Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Subaru Legacy från 2007 och är orolig att topplockspackningen håller på att gå sönder.
Frågeställaren har en Subaru Legacy från 2007 och är orolig att topplockspackningen håller på att gå sönder.

Bilfrågan: Är toppen på gång?

Bilfrågan

”Min Subaru Legacy ryker vitt. Röken luktar illa. Är det toppen som är på väg att gå?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en Subaru Legacy 3.0 från 2007 som ryker vitt.
Den gör det endast vid gaspådrag då jag till exempel kör om en bil.
Jag kan ha kört en halvtimma för att sedan gasa på så blir det ett vitt moln efter bilen med det händer bara en gång.
 Gör jag det igen efteråt så ryker den inte. Röken luktar illa.
Jag har haft bilen på verkstad men provet där visade bara på ett extremt minimalt läckage av avgaser i kylarvätskan. 
Ibland när jag startar bilen så går den inte på alla cylindrar.
 Är det toppen som är på väg att gå?
Carl-Johan
 
Svar:
Vit, tjock rök kan tyda på att topplockspackningen är på väg att brista och att kylarvätska trycks ut i någon cylinder. Röken luktar vanligen lite sött av frostskyddsmedlet i kylarvattnet. Man kan upptäcka en dålig topplockspackning på nivån i kylsystemet. När kylarvattnet läcker ut minskar nivån och det kan bli problem att hålla uppe kupétemperaturen vid kallt väder. Men vit rök ur avgasröret kan ha flera orsaker. Bäst är att låta en verkstad titta på bilen igen och kolla om läckaget av avgaser i kylarvätskan har ökat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Kommentarer

#1
2016-12-19 09:41

Vit rök kan betyda att din bil valt ny påve. ;-)

#3
2016-12-19 10:17

Ny påve..underbar humor!

#4
2016-12-19 13:40

Problemet kan bli politisk:
avaktivera EGR ventil då rök kan försvinna om där finns inte så mycket sot som samlades i luftintag från 2007 ;-)

#5
2016-12-20 09:08

Har man kört en halvtimme när det uppstår, är det nog varken toppackning eller topp.
Om det läcker in i en toppspricka som vidgas när motorn kallnat ryker det precis efter start när vatten i cylindern förångas.
Kan vara så enkelt som att bakre ljuddämparen blir full av kondens, när den blir lagom varm börjar det förångas och gasar man lite extra ryker det rejält.
Att den är tjurig vid kallstart måste ju inte höra ihop.....

#6
2016-12-21 08:26

Kan vara brända ventiler, gör ett kompressionstest.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.