Nästa artikel
Fords ”badkarsmodell” lika populär som Volvo
Backspegeln

Fords ”badkarsmodell” lika populär som Volvo

Publicerad 2025-09-07 06:30
Med glad uppsyn och ”snabb” motor blev det ungefär lika många Ford Taunus byggda som Volvo Amazon.

Har det funnits ett gladare bilnylle än det på Ford Taunus P3 (1960–64)? Troligen inte. 

Föregångaren såg ut som en liten femtiotalsjänkare men den nya generationen var rakt igenom modern, med klatschiga färger på ut- och insida och banbrytande ”äggformade” strålkastare från Hella i fronten. 

De cirkelrunda baklamporna på sedanversionerna knöt an till Fords USA-mode och kombimodellen fanns till och med med nedvevbar bakruta. 

På de första årsmodellerna var kombins baklampor placerade ovanför bakluckan, antagligen mer som styling- än säkerhetsdetalj. Formgivaren Uwe Bahnsen ledde europeiska Fords design i tre decennier.

I Tyskland fick P3 smeknamnet ”Badewanne”, badkaret. Lite orättvist kanske, helheten var ju synnerligen lyckad, utan krumelurdesign. Det svenska ”banan-Taunus” var ännu värre.

Annonsen är glad som bilen. Har man som copywriter inte kommit på något kan man skriva ”Provkör!” tre gånger i rad. ”Snabb” motor och skivbromsar fram ”fångar upp bilen även i hård fart” – snacka om plus!

Det blev 669  731 exemplar av Taunus P3 innan ersättaren kom. Händelsevis är det ungefär lika många som vår svenska folkhemsmotsvarighet Volvo Amazon, 667  791 exemplar.

Ämnen i artikeln