Nästa artikel
Maserati Biturbo har rasat i värde – fyndläge?
Backspegeln

Maserati Biturbo har rasat i värde – fyndläge?

Publicerad 1 augusti 2021
Ny kostade Maserati Biturbo som fem vanliga bilar. I dag kan du hitta en för betydligt mindre än så.

Var du än fäster blicken verkar den landa på skinn, väldigt dyrt trä, eller en guldklocka! Luta dig tillbaka i det mjukt skålade sätet och gnugga länden tillrätta. Känner du doften? Det är så här överflöd och tvättäkta framgång luktar. Ett liv i sus och dus med turer i vänsterfil över kontinenten till Monaco och Saint Tropez.

Du har faktiskt råd! Åtminstone med bilen. Instegsmodellen i familjen Biturbo kostade motsvarande fem VW Golf i slutet av åttiotalet. I dag börjar priserna på betydligt mindre än så.   

Maserati Biturbo rörde upp ett enormt intresse när den visades på Turinsalongen 1981. Bilarna fick snudd på superbilsprestanda tack vare de dubbla turboaggregaten och fick inledningsvis mycket beröm.

Men snart haglade klagomålen. Biturbo kunde stanna lite varsomhelst. All belysning kunde slockna. Bilen kunde vara hart när omöjlig att starta när motorn var varm. Kablar stack fram där de inte borde sticka fram. Plastmaterialen kändes för mycket som plast och inredningsdetaljer lossnade.

Du lever ett gott liv inuti en Maserati Biturbo.

Motorn är en V6 helt i aluminium. Fördelen med två turboaggregat är att den låga massan i vart turbinhjul snabbare kommer upp i varv – fördröjningen när man trampar på gas blir kortare. Topplocken med tre ventiler var en annan nyhet. Två ventiler för insug, en för avgas.

Körgenskaperna är bipolära – det är två vitt skilda väsen som trängs i en och samma kaross! Du kan helt problemfritt puttra runt i modern tjyvtjock stadstrafik. Petar du sedan ner en pinne och fäller landgången så är det få moderna bilar som hänger med. Noll till hundra på ungefär 6,5 sekunder.

Ut på öppen väg och bilen är återigen en pysmysig familjebil med inkännande styrning och kanske något trångt baksäte.

Satsa på en så sen bil som möjligt. Ju mindre åttiotal som återstår – desto mer tid har Maseratis ingenjörer fått att avlägsna sig från de ärligt talat ganska fasansfulla åren i början.

Läs också: Mercedes Pagoda är tidernas kanske stiligaste stilbrott

När du trycker på luftkonditioneringens touch-panel ska det helst hända någonting.
Kolla insprutningens spjällägesgivare! Den är röd för att matcha plenumkammaren. Biltillverkare som färgmatchar sina spjällägesgivare vill väldigt mycket!
Maserati Biturbo Si 1988

Nypris: 322 000 kronor.

Motor: V6 med en kamaxel per cylinderrad, kamrem. Tre vent/cyl. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 996 cm3. Max effekt 185 hk DIN vid 6 000 v/min. Max vridmoment 255 Nm vid 3 500 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak. Differentialbroms.

Mått: L 415,5/B 171,5/H 130,5 cm. Tjänstevikt 1 340 kg. Tank 80 l

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Mac Pherson fjäderben fram, fyrledad bakaxel. Teleskopstötdämpare fram/bak. Krängningshämmare fram/bak.

Bromsar: Skivor fram och bak. Bromsservo.

Fartresurser: Toppfart 215 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6,1 s.

Förbrukning: 0,7–1,7 l/mil.

Livscykeln

1981 Visas på Turinsalongen.

1982 De första bilarna börjar säljas. Vinylinredning och plastträ. Skinn var tillval. Bilarna hyllas för lysande prestanda, men snart börjar driftsäkerheten kritiseras.

1983 Biturbo lanseras internationellt och en 2,5-litersversion av motorn tas fram.

1984 Biturbo S med på 2,5 liters motor och 190 hk kommer på vissa marknader.

1985 Biturbo Serie II. Instrumenteringen blir elliptisk istället för kvadratisk och modellen får den karaktäristiska guldklockan på panelen.

1987 Toppmodellen bland sedanerna heter 430, med samma 2,8-liters motor på 247 hk som 228. Maserati 430 är först ut med mycket teknik som senare blir standard på övriga modeller.

1988 Karosserna får mjukare kanter och modellerna byter namn.

1988 Grundmodellen Biturbos plats i programmet övertas gradvis av 222. Tvåsitsiga Karif börjar säljas.

1990-talet Modellserien utvecklas långt in på 90-talet. Det tvistas om vad som fortfarande kan anses vara en ”Biturbo”. 1991 presenteras ”Racing” och i den lämnar tvålitersmaskinen 285 hk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 1 augusti 2021 Jag var sugen på en sån när …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.