Nästa artikel
AutoIndex: Toyota vinner också i Norge
AutoIndex

AutoIndex: Toyota vinner också i Norge

Publicerad 6 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyotaägare är mest nöjda i Norge. Precis som i Danmark vann Toyota i Norge årets AutoIndex.

I Norge var det oerhört jämnt mellan Toyota, BMW och Audi i årets AutoIndex.

Här tog Volvo flera kliv uppåt i rankingen medan Saab tappade mark.

Subaruägarna i Norge är inte fullt ut lika nöjda som i Sverige, men en stabil femte plats blev det ändå.   

Detta är AutoIndex.

Resultatet i AutoIndex 2010 för Sverige.

Resultatet i AutoIndex 2010 för Danmark.



AutoIndex 2010: Totalt, Norge
(I parentes visas fjolårets placering.)





















































































































1. (1)Toyota857
2. (3)BMW852
3. (2)Audi851
4. (7)Skoda841
5. (5)Subaru837
6. (10)Volvo833
7. (9)Mercedes832
8. (4)Saab826
9. (6)Honda822
10. (12)Volkswagen813
11. (8)Mazda811
MEDEL807
12. (11)Mitsubishi805
13. (15)Ford800
14. (16)Nissan799
15. (14)Peugeot798
16. (13)Hyundai794
17. (21)Kia789
18. (17)Suzuki781
19. (18)Citroën778
20. (19)Opel771
21. (22)Renault766
22. (20)Chrysler710


Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Norge? Varför vinner Toyota i både Danmark och Norge?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-06 13:01
kenneth (ej verifierad)

Här är det så att norrmännen är betydligt mindre nöjda med Toyota än vad danskarna är. Toyota har fallit 11 enheter jämför med danskarna. Varför är norrmännen inte alls lika nöjda som danskarna?
Det skiljer bara drygt 5,7%! mellan Toyota och medelbilen varför man knappast kan säga att Toyota är värd att rosas. Det skiljer inte heller mer än ca 17% mellan den bästa och sämsta bilmodellen! Skillnaderna är så små eller om man så vill skillnaden är så pass liten, mätt i kvalitetsindexering, att den ens är statistiskt säkerställd. Skillnaden är definitivt inte säkerställd mätt mellan de 4 "bästa" bilmärkena där skillnaden endast är 2% mellan dem. Alltså är kvalitetskillnaden så oerhört liten dvs kvaliten på bilarna så hög och jämn att det är andra saker som avgör vilken bil man föredrar, eller ratar. Hur många vet att tex Toyota marknadsföringsbudget per såld bil ligger på ca 37 000 per bil?! Medan tex BMW, Audi lägger ut ca 17 000 kr per såld enhet. SAAB och Volvo lägger ut ca 23 000 kr per såld bil. Det är snarare bilens marknadsföringsstrategi som avgör vilka bilar som hamnar i topp 5 -6 snarare än faktisk kvalitet! Det bilmärke som har störst marknadsaktivitet blir det märke som hörs mest och som därmed uppfattas som bäst! Men fortfarande kvarstår frågan: Varför är har Toyota fallit 11 enheter i rankingen jämfört med danskarna. Är inte Toyota på dekis, trots allt, i spåren av sina problem med skenande bilar, gaspedaler som fastnar och styrningen som plötsligt fallerar?

#2 • Uppdaterat: 2010-05-06 13:04
Jarl (ej verifierad)

Behöver jag ens säga något denna gång?
Guess not.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-06 13:32
Seken (ej verifierad)

Svar till KENNETH: Att Toyota har mer än dubbelt så höga marknadsföringskostnader som BMW och Audi vet vi inte. Du är nog helt ensam i världen med denna idé. Här i Göteborg gör BMW konstant ungefär lika mycket reklam i GP, som allA andra märken tillsammans

#4 • Uppdaterat: 2010-05-06 13:37
AL (ej verifierad)

En applåd för Kenneths inlägg. Väldigt bra skrivet! Precis samma sak har jag framfört till systertidningen Teknikens Värld och resultatet i deras däckstest - dock utan resultat (ansvarig där har antingen svårt för dataanalys, eller så förstår han inte sådan matematik - båda faktorerna är lika illa). Så givetvis slog detta mig även när jag tittade på siffrorna. Det jag skulle vilja se är kompletterande uppgifter på standardavvikelsen (eller variansen). På så vis kan man rätt snabbt avgöra om skillnaderna, som alltid finns, ligger inom ett slumpintervall eller när de är "äkta" (> 5 procentsnivå förslagsvis). MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2010-05-06 14:11
Jarl (ej verifierad)

Toyota säljer sina bilar på gott rykte. 15 kr i reklam per bil- högst.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-06 14:34
Jarl (ej verifierad)

Jag menade alltså att 15 kronor är kostnaden för de staniolhattar som Toyota-förare i regel har hemma i garderoben, till skydd för oväntad kosmisk strålning.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-06 17:03
Simon (ej verifierad)

Re: Kenneth, var får du dessa siffror ifrån...? Visa lite fakta
För mig låter det helt otroligt att det skulle handla om dessa belopp...!

#8 • Uppdaterat: 2010-05-06 17:30
Otto (ej verifierad)

En vinst är en vinst även om det är på håret precis som stolpe ut är nära men inte räknas. Kul för världens främsta biltillverkare och att våra nordiska grannar har förstått vad som gäller.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-06 18:20
Salle (ej verifierad)

Alla som jobbar med ekonomi vet att man lägger olika uppgifter på olika benämnda konton. Summorna som nämnts kan innehålla vad som helst och att t.ex. tidnings/TV-annonser ligger på ett separat bolag/enskilda återförsäljare och att t.ex. Toyota sköter allt mer centraliserat (med tanke på hur effektiv deras organistaion lär vara)!? Hört talas om oklar bokföring? Kenneth´s siffror har jag också sett häromåret och därför vet jag att han åtminstone har rätt storleksordning på resp bilmärkes marknadsföringsbudget där Toyota har klart störst marknadsföring per såld bil. Bingo för reklambyråerna! Vilken Toyota ägare skulle förresten erkänna att han blivit lurad av reklamen att köpa en Toyota bil? Ingen!

#a • Uppdaterat: 2010-05-06 18:22
Salle (ej verifierad)

Glömde säga att jag håller med den skribent varifrån en del av inlägget, ingressen, är kopierad!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.