Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Drömduell mellan Toyota MR2 och Mazda MX-5

Publicerad 2021-10-09 06:35
”När lust är din last”, löd rubriken när Vi Bilägare lät Mazda MX-5 duellera mot Toyota MR2.

Förr påstod en del foträta förståsigpåare att vettiga människor inte skulle ha en liten, öppen sportbil i Sverige. Soltimmarna var för få och biltypen alltså onödig, punkt, slut.

Ändå såldes under exempelvis 1960-talet åtskilliga MGB, Austin-Healey Sprite och Triumph Spitfire i vårt land till folk som vågade trotsa konventionerna.

För drygt 30 år sedan dök så Mazda MX-5 upp och återupplivade traditionen, en given succé som inte krävde närmare förklaring. Andra fabrikanter slog följe, MG och Fiat till exempel.

Lite i skymundan fanns också en mittmotorbil som Toyota MR2 som erbjöd stor sportbilsglädje i litet format ända sedan första generationen kom redan 1984, följd av en ny 1990. De importerades dock inte reguljärt till Sverige och hade så kallat targatak med avtagbart mittparti.

Till millennieskiftet kom en tredje generation, öppen och med sufflett, och siktade direkt mot Mazdas succé som nu var inne på sin andra generation. Toyotan hittade till Sverige i ganska liten skala.

De båda möttes i ett test i Vi Bilägare 12/2001, för exakt 20 år sedan. Klokt nog var testet alltså förlagt till sensommaren. Det kan vara den bästa årstiden för att njuta av en liten, körglad och öppen sportvagn. Luften är klar, naturens färger distinkta, solen bränner inte på hjässan som i juli och skiftningarna i dofter och mellan ljus och skugga blir extra påtagliga. Läckande suffletter är ett minne blott i de här bilarna och värme med kapacitet erbjuder klart acceptabel komfort även när kylan nyper till.

»Det fanns några små fack för necessär och extrakalsonger men sedan var det stopp.«

Inte att undra på att testförarna Tommy Wahlström och Erik Rönnblom stortrivdes. Båda bilarna gav intensiva körupplevelser utan att det behövde gå särskilt fort, Toyotan främst. Den liknades vid en ”motorcykel på fyra hjul”. Bagage var inget man skulle ha med sig, det fanns några små fack för necessär och extrakalsonger men sedan var det stopp. Motorn på 140 hk var toppen och växellådan fick till och med mer beröm än Mazdas, som dittills varit ”state-of-the-art”. Mazda, som hade 146 hk, kontrade med bättre åkkomfort, större bagageutrymme och ännu bättre finish på helhet och detaljer.

Matchen slöt med en viss spets för Toyota, men den som fick plats i den något trängre Mazda gjorde nog ett bättre köp på sikt, även om rostskyddet var mycket sämre än Toyotas.

MR2 köptes för 240 600 kronor, Mazda för bara 229 500 kronor. I dag är MR2 borta från Toyotas program men MX-5 generation fyra (eller ND som modellfansen hellre säger) finns från 317 900 kronor. Det är en jämförelsevis liten prisökning på två decennier – för en ännu bättre bil dessutom.

Ps. På www.toyota.se finns en rolig service i form av nedladdningsbara broschyrer på gamla modeller. För MR2 finns tre olika. Ds.

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2021-10-09 10:19 Jag skall passa på att köra …
  • 2021-10-09 09:52 Det är inte utan att jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.