Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bra med mer bar i däcken?

Bilfrågan

"När jag var på handledarutbildning för privat övningskörning berättade instruktören att man kör med 3,5 bar i sina bilars däck. Påverkas något negativt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag tycker det skulle vara intressant om ni tog med betydelsen av däcktrycket i era däcktester. Jag tycker att det sällan/aldrig talas om däcktryckets inverkan på köregenskaper, ekonomi och miljö.

Det enda jag hört sedan jag tog körkort är att man inte ska ha för lågt tryck på grund av ökat slitage och sämre vägegenskaper. När jag nyligen var på handledarutbildning för privat övningskörning berättade instruktören att man kör med 3,5 bar i sina bilars däck.

Man hävdade att det endast är komforten som påverkas negativt av högt tryck i och med nya däcks formstabila egenskaper. Jag har börjat köra med tre bar i däcken själv. Det skulle vara intressant att få detta utrett.

Jan Wennberg, Norrköping

SVAR:
Jag har också hört att en del utbildare (inte däckutbildare) talar om extrema tryck och att de anser att det inte har någon påverkan på köregenskaperna. Sanningen är den att ett för högt tryck påverkar många egenskater hos däcket.

Däcket blir till exempel känsligare för skador. Anläggningsytan mot vägen blir mindre vilket påskyndar slitaget och påverkar trafiksäkerheten negativt. Däcket når heller inte alltid rätt arbetstemperatur och kan på så sätt rulla tyngre.


Bilfabrikanten anger som regel två däcktryck: ett komforttryck och ett högre tryck som är avsett att användas vid högre belastning eller hög fart. Man ska alltid köra på det tryck bilfabrikanten angivit, absolut aldrig lägre och inte heller högre.

Kontrollerar man trycket sällan eller där mätapparaturens skick är osäkert kan man med fördel öka trycket något i förhållande till det lägst angivna trycket.

Det kan också vara en fördel om man har varierad last (passagerare/bagage). En tryckökning på 10-15 procent påverkar det inte menligt på däckets egenskaper.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Vad tycker du om högt däcktryck?

Kommentarer

#1
2010-10-27 08:42

Ett mycket bra och korrekt svar av Torsten. 3,5 bar är givetvis helt tokigt i vanliga bildäck (14-16 tum).

#2
2010-10-27 10:32

Var finns hänvisningarna?
Jag skulle gärna se att Vi Bilägare följer upp det här med tester, speciellt hur bilens egenskaper förändras ur ett säkerhetsperspektiv.

#3
Jägaren
2010-10-27 13:06

Körskolelärare - sämre bilfolk går inte att hitta.

#4
Mike s
2010-10-27 13:23

Är det inte så att ett högt tryck i däcken gör att däcken rullar lite lättare och då sparar några droppar bränsle. Många körskolelärare är väldigt inriktade på ecodriving.

#5
bo johansson
2010-10-27 15:30

Tänk på att trycket i däcken ökar med ca 0,3 bar om du kört mer än en km före du pumpar däcket Det beror på värmeökningen i däcket.. Lägg således till 0,3 bar. Om utetemperaturen sjunker med 20 grader sjunker trycket med 0,2 bar. Justera för detta när vintern kommer!
Bo J
PS! Jag har däcktrycksmätare i bilen och har följt de förändringar som sker när temperaturen förändras i däcken

#6
Jägaren
2010-10-27 15:30

Mike s: Om körskolelärarna är väldigt inriktade på ecodriving blir det på bekostnad av att slitbanan mittområde garanterat slits ut i förtid (vilket knappast blir någon lysande ekonomisk affär) och att vissa av bilarnas från början (får man hoppas) säkra köregenskaper naggas i kanten.

#7
Johan P
2010-10-27 15:35

Min däcksverkstad fyller alltid i 3.2-3.3 i mina däck, kör på 225x45x17. Har även hört att ju lägre profil man har ju högre tryck dvs med mina nya 18´ 225x40x18 skall jag således ha 3.3-3.4. De påstår att rekomendationen som står i bilen är fel ?? Faktum är att om jag kör på rekomenderat tryck upplever jag bilen som ¨sladdrig¨ . Mvh

#8
Jay
2010-10-27 15:42

"Bilfabrikanten anger som regel två däcktryck: ett komforttryck och ett högre tryck som är avsett att användas vid högre belastning eller hög fart. Man ska alltid köra på det tryck bilfabrikanten angivit, absolut aldrig lägre och inte heller högre."

Tjaa... så har inte jag fått lära mig en gång i tiden. Ett halvkilo högre (typ 2.8 istället för 2.3) skulle inte påverka nämnvärt... i mina 225/50 17 fyller däckverkstaden på just 2.8.

#9
Jägaren
2010-10-27 15:51

Johan P: De lufttryck som bilfabrikanterna anger är noggrant uträknade och inbakade i bilens konstruktion redan när bilen ritas. Tillverkarens val av däckdimension är en väsentlig del av bilens uppbyggnad och en garanti för att bilen skall motsvara de köregenskaper som lagar, myndigheter, press och kunder kräver. Den vanligaste orsaken till att kunder gnäller över bilens uppträdande när det gäller däck och lufttryck är att vissa kunder kör på däckdimensioner som bilen INTE är typad för - alltså dimensioner som tillverkaren INTE har byggt bilen för.
Så, montera alltid den eller de däckdimensioner som framgår av bilens instruktionsbok (en bok som för övrigt ingen tittar i!!!) och använd alltid det däcktryck som anges i samma bok alternativt på tankluckan (dekalen över däcktryck kan i vissa fall sitta även på andra ställen på bilen). Att köra på rekommenderat däcktryck men med en icke godkänd däckdimension är direkt - i de fall det förekommer - livsfarligt.

#10
icscgharre
2010-10-27 16:27

Tja, trycket kan vara en halv bar (0.5) hit eller dit, det viktiga är väl snarare om man har koll på däckmönstret?
Under 2 mm är värdelöst om man KÖR bil. Åka kan man till 1,5....

Jag

#11
Johan P
2010-10-27 16:36

Re: Jägaren
Nu är det så att jag är tämligen insatt i detta med bilar och jag älskar att läsa instruktionsboken till den bil jag har, är det första jag gör då jag köpt den och sitter då i bilen ett antal timmar :-) I detta fall håller jag helt med däckverkstaden då jag testat med rekomenderat tryck och upplevde då bilen som sladdrig. Håller helt med att man aldrig skall ha andra fälg-/däckdimensioner än de tillverkaren rekomenderar och det har jag ej (kör BMW med originalfälgar/däck). Jag har heller inte klagat över min bils uppförande med högre lufttryck utan syftet med mitt svar till berörd fråga var att även däcksverkstäder rekomenderar ofta högre lufttryck än det som står i boken. Mvh

#12
2010-10-27 16:58

Storlek och kvalité på standard-bilens originalfälgar och däck är alltid en kompromiss mellan, komfort, prestanda, säkerhet och pris.
Det går utmärkt att höja säkerhet och prestanda till priset av lägre komfort och högre pris ... och omvänt förstås.

#13
2010-10-28 11:21

Nu är vi där igen med däckstryck och biltillverkarens rekommendationer.
KOLLA DÄCKET!!!
I samtliga manualer jag har haft så har det stått ett "konfort" och ett "last" tryck, oavsett dimension och profil på däcket.
Det skiljer ganska mycket om du kör med ett 185/65-15 eller ett 225/45-18.
Normalt står däcktrycket på sidan av däcket, kan vara en utgångspunkt.
3,5 bar i ett par 245/35-19 kan vara helt normalt, men det framgår ju inte vilken dimension som instruktören kör resp frågaren kör.

#14
2010-10-28 17:28

Vilken generalisering vad gäller Körskollärare!!! Inte kan man lasta en hel yrkesgrupp för att man inte klarar körkortet. Jag trodde någon skulle svara för sig, men de har kanske inte möjlighet att skriva bloggar på arbetstid.
När det gäller däck har det varit så nästan sedan det blev luft i däcken att för lite luft inneburit slitage på däckens ytterkant, för mycket luft har slitit på mitten av slitbanan. Det måste väl antas att biltillverkaren är den vet vilket som är det riktiga trycket och inte en massa amatörtyckare.

#15
Jimmyy
2010-10-29 11:09

LC4ever
Det som står på däcket är det tryck som du MAX får ha i däcket. Att använda detta som ett riktmärke för hur mycket tryck man ska ha i däcken är helt felaktigt.

Vill ni veta vilket tryck ni ska ha i era däck för bästa/säkraste köregenskaperna? Busenkelt, åk med en av de märkesbundna bilklubbarna som finns till en dag på en bana, där kan ni justera tryck och ut och testa hela dagen lång, där kommer ni också märka vilka skillnader det är mellan ett varmt däck, och ett kallt.

#16
2014-05-27 19:45

Att säga att 3.5 bar i däcken är "tokmycket" är helt fel. Du kan fylla 4,5 bar i ett normaldäck (205/60r16) utan att det försämrar prestandan på däcket nämnvärt. Dock blir den stötig, men mycket lärrullad. Att gå över 5 bar är inte att rekomendera. Då blir slitbanan oval och sliter däcken i mitten. Risken är även stor för däckexplosion vid körning över vassa potthål.

#17
2016-10-21 17:05

På min bil har jag 225/40/18 fram och 245/35/18 bak och kör med 3,0 tryck runt om bilfabrikanten säger 2,4 fram och 2,6 bak, men då blev bilen orolig i gången, nu är den stadig och sliter jämt på däcken
däremot får jag kompromissa lite på komforten, och det gör jag gärna med stabil bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.