Nästa artikel
Volkswagens geniala reklam: ”Fortfarande oöverträffad”
Backspegeln

Volkswagens geniala reklam: ”Fortfarande oöverträffad”

Publicerad Idag 6:30
Nej, någon basketspelare fick inte plats i Bubblan. Men det var just det som var poängen med Volkswagens kluriga reklamkampanj.

Wilt Chamberlain (1936–1999) är måhända okänd nu men i annonsen från 1966 var han hetast av de heta för den som följde amerikansk basket under sextiotalet. 

Chamberlain lyckades göra 100 poäng i en och samma match och hade då säkert nytta av sin kroppslängd 216 centimeter. Hans rekord i amerikansk proffsbasket är alltför många för att någon ska kunna dem utantill. Smeknamnet ”The Big Dipper” fick han eftersom han alltid tvingades böja på nacken i dörröppningar.

På Manhattan i New York satt samtidigt de nyskapande reklammakarna på byrån DDB (Doyle Dane Bernbach) och funderade på om inte Chamberlain borde göra reklam för Volkswagen. Skulle det gå att trycka in honom i en Bubbla av 1966 års modell?

Svaret var nej, men det gjorde inget. Om Chamberlain fått plats hade det inte blivit en i raden av de banbrytande annonser DDB ordnade åt Volkswagen under många år. De bröt med konventionen och försökte inte sälja en produkt utan snarare skapa en gemenskap. Dåliga sidor hos bilen kunde framhävas och gjorde så med oanad knorr. Ingen så kallad tagline, bara en liten signal från avsändaren: VW-symbolen.

Reklamserien för VW anses fortfarande som oöverträffad för att skapa uppmärksamhet, överraskning och förväntan på hur nästa ska se ut.

Ämnen i artikeln