Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Skoda Octavia från 2013 och undrar varför det är så komplicerat och dyrt att byta bromsljus.
Frågeställaren har en Skoda Octavia från 2013 och undrar varför det är så komplicerat och dyrt att byta bromsljus.

Bilfrågan: Enklare lampbyte i Skoda Octavia?

Bilfrågan

”Döm om min förvåning när jag fick reda på att hela rampen måste bytas ut. Det verkar varken miljövänligt eller ”simply clever.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Octavia årsmodell 2013 och några lampor i bromsljusrampen har slocknat. Jag har försökt att åtgärda felet, men det har inte varit möjligt.
Jag besökte då en bilverkstad med förhoppning om en enkel reparation. Men döm om min förvåning när jag fick reda på att hela rampen måste bytas ut. Detta var i sig inte en helt enkel åtgärd. Först måste rampen, som är klistrad, slipas bort och därefter kan en ny ramp monteras. Dessutom måste viss lackering vidtas. Kostnaden beräknades mellan tummen och pekfingret gå på 7 000–8 000 kr.
Jag tycker detta verkar onödigt komplicerat och funderar på varför det inte finns en enklare lösning. Det verkar varken miljövänligt eller ”simply clever”.
Roland Karlsson


Svar:
Det kunde ha funnits en enklare lösning. När vi kollade med Ekmans Bil och Plåt i Gustavsberg svarade de så här: ”Man lossar klädseln på insidan, sedan sitter övre bromsljuset med tre plastskruvar. Skruva loss dem sedan kan bromsljuset demonteras. Ska inte vara limmat eller dylikt om det handlar om den vanliga versionen.”
Det gjorde det nu dessvärre inte. Rolands Octavia har en bakspoiler som limmats fast över den lilla läppen med det tredje högt placerade bromsljuset. Så även om de tre skruvarna lossas sitter bromsljuset som berget. 
Att slippa den gula varningslampan och anmärkning vid besiktning kostar med andra ord en rejäl slant. 
Vi håller med om att den här lösningen är onödigt komplicerad. Och varför håller inte LED-lamporna längre än fem år?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-10-23 10:13

Nu börjar priset för alla "outslitliga" LED-lampor att visa sig, tyvärr. Jag har tidigare ställt frågan till bl a ViBs redaktion om LED-lampor ingår i alla bilmärkens garantier eller om man fortfarande anser lampor som slitage-delar men har tyvärr inte sett nåt svar. Eftersom man anser att dessa lampor skall hålla hela bilens livslängd så borde de utan tvekan ingå i ordinarie fabriksgarantier och då börjar det ju göra skillnad om bilen har t ex 7 års garanti eller bara 2 år.

#2
2018-10-23 10:18

Det här är priset för allt bling-bling. Gör bilar som håller istället. Det är bäst för miljön.

.

#3
2018-10-23 10:25

Har också påpekat detta med dyra led-lampsbyte och då fått höra att dessa skall hålla hela bilens livslängd. Med denna artikeln visar sig sanningen. Här har man limmat ihop allting med spoilern utan att ta hänsyn till eventuellt lampbyte och nu kostar det skjortan.
Bytte halvljuslampor på min Skoda i helgen tog ca 2 minuter per sida, H7 lampor. Så tacksamt när det är så enkelt.

#4
2018-10-23 10:44

Såg en artikel i en annan biltidning att 2 strålkastarinsatser till en nyare BMW 5-serie kostade strax under 100.000 kr tillsammans - alltså som en nyare, enkel bil. Det var säkert avancerade strålkastare men många här har ju en förkärlek att rekommendera nya, avancerade LED-strålkastare och de kanske inte är så mycket dyrare när man köper nya bilen men om man behöver byta en insats så är det inte så kul... Sen är det ändå märkligt att de kostar lika mycket som en ny, komplett bil - typ Dacia. Det borde vara betydligt mycket mera material och arbetet bakom en hel bil jämfört med 2 strålkastarinsatser.

#5
2018-10-23 12:58

Nja, man skall inte tro på allt man läser Pi
En snabb sökning och det visar sig att Hella adaptiva LED till BMW 5-serien kostar 22416kr för två kompletta strålkastare. Är lite mindre än strax under.....

#6
2018-10-23 16:11

Tja Guran - vem skall man tro på ? Så här skriver AMS - https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181015/vi-gra...

#7
2018-10-23 16:21

De flesta biltillverkare, inte minst de tyska, öser in en massa elketronikprylar i bilarna. Konkurrensen gör att de måste hålla ned nypriset. VAG är specialister i denna sport. De gör bilar som inte rostar så mycket, de gör motorer och drivlinor som är fina att köra och som håller jättelänge. Deras konstruktörer är alltså väldigt duktiga på det de får order om att hålla länge. Men allt som hängs dit utöver antirost, köregenskaper och motor/drivlinelivslängd konstrueras uppenbarligen med stor möda så de går sönder med viss marginal efter att garantin gått ut. Det är nybilsköparna som väljer bilar med all denna jox ombord, och som dessutom bilindustrin har lyckats knö in som villkor för de sista säkerhetsstjärnorna. Det blir andra- och tredjehandsköparna som drabbas av krångeleländet med de höga priserna. Till råga på allt så gjuts joxet oftast in i plastklumpar som absolut inte skall gå att reparara, och man måste köpa nya hela enheter i stället, till makabra priser. De måste dessutom matchas mot bilen via mjukvara som bara märkesverkstäder har tillgång till, varför delar från skroten inte längre går att använda.

#8
2018-10-23 16:22

Erik Rönnblom: Ska inte LED lampor hålla mer än 5år?? På min 10år gamla Saab var det inte fel på LED lamporna i bakljusrampen utan elektroniken på kretskorten där lamporna sitter......
Kostade 700 att byta själv.

#9
2018-10-23 16:22

Den exakta summan är kanske inte så intressant, och kan säkert skilja sig kraftigt beroende på exakt vilken typ av strålkastare bilen har. Adaptiva, LED, laser etc. Men att desto mer avancerad teknik på utsatta ställen blir dyrt i längden kan vi nog enas om?

Men i frågan var det ju inte några strålkastare som avsågs. Här verkar det som att Skoda gjort en dålig konsruktion helt enkelt. Själva LED-rampen kanske inte ens är dyr, men att behöva slipa och lacka för att byta den? Mycket dåligt om du frågar mig.

#10
2018-10-23 16:47

Kan inte EU lagstifta om att man åtminstone hade rätt till en handbok om sin dyra produkt, som visade hur den är uppbyggd och hur man kan ta isär den. Sånt kunde man köpa förr, men nu verkar det vara stört omöjligt att få tag på. Det fanns tom kompletta elscheman. Det har jag sparat mycket pengar på. Nu är man helt i händerna på blodsugarna. Inte undra på att KIA snart är största märket i Sverige med sina 7 års garanti. Ju dyrare bil ju sämre garanti?

#12
2018-10-23 20:21

Jag minns när xenon kom, då ansåg man att livslängden var ungefär samma som bilens, alltså vad man påstått idag om LED!
Nu vet vi bättre, xenon håller 1000-1500 timmar och det är möjligt att det finns bilar som inte håller längre och i så fall stämmer det ju, men de flesta får nog finna sig i att byta lampor.
Och då ska det vara enkelt!
Samma sak ska ju gälla LED, det ska inte vara nödvändigt att behöva byta dyra överdesignade strålkastare eller bakljus för att dioderna har pajat!

#13
2018-10-23 21:36

Är inte dioderna som pajar. Är oftast elektroniken i dom som lägger av. Men finns ju billigt på nätet för dom flesta bilmärken

#14
2018-10-24 07:55

Bytte H7-lampor på en Octavia -14, och det var ingen rolig upplevelse för känslan jag fick var att de nya lamporna inte gick att sätta fast ordentligt som på andra bilar. Själva strålkastarna kändes helt enkelt inte färdigutvecklade. Kanske är det samma ingenjörer som utvecklat den aktuella bromsljusrampen.

#15
2018-10-24 09:14

Guran, jag uttryckte mig kanske lite slarvigt när jag skrev lysdioder, vad jag menade var att det inte kan vara några större svårigheter att ha bakljus, blinkers och bromsljus med utbytbara LED t.ex. de med wedgesockel som går att köpa för ett par tior dussinet!
Och det finns ju billiga LED för utbyte med H4, H7 -sockel, så någon omöjlighet att lösa problemet med trasiga ljuskällor behöver ju inte uppstå om bara viljan från biltillverkarna funnes.

#16
2018-10-24 10:41

Skulle gissa på att det är kalllödningar. Löd om alternativt baka det där kretskortet så kommer det nog att funka igen.

Att nån har limmat fast ljuset när de satte dit spoilern hänger nog mer på montören än konstruktören.

LED av det där slaget är inte speciellt dyrt heller. Någon elektronik på själva rampen kan jag nästan garantera att det inte finns. Man anpassar antalet LED's så den går att driva på 12-volt. Enklast så. På sin höjd finns det nåt motstånd. Att kalla det bling-bling är bara löjligt.

#17
2018-10-24 12:36

Bytte H7 (fram) efter 6500 mil på min Octavia -13, inga problem. Håller dock med som det kändes som man inte fick dit dem rätt, men bilen passerande besiktning utan anmärkning så jag antar att de sitter där de skall.

#18
2018-10-24 13:59

vargen, det är en bild i instruktionsboken hur lamporna skall sitta. Gör man rätt så känns det att lamporna "snäpper" på plats. Innan jag kollade instruktionsboken var jag också lite undrande om hur de skulle sitta.

#19
2018-10-24 15:40

Om ljuset är fabriksmonterat så är det med mycket stor säkerhet också konstruerat för att limmas fast för ev montörer, eller kanske snarare robotar, lär inte få göra det på eget bevåg. M a o en dålig konstruktion sett ur ägarperspektivet.

#20
2018-10-25 00:52

Hacken, det var halvljuset, en H7, som jag bytte och enligt instruktionsboken såg det mycket enkelt ut, och visst fick jag dit den, men det kändes klart osäkert om den verkligen satt som den skulle.

Allt behöver inte vara förnuftigt med en bil bara för att tillverkaren marknadsför den som sådan.

#21
2018-10-25 07:40

John2008 Samma lampa som jag bytte och det var inget tvivel om att lampan hamnade rätt den liksom "klickade" på plats.

#22
2018-10-25 08:53

Tror jag sagt det förut men har man problem med att byta lampor (typ H4, H7) på sin bil kanske man borde låta en verkstad ta hand om det för jag upplever inte det som svårt förutom att det kan vara trångt och svåråtkomligt. Jag har t.ex. utan nämnvärda problem bytt xenonlampor "som man ska låta (märkes)verkstad göra".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.