Nästa artikel
Bilfrågan: Drag på elbilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Drag på elbilar?

Publicerad 31 januari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Om jag har förstått det rätt är det i dag bara Tesla av de rena elbilarna som erbjuder dragkrok som tillval. Den som vill köra på el men som behöver köra släpkärra ibland är hänvisad till laddhybrider, men då blir räckvidden på el minimal. Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker. Är det batterierna som kräver utrymme, åtkomlighet för service eller vad? 
Magnus Olofsson  

Svar:
Såväl hybriders som hel-elbilars dragförmåga har diskuterats i spalterna. Det finns absolut en viss irritation mot, i en del fall, starkt begränsad dragförmåga. Och de tidiga hybriderna kunde över huvud taget inte utrustas med drag. Men nu finns flera alternativ med möjlighet att klara släp och fler kommer. Audi E-tron och Mercedes EQC klarar hela 1.800 kg. Polestar 2 ska kunna ta 1.500 kg. XC40 Recharge ska också klara 1.500 kg. Men det är sant att många av de mindre familjebilarna som Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med drag. Det är knepigt med både utrymme, vikt och påfrestningen på batteriet vid den ökade belastningen som ett släp medför. Trenden är ändå att allt fler elbilar får den möjligheten. Men det kortar förstås räckvidden kraftigt. Vi Bilägare testade fyra alternativ utan och med släp i nr 11/2019 – dieselmotor, bensin, hybrid och elbil. Den sistnämnda ökade förbrukningen mest, hela 88,1 %, när ett släp på 1.500 kg hängdes på kroken jämfört med bara förare på samma körsträcka. Det var för övrigt en Tesla Model X. Och där har vi troligen främsta förklaringen till att tillverkarna är lite restriktiva med möjligheten att köra med släp. Energimängden i ett kg diesel eller bensin är svårslagen. Om batteriets förbrukning nära på fördubblas med släpvagn, vill det till att kylningen av batteriet anpassats därefter. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-01-31 19:15
Henrik M

Jag har vart utan dragkrok nu i 3 år på de sista 2 bilarna. Det jag inte fått in i bilen utan behövt betala för hemkörning istället har kostat mig c:a 1500 kr. Ganska lätt värt det enligt mig istället för att betala för dragkrokar. Men alla har som sagt olika behov och nu finns det ju redan och kommer ju många vettiga elbilar med drag för olika tyngder. Känner en som drog runt på husvagn hela sommaren efter elbil, han tyckte det var hur bra som helst, särskilt när man skulle trixa in 720-vagnen på trånga platser då finliret i drivlinan var lättare med elbilen än den manuella fossil han hade innan.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-31 19:54
ELvis

Håller med Henrik.
Min Tesla model 3 har den bästa värmen jag upplevt.
Mycket effekt går det åt, men endast under några få minuter under uppvärmning.
Det påverkar inte alls så mycket i det stora hela.

Men jag har ju förstås bara drygt 40 års bilägande bakom mig, och idag en aktiv elbilförare.
Så inte alls lika mycket erfarenhet som de flesta andra experter här :)
God helg alla glada !!

#a • Uppdaterat: 2020-01-31 22:36
Bo Håkansson

ELvis
Du lär dig med tiden - har drygt 56 år - och idag Hybrid. Blir ren el när laddning möjliggörs där jag bor. Finns säkert dom med ännu mer erfarenhet och expertis. Räcker dock för personligt bruk....
Trevlig helg själv.