Nästa artikel
Högaktuellet test av drivlinor
AutoIndex

Högaktuellet test av drivlinor

Publicerad 5 maj 2014 (uppdaterad 23 september 2014)

Precisionstankning! Det är vad jag ägnat mig åt den senaste veckan. Orsaken är ett högintressant test, där vi gör ett seriöst försök att utvärdera hur olika drivlinor fungerar under skilda förhållanden med betoning på förbrukning och drivmedelskostnader.

Vi ställde fyra bilar på startlinjen; en bensinare, en diesel, en vanlig hybrid och en laddhybrid. Sedan körde vi de fyra bilarna i karavan under kortpendling (stadstrafik med andra ord), långpendling (typ Stockholm-Uppsala) och landsväg (en 35-milasträcka och en 60-milasträcka).

Två drivlinor imponerade mer än de andra, kan jag avslöja redan nu. Men vilka de är och vilka bilar som ingick i det spännande testet sparar jag att berätta tills vi presenterar resultatet i papperstidningen.

Missa inte det!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-05 08:23
Thommys

En dieselbil tankar man och sedan kör man länge.
En bensinare tankar man och sedan kör man medellångt.
En hybrid tankar man och sedan kör man längre om det är statstrafik.
En laddhybrid tankar man på el och bensin sedan kör man inte så länge på el och sedan kör man inte heller så länge på bensin.

Jag gillar tanken på laddhybrider men dieslar är mer praktiska.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-05 08:48
VW Polo 2012

Min VW Golf GT (årsmodell 2014) bensin Automat 140hk med 225/45/17 W däck. Har dragit rakt av sedan ny, efter 600 mil 0,63 lit mil. Ca hälften av milen har den varigt bestyckad med odubbade vinterdäck 205/55/16. Helt ok tycker jag, som dock kör lugnt. Men normalt inte under hastighetsangivelserna.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-05 08:49
Swemba

Jag är nyfiken på varför dieslar är så mycket snålare än bensinmotorer. Dieselns högre energiinnehåll på 14% kan inte vara hela förklaringen. Det måste finnas något mer eftersom skillnaden är så pass stor. Framförallt känns det som att förbrukningsspannet är snävare på en diesel. En "snål" bensinare kanske kan gå på 0,5 l/m i jämn landsvägsfart. 0,5 blir sen 0,8 i motorvägsfart och hänger du på ett släp så är du vips uppe i 1,5 ...

#4 • Uppdaterat: 2014-05-05 11:08
VW Polo 2012

Hej simon_ Det var mest som upplysning jag skrev detta. Dessutom beskrev jag inte vår Polo, utan vår Golf.

mvh VW Polo 2012

#5 • Uppdaterat: 2014-05-05 12:34
Mistro

Tycker att 0,63l/m för en bil i storleken Golf med Bensinmotor,automat och 140Hk låter misstänkt lågt. Med så låg förbrukning generellt så skulle det inte säljas så många dieslar som det gör så tyvärr måste jag säga att jag tar sådana upplysningar med en nypa salt.
Skillnaderna mellan Bensin och Dieselmotorer må ha minskat men det finns dock fortfarande skillnader kvar till Dieselmotorns fördel även om en del vill måla upp Bensinmotorn som det bästa alternativet i alla lägen.

i3 lär ju bli flitigt använd nu när den äntligen har kommit så om inte den är med i testet så vore det ju konstigt.

#6 • Uppdaterat: 2014-05-05 15:35
VW Polo 2012

Hej Mistro! "Misstänkt lågt" det tar jag som en komplimang, eller rättare sagt borde VW göra det . 0 - 100 km lär den göra på 8,4 sek, inte dåligt med tanke på förbrukningen. Dessutom så ljög jag lite om den riktiga siffran när det gäller bensinförbrukningen. När jag kollade upp vad jag tankat så var det 519,8 mil på 321.35 liter, så blev snittet 0,6182 liter milen.Under förutsättning att det är rätt mängd bensin jag får när jag tankar, och att vägmätaren på Golfen visar rätt, Vår VW Polo tsi 90 hk automat har nästintill lika dana förbrukningssiffror. Dock drar Polon något mindre än Golfen vid stadskörning. Min Son har en ny Skoda Octavia "Herrgårdsvagn" 2014 med en 105hk tsi motor och manuell växel låda, och han kör den på ca 0,57 liter milen men kör då lite mer landsväg än jag. Både han och jag kör planerat lugnt, men är inga bromsklossar. Och du, jag jobbar inte med vare sig Skoda eller VW, och det skulle aldrig falla mig in att, eller försköna siffrorna. En bidragande orsak till den justa förbrukningen är att dom bland annat är högt växlade, i 110 km varvar golfen prick 2000 varv, och Polon 2200 varv.

mvh VW Polo 2012

#7 • Uppdaterat: 2014-05-05 15:42
hultarn

Swemba: dieseln har högre verkningsgrad än bensinaren, mest pga högre förbränningstemperatur. I runda tal 40-45% mot 30%.

#8 • Uppdaterat: 2014-05-05 15:44
VW Polo 2012

Hej leifer! Helt rätt då drar dom mer. Men jag pratar om förbrukningen över hela deras livscykel från dom var nya till nu. Båda bilarna drar ca 0,52 liter milen till vårt landställe ca 8,2 mil från Stockholm till två mil bortom Gnesta. Och då kör vi ca hälften på motorväg.

mv VW Polo 2012

#9 • Uppdaterat: 2014-05-05 16:52
hultarn

larstell: ja, det stämmer bra. Högre kompression, högre temperatur, högre verkningsgrad.
Själva bränslet brinner långsammare, och det är därför de inte varvar lika mycket, även om man med de moderna insprutningarna kan "lura" motorn till ett annat beteende.
Men, det är ganska ointressant, då de flesta har turbo som ger det där sköna vridmomentet.

#a • Uppdaterat: 2014-05-05 17:36
Boxer

Det "sköna" vridmomentet är, åtminstone på de bilar jag kör i jobbet (VW Transporter/Caravelle) tämligen begränsat. Under 1500 finns ingenting, sedan kommer vridet med ett max runt 2000 för att sedan försvinna igen norr om 3000. Dessutom jobbigt vid körning i uppförsbackar där man måste se till att inte släppa ner varvet för mycket för då måste man växla ner två steg.
Inte särskilt snåla heller, OK att de väger lite men en snittförbrukning vid mestadels landsvägskörning i 70-90 typiskt över 1liter/mil är inte särskilt snålt.
Privat kör jag bensinare som är betydligt smidigare i sin karaktär.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.