Nästa artikel
Volvo 345 blev ”mas-racer” – var är den nu?
Backspegeln

Volvo 345 blev ”mas-racer” – var är den nu?

Publicerad Igår 6:30
När Vi Bilägare sålde en långtest-Volvo för en krona skulle den bli ”mas-racer” i Dalarna. Den fick till och med tummen upp av kungen – men frågan är vad som hände sedan.

För oss som var med känns det otroligt att det snart är 50 år sedan Volvo 343 presenterades 1976. Om modellen har det skrivits mycket i Vi Bilägare. En 345 GLS 1982 var långtestbil och hann avverka 9  000 mil innan den rönte ett unikt öde. Den skulle bli mas-racer.

I ViB nummer 8/1991 presenterades idén bakom den besynnerliga beteckningen. Ludvikabon Lasse Rindeskär hade nappat på tidningens erbjudande att sälja långtestbilen för en krona till den som hade bästa idén till vad som skulle ske med den. 

”Kanske vill du helrenovera den, bygga om den till en fyradörrars cabriolet, en terrängbil, en traktor, båt, husbil, skottkärra. Ja, egentligen är det bara din fantasi och dina möjligheter att genomföra idén som sätter gränser. Vad vi definitivt inte vill är att bilen används i bedrägliga syften, dvs. nödtorftigt lagas upp med plast och sprayfärg och luras på någon stackars okunnig begbilsspekulant.”

I Vi Bilägare 8/1991 såldes tidningens långtest-Volvo för en krona.

Med de idéer Lasse Rindeskär presenterat föreföll risken låg. Bilen skulle göras om, radikalt. Lasse och tre kompisar med olika kompetenser inom bilbygge började snart att konstruera, svetsa och stå i. 

Karossjobbet gjordes i Orsa av Charles Frisk och det lätta, styva chassit av krommolybdenstål tillverkades av Janne Antonsson i Borlänge. Han hade stor erfarenhet av dragracingbyggen i USA.

– Jag hoppas ha bilen klar till Stockholms bilsalong, meddelade Lasse.

Dit var det bara några månader men snart tröt pengarna. En specialist på Volvodelar, Demia, trädde in med assistans och så fick bilen sitt namn: Demian. En motor från en 740 Turbo ”skrämdes upp till hela 220 ystra hästar” och skulle placeras mitt i bilen.

”Jag minns med stor glädje hur jag fick ett mycket speciellt telefonsamtal”

Trettiofyra år senare träffar jag Lasse hemma i Halvars, Gonäs, utanför Ludvika.

– Från början trodde vi det skulle bli enkelt att sätta turbomotorn framför originalbakaxeln av de Dion-typ, men det fattades någon centimeter. Då fick jag tänka nytt. Det fick bli växellådan och kompletta drivaxlarna till en framhjulsdriven Renault 30. En adapter svarvades som matchade Renaultens kopplingskåpa till Volvomotorn. Jag hade tänkt att sätta dubbla trapetslänkar för att hålla bakhjulen på plats och därmed skapa en vanlig transaxel.

Multilänkaxeln i nyutvecklade 760 skulle passa bra för projektet, enligt Volvo.

På Volvo hade man ganska nyss konstruerat multilänkaxeln till 760 och läst om Lasses bygge i kundtidningen Ratten.

– Jag borde absolut ha en sådan, meddelade Volvo, och skickade omfattande material på hur konstruktionen funkade. Vid hård krängning trycks en länk ner och styr in hjulet för att motverka sladd. Min bil skulle kränga minimalt i bakvagnen så jag tyckte att det var onödigt, men det blev ändå så att vi använde multilänken, genom sponsorn Demias försorg.

– Kopplingen skulle bli speciell. Växelspaksknoppen gjordes ledad och när man hanterade spaken för att växla aktiverade en mikroströmbrytare kopplingen via en hydraulkolv. En princip liknande den som Saab senare hade i 900 Sensonic.

Projektet intresserade fler än Volvos konstruktörer:

– Jag minns med stor glädje hur jag fick ett mycket speciellt telefonsamtal. En man presenterade sig som Mats nånting och berättade att han var adjutant hos kung Carl XVI Gustaf. Han hade fått uppdraget att kontakta mig för att berätta att sportvagnsbygget intresserat kungen. Adjutanten ville nu framföra att kungen önskade mig lycka till med det intressanta projektet!

Demian blev inte helt klar till salongen men ställdes ändå ut i ViB:s monter och tilldrog sig massor av intresse. Av olika skäl splittrades bilbyggarkvartetten och bilen hamnade under en presenning i Orsa, vidare öden okända. Kanske någon vet besked?

Ämnen i artikeln