Nästa artikel
Bilfrågan: Begränsad dieselvärmare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Begränsad dieselvärmare?

Publicerad 8 mars 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren har en Volvo XC70 från 2007 och undrar om dieselvärmaren har en spärr som gör att den inte tar all kapacitet från bilbatteriet.
"Finns det en kontroll som ska hindra att dieselvärmaren använder så mycket av batteriets kapacitet att bilen inte går att starta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det en kontroll som ska hindra att dieselvärmaren använder så mycket av batteriets kapacitet att bilen inte går att starta? I så fall verkar den inte fungera på min bil.
Jag har en Volvo XC70 D5 från 2007. Bilen rullar fem mil per dag.
Björn Ahlin

Svar:
Från och med 2012 har vi tagit fram en lösning för bilar från och med 2008, ett övervakningssystem i våra ”stora” bilar.  Det innebär att om bilens system känner av att batterinivån är för låg så stängs värmaren av. Detta för att säkerställa att det alltid går att starta bilen. Dessutom får man ett varningsmeddelande om att värmaren stängts av på grund av för låg batterinivå.
Detta innebär dock att i frågeställarens bil från 2007 så fanns inte detta varnings- och avstängningssystem.
Ett generellt tips inför den kalla säsongen är att ladda batteriet fullt då ”värmarsäsongen” startar. Vet man med sig att man kör korta sträckor och använder värmaren ofta kan det vara vits att ladda batteriet ytterligare en gång. Men om man kör långa sträckor varje dag bör inte problemet med urladdat batteri uppstå alls.
Och en gyllene regel för användning av bränslevärmare är att inte låta den gå fullt ut. Exempel: om man ska iväg klockan 10 så kan man sätta värmarens tidur på 10.30. Bilen hinner bli tillräckligt varm ändå.
I det aktuella fallet, en bil från 2007, kan det kanske också vara vits i att kontrollera batteriets kraft. Det kanske behövs ett nytt.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-03-09 07:54
Mr.Wheeler

@snabb95: Jag tycker faktiskt att funktionen med olika driftstid för olika utetemperaturer är bra. Jag vill ha en varm bil när jag åker, oavsett yttertemperatur, och ställa in avresetid, inte värmarens starttid.

#9 • Uppdaterat: 2018-03-09 08:42
FXX

Whooooooo....ljudet när den elektriska garageporten går upp. Inga problem med halvsmält slask på bilen eller krånglande batterier. Hela bilen är "sommarvarm":)

#a • Uppdaterat: 2018-03-09 11:21
Kricko

Härligt det FXX - och garaget tar du med dig förstås... En bränslevärmare och carport gör annars samma nytta utan att behöva värma upp ett garage, och man kan faktiskt få en varm bil även om man till äventyrs skulle råka parkera någon annanstans än hemma. Har inte haft problem med batteriet på min Skoda, däremot är den rätt kinkig med bränslenivån, under tio liter i tanken så vägrar värmaren starta. Kan tyckas lite överdrivet försiktigt med tanke på hur lite värmaren förbrukar.