Bild
Nästa artikel
Vi Bilägare har genom åren testat en hel del så kallade budgetdäck. Vår däckexpert Erik Rönnblom berättar om de är något att ha.
Vi Bilägare har genom åren testat en hel del så kallade budgetdäck. Vår däckexpert Erik Rönnblom berättar om de är något att ha.

Bilfrågan: Är lågprisdäck något att ha?

Bilfrågan

"Är de bra eller ska man kanske glömma att de finns? Jag har alltid kört däck som är ”bäst i test” och har inte blivit besviken." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är mycket intressant att läsa era däcktester. Emellertid så finns det ett till synes oändligt antal däckfabrikat. Jag har hittat en del däckmärken som verkar intressanta, till exempel Aoteli, Landsail, Sailun, Ling Long Grenmax, Autogrip, Nankang, Tyfon, Duro, Kingstar, Delinte, Firemax, Meteor, Nexen, Sagitar, Toyo, Westlake, Roadstone, General, Cooper Mastersteel, Petlas Vellox Sport.
En del av dessa däck kostar bara en tredjedel av vad ett premiumdäck gör.
Är något av dessa bra eller ska man kanske glömma att de finns? Jag har alltid kört däck som är ”bäst i test” och har inte blivit besviken.
Göran Kärnberg, Uddevalla

Svar:
Vi kan hålla med om att utbudet av däck har ökat beroende på handeln via internet. Det är ingen konst att med några klick, hitta och köpa fabrikat som inte har någon officiell importör i Sverige. Det i sig är en anledning att vara lite försiktig med köpet, om det inte finns tester eller annan kunskap om produkten.
Av de däck du räknar upp har vi bara testat versioner av Nexen, Toyo och Roadstone och de däcken var svagare främst på väta. Det finns alternativ till lite lägre pris som har acceptabla prestanda och det är främst premiumtillverkarnas andrafabrikat, exempelvis Debica, Fulda och Sava från Goodyear eller Gislaved från Continental.
I kommande nummer av Vi Bilägare (5/2018) redovisar vi ett test av just lågprisdäck. Där framgår skillnaderna mellan ett av de bästa premiumdäcken och några av de billigaste alternativen. Och även inom den gruppen varierar egenskaperna avsevärt. Därför är det svårt att ge generella råd om lågprisdäck. Vår erfarenhet är att det främst är våtgreppet som premium klarar bättre. Bra grepp på torr väg är inte riktigt lika knivigt att åstadkomma även om det också där finns skillnader.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-03-01 09:03

Är Toyo ett budgetdäck? Toyo Proxes var länge lite av en måttstock för banracingåka, men det kanske är annat idag.
Jag hade Ling long-däck på en BMW en gång. Det var väldigt underhållande att åka med ställ genom rondeller som 20-åring med stark sexa under huven. Men speciellt säkert var det inte. Jag skulle, med den erfarenheten, aldrig köpa billiga Kina-däck igen. Greppet på torr väg skiljer inte mycket, men så fort vägen blir fuktig så är Kina-däcken (eller var iaf. enligt min erfarenhet) totalt livsfarliga. Men det kanske är annat idag, men dom är väl billiga av en anledning.

#2
2018-03-01 09:11

Köp ALDRIG de där "no name"-däcken. Totalt värdelösa - och i många fall livsfarliga. Jag kör enbart på Michelin, GoodYear, Nokian eller Continental, däck som alltid ligger i toppen i testerna. Continentals ContiVikingContact 6 dubbfria vinterdäck är rena drömmen (Nokian Hakkapeliitta R2 är kanon, de också), sommardäck från Michelin/GoodYear likaså. Stort prio för mig utöver grundkvaliteten är lågt rullmotstånd och lågt dB.

#3
2018-03-01 09:23

Förutom bromsar är däcken de viktigaste på bilen. Att man ens överväger lågpris däck är jag mycket skeptisk till. En dag kanske rätt däck räddar ditt liv. Jag har alltid köpt av de stora och kända tillverkarna, just nu använder jag cotinental.

#4
2018-03-01 09:41

Vargen, den enda faktorn som är relevant är väl rullmotståndet för lägsta möjliga förbrukning och därmed koldioxidutsläpp? Det kan väl ett budgetdäck klara minst lika bra som ett premiumdäck? För komfort och säkerhet spelar väl lika liten roll på däcken som för bilen i övrigt? Och det är ju inte bra att folk har bra grepp med kort stoppsträcka, det ökar väl risken att man kör på dem bakifrån? Känns som att du är lite inkonsekvent nu...

#5
2018-03-01 09:48

Skulle aldrig köpa lågprisdäck, men köper inte heller de dyraste. Nu senast har jag haft Gislaved sommar och vinterdäck. Jag tycker däcken har varit helt bra, men sommardäcken är slutkörda efter lite för få kilometrar enligt mig. Finns det åsikter om vilka sommardäck som håller hyfsat länge och samtidigt är trygga och bra?

#6
2018-03-01 09:54

Är det något man ska satsa på så är det bra däck. Är övertygad om att jag undvek en olycka pga just detta för några veckor sedan. Jag var väl lite ouppmärksam när jag körde in mot en rondell, men där kom en stor SUV i galen fart genom rondellen och det var halt... men mina nya Hakkapelitta 8 dubb grep galet bra i underlaget och kombinerat med ABS lyckades jag få stopp i tid. Jag tvivlar på att det lyckats med slitna eller billiga däck.

#7
2018-03-01 09:57

Granlundii.
Däckdimension, frågas.

#8
2018-03-01 10:02

195 / 60 R15 om jag nu minns rätt. Inga moderna lågprofilare inte :)

#9
2018-03-01 10:15

Verkar vara vettig dimension. Hjulinställning, rätt lufttryck, sansad högerdoja. Gislaved har såvitt jag vet ett gott rykte.

#10
2018-03-01 10:18

Att hävda att Kinesdäck är bara skit är som att säga att alla europeiska däck är skit bara för att något av dem presterat dåligt.
Det är ju bekant billigare att producera även kvalitet i Kina, och det finns kinesdäck som faktiskt presterar bra. (och de som verkligen är skräp, men det finns såna från andra länder också)
Jag köpte Landsail LS 588 till min C5 är och är väldigt nöjd med dem, mycket komfortabla och tysta. Stor skillnad mot de Michelin som satt på innan.

#11
2018-03-01 10:18

Jag köpte en motorsvag lätt bil för några år sedan. På bilen satt kinesiska KingStar-däck som förra ägaren köpt. Skapligt med mönster var det och jag tyckte däcken fungerade utmärkt. Däremot blev de utslitna katastrofalt snabbt så när det gäller KingStar tror jag att det man sparat i inköpspris går åt till inköp av nya däck ganska snabbt.

#12
2018-03-01 10:42

Verkar vara så i tester att bland etablerade däckmärken klarar sig 9 av 10 bra i test men när sk. kinadäck testas är förhållandet det omvända, 9 av 10 klarar sig dåligt.
Och när man såsar på i vardagskörning märks ofta ingen större skillnad men när det uppstår en livsfarlig situation där däcken testas på gränsen av sin förmåga kan rätt däck betyda allt. Du kanske har sparat ett par tusen på billiga däck men får inte uppleva nöjet att använda dem till något.

#13
2018-03-01 10:47

Billigt skit från Kina ska man undvika.

#14
2018-03-01 10:47

Priset är ingen teknisk parameter och ett väldigt trubbigt instrument att mäta fysiska egenskaper med. Att döma ut en produkt på förhand genom att det har ett lågt pris samtidigt som att hylla en dyr produkt är inte särskilt rationellt. Men det är precis så som tillverkare av så kallad premiumprodukter vill att konsumenterna ska reagera. Det ser vi också ofta i denna kommentarspalt.

Den enorma utvecklingskostnad som många däcktillverkare hävdar att de har gör bara en bråkdel av det totala priset. Materialkostnad och löner lika så. De stora kostnaderna ligger i skatter/avgifter, distributionskedjan (där alla från transportörer via importörer till däckverkstäder ska ha sin kaka), marknadsföring (pengarna som läggs på Formel 1 reklam är det alltid slutkonsumenten som står för) och diverse "premiumpåslag". Där den sista posten ofta är det som som gör det mycket dyrare, men som vissa gladeligen betalar då de tror att de får en bättre produkt bara för att priset är högt.

Välj först ut ett däck utifrån de egenskaper som önskas (där kan allehanda däcktester vara behjälpliga) och leta därefter upp bästa priset. Ofta går det att hitta samma däck betydligt billigare via nätet än hos den lokale handlaren. För det är inte så att ett däck blir automatiskt bättre för att det säljs för 2000 kr här hemma när samma däck kostar 1000 i utlandet.

#15
2018-03-01 10:51

Jag kan inte se varför jag skulle betala 3.000 kr mer för en uppsättning Michelin än Landsail, särskilt inte som Michelin placerar sig bakom i test.
Men, om andra vill slänga ut pengar i onödan - fine with me.
Men, jag rekommenderar det inte.

#16
2018-03-01 11:03

När det gäller "man får vad man betalar för" så trodde jag att jag gjorde ett klipp när jag köpte däck från den erkända tillverkaren Nokian på nätet. Jag har alltid levt efter devisen att kvalitet kostar. Nu köpte jag i min enfald vad jag trodde var kvalitet till halva priset, men så var tyvärr inte fallet.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

#17
2018-03-01 11:12

Det är viktigt att inte stirra sig blind på att däcket presterar bra på ett eller två delmoment utan även fungerar åtminstone okej på övriga testdelar. Annars kan man få ett väldigt inkonsekvent beteende på bilen när man minst anar. Och det är ytterst viktigt att förstå skillnaden mellan fakta (tester) och tyckande från däckgubben eller grannen.

#18
2018-03-01 11:44

När man googlar på tester över däck så ser man en ganska klar röd tråd. Det är dom kända märkena som ligger i topp. I ingen test jag hittar så ligger ett Kina-lågpris-skräpdäck bland dom erkända tillverkarna. Precis som nån skrev innan så kan man köra som farbror Bengt 70+ i flera år med Landsail eller liknande och få attityden att det fungerar utmärkt. Men när det sedan blir fuktigt på vägen och man verkligen behöver greppet så kan det vara som natt och dag.
Handen på hjärtat, hur många testar sin bils egenskaper med jämna mellanrum. Mina föräldrar 70+ har båda kärvande bakbromsar, av en anledning. Själv brukar jag med jämna mellanrum åka till en öde raksträcka några km hemifrån och fullbromsa för att motionera bromsarna, se så att abs fungerar och känna så allt är okej med däck osv. Med dubbdäck på bilen så undviker jag det för att spara på dubben såklart.

#19
2018-03-01 12:00

"De med bra däck hamnar bara längre ut på åkern"
"Bra däck gör att folk kör fortare"
"Jag har kört på regummerade skitdäck från Kina i 10 år och det har fungerat hur bra som helst"

#20
2018-03-01 12:43

Varför välja ett billigare däck, med sämre egenskaper än välkända märken som har bra däck? Man tjänar på sin höjd ca 1000 kr på ett byte av alla fyra däcken! Är det värt pengarna att riskera en olycka pga snålhet? Jag har min ståndpunkt klar, kommer aldrig att snåla på däcken utan köper riktigt bra däck istället.

#21
2018-03-01 12:57

FXX: det var precis tvärtom i testet, Landsail var bäst vid bromsning i vått.
" Kinesiska Landsail är ett märkligt däck, som förebådar något nytt. Nämligen att kinesiska däck också kan vara bra! Egenskaperna är blandad kompott av bra och dåligt. Bromsgreppet är mycket bra i vått och torrt. Vid ett prov i kyligt väder på våt asfalt bromsade det bäst av alla."

Det finns många fördomar om olika däck, det är tydligt, inte minst bland kommentarerna här.

#22
2018-03-01 13:19

När ska man byta till nya däck? Mina svålar är 6 år, har gått 6 000 mil. Jag har mätt upp mönstren till 4-4,5 mm på alla däcken. Kan nämnas att jag kör lugnt, ingen sportig körstil. Alltså ren gubbkörning...

#23
2018-03-01 13:46

Absolut dock inte allt så att man bör sätta sig in i saken. Tester sker över hela Världen och jag har köpt dubbdäck som hyllas i Kanada, inte ett ord här...mycket bra och billigt vart det

#24
2018-03-01 14:26

hultarn tycker att man visst kan köpa billiga "Asien-däck". Det är ju så att även bland dessa budgetdäck kan det finnas däck som är av hygglig kvalitet, men hur i hela världen ska man veta det - särskilt som de finns i mängder av olika namn och som aldrig hinner testas? Ofta tar en biltidning med kanske bara ett sådant budgetdäck i ett test - ett däck som oftast kommer sist! Detta betyder att många av de där Asien-däcken aldrig blir testade och de som köper däcken tar en ren chansning - men har ingen aning om vad man får men man köper bara för att det är billigt.

Köper man däck av erkänt bra märken för lite mer pengar - och samtidigt är ointresserad av tester och liknande - är ju chansen mycket stor att man också får ett däck som presterar mycket bra. Och omvänt: Är man ointresserad och bara tar det billigaste Asien-däcket är ju risken gigantisk att man också får ett däck som klart underpresterar.
Så, den insatte kan kanske hitta enstaka Asien-däck som är någorlunda ok, men den oinsatte (i vilken kategori alltför många hamnar) gör klokast i att köpa märkesdäck. Och läser man regelbundet olika tidningars däcktester är ju den stående slutsatsen att man ska undvika de riktigt billiga Asien-däcken.

#25
2018-03-01 14:27

Exakt. Det finns skräp och det finns bra däck från Asien. Det är ju inte så avancerat att Googla, det klarar de flesta.
När man läser några olika däcktest så hittar jag skräpdäck från inte bara Kina, utan även mer kända däck som Gislaved och Cooper.
Men, jag tror att fler lyssnar på vad däckhandlaren säger, och denne är inte alltid så särskilt pålitlig när han rekommenderar något udda märke, även om det är europeiskt så är det ingen garanti för att det är bra.
Men, att helt enkelt avfärda alla Kinadäck som skräp är inget annat än en fördom. Det finns skräp men också bra däck.
Vad många inte tänker på är att de själva har massor av saker från Kina hemma, vilka de med glädje använder. Bara för att det står ett känt fabrikat på TV, dator, verktyg, whatever, betyder det inte att innehållet inte kommer från Kina.

#26
2018-03-01 14:34

På en småbil som till 99% används sporadiskt inne i stan har jag inga som helst problem sätta på budgetdäck. Pendlar man dagligen på landsväg o motorväg så får man välja däck efter de förutsättningarna osv. Sen får man som alltid anpassa sig. Gamla slitna märkesdäck kan ju vara betydligt sämre än nya lågprisdäck.

#27
2018-03-01 14:52

Men Ingoo, du skriver att gamla slitna märkesdäck kan vara betydligt sämre än nya lågprisdäck. Absolut, men hur blir då de flesta lågprisdäcken när de är slitna? Sämre än sämst är väl en adekvat gissning ...

#28
2018-03-01 14:40

hultarn, sannolikheten att du får ett lågprisdäck som kraftigt underpresterar - särskilt om du kastar pil vid däckvalet, som många gör - är ju mångfalt större än att du får ett märkesdäck som är av något sämre kvalitet.

#29
2018-03-01 19:08

Visst är det märkligt att biltidningarna normalt bara får med däck från tillverkare med bra reklam- och represenationsbudget i sina tester?

#30
2018-03-02 07:46

Har varit på kurs med Pirelli där säljaren visade vad som händer om man har bra eller dåliga däck. Eller om man har dåligt mönster på sina däck. Det är en fruktansvärd skillnad om du har ca 3-4mm eller om du har kanske 6-7mm.
Jag snackar om antal meter innan bilen står stilla , speciellt vinterdäck. Så bra mönster och bra däck är ett måste. Det räddar liv. Budget för mig är Kumho och Hankook , dessa är ok. Absolut inga sämre/billigare än dessa märken. När man kör är bredden på däcket ca en handflata som ligger mot marken. Sen suddas det ut mer efter däcket slits ut. Aldrig köra på däck som är mindre än 4mm. Väldigt nyttigt att få reda på vad som gäller , alla skulle få gå på en liten däckkurs.
Nästa gång det händer en olycka , ett barn blir påkört , känns det ju för jävligt om ett bra däck/mönster hade stannat ett par meter innan barnet , men man har snålat in. För skillnaden är rätt stor. Det kan ju vara era egna barn som står på spel , eller hur !!

#31
2018-03-02 08:03

Det är alldeles riktigt att rejält mönster är viktigt, och då är det ju bättre med fräscha prisvärda däck än överprisade slitna märkesdäck...
Alla billiga däck är inte dåliga, alla dyra däck är inte bra.
De flesta bilister lär inte varesig göra eller klara en avancerad undanmanöver, om bilen klarar 71,2 km/h istället för 70,5 km/h genom en älgtest är mindre viktigt.
Däremot är det viktigt med kort bromssträcka. Dels för att det behövs oftare, dels för att alla vet hur man kan tvärnita.

Men, som sagt: folk får gärna slösa pengar i sin övertro.

#32
2018-03-02 08:10

Hultarn , man slösar ej sina pengar på premium däck , man räddar liv. Sen att det finns något enstaka noname däck som är bra , det köper jag. Noname däck tar oftast bara ett gammalt mönster och gör billiga däck av dom. Dom mer kända däcken ligger det många timmar bakom. Klart som fan att dom blir dyrare då. Nej försök inte att folk ska tro noname däck är lika bra som premium däck , vi har redan för många olyckor redan.

#33
2018-03-02 08:16

För att komplettera hultarns utmärkta inlägg #31 så står ju knappast utvecklingen still hos tillverkare av billiga däck utan det är nog snarare tvärtom så att de produkterna utvecklas relativt sett mera och snabbare än de etablerade märkenas produkter - just för att bli bättre och kunna konkurrera hårdare på marknaden. Visst - för vinterdäck så litar jag nog fortfarande mera på en handfull s k premium-tillverkare men när det gäller sommardäck så finns det säkert många billiga däck som fungerar helt OK för en stor del av alla bilägare. Sen är det givet att tillverkare som Pirelli gärna vill att vi byter våra däck varje år om dom fick bestämma men man kan trots allt inte ha nya eller nästan nya däck på bilen ständigt för nånstans finns för de flesta också en ekonomisk gräns.

#34
2018-03-02 08:38

Visste att det skulle komma fram , såklart tex Pirelli vill sälja många däck. Det är ju det dom lever på. Men det finns tyvärr många exempel på kunder som köper bilar för över 300 tusen , sen skriker dom när dom får reda på vad deras vinterhjul kostar. Ta året runt däck säger dom då , men hallå. Man kan hitta premium däck hyffsat billigt också. Tror du verkligen att noname tillverkare satsar per pengar på att forska i olika gummiblandningar än hos premium tillverkare ?
Nej dom kör med oftast med äldre mönster samt sämre gummiblandning i sina däck. Brukar noname komma först med ett nytt gummimönster eller nya dubb , nej det gör dom inte. Varför gör dom det inte nu när dom satsar mer än premium tillverkarna Pi ??

#35
2018-03-02 09:14

Läser idag i tidningen att 7% av däcken i Sverige är piratkopierade däck tillverkade i Kina. Totalt livsfarliga. Svårt för konsument att se skillnaden mellan originaldäck och dessa falska däck. Mönster och logotyp ser likadana ut.
Vem tar in dessa skitdäck , undrar jag.

#36
2018-03-02 09:31

Det gäller ju inte bara däck, allt som går att kopiera och därmed tjäna pengar på, kopieras. Jag har jobbat med reservdelar några år, och har sett det mesta.

#37
2018-03-02 09:42

Jo , om tröjor och annat sådant kopieras det bryr jag mig ej om , det är ju värre med däck. Falska däck kan innebära en fara , en kopierad tex tröja gör det ej. Har jobbat med reservdelar sen 1998 , har inte råkat ut för några kopierade farliga delar.

#38
2018-03-02 09:46

Och igår hörde jag på radion att detta med piratkopierade däck var en anka eller vad man nu skall kalla det - t o m däckstillverkarna dementerade uppgifterna. Jag har inte sagt att noname-tillverkarna (nåja, noname kanske inte heller stämmer) satsar mera pengar men även dom förändrar säkert sina däck och det kostar nog mindre att närma sig bransch-ledarna än det kostar för de sistnämnda att försöka göra ännu bättre däck. För så himla högteknologiska är nog trots allt inte våra sommardäck - om vi nöjer oss med att diskutera den däckstypen. De s k premium-tillverkarna vill givetvis få oss kunder att tro att de gjort så stora framsteg med sin senaste generation att vi är villiga att öppna börsen extra mycket men för normalbilisten så är nog skillnaden mellan t ex senaste generationens s k premiumdäck och förra eller förr-förra i många fall minimal - och nu snackar vi alltså om sommardäck. Åter - det ligger mycket sanning i hultarns inlägg #31.

#39
2018-03-02 09:58

Jo allt i inlägg 31 stämmer. Utom det sista. Sen skiljer gummiblandningen i sommardäck också. Men som du säger ett Nokian däck från senaste generationen eller förre , det skiljer nog inte jätte mycket.

#40
2018-03-02 13:25

Rallykalle> Har du läst om mina däck från Nokian?

#41
2018-03-02 14:49

Japp nu har jag det :) Vet inte hur det är nu med dackonline , men förr var det en jäkla djungel med deras däck. Däck som var avsedda för tex Sydamerika hamnade hos dom. Men på dina däck verkar det något knas med. Det finns reklamationer på alla däck fabrikat , premium samt budget däck. Det finns vissa Nokian som inte passar vissa bilar osv osv.

#42
2018-03-02 22:49

Rallykalle73. Att du skulle nog bli trött om du visste och att helt säkert är det mer än 7%.
Det är inga kopior utan äkta vara men ej ämnat för Europa marknaden men givetvis så kommer dem hit och att det samma gäller för så mycket på marknaden, löparskor...två par ser lika ut för att dem är av samma företag/märke bara det att det ena paret var tänkt enbart för kinas interna marknad och är totalt kass i en jämförelse på foten.

#43
2018-03-04 15:25

Ska nog ta och prova Kumho Ecsta PS91 till sommaren. Verkar vara helt ok, för att kosta hälften av Michelin Pilot Sport.

#44
2018-03-04 18:39

Kricko, dina "slutsatser" kan vi nog högaktningsfullt strunta i. Ett fånigt påhopp utan grund. Skärp dig!

hultarn och Pi letar med dårars envishet efter försvar för billiga däck. De kan ju råka vara bra. De kan ju ha utvecklats, ja, till och med mer än andra däck. Varför ska man bry sig om däckstester när man istället kan hoppas och tro?
(Gudarna ska veta att pris och kvalitet inte alltid hör ihop, men när det gäller däck visar tester att beträffande däck så är det faktiskt så.)

Jag behöver inte argumentera, det gör notariuspublicus alldeles utmärkt, liksom Rallykalle73, som dock behöver informeras om att man aldrig gör mellanslag före skiljetecken.

Kommentaren från konspirationsteoretikern edmund hoppar jag raskt över.

FXX, du skriver också bra kommentarer. Jag följde förresten din länk och skrev en kommentar även där.

#45
2018-03-04 20:17

Det är givetvis skillnad på däck, men om vi bortser från de rena budgetdäcken och tittar på mellanpris och jämför de mot premium, så ser vi att däck i mellanklassen faktiskt kan ha fullt acceptabelt grepp på både våt och torr väg - men att detta kombineras med högt rullmotstånd, högre ljudnivå och stötig komfort. Däcket bullrar mer och rullar tyngre än ett premiumdäck. Och har mellanklass-däcket ljudnivå, komfort och rullmotstånd på bra nivå, ja då är inte våtgreppet tillräckligt bra. Mellanklass-däcken haltar i föreningen mellan olika egenskaper. Det är på det som premiumdäcken är bättre, de lyckas bättre förena flera egentligen motstridiga egenskaper. Men mellanklass-däck kan ändå vara fullt godkända alternativ. Däck som BF Goodrich, Fulda, Falken, Nordman, Uniroyal, Semperit... Jag vill även lägga in Yokohama och Toyo här. Och ja, Hankook och Kuhmo. Även Sava, fast Sava mer är undre mellanklass, under Fulda men över budgetdäck / kinesisk lågpris.

#46
2018-03-05 12:57

Roy J, jag ser att du påstår att jag "hoppas och tro", men du har tydligen inte läst vad jag skrev om test i #15.

Jag har alltså inte köpt däck utan att ta reda på om de är något att ha, utan jag har valt baserat på tester och omdömen.
Jag rekommenderar inte heller de sämsta däcken, då de verkligen är...sämst. Även om de fortfarande är svarta och runda.

#47
2018-03-05 14:27

Jag köper alltid alla stora biltidningars däcktester när det är dags för nya däck. Har aldrig sett att någon kommit fram till att budgetdäcken är minsta lilla bra.
En sak som kan vara värd att nämnas, är att premiumdäck generellt är mer konsekventa i beteende än budgetdäck. Man kan lättare känna när de är på väg att tappa greppet, och det beter sig mer likartat i alla situationer. På ett budgetdäck kan det vara stora skillnader.
Toyo är för övrigt inte budgetdäck i sportbilsvärlden. Det betyder däremot inte att de per automatik gör bra vinterdäck. Vet faktiskt inte hur deras vinterdäck är, kommer inte ihåg vad senaste testerna säger om dem.

#48
2018-03-07 19:17

Toyo gör helt ok vinterdäck, fått goda omdömen i Kanada bl a. De har bara testats ett fåtal gånger i nordiska tidningar men det man kan säga är: Deras dubbfria däck (med nötskal!) är helt ok på snö och is, bra dragförmåga och bromsgrepp, sämre sidgrepp. Sämre i väta och på torr väg. Sladdar mer än premiumdäcken på torrt och bromsar sämre i väta. Ett typiskt japanskt dubbfritt vinterdäck gjort för mer extremvinter med grovt mönster för snabb snöevakuering. För mjuk gummiblandning för att fungera bra i högre hastigheter och i väta och torrt väglag i plusgrader. Så det är ett ojämnt däck som blandar högt och lågt. Påminner om Bridgestone WS80 men Bridgestone har fått till bättre egenskaper på vått och torrt.

Toyos dubbade däck har jämnare egenskaper än deras dubbfria. Stabilare på fler underlag, fungerar bättre i väta. Lite yvigare slängar än premiumdäcken. Följer EU standarden om dubbar så färre dubbar än de konkurrenter som följt undantagen i regelverket. Detta ger sämre isgrepp än premiumdäcken med fler dubbar.

#49
2018-07-26 05:09

Ett däck med dimensionen 235/50 r18 t.ex:
Tristar Radial F105 235/50 R18 97W
EU-märkn: C-C-71dB
633kr
-------------
Continental ContiSportContact 5
235/50 R18 97V MO SUV
EU-märkn: B-B-71dB
1625kr
Man får nästan 3st Tristar för priset av ett Continental!
Är Continental nästan 3ggr bättre?
Kan man lita på EU-märkningen?
Nu tror ju jag att jag i fortsättningen köper Continental, men det skulle vara intressant att prova Tristar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.