Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Mini Cooper var trimmad till sensationell fart

Publicerad 2021-07-17 06:55
Få bilar inbjuder så till ”inspirerad” körning som en Cooper. Att hitta en originalbil är därför svårt.

Somliga bilar föds med den gudabenådade egenskapen att passa in överallt, såväl framför radhuset i en engelsk förort 1965 som bredvid entrén till casinot i Monaco 2014.

Den första Mini är en sådan bil i allmänhet, de första Mini Cooper/Cooper S en sådan bil i synnerhet. En universellt älskad, välkänd och tyvärr alltför ofta förvanskad modell. Många vill gärna ha en tidig Cooper/Cooper S, inte minst för att de är så värdefulla, och det är en enkel match att med hjälp av en vanlig Mini, några emblem, fälgar och lite annat skapa en replika på den tuffa sportversionen.

Cooper debuterade redan 1961, två år efter Minis premiär. Namnet kom av racerföraren John Cooper som på egen hand trimmat en Mini till sensationell fart och väghållning. Han visade sin bil för BMC som byggde Mini och man kom överens om att bygga 1 000 bilar efter Coopers recept. De fick motorn förstorad från 848 kubik till 997 och effekten angavs till 55 hk.

Strax startade ett segertåg världen inte skådat tidigare. Mini Cooper segrade på bana och till skogs, tillverkningen sköt i höjden.

Med åren trimmades motorn ytterligare, detaljer på karossen och inne i bilen ändrades men grundformen var förstås den samma. 1971 ledsnade British Leyland på att betala royalty till John Cooper – måttliga två pund per bil – och efter drygt 100 000 byggda exemplar försvann Coopernamnet.

Väldigt få bilar är helt i originalskick. Denna Cooper 1967 har fått extra trä på förarplatsen och stolarna är omsydda i svart läder.

Att hitta en oförstörd bil är närmast omöjligt. Många slets ut i tävlingssammanhang men också i vanlig trafik, i händerna på entusiastiska förare. Maken till rolig bil att köra är svår att tänka sig.

Spekulanten får bestämma sig för vilken nivå av originalskick som ska gälla, samt, givetvis, vara noggrann med rostkollen på, under och innanför karossen. Lyckligtvis finns det mesta att köpa, nytillverkat.

Tilläggas bör väl att någon Cooper SS aldrig har byggts, en mycket vanlig missuppfattning.

Läs också: 20-årsjubileum för ”nya” Mini

Austin Cooper 1967

Nypris: 12 350 kr.

Motor: Tvärställd rak, vattenkyld fyra, stötstänger. 998 cm3/55 hk.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Fyrväxlad låda, golvspak.

Fjädring/Hjulställ: Vätskefjädring. Fram hjälpram och tvärlänkar, bak hjälpram och längslänkar.

Mått: Axelavstånd 203 cm. Längd/bredd/höjd: 305/141/135 cm. Tjänstevikt 730 kg. Tank 25 l.

Styrning: Kuggstångsstyrning.

Hjul: Fälg 3,58-10 Däck 145 R10.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak.

Fartresurser: Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 15 s.

Förbrukning: 0,77 l/mil.

Livscykeln

1959 Austin Seven och Morris Mini Minor presenteras och med dem sätts en helt ny definition på småbil: framhjulsdrift, tvärställd motor och hjulen i hörnen. Motorerna är på 850 kubik och 34 hk.

1961 Mini Cooper introduceras, från början tänkt som en begränsad serie om 1 000 bilar. Den första Coopermodellen har en 997 kubik stor motor på 55 hk och skivbromsar fram.

1967 Nu kommer den första ansiktslyftningen, Mark II introduceras som 1968 års modell. Större baklysen och kantigare grill är två av förändringarna.

1969 På hösten introduceras Mark III. Kioskluckerutorna i dörrarna ersätts av rutor som går att veva upp och ner och de utanpåliggande dörrgångjärnen ersätts av dolda. Cooper försvinner och ersätts av 1275 GT.

1971 Cooper S läggs ned när British Leyland inte längre vill betala royalty till John Cooper för namnet.

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2021-07-18 10:47 Nja, ska man vara petnoga så…
  • 2021-07-17 08:57 Började min bilägar-karriär…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.