Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Böter utan ljus?

Bilfrågan: Böter utan ljus?

Bilfrågan

"Om jag glömmer att slå på halvljus på bilen så saknar släpet bakljus, kan jag då få böter eller får även släp köras utan bakljus under dagtid?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en nyare bil som inte har någon bakljus under dagtid. På kvällen får jag därför tända halvljuset för att få lyse både bak och fram. När jag kopplar på min släpvagn så har jag inget bakljus på den, så jag måste komma ihåg att tända ljuset på bilen, då finns ljus både på bilen och släpvagnen. Om jag glömmer att slå på halvljus på bilen så saknar släpet bakljus, kan jag då få böter eller får även släp köras utan bakljus under dagtid? 
Ulf Persson

Svar:
Det här med att olika bilar har olika ljussystem ställer till en hel del problem. Många kör med varselljus/halvjus fram men utan helt baklyse vid mörker. Ett misstag som du tydligen inte gör. Märkligt nog finns ett undantag från kravet på att ha baklyktor tända dagtid för de nyare EU-godkända bilar som godkänts med varselljus utan inkopplade baklyktor. Men det finns inget undantag för släpvagnar. Så man kan få böter om släpets baklampor inte lyser dagtid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du uppmärksammat några släpvagnar med släckta bakljus i trafiken?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-03-05 08:53

Personer som Ulf som medvetet kör med släckta bakljus borde inte få finnas i trafiken. Vet man om att bilen inte tänder bakljusen automatiskt så är det självklart att man som förare gör det manuellt, oavsett tid på dygnet.

#2
2020-03-05 08:57

Ser varje kväll bilar som kör med släckta bakljus. Mer regel än undantag numera.

#3
2020-03-05 11:48

#Mattse2020-03-05 08:53
Personer som Ulf som medvetet kör med släckta#
Nu var det väl inte med vilja utan han hade glömt. (I motsatt till alla Oplar och BMW som kör med parkeringsljus 24/7).

#4
1
2020-03-05 12:36

Släckta baklampor är lagligt på bil, har alltid varit det har jag för mig då den lösningen var med redan när halvljuslagen kom till och då tillät så kallade gula varselljus endast fram, tror nämligen inte att de var tvungna att kombineras med bakljus men har kanske fel. Oavsett, här har inte lagstiftningen följt med i utvecklingen, ändra lagen så inte heller släpet behöver bakljus när det inte behövs.

#5
2020-03-05 14:14

Haha Mattse va? Nog för att det i några ytterst få situationer (typ parkerad bil på vägren etc) kan underlätta med lysande bakljus, hoppas jag att du ändå ser bilar dagtid utan att de har ljuset på. Annars är det kanske du som ska hålla dig inne :P

#6
2020-03-05 17:06

Tja, varför ska man tända bakljusen, använda blinkers eller blända av när man möter ? Här kommer ju JAG i egen hög person....

#7
2020-03-05 17:16

Mattse: Kan du inte läsa ordentligt. Läs igen vad Ulf skriver.......

#8
2020-03-05 17:51

Roger Skagerström1:
Om du inte har fantasi nog eller erfarenhet nog o se när bakljus behövs på dagtid så bör du ställa bilen o lämna in körkortet.
Fullt dagsljus, blöt vägbana och med solen i ögonen bl.a.

#9
2020-03-05 18:17

Herregud hur svårt kan det va att ställa ljusomkopplaren i rätt läge, en bilförare med omdöme klarar lätt av det.

#10
2020-03-05 19:36

Re: systembolaget:
Den kunskapen är inte särskilt vida spridd. Inte där jag bor iaf.....
Släckta bakljus i mörker blir allt vanligare..

#11
2020-03-05 19:50

Varför ska Sverige följa alla dumheter EU ställer till med? Har gurkorna blivit rakare eller tomaterna blivit större eller jordgubbarna ökat i storlek?
Detta EU betalar vi miljarder till!! Jisses!
Ändå sover svenska folket sin törnrosasömn! Snark......!

#12
2020-03-05 19:50

Varför ska Sverige följa alla dumheter EU ställer till med? Har gurkorna blivit rakare eller tomaterna blivit större eller jordgubbarna ökat i storlek?
Detta EU betalar vi miljarder till!! Jisses!
Ändå sover svenska folket sin törnrosasömn! Snark......!

#13
2020-03-05 21:29

Detta med baklyktorna är en EU-idioti som vi fått på köpet - troligtvis för att man helt enkelt inte orkat tänka färdigt när man stiftade lagen. Det är illa. Men att bilkonstruktörerna idiotförklarar sig själva genom att välja att ta bort bakljusfunktionen är groteskt!
Det finns INGA som helst skäl till att INTE ha dem tända.
Vem anser sig för fattig att betala den halva centiliter bensin som går åt per år för att driva några lysdioder?
Roger Skarström kanske...?

#14
2020-03-05 22:32

Håller med om att det var ett riktigt dåligt beslut att tillåta släckta blåljus på bilar under dagtid. Det är en hel del bilförare som inte vet hur ljusreglaget fungerar i bilen de kör vilket ofta innebär att de missar att tända bakljusen när det sedan blir mörkt. Autofunktionen hittar de inte heller.

#15
2020-03-05 22:53

Det lustiga här är att ganska ofta så ser man istället att "folk" väljer att vrida till p-ljusläget istället för då lyser det ju i bak...
Vad är det för fel att använda halvljus och bakljus även på dagen?

#16
2020-03-05 23:13

Varför inte strunta i alla direktiv och låta sunt förnuft råda?
Tänd både back och fram för egen säkerhet! Varför uppmanar inte ViB till det?? En gåta!

#17
2020-03-05 23:13

Varför inte strunta i alla direktiv och låta sunt förnuft råda?
Tänd både back och fram för egen säkerhet! Varför uppmanar inte ViB till det?? En gåta!

#18
2020-03-05 23:13

Inte back utan bak!!:-))

#19
2020-03-05 23:13

Inte back utan bak!!:-))

#20
1
2020-03-06 06:35

Grejen är att tända ljus fram på dagen höjer säkerheten. Bakljuset kan få vara vilket som i dagsljusljus, det påverkar inte säkerheten.
Allt annat är gnäll från gubbar som tycker att allt ska vara som det alltid har varit, precis som med så mycket annat. Världen förändras, fatta det.

#21
2020-03-06 07:22

Du "1": visst förändras världen, när allt fler (och de är verkligen många!!) inte har en aning om denna "finess" och inte vet att de kör med släckta baklampor långt efter skymning eller mitt i ett svart åskregn.
Automatik? Glöm det, så uselt som den fungerar på flertalet modeller.
Men visst: de som blir skadade vid en påkörning bakifrån i full fart är naturligtvis gnälliga gubbar...
Ja, världen förändras när dumheten sprider sig som ett coronavirus.

#22
1
2020-03-06 08:00

Inbillat problem. Sker inga olyckor på grund av detta. Jag har själv totalt sett detta ett fåtal gånger, så det sker inte ofta, men bilarna syns ju ändå så ingen olycka sker. Hade det varit som många här vill påstå så hade såna här olyckor skett hela tiden.

#23
1
2020-03-06 08:06

Den som kör på i full fart bakifrån är troligtvis en gnällig gubbe.

#24
2020-03-06 09:13

"1": Där satt den! Som sagt: dumheten sprider sig som ett coronavirus - vilket skulle bevisas.
Själv blev jag påkörd bakifrån i dimman strax utanför Lund. Två veckor på kirurgen och en helskrotad bil är naturligtvis ett "inbillat problem" - och "bilarna syns ju ändå så ingen olycka sker".
Killen som körde på mig var 23, och räknas väl i din värld som en gnällig gubbe, förstår jag...
Testa någon gång hur det känns att logga in tankefunktionen innan du aktiverar tal- och skrivorganen!

#25
2020-03-06 13:03

Det lät ju inte så trevligt Oscar, men för att få någon logik i ditt resonemang hade du då alltså släckta bakljus och det var det som orsakade olyckan? Eller inträffade olyckan trots tända bakljus (eller rent av dimljus) och hade alltså ingen bäring alls på det 1 i lite tveksam ton uttryckte?

#26
1
2020-03-06 18:58

Haha Oskar, då är du ju en dålig förare som inte hade rätt ljus, måste en ju anta, och därmed är det bevisat att den där gnällige även kan vara i bilen framför så det finns väl alla varianter på detta.

#27
2020-03-08 08:32

Påkörningsolyckor är mig veterligen en av de allra vanligaste olyckstyperna. Orsaken till dessa är säkert flera såsom mobiltelefonanvändande vid körning och för hög hastighet i förhållande till vad trafikmiljön tillåter. Att vissa bilar saknar belysning bakåt ökar inte reaktionsförmågan hos bakomvarande trafikant, det säger sig självt särskilt när det råder försämrade ljusförhållanden under dagtid och vid mörker.
Det utfärdas en hel del böter angående denna problematik som inte var lika vanligt innan EU:s i detta fall korkade lagstiftning.

#28
2020-03-09 18:32

Hur kan detta vara ett problem? Kan det vara EU-hatare som har problem på något konstigt sätt. På dagen lyser det framåt och så fort det blir den minsta skymning så lyser det runtom, precis som det skall vara. Måste vara konstiga bilar, där det inte är rätt anpassat för på/avslag på lyse. Kör jag in under ett parkeringstak mitt på dagen med min bil, så tänds ljuset runtom. Taket är helt öppet runtom med solljus. Helt perfekt.

#29
2020-03-17 19:05

Problemet märks mest när man i dagsljus med dimma har automatljuset tänt för då slår inte halvljuset och bakljuset till automatiskt. Då liksom i motljus för den som kör bakom skall man köra med bakljus tänt, vilket tydligen är svårt att förstå av många t.o.m. EU som kom med dessa idiotiska regler om att inte bakljus behövs när man kör med automatljus tänt vilket innan var självklart i Svenska bestämmelser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.