Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bromsljus vid återladdning?

Bilfrågan

"När man släpper gasen bromsar bilen, utan att bromsljuset tänds. Jag tycker att bromsljuset borde tändas." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min son har en Jaguar I-Pace och när jag åkte bakom honom på korrekt avstånd, kom jag plötsligt ifatt honom utan att jag noterade hans inbromsning. När jag senare provkörde Jaguaren förstod jag vad som hänt. Man använder gaspedalen inte bara till att accelerera. När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet – utan att bromsljuset tänds. Efter lite vana körde jag nära på helt utan att använda bromspedalen. Behövde bara använda bromsen vid rött eller för att stanna vid övergångsställen. Jag tycker att bromsljuset borde tändas när bilen bromsar vid återgenerering!
Lars Henningsson

Svar:
Vi tycker att du har rätt. Om en elektrifierad bil gör en kraftig fartsänkning vid återgenerering så har det samma påverkan på bakomvarande trafik som en vanlig inbromsning. Vi noterar att vissa bilar nog tänder bromsljuset vid hög återladdning, exempelvis BMW i3. ”Ännu så länge säger regelverket att bromsljuset ska vara kopplat till en inbromsning via bromspedalen och bilens bromsar”, förklarar Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen. Men det här kanske måste ändras så småningom.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Tillägg 11/10 2019: 
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet. 
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte. 
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas. 
Hela lagtexten går att läsa här.
Sverige är med i UNECE och bilindustrin följer UNECE:s regelverk. 

Diskutera: Vad tycker du om bilar som använder sig av bromsåtervinning?

Kommentarer

#1
2019-10-09 09:00

Även Hyundai/Kias elbilar tänder bromsljuset om man har läge 2 eller 3 inställt för regenerering.
Läge 0 motsvarar frihjul och läge 1 lätt motorbroms, då tänds inte bromsljuset.

#2
2019-10-09 09:34

Laddhybriden jag kör tänder också bromsljuset när man regenererar. Det känns vettigt. Elbilar som inte går att köra med en pedal är i mina ögon felkonstruerade.

#3
2019-10-09 09:37

Hur är det när den adaptiva farthållaren bromsar in bilen - tänds bromsljusen då ? Man kör ju liksom aldrig bakom sig själv så man kan kolla...:)

#4
2019-10-09 09:52

Även Tesla tänder bromsljuset vid regenbromsning.

#5
2019-10-09 10:39

"När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet"

Undrar om det där verkligen är så fantastiskt som alla tycker att det är, för det finns många tillfällen då man kan släppa på gasen utan att man därmed har behov att genast bromsa också.

Och varje gång man sänker farten på en elbil måste man förbruka el från batterierna för att åter accelerera upp i fart och då äter man upp en del av den ström man vann under bromsningen, så vinsten totalt sett borde inte bli så stor i praktiken som i teorin.

Ute på stora vägar med högre hastighet, i stan med lägre hastighet där det inte behövs någon större fartökning kan det kanske fungera bättre, men...

#6
2019-10-09 10:10

@N-iklas
Ofta är det bättre att kunna frirulla, särskilt på landsväg - det "tjänar" man mer på än att återladda batteriet.
I stan däremot är regenerering att föredra för att mjuka upp körstilen.

#7
2019-10-09 10:11

@Pi
Det beror nog på hur kraftig inbromsningen är om bromsljusen tänder upp.

#8
2019-10-09 10:54

N-iklas: Vet inte hur mycket elbil du kört, men vi som kört ett tag och följer graferna över förbrukning och regen ser att det gör faktiskt betydligt mer än man tror. Jag har faktiskt till och med kört en sträcka på 6 km där jag hade fått mer energi än jag gjort av med, speciallfall med extrem höjdskillnad, men ändå. Men även vid omkörningar på landsväg så hämtar den hem väldigt mycket av energin som gick åt till att acca om när den sen bromsar ner när man gått in igen.....
Så ut och testa lite, så slipper du spekulera :)

#9
2019-10-09 11:05

N-iklas,
Gaspedalen är ett analogt reglage så att släppa gasen behöver inte alltid betyda att man släpper hela vägen. Jag har haft bilar där det knappt märks hur mycket man gasar, men oftast är nivån på pedalen relaterad till min önskade framfart.

#10
2019-10-09 11:52

I kombination med att folk har autobromsar, som invaggar dem i falsk trygghet, och sedan inte bromsar så är det här ju rent livsfarligt.

.

#11
2019-10-09 11:57

Regelverket borde ändras, och utgå ifrån inbromsnings hastighet.

#12
2019-10-09 12:12

Parallellt med den äldre frågeställningen huruvida ESP-system som bromsar in bilen ska tända bromsljuset! Finns i något forum en mer än 10 år gammal tråd om detta problem. Jag blev nån gång på 90-talet handgripligt vittne till hur frånvaro av bromsljus kan påverka en trafiksituation.

#13
2019-10-09 12:44

Hur länge skall Klarsynt/Antifeministen tillåtas sprida sina irrläror om AEB här ?

#14
2019-10-09 12:55

@Pi: Nu vet jag inte hur det är på elbilar men på min Golf tänds bromsljuset om den adaptiva farthållaren bromsar.

#15
2019-10-09 13:00

Läste på lite och har sett följande: "The I-Pace slows at a rate of 0.4g and immediately turn on the brake lights. Even in low regen and you lift off the accelerator quickly, in the event of an emergency braking situation, the regen increases (even more in high) and the brake lights turn on."

Har även för mig att om en bil saktar ner mer än 0,2g så ska bromsljusen tändas, om inbromsningen är långsammare än så tänds inte bromsljusen. Gäller alltså fler märken än Jaguar.

#16
2019-10-09 13:29

Det verkar som att det redan är såsom frågeställaren önskar att det skulle vara? Men bra att det tas upp så att vi lekmän får kunskapen.

#17
2019-10-09 14:22

Bilar som bromsas automatiskt när man släpper gaspedalen borde förbjudas.

Tänkte bara slänga in det som motvikt mot vissa andra påståenden. :)

Man ser redan idag på vanliga fossilbilar ute i trafiken att bromsljusen tänds titt som tätt helt utan anledning. Man är ute och kör på en näst intill tom lands/motor-väg, bilen framför har ingen annan bil inom synhåll men rätt som det är så tänds bromsljusen och jag tvingas bromsa in för att föraren framför har nån slags broms-ticks.. Och innan nån nämner vilt, det händer även på lederna i stan, i tunnlar och på alla andra möjliga ställen som kan existera.
Jag vill inte att det ska bli värre och att massvis med folk konstant bromsar utan anledning bara för att dom inte kan hålla foten på gaspedalen.

#18
2019-10-09 15:02

@Panopticon, du åker på tok för nära!

#19
2019-10-09 15:08

Saabnisse, jag är inte en av dom som ligger i röven på bilen framför utan jag har ett respektabelt avstånd. Det är alltså inte en akutinbromsning jag måste göra utan en inbromsning för att slippa en akutinbromsning senare. :)

#20
2019-10-09 16:09

Panopticon: Använd adaptiv farthållare så slipper du sitta och själv modulera med bromsen för att anpassa dig till vad du verkar tycker är mottrafikanter där ute :)

#21
2019-10-09 16:21

Det kanske är bilarna med adaptiv farthållare som bromsar lite av nån anledning och då kan det ju vara bra att väcka förarna bakom som uppenbarligen inte har eller inte använder den funktionen.
Mr.Wheeler - tack för upplysningen. Har också en VAG-bil men jag kör ju inte bakom mig själv så jag vet inte hur bromsljuset fungerar/aktiveras vid olika nivåer av fartminskningar via den adaptiva farthållaren.

#22
2019-10-09 16:27

Henrik M, nästa bil lär ha det. Dock så är det bara en lindring av symptomet, den usla bilföraren finns kvar därute trots min adaptiva farthållare. :)
Och det är ju dom som tycker att jag är en mottrafikant, det är ju dom som håller på och jävlas med mig, inte tvärtom. :)

EDIT: Pi, mitt ute i ingenstans utan någon annan trafik så borde inte någon adaptiv farthållare hålla på så. Jag är rätt säker på att folk helt plötsligt upptäcker att dom kör några km/h för fort och då bromsar dom när det hade funkat lika bra att bara lätta på gasen i några sekunder istället.

#23
2019-10-09 16:31

Har en KIA Optima PHEV, och bromsljuset tänds när jag släpper gasen och den gör en kraftig bromsåtervinning, likadant om den behöver "bromsa" när jag kör med adaptiv farthållare.
Har kunnat se det när jag har cykel hängandes bakom på dragkroken.
Men tänds verkligen bromsljusen när man motorbromsar kraftigt med en förbränningsmotor?
Har inte för mig att jag såg bromsljusen tändas när jag gjorde en kraftig motorbroms med min diesel, så vad är problemet?
På min MC kan jag köra timmar utan att använda bromsen, bara utnyttja motorbroms.

#24
2019-10-09 18:02

Pi skrev: "Hur länge skall Klarsynt/Antifeministen tillåtas sprida sina irrläror om AEB här ?"

Ja, det har jag frågat mig om och om igen. Bortsett från den bevisligen idiotiska inställningen, är ViB:s agerande rejält dåligt. Men, jag är inte förvånad.

#25
2019-10-09 18:53

Klarsynt, är du i farten nu igen!
Hur i herrans namn skulle körning med endast gaspedalen kunna vara en nackdel? Du behöver inte lyfta och flytta foten för att påbörja en inbromsning. Uppstår en paniksituation så har bilen redan hunnit bromsa innan du når bromspedalen och kan komplettera med det där sista.
Enda risken är att föraren kanske glömmer att inte alla bilar funkar så. (Första gången jag körde automatlåda höll jag sen på att glömma att koppla ur vid rödljuset när jag återgick till en manuell låda.)

Panopticon, att somliga kör ryckigt och bromsar in omotiverat, har ingenting med motorbroms att göra. De kör ryckigt lik förbannat.

Hur kraftig motorbromsen på elbilar ska vara, går att välja.
I-Pace har två lägen – ett som är ungefär som en fossilbil och ett betydligt kraftigare.
E-tron har tre lägen, om jag minns rätt. Ett av dem är frirullning. Det finns ett läge där bilen själv via kameror och GPS väljer det som ger längst räckvidd.
EQC har något liknande och med rattspakar väljs lätt det man för tillfället föredrar, som hårdare inbromsning i stadstrafik.

Självfallet ska bromsljusen tändas vid kraftig fartminskning.
(På "den gamla goda tiden", innan man lärt sig bränsleekonomisk körning, körde jag lite "sportigare" och växlade mig ner med motorbroms, vilket ger en större fartminskning än mer vanlig "lätta på gasen"-rullning. Dock blev jag aldrig påkörd bakifrån.)

#26
2019-10-09 19:24

Grosser #1
Är det då man använder ”paddlarna” på ratten. Antingen växla manuellt - eller välja bromsa?
Har beställt en 2020 Kia Niro och såg på bilderna dessa ”paddlar”.

#27
2019-10-09 20:06

@Bo Håkansson
Är lite osäker på hur det ser ut på hybridbilarna, det kanske tillkom regen-paddlar nu på 2020-modellerna?
Jag beskriver i alla fall hur det fungerar på e-Niro/Kona/Ioniq.

Edit. Hittande en video på YT som förklarar det. https://youtu.be/EqR5UNprPAo?t=533
Om du har körläge Eco ställer du regen med paddlarna, om du har körläge Sport kan du växla själv. Smart av Kia!

#28
2019-10-09 20:16

Bromsbelysningen tänds vid hastighetssänkning istället?

#29
2019-10-10 15:22

Hörde en kille från Opel i en intervju som sa att de med flit gjort så att bromsljusen inte ska tändas så länge inbromsningen inte passerar en viss G-gräns - troligen tidigare nämnda. Tycker själv det låter vettigt. Irriterande att ha bromsljus som går på bara för att man släpper av gasen lite. De tänds ju inte när man motorbromsar med en vanlig bil. I en elbil med one pedal driving skulle det helt enkelt bli ett jävla fladdrande med bromsljusen hela tiden.

#30
2019-10-10 21:02

Roger, så funkar det på Tesla med, regenbromsar den lite mera så tänds bromsljus men kör du så det inte sänker farten så fort är de släckta...

#31
2019-10-11 17:18

Bakomvarande: Håll avstånd så är det ett ickeproblem. Jag har det gamla systemet och anpassar min körning så att det inte behövs bromsas i onödan och det har fungerat bra än så länge.

#32
2019-10-13 22:21

"De tänds ju inte när man motorbromsar med en vanlig bil"

Nä, kanske inte på en "vanlig" bil, men på min Subaru Impreza 2018 gör den det när jag använder "fejkväxlingen" på CVT-lådan och växlar ned för att få rejäl motorbroms (och har adaptiva farthållaren påslagen eller i beredskapsläge). Det syns dessutom tydligt på farthållarens display när bromslyset tänds.

Subarus konstruktörer har den ovanliga egenskapen att använda sin hjärna när dom jobbar........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.