Bild
Nästa artikel
Första smygturen i ”sensationella” Saab 99 Turbo

Första smygturen i ”sensationella” Saab 99 Turbo

Backspegeln

Vi Bilägare fick köra ett ”smygexemplar” med en särskild mätare som mätte hur ofta turbon laddade.

Vem skulle väl hösten 1977 tacka nej till att köra Saabs sensationella 99 Turbo hela vägen från Stockholm till bilsalongen i Frankfurt?

Inte Vi Bilägares dåvarande redaktionschef Arne A Jansson i alla fall. Provbilen var ur förserien och hade inga av de typiska känntecken som senare kom i produktionsversionen. Den saknade den lilla vingen under bakrutan, hade standardfälgar och inga turboemblem, så nittionian väckte föga uppseende där den kom farande. 

”Men bakom ratten märktes skillnaden desto mer. Vid omkörningar och när man trycker till på gaspedalen lite extra så händer det saker”, skrev Jansson.

Läs också: Hemliga skisserna som avslöjade nya Saabmodellen

Turboräknare

Förseriebilen hade ”förutom en manometer som visar hur mycket överladdning man tar ut också utrustats med ett räkneverk som gav besked om hur många sekunder motorn var i gång och hur stor del av tiden som turbon utnyttjades”.

Från Stockholm till Helsingborg visade det sig bli tio procent, samtidigt som förbrukningen stannade på 1,06 liter milen. ”Det är snålt för en bil i den här klassen, särskilt mot bakgrund av att EMS-motorn när den utrustas med turboöverladdning får prestanda som en sexcylindrig motor på 2,6–2,8 liter”, noterade Jansson.

På Autobahn blev det dock värre: ”Från Travemünde till Frankfurt blev medelhastigheten 153 km/tim. Det är möjligt att hålla den hastigheten när vägen till största delen är Autobahn utan hastighetsbegränsning. Men då steg också bränsleförbrukningen till 1,67 liter milen! Turbon gav överladdning under mer än hälften av körtiden. På mätaren toppar turbon strax över 200 km/tim. Motorvarvet ligger då på 6 000.”


”Turbokompressorns extrakick kommer inte omedelbart vid gaspådraget. Det tar någon del av en sekund och sedan händer det i en sugande acceleration, ingen farlig spark i baken.”

”Om någon månad ska Saab Turbo börja säljas i Sverige. För närvarande är den prissatt till 57 900 kronor. Det är mycket pengar, mer än 11 000 kronor mer än för en Saab 99 EMS. Men intresse för bilen torde finnas, trots det höga priset.”

Läs också: Utskällda Saab 9-2X var värd ett bättre öde

Imponerande stor mässa

Arne A Jansson hade också en hel del att berätta om själva bilsalongen i Frankfurt, målet för resan.

”Den internationella bilutställningen i Frankfurt är folkfest på tyska. På tio dagar slussas en miljon
människor genom portarna, sju miljoner D-mark rasslar in i entréavgifter vid vändkorsen, motsvarande 30 miljoner svenska kronor, och restauranger och ölstånd blommar upp. Varje dag fylls stånden på med 48 000 Bock- und Bratwürste och dessutom 5 000 mer provinsiella Frankfurterwurst – totalt 53 000 korvar om dagen. 11 000 liter tyskt öl rinner genom struparna på törstiga mässbesökare varje dag. När utställningen är slut har 100 kubikmeter skummande öl mätts upp i halvliterskrusen och dessutom har 150 000 läskedrycker skänkts ut.”

Taggar: Backspegeln, Saab

Kommentarer

#1
2020-08-31 19:44

Fel modell på bilden. 99 var kort modell. Hade en av dom första i Sverige. En färg att välja på - grön metallic. Underbar bil och snabb som ett troll. Inga problem under min tid med bilen, men hörde att det fanns en del med turbon.

#2
2020-08-31 21:46

Första Saab Turbon, Saab 99 Turbo, sedan tog Saab 900 Turbo över.

#3
2020-09-01 10:34

Motorns låga förbrukning och kraft motsvarande en 6-cylindrig motor i hk är nog en smula "överdriven", vridmomentet däremot är nog mer rätt bedömt, mycket vridmoment på jämförelsevis låga varv får väl ses som turbons styrka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.