Nästa artikel
Saab V4 var en riktigt stryktålig mjukis
Backspegeln

Saab V4 var en riktigt stryktålig mjukis

Publicerad 4 december 2021
Stryktåliga Saab V4 blandar stark karaktär med gosiga mjukisegenskaper. Den kramar grusväg som ingen annan och frihjulet gör körningen till ett nöje.

Med kniven mot strupen genomförde Saab bilhistoriens kanske mest lyckade motorbyte. Operation Kajsa innebar att den karaktärsfulla men omoderna tvåtaktaren ersattes av en halverad V8. Cool, robust och själfull, det kan vem som helst intyga som någon gång tuggat sig genom en snötyngd svensk granskog en öde januarinatt till det trygga bakgrundsljudet av en hummande V4.

I ett speciellt läge – det kan vara i 88 km/tim eller 103 km/tim eller 122 km/tim – andas motorn ut, slappnar av, och tåspetsarna nuddar vid evigheten.

Kombimodellen 95 är ovanlig i fint skick. Den här har fått en tidstypisk tillbehörsratt. Extrasäte bak var standard.

Saab 95 och 96 V4 blev under många år basen i Saabs försäljning, den hade en trogen kundkrets och hann få syskon i form av 99 och 900 innan den till slut abdikerade. De första 600 bilarna byggdes i hemlighet och problemet med de 5 778 färdiga tvåtaktsbilarna i lager löstes genom att man bytte motorer på löpande band.

I Sverige såldes 50 949 Saab 95 mellan kalenderåren 1966 och 1981 (jo, det finns elva noterade 1979 och en 1980). Under samma period kom 176 135 st 96:or till världen. Enligt den senaste undersökningen tidningen Klassiker genomförde finns bara 4,6 procent kvar i registret. 1,2 procent är kvar i trafik.

En stryktålig, rolig och egensinnig bil. En unik körupplevelse med rattväxel och fenomenal vägkänsla. Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktstiden, men faktum är att finessen fungerar bättre med fyrtaktarens lugna gång med snabbare nedgång till tomgångsvarv.

Så fort man kommit upp i fart behöver man inte använda kopplingen över huvud taget och när det rullar små garnbollar av motorljud ur avgasröret är det som att prova berusningsmedel för första gången.

Oavsett årsmodell är det en bil som förenar ingenjörsmättat flygarv med oförfalskad hemslöjd.

Saab 95 V4 1972

Nypris: 19 850 kronor.

Motor: Fyrcylindrig V-motor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 498 cm3. Max effekt 65 hk DIN.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak och frihjul.

Mått: L 430/B 150/H 147 cm. Tjänstevikt 1 060 kg.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram, bak gångjärnsdämpare.

Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 18 s.

Förbrukning: 1,0 l/mil blandad körning.

Källor: Jan Ulléns Bilfakta.

Livscykeln

1966 Bomben släpps. Saab får en fyrtaktsmotor från Ford!

1967 Den första årsmodellen. Provisoriska V4-märken placerade högt på framskärmarna. Skivbromsar fram, växelströmsgenerator och trepunktsbälten. Och dubbla papperskorgar.

1968 Ny högre vind- och bakruta.

1969 Öststatsgrillen. Riktigt tuff nos med nya rektangulära strålkastare infattade i ett hav av aluminium.

1970 Från och med nu finns det finskbyggda Saabar.

1972 Automatiskt eluppvärmd stol.

1974 Nynylle. Plastgrill. Rullbälten fram. Större spolarburk.

1976 Gigantstötfångare. Bättre benplats i både 95 och 96. Lakrits-nackstöd blir standard.

1978 Främre blinkers som King Kongs knäskålar. 96 får nya bakljus.

1979 Finska bilar över hela linjen. Svart lackering nedtill på bakluckan och stripes under sidolisterna.

1980 Till slut trycker man på stoppknappen, i januari 1980.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (19)

  • 26 december 2021 Hej Intressant och se lite…
  • 12 december 2021 Det är ju helt riktigt, …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.