Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Lyx-Forden som snabbt blev en Sverigefavorit

Publicerad 2021-07-10 06:23
Fords ”Europabilar” Consul och Granada slog rejält vid starten 1972. I dag är fina exemplar riktiga rariteter.

Äntligen en färdig Ford! Så löd rubriken i Vi Bilägare nummer 7/1972 efter den första provkörningen av Fords stora och helt nya modellserie Consul/Granada. Den ägde rum i, vad annars, spanska Granada.

Jämfört med föregångaren 17/20/26 M hade den nya modellserien utvecklats en hel del tekniskt sett. V4-motorn fanns visserligen kvar i en 1,7-modell, men annars var det nu en rak fyra på två liter under den stora huven, eller någon av V6-motorerna som utvecklats vidare ur föregångaren. Framför allt hade Consul/Granada delad bakvagnsupphängning, snarlik den på BMW. Det betydde massor för komforten.

Måtten var tilltagna, särskilt axelavståndet och spårvidden. Det gav verkligt generösa utrymmen både fram och bak, knappast någon bil i klassen var lika rymlig.

”När Vi Bilägares Christer Glenning, som är 195 cm lång, satt bekvämt i förarsätet fanns det gott om plats för en lika reslig passagerare i baksätet. Den inre bredden är nära 8 cm bredare än Fords 17/20-serie”.

Granada och Consul kunde utrustas i det oändliga. Instrument bakom en stor plexiglasskiva kom 1975 efter omfattande kritik av de svåravlästa men snygga runda mätarna.

”Sammanfattningsvis kan sägas att Consul-Granadaserien efter första provturen känns betydligt mer färdig än tidigare Fordar, vilket bådar gott för bilköparna”, avslutades artikeln.

I Sverige hamnade Granada snabbt på tio-i-topp, inte minst tack vare generös utrustning och konkurrenskraftiga priser. Kunden hade massor av valmöjligheter, inte minst när det gällde färgkombinationerna på kaross/vinyltak, ett nog så vanligt tillbehör. Dessutom fanns en stor, snygg coupémodell med svepande linjer men ändå goda utrymmen.

Beståndet av Granada och i synnerhet Consul har minskat raskt. Bilen på våra bilder är från 1977, en lågmilare med inte ens 4 000 mil på mätaren och en av få överlevare. Titta noga så ser du vinyltaket, i samma färg som karossen i övrigt. Till årsmodellen efter, 1978, kom en helt ny design för Granada men tekniken under skalet var i stort sett den samma.

Läs också: Ford Scorpio sjönk helt efter misslyckat lyft

Ford Granada 2000 1977

Nypris: 34 360 kr.

Motor: Fyrcylindrig radmotor med kamaxel i topplocket, två vent./cyl. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 993 cm3. Max effekt 87 hk DIN vid 5 300 v/min. Max vridmoment 140 Nm vid 3 500 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.

Mått: L 460/B 180/H 142 cm. Tjänstevikt: 1 330 kg.

Fjädring/hjulställ: Spiralfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram, fyrdelad bakaxel med snedställda bärarmar. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram.

Styrning: Kuggstång, servo.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo, tvåkrets.

Fartresurser: Toppfart 155 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 14 s.

Förbrukning: 1,1 l/mil.

Livscykeln

1968 Ford börjar skissa på Granada – den första modell att helt utvecklas under nya europeiska Fords paraply. Brittiska Ford bidrar med avancerad bakaxel från föregångaren Zephyr. Tyska Ford bidrar med ekonomisk sans.

1972 Consul och den mer rikligt utrustade Granada börjar säljas i Sverige. Karossalternativen är fyra- dörrars sedan, coupé och kombi.

1973 Consul får ytterligare ett karossalternativ, tvådörrars sedan.

1974 Coupékarossen slätas ut och tappar sin midja, även Granada kan nu beställas som tvådörrars sedan. Toppmodellen heter det här året Granada Ghia, fast GXL finns kvar.

1975 Consul försvinner ur modellprogrammet och nu talar man om ”Granada Mk1, serie 2”. Basmodellen heter nu Granada 2000.

1976 Modellprogrammet förenklas betydligt. Nu finns bara den stora Kölnsexan på 2,6 liter och Pintomotorn kvar. Avgasrening stryper motorerna rejält till 87 respektive 107 hk. 10 847 bilar säljs i Sverige.

1977 Granada Mk1 säljs fram till augusti då den avlöses av den kantiga Mk2 som i sin tur tillverkas till 1985. 8 643 Granada säljs i Sverige 1977. Totalt har 850 000 Granada MK1 tillverkats sedan 1972.

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2021-07-10 17:09 Roade mig inte med att…
  • 2021-07-10 14:16 70-talsbilar var generellt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.