Nästa artikel
Bilfrågan: Finns ingen gräns för åtdragning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Finns ingen gräns för åtdragning?

Publicerad 24 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Måste de dra åt hjulbultarna så hårt på bilverkstan, undrar frågeställaren.
"Det är ju omöjligt att lossa hjulbultarna. Finns det inga regler att man ska hålla sig till rekommenderade värden?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag skiftade däck på min frus Suzuki Ignis. Däcken var tidigare bytta på däckverkstad. Vissa däck var åtdragna med 250 Newtonmeter. Det är ju då omöjligt att lossa hjulbultarna med de verktyg som följer med bilen. Har man aluminiumfälg kan den ju dessutom spricka. Finns det inga regler inom däck/bilbranschen att man ska hålla sig till av fabrikanten rekommenderade värden? För min Ford Mondeo är rekommenderat moment på hjulen 85 Nm.
Kalle Norheden
 
Svar:
En fråga är vad du mätt momentet med, för om bultarna hade dragits åt med 250 Newtonmeter hade de säkerligen gått av. Muttermaskinerna hos de flesta professionella däckverkstäder är vanligen inställda på max 140 Nm och deras momentnycklar går i allmänhet bara till 210 Nm. De flesta biltillverkare rekommenderar att däcken dras med 110 eller 120 Nm och anledningen till att en del verkstäder drar åt lite hårdare är kunderna ska slippa jobbet med att efterdra bultarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du råkat ut för hjulbultar som inte går att lossa vid däckbyte?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-24 11:33
pinjong

Kanske drar de bultarna så hårt för att kunderna då måste återvända...?

#2 • Uppdaterat: 2017-08-24 12:31
Henrik-Andersson

Frågeställaren har antagligen helt rätt. När jag bytt däck på min bil och dragit med rätt moment enligt instruktionsbok (kan för enkelhets skull säg 100 Nm) så är de "hårdare" dragna när de ska av (runt 120-130 Nm).

Anledningen är att bulten, om den inte är insmord med någon droppe pasta, ärgar fast en aning. Jag har dessutom testat att ta min momentnyckel då jag bytt däck hos handlare och den brukar "klicka" upp till 140-160 Nm. Med andra ord långt över specifikation.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-24 12:43
skarj

Att bultarna skulle gå av om de är dragna med 250 Nm är jag väldigt skeptisk till, har råkat ut för samma sak som frågeställaren då en praktikant jobbade på däckverkstaden vid ett besök. Denne unge kille, av misstag eller då ingen nämnt det, drog åt med maxmoment för vad den luftdrivna mutterdragare klarade, han lossade med fullt moment, vände sedan bara riktning. Insåg det inte för än jag skulle lossa bultarna, vilket i princip var omöjligt. Med en förlängare på ca 2.5 meter (fyrkantsprofil som jag hittade just då) så vred jag teleskophandtaget just där det är böjt, ja ni förstår säkert, delen just innan där man sätter på hylsan. Nytt försök med samma krafthylsa men med rakt kort skaft och samma förlägnare, med gung och knyck så att bilen flyttade sig trotts P-läge och handbroms så small bultarna loss, en efter en efter lite upprörda tankar och kanske ord:)

Min luftmutterdragare lossar 1600 Nm enligt spec. vad den drar är jag osäker på.

Men tror de flesta hjulbultar klarar 250 Nm, även om det absolut inte rekommenderas.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-24 14:25
Bond

Jag förutsätter naturligtvis att det handlar om hjul och hjulskruvar, inte däck och bultar men i varje fall bättre med för högt moment än med för lågt.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-24 14:51
Focus

Ett hylsskaft utan spärrfunktion bortåt 60-70 cm långt och gediget och ett rör ca 120 cm långt trätt utanpå sen kan bultar/skruvar sitta hur hårt som helst, man klarar det galant ändå. Kostnad högst en hundring.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-24 15:00
Stig K

Bond, vad är det för fel på uttrycket "hjulbultar" som trådskaparen använde? Å andra sidan kan det ju finnas hjulmuttrar också, det har jag på min Insignia, de skall förresten dras med 150 Nm.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-24 15:49
Peugo

Det beror ju på bultarnas gängor hur hårt dom ska dras åt? I PSA bilar brukar det räcka med mindre 90-100 Nm men inte förstår sej däckverkstäderna sej på rätt moment inte. Det är idiotiskt att tänka "jag drar så hårt fast som jag kan så dom inte lossnar" för det är inte det som det är frågan om. Viktigast är dra åt jämt. Det är troligtvis endast med nya fälgar och ojämt åtdragna bultar som dom kan lossna ens lite så man måste efterdra? Sedan är det ju också skillnad på torrt och vått moment...

#8 • Uppdaterat: 2017-08-24 18:45
Focus

Stig: Det har i bl.a. denna tråd i många år varit tjafs om bult kontra skruv för bilhjul. Enligt vissa uppslagsverk skall det heta skruv, vilket jag tycker är urlarvigt, för mej är en skruv det som har skruvmejselskalle och en bult något som har sexkantskalle, men besserv. påstår att en bult inte har gängor och ingen skruvbar skalle. Jag orkar inte argumentera längre, jag kallar hjulbult för det i mitt tycke rätta namnet, andra får ha sin åsikt för sig. Gå in i en verkstad och be om att få hjulskruvarna åtdragna, det framkallar minst ett leende.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-24 19:50
Tvärnit

Vi bor i hedna land där saker måste tas seriöst...givetvis full macka och det gör inget om fälgen tar stryk...den sitter garanterat.
Luftryck är i regel 350 kpa för att vara säker...det gör inget om däcket slits ned i förtid.

#a • Uppdaterat: 2017-08-24 20:36
Bond

Jag vet naturligtvis vad som syftas när du skriver hjulbultar Stig K men vill du att alla ska förstå dig bör du nog använda Standardiseringskommissionens vokabulär, ett fästelement utrustad med gängor heter då skruv oavsett hur det ser ut. Hur som helst, bokar du tid för däckbyte och menar hjulbyte blir det väldigt fel för verkstaden. Skillnaden mellan de två är mycket stor!
Att frågeställaren använder fel uttryck är en sak men ett professionellt svar bör inte innehålla samma fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.