-07-01 15:43

Inte Niro, men Kia Ceed. Vanligt fel. Startar inte. Många trådar om det. Min Kia har drabbats av det många gånger (5 gånger till idag). Åker alltid med en laddad snabbladdare i bilen numer.
Dom har kollat och kollat på Kia verkstad. Uppdaterat mjukvaran. Bytt batteri etc. Inte hittat något.
Sagt att det är ett känt fel på KIA, så något nytt är det verkligen inte!
Därför intressant att Kia nu kanske har hittat något, som KANSKE kan vara orsaken.
Jag brukar alltid rekommendera KIA ägare att köpa in en snabbladdare eller jumpstarter och ha den beredd!
Jag laddar batteriet fullt då och då även om det brukar visa 12 volt och borde vara fulladdat.

Som flera nämnt så är det mycket elektronik som ibland inte samverka som den gör.

#10
2019-07-01 15:43

Tyvärr dubbelpost. Kan då tillägga att på svenska och engelska KIA fora, finns det trådar om detta.

#11
2019-07-02 20:22

Min KIA hybrid immar igen ordentligt vid minus fem grader. Inte okänt, fler Niro i Norrbotten har det problemet. Blev stoppad av polisen i Boden som ville ge mig körförbud då det var noll sikt genom sidorutorna. Verkstaden maktlös och går inte få tag på någon centralt ansvarig som vill känna ansvar för problemet. Botenlöst dåligt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.