Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Klassisk Mini från 1990-talet sålde bättre än väntat

Publicerad 15 november 2020 (uppdaterad 15 november 2020)
Sista årgångarna av den klassiska Mini förebådade vilken ”livsstilsbil” efterträdaren skulle bli.

Somliga folkbilar från förr kan spela vilken roll som helst. Det går att anlända till kasinot i Monte Carlo i en välskött folkabagge utan att någon höjer på ögonbrynen och det går lika bra att köra folkrace i ett annat exemplar i Knäckebröhult en lördag i november.

Med engelska milstolpen Mini Cooper förhåller det sig på samma sätt. Den började som de tekniskt sett revolutionerande Austin Seven/Morris Mini Minor för massorna 1959 men anammades snabbt av alla möjliga intressen, trender och affärsidéer, rally och racing inte minst. Hur många utföranden och motor- och dekaltrimningar som sedan följde kan väl ingen längre hålla reda på.

1997 köptes Mini av BMW och förberedelserna för en helt ny bil för 2000-talet tog fart. Samtidigt skulle ur-Mini finnas kvar några år. Vad göra med den? BMW byggde välutrustade varianter som förlänade den ursprungligen så enkla bilen en viss lyxkaraktär, ett smart sätt att kratta manegen för den helt nya ”livsstils-Mini” som debuterade 2001 och bara hade namnet gemensamt med sin föregångare. 

1997 återupptogs också importen av Mini till Sverige, med förmodligen större framgång än förväntat. Det såldes några hundra bilar här och att komma över någon av dem som begagnad i dag är ett lockande sätt att förena både det klassiska receptets attraktion med åtminstone viss modernitet och en god portion charmerande lyx.

Titta bara på exemplaret på bilderna här: ädelträpaneler, pigga fartränder, tuffa extraljus, snygga fälgar… Nog är det en aptitlig kombination?

Kvaliteten på saluvagnar kan skifta högst väsentligt, liksom priset. Mini är generellt sett hemskt rostkänslig och den speciella gummifjädringen kan ha säckat ihop och förstört de annars så spänstiga köregenskaperna. Diverse elektronikspök förekommer också.

Tipset är att slå till på en bil som alltid använts som entusiastbil snarare än till vardags.

Läs också: Bortglömda lyxmodellen som snart kan öka i värde

Mini Cooper 1997

Nypris: 94 500 kr.

Värde idag: 40 000–60 000 kr.

Motor: Rak fyrcylindrig motor med stötstänger 2 ventiler per cylinder. Insprutning. Vattenkylning. Volym 1 275 cm3. Max effekt 63 hk DIN (46 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 95 Nm vid 3 000 v/min. 

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda. 

Mått: L 305/B 141/H 135 cm. 

Vikt: 783 kg. 

Fjädring/hjulställ: Gummi-fjädring. Fram hjälpram och tvär-länkar, bak hjälpram och längslänkar. 

Styrning: Kuggstång. 

Bromsar: Skivor fram, trummor bak.

Fartresurser: Toppfart cirka 145 km/tim. Acc. 0 – 100 km/tim 13,7 s. 

Förbrukning: 0,8 l/mil. 

Livscykeln

1959 Austin Seven och Morris Mini Minor presenteras och med dem sätts en helt ny definition för småbilar: framhjulsdrift, tvärställd motor och hjulen i hörnen. 

1961 Mini Cooper introduceras, från början tänkt som en begränsad serie om 1 000 bilar.   

1967 Mark II introduceras. 

1969 Mark III. Kioskluckerutorna i dörrarna ersätts av rutor som går att veva upp. Cooper försvinner och ersätts av 1275 GT. 

1971 Cooper S läggs ned. 

1980 Mini säljs inte längre i Sverige. Bullerkrav var ett av problemen för importören. 

1990 Samarbetet med John Cooper återupptas och namnet Mini Cooper återuppstår. 

1997 BMW som nu äger Rover börjar importera Mini Cooper till Sverige. Nu motorn fått en enkel bränsleinsprutning och ger 63 hästkrafter.

1999 40-åringen firas med special-modellen Mini 40. Det fåtal som tas in till Sverige är alla vinröda med breda 13-tumshjul och röd skinninredning.

2000 Den 4 oktober till-verkas den allra sista klassiska Minin i fabriken i Longbridge. Totalt blev det 5 387 862 exemplar.

Kommentarer

#1 • 2020-11-15 09:36
Pi

En av få bilar man ägt som verkligen har en extra plats i hjärtat. Oavsett relativt dålig kvalitet och komfort så var det en på sin tid härlig liten bil.

#2 • 2020-11-15 11:10
hultarn

Få bilar väcker lika många spontana kommentarer när man parkerar. Folk kommer fram och berättar anekdoter och minnen. Det är kul!
Och sen den vanliga: "åkte med i en Cooper SS som gjorde 200". Nu fanns det ju ingen SS (förutom i Australien), och inte ens den piggaste 1275 S klarade över 160.
De där nyaste har en väldigt hög slutväxel, vilket förtar busupplevelsen, även om den förstås sänker ljudnivån. (något..)

#3 • 2020-11-15 11:33
40-talisten

Vad är en "livsstilsbil?" Kan någon förklara?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.