Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är manuell växellåda på väg bort?

Bilfrågan

”Finns det några trender avseende körkortsbehörighet för bara automatlåda?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det el- eller hybridbilar med manuell växellåda, eller har de alltid automatlåda? Barnen ska strax börja övningsköra för körkort och vår bil har en automatlåda, så det är förstås enklast att ta körkort för bara automatlåda. Jag hävdar att nya bilar med manuell låda blir ovanliga inom några år, men det kanske inte stämmer? Finns det några trender avseende körkortsbehörighet för bara automatlåda?
Tomas

Svar:
Jag vände mig först till branschorganisationen Bil Sweden för att få försäljningsstatistik på bilar med automat respektive manuell växellåda. Vid millenieskiftet hade bara 16 procent av nybilsförsäljningen automatlåda. 2012 hade andelen bilar med automatlåda ökat till 35,7 procent. Fem år senare hade andelen nya bilar med automatväxel ökat till 63,2 procent! Allt fler väljer att sluta växla manuellt. I stort sett alla laddhybrider och helelbilar har automat eller ingen växellåda alls. Den utvecklingen kommer att fortgå i takt med att också autonoma körprogram utvecklas. Utvecklingen beror på skärpta krav både på miljö och trafiksäkerhet. 
Berit Johansson, förbundsordförande för STR (Sveriges Trafikutbildares Riksförbund), är glasklar i sin uppfattning att den manuella växelspaken är historia när vi talar om nya bilar. Den som tar körkort i dag borde därför satsa på automatväxlat. Det innebär också en snabbare och billigare utbildning för de flesta. 
Tittar man på den tunga sidan är utvecklingen än tydligare. Utbudet av buss eller lastbil med manuell låda är så magert att uppkörning med lastbil undantagits från bestämmelsen om manuell växellåda vid uppkörning. Det är en utveckling som körskolorna förväntar sig ska ske också för B-körkort så småningom. 
Till dess kan man förslagsvis ta ett B-kort för automatväxlad bil och om man sedan absolut behöver, bara göra en uppkörning med manuellt växlad bil för att få bort villkoret för automat.    
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-06-12 08:45

Dumt att inte göra ett försök att ta med manuellt, när man tagit körkort kanske man inte har råd med så flådig bil. Bland mindre bilar är andelen manuella bilar fortfarande riktigt hög. Självklart finns det småbilar med automat, men det kan ställa till en del problem om man tex ska låna någon annans bil, lånebil på verkstad, hyrbilar etc. Eller om personen ifråga råkar få nåt som helst bilintresse och vill äga nån lite äldre bil framöver.

#2
2019-06-12 08:45

*snyft* RIP i så fall. Att köra sportigt med manuell växellåda är oöverträffat.

.

#3
2019-06-12 09:30

Klarsynt: Med rätt bil/kraftöverföring så är det härligare köra sportigt med automat/dubbelkopplingslåda. Porsches PDK är mycket rappare än den vassaste förare med manuell låda t.ex......både händerna på ratten och ligga med helt rätt kurvtagning och placering och växla med paddlar slår manuellt alla dagar.....

#4
2019-06-12 09:50

Väldigt många av begagnade salubilar är fortfarande manuellt växlade och inte minst bland de lite mindre eller billigare bilarna. Så är man ung och skall ta körkort känns det som att man fortfarande bör satsa på ett "fullt" sådant och inte ett begränsat eftersom ungdomar sällan köper nya bilar som sina första bilar.

#5
2019-06-12 09:59

Det är inte varje dag direkt, men håller helt med klarsynt här. Manuell är överlägsen när det för kulkörning. Det är en härlig känsla att perfekt varvtalsmatcha nerväxlingarna in i kurvorna och känna total kontroll och mekanisk koppling till bilen. PDK och liknande dödar en hel del av körningen för mig, spelar ingen roll om det är snabbare, man sitter bara å gör ingenting medan bilen sköter automatiken. Men kulbilar är en annan fråga, jag är nörd och uppskattar bilkörning på ett annat plan :)

#6
2019-06-12 10:11

Man uppmanar ju ungdomar att ta körkort för att lättare få jobb, men även om automat ökar även bland småbilar så är det väl så att övervägande delen av befintliga hantverkarbilar, budbilar, hemtjänstbilar osv har manuell växellåda.

#7
2019-06-12 10:17

Jag tycker det är bäst att ta kort för manuell låda om man är ung och ska välja bil, men är man ointresserad av bilkörning, vilket allt fler verkar vara, så spelar det kanske inte så stor roll.
Automatlådan ger en mer avspänd och därigenom säkrare trafik, att påstå att man ska ha en manuell låda för att det ger en sportigare körning är bara fånigt.
Sportig körning hör inte hemma på allmän väg, det kan utföras på bana där det ställs andra krav på bilar och förare.

#9
2019-06-12 10:45

Jag tog körkort för manuell låda och då får man köra vilket som vilket är bra.
För övrigt trivs jag lika bra med automat som manuell låda. Växlingar med manuell låda går så smidigt att det är helt ok

#10
2019-06-12 10:50

Henrik M,
Körglädje mäts inte med klocka.

#11
2019-06-12 11:33

Är manuell låda jobbigare än automat har man dels en bristfällig bil med fel motor och är dels en dålig förare.
Automat är så populär därför att andelen dåliga förare är stor.
Jag minns när jag var i bilskolan och på teorin, jag skulle inte ha godkänt mer än 2 av 20 som blev godkända.
Alldeles för låga krav för att få körkort.

#12
2019-06-12 12:33

Efter att ha haft automat i de senaste bilarna, så är manuell låda otänkbar igen. Varför ska man trampa pedal och dra i spak när det inte behövs? Sportigt med manuell? Är så gammal att jag minns de osynkade manuella lådorna, där man fick dubbeltrampa (googla det, spolingar!) vid växlingarna för att inte skrapa i lådan.När synkade lådor kom, så klagade många bilnördar att det inte var sportigt längre att köra bil. En riktig karl kan dubbeltrampa! Hur många kan och vill göra det idag, när det inte behövs? Tror att det är samma tänk om manuella lådor idag, det ska vara lite svårare och karlaktigt att köra bil...

#13
2019-06-12 12:42

Det är nog ingen som känner sig som mer karl om han växlar manuellt, det är nog mer att man bestämmer själv vid vilket varvtal man vill växla i varje situation. Jag ser inte ner på de som har automatlåda det är ett val man gör vid köp av bil.
Jag såg det inte som ett måste att betala extra för automatlåda sist jag bytte bil.
Jag trivs bra med vilket som.

#14
2019-06-12 13:47

Jag har haft tre bilar med osynkad etta (en svensktillverkad) och det var en smula opraktiskt i stadstrafik.
Om jag KÖR bil (inte transporterar mig) tycker jag att det tillför en dimension att sköta koppling och val av växel. Vi kan kalla det för "LEX 911R". http://www.porsche.se/om-porsche/nyheter/ulv-i-faraklader--nya-porsche-9...

I de flesta automatväxlade bilar retar jag mig på att det växlar vid fel tillfällen. KIAn jag brukar köra funkar bra så länge det är kräm i batteriet, men när den går över på HEV-läge kan den växla upp och ner så man får sammanbrott av det.

#15
2019-06-12 14:19

växla manuellt gjorde man på dinosauriernas tid...

#16
2019-06-12 14:27

Du måste vara väldigt gammal adzam, eftersom du vet det.

#17
2019-06-12 14:55

@Mäkinen, om det är kräm i batteriet och bilen går på el, växlar den öht då?

Bäst måste ju annars vara en motor som inte kräver växling som en elmotor. Men för bilkörning där huvudsyftet är transport, vilket 99% av min körning är, så föredrar jag automatlåda.

#18
2019-06-12 15:44

K_Klabbe,
Jag vet inte. Det är inget jag tänkt på. När den går på både el och bensin känns det som att den använder elen för att mjuka upp saker och fyller på med elkraft när det växlar. Precis när den går över i HEV-läge känns det ett ryck.

#19
2019-06-12 15:45

@Pi (#4): En yngre person kanske inte köper en bil överhuvudtaget, men privatleasar en ny bil med automat?

#20
2019-06-12 16:01

Nu är ju inte manuella lådor helt utrotande så att ta ett körkort för enbart automat är dumt tycker jag. Vad man väljer sedan vid bilägandet är ju efter tycke och smak.

#21
2019-06-12 16:43

I stadstrafik och vid de många vägbulorna är det skönt att ha automatväxel och nuförtiden har förmodligen alla sådana lock up, så att de inte drar mera bensin på landsväg än manuell låda. Kan tala om att i Spanien i "min stad" där och i stadsdelen jag frekventerar så har 5 bulor tagits bort för att främja miljön och göra det trevligare för människor att åka bil. Mera sådant tack och även i Sverige. Då kan man vara mera uppmärksam på själva trafiken i sig. Bulorna är dessutom olika så att man måste stirra på dem och bedöma vilken hastighet som passar.

#22
2019-06-12 16:54

Tycker det är kul att köra bil, och uppskattar en bil med bra styrning och direkta reaktioner. Men att växla manuellt tillför inte mycket till körglädjen tycker jag. Vad är det som är så kul med att välja utväxlingsförhållande själv?

#23
2019-06-12 17:52

Skodaägare,
Man kan dels välja hur hårt vridmoment ska appliceras mot vägbanan, vilken takt varvtal ska öka för att få bilen att välja spår genom lastväxling, man kan undvika att ett växelbyte sker mitt i en kurva eller på ett krön.
Man kan lägga i en högre växel för att slippa hjulspinn istället för att grilla bromsar med enkla antispinnsystem.

#24
2019-06-12 19:33

Jag kör min första automat på 30 år ovh visst är det skönt och visst är det bra men jag skulle inte tveka att köpa en manuell bil om tillfälle med rätt pris dyker upp.

Att folk lägger upp 15-25 tusen extra är jpu ett val men jag tycker det är jäkligt mycke pengar.
Fast man kanske får igen det vid försäljningen eller kanske inte.

#25
2019-06-12 22:10

Mäkinen, med automat kan man ju också växla manuellt, så vad är problemet? Skillnaden är att du slipper kopplingen och växlar med paddlarna istället. Ser bara det som en fördel om man nu föredrar att styra över växlingen själv.

Jag brukar köra en kombo. T.ex. om jag stampar gasen i botten för att dra iväg snabbt så vill ju gärna lådan dra ut på växlarna till varvstopp om jag inte lugnar mig på gasen, men det kan jag då styra genom paddlarna och växla upp snabbare trots att jag har gasen i botten, men ändå behålla automatläget på.

#26
2019-06-12 22:57

Ta bort villkoret "Automat". Låt folk köra upp med automat eller manuellt. Spelar ingen roll alls. Den som övningskört med automat och kört upp med automat kan lätt lära sig manuellt om det behövs. Har personen körkort och kört ett tag i trafiken så kan den ta ett par lektioner med manuellt om det behövs. Eller så kan personen köra sönder den manuella växellådan. Välj själv vilket som blir billigast.

Villkoret är otidsenligt, dumt och onödigt. Det viktiga är att personen lär sig vistas och förstå trafiken. Lära sig rycka i en spak och trampa på en pedal behövs inte längre.

(Jag har ABEDECE och varit verksam yrkeschaufför sedan 80-talet).

#27
2019-06-13 00:18

Kanske borde man inse hur dåliga vissa är på att köra bil, att slopa kravet på att kunna koppla och växla, definitivt ska vara kvar. Vill man inte klara av båda, väljer man den lätta vägen och tar körkort med automat och håller sig till det.

#28
2019-06-13 07:13

Bra där Ivarsson, De som tar körkort för automat gör det för att det är enklare eller för att de har svårt för att hantera kopplingen och växellådan. Om en sådan bilförare skulle köra bil med manuell låda skulle det uppta mycket av koncentrationen från trafiksituationen-dålig bilförare.

#29
2019-06-13 07:50

Svaret ska väl tolkas som:
Om 10 år är det så ovanligt med manuella att det är ett ickeproblem, ta körkort med begränsning. I praktiken kommer man nog inte att behövas utsättas för manuella lådor, om man vill kommer det helt klart att finnas någon bil, ny eller äldre att hitta med spak. Företagsbilar kommer det knappast då att finnas som inte är ickemanuella.

#30
2019-06-13 07:53

Vad alla focuserar kring användadet, endast mso1000 var inne på kostnaden.. Du tänker på inköpet vilket är en del, det andra är ju hållbarheten.. Har ni följt Scott Kilmer på youtube (erfaren bilmek.) så får man ju bilden av att det finns många automat lådor som inte håller så bra... Köper man bara nyare bilar kanske det inte spelar nån roll, men köper man lite äldre så vill man ju inte riskera ett växellådsras till en kostnad som kanske gör att bilen får gå till skroten istället..

#31
2019-06-13 08:26

bejje,
Samtliga automatväxlade bilar jag kört (utom en) har varit antingen sega att byta växel och/eller växlat själv trots "manuellt" läge.
Den enda avvikelsen hade jag gjort om så att den växlade som jag ville.

#32
2019-06-13 09:23

Jag skulle vilja påstå att det handlar om problem med koordinationen, därför väljer man automat. Man klarar inte av koordinera hjärna-händer-fötter...
Ser man även ibland hos folk som kör mc.

#33
2019-06-13 10:19

Axa: Eller väljer man automat för att det är bekvämare, och att manuell låda helt plötsligt gör att man inte kan utnyttja alla moderna säkerhetssystem fullt ut heller. En autopilot med manuell är ganska meningslös t.ex....adaptiv farthållare fungerar inte heller fullt ut med manuell....etc......så den moderna människan som ´vill hänga med kör helt enkelt automat, eller växellådefritt helt om han är mer modern...

#34
2019-06-13 10:23

Mäkinen: Prova en "riktig" paddellåda, så ska du se den både växlar betydligt snabbare än du mänskligt kan med en manuell och den växlar inte upp/ner förrän du vill.......

#35
2019-06-13 10:47

Nu börjar det igen. Många tycker att man måste tycka som dem annars är man en grottmänniska. Man väljer den växellåda man vill ha oavsett vad andra tycker.

#36
2019-06-13 11:07

Hacken: Håller helt med, sålänge båda alternativen erbjuds får var och en välja vad de vill. Det jag retar mig på är folk som far med felaktiga uppgifter och fördomar som att t.ex enda anledning man köper automat är för att man inte kan köra bil ordentligt m.m.
Sen kan det ju vara bra att påpeka, vilket inte alla kanske tänker på, att köper de en bil med alla säkerhetssystem för de vill ha det säkraste och sen väljer manuell så kan de inte nyttja dessa system fullt ut.

#37
2019-06-13 11:54

Henrik,
Visst finns såna bilar, men inte med min budget. Mina "husgudar" på EVO mag. håller med mig om att tävlingsbilar är något annat än bilar för körglädje.

#38
2019-06-13 12:02

Mäkinen: Vet inte om jag anser en begagnad Boxter S eller Cayman med PDK är direkt tävlingsbil, anser väl det är en bil för kör-, och ägarglädje och nere på väldigt vettiga priser då de funnits på marknaden rätt många år nu.
Nu vet jag ju inte alls vad din budget är dock. Men vill minnas att satte man Golf GTi i "rätt" växelläge när den kom med DSG 2006 så växlade den som du ville, inte att den helt plötsligt växlade upp omotiverat inför en kurva m.m....och den kostar ju inte många kronor idag.....
Nej tror det handlar mest om "rätt" låda/programmering. Att säga att alla såna bilar är tråkiga och växlar "fel" är bara en trist fördom....

#39
2019-06-13 13:07

De Golf GTi jag har kört har kastat växlar som de vill även i manuellt läge även innan man nått rödmarkeringen.
Lyssna så skönt det låter med manuell på en stark bil: https://youtu.be/gWAavCjVQvM

#40
2019-06-13 13:07

Håller med "Kanske" i inlägg #26 - låt folk köra upp med automat men kortet skall ändå vara giltigt även om man kör manuellt växlat. Enklare så. De som känner att dom inte kan behärska manuellt växlade bilar låter nog helt enkelt bli att köra sådana. Sen är ju merkostnaden för automatlåda helt klart relativt hög och den verkar inte heller bli lägre. Och relativt sett (till bilpriset) påverkar ju detta småbilar ännu mera så där är nog manuellt växlade bilar vanligare fortfarande. Och lågprisbilar som Dacia Duster och Dacia Sandero har ö h t inte automat som tillval.

#41
2019-06-13 13:26

Det är självklart att personen vid uppkörning genomför det på biltypen som gäller för körkortsbehörigheten. För en nybörjare är det stor skillnad mellan manuell och automatväxel. Det finns ingen som helst anledning att ändra behörighetskraven vid uppkörning.

#42
2019-06-13 15:38

Pi
Härligt då kan jag även få behörighet DE för jag har ju AB...

#43
2019-06-13 16:40

Om man tagit förarbevis för autonom bil får man då köra en manuell...

#44
2019-06-13 17:39

Lite skillnad trots allt, Axa. Och det hoppas jag att du och andra förstår.

#45
2019-06-13 18:13

Hur kan man seriöst anse att det är ok att ta körkort för ett fordon och få köra ett helt annat? Snacka om att vara väldigt skenhelig. Skrika sig hes åt oss som kör över hastighetsgränserna, men tycker att det minsann ska vara tillåtet att köra en manuell bil, trots att man inte kan. Gissa om jag som kör 20-30 över på 80+ väg är farligare i trafiken, än en som inte kan köra en manuell bil. Kom igen nu för fanken.

#46
2019-06-13 18:25

Pi
Du menar lite som de gubbar som fick behörighet för A på köpet och när medelålderskrisen satte in så satte sig dessa herrar på mc för första gången o höjde olycksstatistiken...

#47
2019-06-13 23:29

Ja du Axa - problematisera är du i alla fall duktig på men hur mycket fakta bygger du dessa problematiseringar och generaliseringar på ?
Vi som tog körkort för bil för länge sen "fick" otvivelaktigt MC-behörighet på köpet. Men väldigt många av oss körde både bil och MC även på den tiden så på vilket sätt skulle vi gjort det annorlunda ? Sen kanske vi haft uppehåll med MC-åkandet några år men det behöver inte betyda att alla medelålders som tar upp denna hobby igen är helt okunniga i MC-åkandets konst. Visst - vissa är säkert det men långt ifrån alla. Å andra sidan så har vi vistats i trafikmiljön väldigt många år och är antagligen försiktigare än många yngre MC-åkare så vilka som är mest olämpliga att köra MC är inte jätteenkelt att avgöra. Liksom att det säkert skulle finnas bilkörkortsinnehavare som utan problem för övriga trafikanter skulle klara av att köra bilar med manuell växellåda trots att deras behörighet "bara" är med automatlåda. Generaliseringar är alltså nåt som jag är en aning överkänslig för.

#48
2019-06-14 00:41

Pi
Jo jo, eller så är det bara respons på ett urbota dumt förslag från dig...

#49
2019-06-14 10:00

När argumenten tryter för dig Axa så drar du till med nedsättande kommentarer som "urbota dumt förslag från dig". Nu föll min respekt för dig och dina åsikter tyvärr omedelbart.

#50
2019-06-14 14:34

Axa vv och håll ett vårdat vänligt språk här

#51
2019-06-14 15:26

Hacken
Ähum, får jag inte tycka att det är ett dumt förslag? Varför får jag inte tycka det? Att köra manuellt är inte alls samma sak som att köra automat. Att köra manuellt kräver viss koordination som testas vid uppkörning, automat kräver annan koordination.
Att då ett förslag där folk som kör upp med automat ska få sätta sig i en bil med manuell växling som dem inte kan hantera och ut i trafiken, innebär förmodligen högre olycksrisk. Ja, då tycker jag det är dumt.

#52
2019-06-14 15:32

Du får tycka vad du vill om växellådorna men utan att kalla folk "dumma"
Du är ju vuxen och borde fatta detta.

#53
2019-06-14 15:55

Hacken
Prova läs igen. Jag har inte påstått att någon är dum, det var förslaget som är dumt tycker jag. Även smarta människor kan komma med dumma förslag.

#54
2019-06-15 09:48

Sen ska man komma ihåg att fler och fler tar körkort när de är lite äldre och då är det betydligt vanligare att ta automatkörkort. Tog själv körkort när jag var 30 år, dock för manuell. Men det krävdes många, dyra körlektioner för att få till växlingen. Hade sparat bra mycket pengar om jag tagit automatkort. Det är faktiskt ganska svårt att lära sig växla när man tar körkort på äldre dagar. Det är nog svårt även för en 16-åring som börjar övningsköra, men vid den åldern har man ju oftast lite mer tid att öva växling på. Och, för att förebygga eventuella tvivel om min koordinationsförmåga, så är jag en hyfsad amatörpianist och kan göra olika saker med höger- och vänsterhand, så koordinationen är det inget fel på, men problemet är ju när man är i en trafiksituation och samtidigt ska hantera växlingen.
Sen kan man ju, ärligt talat, undra hur bra många av de som har "manuellt" körkort egentligen är på att växla. Är ju inte ovanligt med folk som varvar till 6000 rpm när de ska krypköra ut från en parkering. Eller tappar varvtalet ner till tomgång vid växling från ettan till tvåan. Eller åker bakåt en halvmeter vid start i backe.
Man får ju heller inte lära sig att växla ner ordentligt i körskolan, alltså med varvtalsmatchning, alla automatlådor jag kört växlar dock ner på "rätt" sätt.

#55
2019-06-16 12:47

Svar Ja, manuell växellåda är på väg bort.
Skulle gissa att minst 90 % av nybilsförsäljningen om 5 år är automater och typ 99 % om 10 år.

#56
2019-06-16 13:35

90% tror jag inte på men mer än hälften i alla fall

#57
2019-06-16 16:56

Hacken: Du är verkligen med i matchen....hälften passerades redan 2015.....

#58
2019-06-16 17:28

Såg precis att automatlåda såldes med 63% mot manuellåda för några år sedan men sedan har det inte ökat mycket mer.
Det kanske stiger lite till med åren men 90% om fem år tror jag inte en sekund på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.