Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Auris 1.8 HSD

Provkörning

Golfklassen har fått sin första fullhybrid. Den heter Toyota Auris HSD och drivs av samma hybridsystem som Toyota Prius. Vi Bilägare provkör.

Bränslesiffrorna är imponerande, åtminstone på papperet.

Snittförbrukningen anges till 3,8 l/100 km och CO2-utsläppet är låga 89 g/km.

Auris HSD börjar säljas i Sverige först till hösten, men vi har redan provkört.

Perfekt för storstan
Massor av bilar, långsamma köer, stopp stup i kvarten.

Barcelonas täta morgontrafik är rena pinan för stressade chaufförer.

Men för Toyotas nya Auris-hybrid är den mums.

Ju bökigare det är runtomkring, desto mer bränsle sparar bilens
avancerade drivsystem.

För att visa vad nya Auris 1.8 HSD (Hybrid Synergy Drive) går för hade en av provkörningens etapper förlagts till Zlatan Ibrahimovics hårt trafikerade hemstad.

Uppdraget för testpatrullen var att köra från hotellet där vi övernattat, några mil utanför tvåmiljonersstaden, rakt in till Barcelonas absoluta mittpunkt.

Målet var ett litet torg alldeles intill den berömda Ramblan.

0,42 liter per mil
Den sex mil långa resan tog nästan två och en halv timme och en stor del av tiden tillbringades i mer eller mindre stillastående köer.

Förbrukningen för den nya Toyota-hybriden slutade efter citykörningen på 4,2 l/100 km, enligt färddatorn.

Det är en mycket bra siffra jämfört med en konventionell bil, oavsett om denna drivs med diesel eller bensin.

Färddatorns uppgifter om bensinåtgången (med reservation för eventuell felvisning) hamnade också nära de 4,0 l/100 km som anges i bränsledeklarationen för Auris HSD med 17-tumshjul, som vår provbil hade.

Med 15-tumshjul sjunker den angivna förbrukningen ytterligare, till 3,8 l/100 km.

Irriterande slirkänsla
Vi hann också med några snabbare körpass på spanska lands- och motorvägar. Då steg bränsletörsten betänkligt.

Under en backig högfartsetapp i hastigheter en bit över svenskt landsvägstempo landade vi enligt färddatorn på 7,0 l/100 km.

Efter ett antal mil med en mera blandad lands- och motorvägskompott visade displayen 5,4 l/100 km.

En rimlig förbrukning under svenska väg- och klimatförhållanden är svår att sia om.

Men till 3,8 l/100 km blir det nog svårt att nå.

Toyotas hybrider har visat sig extremt gynnade i den EU-körcykel där de officiella bränslesiffrorna fastställs, men inte lyckats riktigt lika bra när bilarna körs i verklig trafik.

I motlut och vid accelerationer avslöjas också en av drivlinans skönhetsfläckar.

Då uppstår en irriterade slirkänsla i transmissionen, typ "Rem-Johan" som i gamla Daf/Volvo-modeller.

Bilen känns ansträngd och som förare vill man instinktivt växla ned.

Samma drivsystem som i Prius
Men det tillåter förstås inte den steglösa automatlådan.

Körkänslan är inte heller på riktigt topp, åtminstone inte för den som uppskattar ett livligt väguppträdande och precisa styrreaktioner.

Men Auris HSD har andra kvaliteter.

Den är lättkörd och skön att åka i, med behaglig fjädringskomfort och en drivlina som för det mesta arbetar mycket diskret.

Hybridsystemet i nya Auris HSD är identiskt med det som sitter i senaste upplagan av den mer än 50 000 kronor dyrare Toyota Prius.

Det består av en bensin- och en elmotor som, enkelt uttryckt, arbetar parallellt med varandra.

Maximalt levereras en uteffekt på 136 hästkrafter och bilen drivs, allt efter det behov som råder för tillfället, antingen av bensinmotorn eller av båda motorerna tillsammans.

Bilen kan också köras kortare sträckor, maximalt två kilometer, enbart på el.

Men då får inte farten överskrida 50 km/tim.

En bil att räkna med
Kvalitetsintryck och materialval i interiören har höjts ett par snäpp jämfört med tidigare Auris-modeller och den kritiserade rackliga mittkonsolen känns numera riktigt gedigen.

Kupéutrymmena är generösa för storleksklassen och vuxna sitter bra även i baksätet.

Men bagageutrymmet i HSD-versionen är mindre än i vanliga Auris, det skiljer 70 liter.

Orsaken är att batteriinstallationen till elmotorn kräver plats.

Helt klart blir Auris HSD en bil att räkna med, inte minst på tjänstebilsmarknaden.

Där ger hybridsystemet en sänkning av förmånsvärdet med hela 40 procent jämfört med motsvarande konventionella Auris-version.

Kombi 2012
För privatkunden är lockbetena fem års skattebefrielse och ett rent miljösamvete.

Men det finns två saker som kommer att hämma försäljningen i Sverige.

Den ena är att Auris  HSD inte finns som kombi, en sådan kommer först 2012.

Den andra är att bilen inte är godkänd för dragkrok.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris HSD?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1.8 HSD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Auris 1.8 HSD

Pris, kr från: 220 000-230 000 (ännu ej fastställt).
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Augusti/september 2010.
Mått, cm: L 425/B 176/H 151.
Tjänstevikt: Cirka 1 400 kg (ännu ej fastställd).
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 1,8 l/99 hk plus en elmotor på 60 kW. Max uteffekt ur hybridsystemet 136 hk (100 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim, 0-100 km/tim på 11,4 s.
Bränsleförbrukning: 3,8 l/100 km, blandad körning (15-tumshjul). 4,0 l/100 km (17-tumshjul).
C02-utsläpp: 89 g/km (15-tumshjul). 93 g/km (17-tumshjul).
Konkurrenter: Honda Insight, Honda Civic Hybrid, Toyota Prius.

Vad nytt? Toyota Prius drivlina + Auris kaross = Golfklassens första fullhybrid.
För vem? Miljömedvetna privatpersoner och tjänstebilsförare som vill ha lågt förmånsvärde.
Bra köp? Ja, om priset kan hållas runt 220 000 kronor. Då kan Auris HSD bli en miljöbil att räkna med.

Plus: Snål på bränsle, låga CO2-utsläpp, tyst drivlina, fina kupéutrymmen, behaglig fjädring.
Minus: "Slirande" transmission, oinspirerad körkänsla, kombiversion saknas, dragkrok ej tillåten.

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-24 11:56

En fantastisk bil på alla sätt.

#1
Anders
2010-06-24 13:46

0.7 kör jag min cittra 99:a på i momsad landsvägsfart,den måste oxå va fantastisk.
Alla tester av hybrider bekräftar att det är en bra bil för blandad körning och stadskörning,för folk som åker mest landsväg och gillar att gasa som mig är det inget att ha speciellt inte så länge dom är dyr och slö.

#1
Sake
2010-06-24 14:04

Det fungerar utmärkt med hybrid även på landsväg och där ligga runt 0,4. Om vi talar enbart motorväg så blir hybridens fördelar inte lika tydlig, men att klara sig på 0,5-0,6 på motorväg i laglig hastighet och en bit där över är inte svårt att åtstadkomma i alla fall inte med en Prius(3).

#1
JJ
2010-06-24 14:38

Till Mikael Shultz:
Vilka källor kan ni hänvisa till för informationen om att en Auris kombi kommer 2012?

#1
Tom
2010-06-24 15:11

Om det är nedanstående källa så har ViB missförstått. Nuvarande version av Auris kallas hatchback (kombi).
Däremot skulle jag gärna se Auris som förlängd kombi som intressant för framtiden.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE56D0DR20090714

#1
leifer
2010-06-24 16:30

Hur mycket mindre blir lastutrymmet i praktiken? 70 mindre liter låter mycket.
Blir det samma förlust med kombin, eller kommer hybridsystemet/batterierna vara bättre integrerarade då?

#1
Anders
2010-06-24 21:16

Sake tjänar man verkligen så mycket jämfört med en bensinare med samma motor i 100+??

#1
Olle
2010-06-24 21:49

Jo, det är klart att den inte förbrukar någon bensin när den står stilla i en bilkö! Men man har ju en bil för att köra med och då är sparmöjligheterna med en hybrid väldigt små; att komma ner till 0,4 i snitt på landsväg med en bensinmotor är mycket osannolikt. Då krävs extremt lättrullade däck, låg vikt, strömlinjeformad och släta ytor dvs en mycket opraktisk bil.

#1
leifer
2010-06-24 22:21

OLLE, dock går denna motor i a-takt, ej 4-takt. Den blir snålare men samtidigt mycket tröttare jämfört med den vanliga 1,8an när elmotorn inte hjälper till. Så visst är den bäst i stadstrafik, och där kommer ju också automaten bäst till nytta. Samtidigt kan ju det låga effekuttaget tänkas göra motorn väldigt hållbar.

#1
Seken
2010-06-25 00:10

Ej kombi och ej dragkrok är försumbart i jämförelse med de stora nackdelarna:
1. Rymlig som Yaris.
2. Dyrare än Avensis.
Sänks inte priset minst 20.000 kr under den preliminära listan, blir det bara 7 stycken miljöfundamentalister som köper den privat.

#1
elak
2010-06-25 00:17

@Leifer
Fyrtakt är det allt, men inte Otto, utan Atkinson cykel. Dessutom har Prius inte någon automatväxelåda, utan en PSD: http://www.eahart.com/prius/psd/

#1
leifer
2010-06-25 00:21

SEKEN, hur kan den vara rymlig som Yaris? Menar du bagageutrymmet?
Tvärtom, äntligen en hybrid som ser hygglig ut, har lägre pris och som har instrumentpanelen där den ska vara, rakt framför föraren.
Sen måste väl soppapriserna upp lite för att folk ska välja denna framför Avensis, som du säger. Men vem tror att soppan kommer gå kraftigt ner närmsta åren? Räknar man med en livslängd på 12 år för bilen så ska man väl dessutom ta hänsyn till bensinhöjningar fram till år 2023.

#1
leifer
2010-06-25 00:26

ELAK, jag skrev ju a-takt! Läs vad jag skriver. Dvs både denna Auris och Prius har a-takt på sin 1,8, exakt samma drivlina. Automatlådan är en typ "remjohan", men behöver inte vara nån nackdel, tvärtom.

#1
elak
2010-06-25 01:00

Leifer, cykeln skiljer inte takten, och nej det är inte någon remjohan. Kolla in animeringen jag länkade till. Det är mycket coolare än DAF.

#1
Sake
2010-06-25 12:30

Anders: Jag kör som jag skrev aldrig över 0,6 på motorväg och då brukar jag ligga mellan 110-130 km/t.

#1
Anders
2010-06-25 14:10

Ok det är väl hyffsat bra med bensinare,men känns inte som man köper en dyr bil för att den ska dra 0,6 blandat vilket den skulle för mig (minst)

#1
Seken
2010-06-25 20:51

LEIFER, givetvis tänker jag i första hand på lastutrymmet. Men även benutrymmet bak skiljer minimalt. Den enda avgörande utrymmesfördelen Auris-Hybrid har är knappt en decimeter bredare baksäte. (Mycket skrik för lite hår, sa gumman, när hon klippte grisen.)
Auris-hybrid lär få 3 stycken miljöfundamentalister plus 4 stycken ekonomiskt välbeställda som privatköpare. Om inte Toyota sänker priset minst 20.000 kr. (27.000 sänkning på dieseln valde dom.)

#1
leifer
2010-06-25 21:28

ELAK, vad snackar du om. Det är a-takt i denna, var ju det jag sa. Både Prius och denna har a-takt i motorn eftersom det är samma drivlina. Övriga 1,8or hos Toyota har 4-takt. Och remjohan har det sagts mig vara, även om det är en förädlad variant.

#1
leifer
2010-06-25 21:31

SEKEN, jag tror nog denna Auris är mycket mer bil en Yarisen. Vad gäller utrymme och bekvämlighet. Men även kvaliten på sittplatsen fram. Ditt resonemang skulle ju innebära att ingen skulle köpa Auris idag heller framför Yaris. Så jag tror till skillnad från dig att den kommer sälja bra.

#1
elak
2010-06-26 00:27

@Leifer
Skilj på cykel och takt. Priusmotorn är, precis som stort sett alla motorer i moderna bilar, 4-taktare (Mazda RX-8 enda undantaget jag vet, men det kan säkert finnas 2-taktare i sydostasien).
Skilnaden ligger i cyklerna under de fyra takterna: dvs Atkinson vs Otto. Läs på: http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle

#1
Seken
2010-06-26 10:31

LEIFER, du fattade inte vad jag skrev. Jag jämförde inte Auris med Yaris. En sådan jämförelse skulle visa att Auris är klart rymligare och komfortablare. Och fast den är dyrare blir den vald av en del. Men ändå är den en säljflopp.
Jag gjorde en jämförelse Auris-Hybrid med Yaris. Och då blir den ca 85.000 kr dyrare. Fortfarande med bättre komfort. Men bara marginellt rymligare. Därför blir den inget val för privatköpare. (Dock, sänker Toyota priset minst 20.000 kr på hybriden, så kan den bli ett vettigt val. Jämför de subventioner MB gett E-klass NGT på den svenska marknaden.)

#1
leifer
2010-06-26 13:43

ELAK, aha då förstår jag vad du menar. Det intressanta här är väl hur atkinson motorn uppför sig jämfört med den vanliga. För det är i grunden samma 1,8 liters motor vad jag vet i t.ex. vanliga Auris och denna hybrid. Men i den vanliga är det ca 150 hästar, med atkinson så blir det bara ca 100 hästar och dessutom sämre vrid. Men det är ju detta som gör den snålare, och som jag sa, kanske även hållbarare. Elmotorn är i princip bara för bromskraftsåtervinning, så där är vinst liten om det inte är mycket start och stopp samt körning i låga farter.

#1
leifer
2010-06-26 13:48

SEKEN, ja Auris HSD har trängre bagage, kanske då samma storlek som Yaris? Men förbrukningen är lägre, den är automatväxlad. Så i staden kanske många ändå väljar Auris HSD. Den blir då dessutom betydligt snålare. Sen har vi också tjänstebilsmarkanden, där Auris kan sälja en hel del för de som vill ha en snyggare bil, en bil som sticker ut mindre än Prius. Så igen hävdar jag att denna Auris kan sälja bra. Kommer den sen i kombi-utförande, utan att batterierna tar så mycket plats, ja då kommer förstås den ta över försäljningen, även om den förstås då kommer ha ett litet högre pris. Auris HSD kombi kan ju då också konkurrera ut Prius, om Prius då inte ens har större bagageutrymme i jämförelse.

#1
Seken
2010-06-26 14:32

LEIFER lika omöjlig som Auris diesel var att sälja, innan Toyota sänkte 27.000 kr, lika osäljbar blir Hybriden. Tills dom sänker den minst 20.000 kr. Vilket dom givetvis kommer att göra. Efter att några förvirrade trendnissar gjort sina sedvanliga blåsköp. (Fortfaran talar jag enbart om privatköpare.)
PS. Snygg som säljargument duger inte. De flesta tycker Auris är fulare än Yaris.

#1
Hanzzon
2010-06-26 15:07

Först och främst så går det att köra dessa hybrider väldigt snålt (speciellt om man lär sig att utnyttja tekniken), och snålare än alla andra jämförbara bensinmotorer i samma storleksklass, dom går till och med att köra lika snålt eller snålare än många moderna jämförbara dieslar speciellt i stadstrafik där hybriderna är snålare än motsvarande diesel, utsläppen är oxå renare i dessa Hybrider jämfört med motsvarande dieselmotor.
Vi lånade tex. min mors gamla Prius 2 i våras och gjorde en längre landsvägstripp som slutade på en förbrukning på 0,43l/milen kollat vid tankning och det är väldigt bra för en rätt rymlig bil med bensinmotor och automatlåda i mina ögon åtminstonde!
Sen finns det många som varit väldigt intresserad av tekniken i Prius men tyckt att den varit lite för dyr och alla dessa kan nu komma över exakt samma teknik betydligt billigare i Auris HSD så jag tror som Leifer att den kommer att sälja väldigt bra även till privatkunder och jag tror att SEKEN kommer visa sig ha helt fel när försäljningsstatistiken börjar komma för denna Auris, jag är faktiskt lite intresserad av en själv.

#1
leifer
2010-06-26 15:31

HANZZON och SEKEN, jag är också sugen på en. Sen förstår jag inte riktigt kritiken mot halvkombi. Auris säljer ju idag bra som halvkombi, liksom VW Golf. Det ger smidigare bil, lägre pris, bättre köregenskaper, mindre vindkänslighet och lättare parkering. Dumt bara som sagt att 70 liter försvinner, vill se i verkligheten hur mycket det är. Jag vill kunna ta bilen till fjällen samtidigt är jag inte så förtjust i kombi så undviker helst. Tackbox hjälper mycket.
OM prissättningen är fel återstår att se, med åren brukar ju ändå en rabatt/prutmån infinna sig. Jag tycker dock priset som annonserats verkar hyggligt gångbart.

#1
Seken
2010-06-26 19:04

Både LEIFER och HANZZON har missat ett av de viktigaste skälen (förutom det tokhöga priset) till att Auris-Hybrid kommer att floppa. När man köper en Prius får man skylta med hur miljövänlig man är som bilägare. De flesta Prius-köpare struntar blankt i miljön. Men tycker om att bli ansedda som överlägsna miljöförbättrare. Köper de en Auris-Hybrid, får de bara betala en massa pengar för teknik av måttligt värde. Och ingen ser hur alldeles duktiga de är.

#1
leifer
2010-06-26 19:12

SEKEN, för det första är AURIS HSD betydligt billigare än Prius, så där faller ditt argument om att den är dyr. För det andra så är HSD tekniken inget blaha blaha, den fungerar faktiskt! Det är den bästa hybridtekniken som finns just nu, både beprövad och snål. Och den är betydligt snålare än den Yaris du hela tiden höjer till skyarna som "billig". Huruvida det är viktigt att skylta kan diskuteras, när Prius kom så var bilen pinsam och folk skämdes att åka i den. Svenska mentaliteten är normalt den av att vara försiktig, så även i det fallet så passar Auris HSD bättre in. Det svåra är väl i såna fall att förklara för folk att denna bil finns, man kan t.ex. tänka sig att Toyota kommer vara försiktig med att marknadsföra den. Så det beror alltså på om folk kan tänka själva och inse värdet av HSD-tekniken, liksom förstå att det är exakt samma prylar som i Prius. Sen på sikt skulle man kanske vilja se etanol-konvertering från fabrik på denna modell, då kommer den sopa banan med alla etanol-alternativ.

#1
leifer
2010-06-26 19:35

SEKEN, vad är det du jämför, Auris HSD med Yaris 1,4 diesel? Och varför jämföra äpplen med päron? Två helt olika bilar och egenskaper.

#1
Seken
2010-06-26 21:39

LEIFER läs mer innantill, och fantisera mindre.
Jag har aldrig höjt Yaris till skyarna. Jag tycker den är en typ medelmåttig bil. (Till skillnad från många andra, så har jag ofta bra grund till mina påståenden. Nu t.ex. för att jag äger en Yaris. Och har ägt ett flertal bilar i klassen. Och hyrt ännu fler. Och provat nästan alla.)
Jag har aldrig skrivit att Yaris är billig. Den är betydligt mindre prisvärd, än de flesta andra i klassen. Man betalar ca 10.000 kr extra, för att slippa bråk, när det uppstår problem. Dock sa jag till min Toyota-säljare att Auris diesel inte bara var dyr. Utan alltför dyr. Och samma bedömning gjorde marknaden. Den sålde nära noll. Så nu har Toyota Gbg sänkt den med ca 27.000 kr. Vidare tipsade jag min säljare, när den preliminära prislistan för hybriden kom i våras (230.000 kr plus-utrustad.) att även var minst 20.000 kr för dyr.
Jag har aldrig skrivit att hybridtekniken inte fungerar. Utan bara att den inte är så mycket värd för köparen, som den kostar. T.ex. kostar hybriden, med uselt lastutrymme (minst i klassen) 50.000 kr mer än dieseln (som har normalt bagage.)
LEIFER det är inte roligt att argumentera mot de som fantiserar ihop andras argument. Så i fortsättningen avstår jag att kommentera ditt svammel.

#1
leifer
2010-06-26 22:01

SEKEN Du snackar hela tiden om Yaris att den var mer privärd än Auris, för att sen säga att du tycker inte alls Yaris är prisvärd??? Med det kan man konstatera att du dels inte har nån vidare koll på priser, för en Yaris med 1,4 D-4-D har ett listpris på ca 160,000 kr, och den är miljöklassad, den har kamkedja etc. Den ligger alltså väl i fas med konkurrenternas motsvarande bilar i pris. Dels har du heller inte förståelse för kvalitet. Du kan ju tro att t.ex. Citroen C3 och Yaris har samma driftskvalitet och proaktiva service. Snälla sluta skriva innan du gör bort dig mer!

#1
leifer
2010-06-26 22:25

Enl uppgifter på nätet.
Vanliga Auris är bland klassens bästa när det gäller lastutrymme.
Yaris har 272 liter lastutrymme, 737 med nedfällt baksäte.
Auris HSD har (om man drar av 70 liter) 284 liter lastutrymme och 1265 liter med nedfällt baksäte. Dvs Auris är trots HSD större i lasten än Yaris, betydligt när det gäller nedfällt baksäte. 20% av utrymmet försvinner med baksätet uppfällt, med baksätet nere försvinner 5% pga batterierna.

#1
elak
2010-06-26 23:56

@Leifer
Elmotorn i HSD är ingalunda bara för bromskraftsåtervinning. Den är helt integrerad med bensinmotorn via PSDn, och är vad som ger Prius acceptabel accelerationsförmåga. Precis som du säger ger Atkinsson låg effekt och vrid. Elmotorn går in och kompenserar för dessa brister och ger bättre prestanda än tex V60 Drive). Liten, svag motor gör bilen bensinsnål i jämn fart, medan elmotorn ger prestanda vid acceleration.

#1
Anders
2010-06-27 14:14

Ahh nu ser jag att denna är lika värdelös för mig som prius,man får ju inte ha drag.
Men som andra bil är den ju ok även för folk med släp.

#1
Erik
2010-06-28 13:47

0,40 på landsväg och 0.33 i stan är mycket bra, bara prius kan matcha det!
http://www.bilsport.se/news.php?id=81013

#2
2012-02-08 19:23

Har nu kört 400 mil med auris hybrid. Bilen går bra även om lågprofildäcken är stötiga på dåliga vägar. Körningen har varit 5 % landsväg, 80 % närtrafik i förort med intensiv trafik och köer, 15 % innerstadstrafik med mkt köer och hets här i Bryssel. Vinterkylan driver upp bensinförbrukningen. Ligger nu på snitt 0.63 liter milen, under sommaren var det ca 0,58. I landsvägstrafik drar min 1998 V70 diesel mindre i liter räknat än hybriden men hybriden ät till för trängseltrafik.

det skulle nog gå att få ned förbrukningen något om parametrarna ändrades. Så som det nu är och den körstil man måste hålla lokalt så är hybridbatteriet nästan alltid fulladdat. Hyrbiddelen tillåts inte leverera mer kraft innan motorn hoppar in, även om det känns som att elen skulle klara det.Det är mycket svårt att få rulla på el över 50 km, motorn hoppar in fast effektutatget enligt den mätaren är lågt. den enklaste förändringen vore att låta föraren vara med och bestämma när och hur motorn ska gå in.

Bränsleförbrukningen är en fet bluff men jag tjänade tusenlappar på låg skatt vid registrering och 600 euro i regionalt miljöstöd för de beloppen är baserade på toyotas skruvade testvärden, en testsituation som dom måste ha specialdesignat bilen för. Bra är dock att hybriden bara drar en fjärdel av den förbrukning min gamla lexus ls400 drog under samma förhållanden i fjol,oh då är lexusen ändå snålare än en gammal bensinarvolvokombi. Bra blir det när det finns högre gräns för effektuttag så att bilen kan använda all den el som sparats. Batteriet kan ju inte bli fullare än fullt. På vintern går bensinmotorn igång snabbt för att motorn ska komma upp i värme- Är det kö och kring nollan kan man ändå få vänta länge på att motorn blir varm, vid minus tio går motorn mycket mer. Värme, defrost, väghållning i vinterväglag är bra. Jag har satt en kabekl till en värmefläk inne i bilen och använder locket för bogsering i störtfångaren fram för att hysa kontakten. Det finns passagehål in i kabinen´.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!