Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver BMW:n laddas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver BMW:n laddas?

Publicerad 29 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Jag ska vinterförvara min BMW, vad bör jag tänka på? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:

Jag har köpt en ny BMW M 235i. Eftersom jag inte tänker köra med den under vintern, utan låta den stå i garage har jag två frågor: 

1. Jag tänker koppla på en underhållsladdare av fabrikat CTEK på bilens batteri, utan att plocka ur det, för att batteriet ska må bra och vara fulladdat till våren. Går det bra?

2. Varannan månad tänker jag varmköra motorn och aktivera klimatanläggningen för att inte packningarna ska torka. Är det överkurs?

Arne Bengtsson 

Svar:

Underhållsladdning är ett bra sätt att hålla batteriet friskt. 

Det är ingen risk att packningarna torkar om bilen står halvårsvis. Det är bra att starta motorn med jämna mellanrum så att oljan pumpas runt. (Låt motorn gå några minuter.)

Om bilen ska stå en längre tid rekommenderar vi att däcktrycket pumpas upp för att minska risken för ståplattor på däcken. Ett alternativ är att ställa bilen på pallbockar så hjulen hänger i luften.

Peter Maier, BMW Group Sverige

Diskutera: Hur sköter du bilar under längre förvaring?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-09-29 22:04
V8-Power

Jag läste bruksanvisningen till ctek och där anger de 15,8V i någon av laddsekvenserna.

http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0_SV.pdf

#9 • Uppdaterat: 2015-09-29 22:55
saabnisse

Jo du har rätt i sak Audi, men det är inte så enkelt, motståndet i accen varierar med laddtillståndet.
Men den här laddaren ordnar ju laddspänning automatiskt.

#a • Uppdaterat: 2015-09-29 23:01
Audi A5 SB

Jag är fullt medveten om detta, saabnisse. Men jag tyckte (och tycker) att 15,8 V är en hög laddspänning. Nu visar ju junkers manual på att den bara ges vid desulfatering (vid behov) och vid rekonditioneringsläget (valbart). Det senare går ju att undvika.

Men frågan kvarstår om denna "höga" spänning kan vara skadlig för bilen när man laddar med batteriet anslutet till bilens poler? Jag har svårt att tro det. Ctec skulle nämligen varna för detta i sitt brux om så var fallet.