Bild
Nästa artikel

Provkörning: Toyota Prius laddhybrid

Provkörning

Inom två år lanseras Toyota Prius som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på två mil. Vi Bilägare provkör bilen på Gotland.

Politikerveckan i Almedalen är lika mycket cirkus som sommarkollo för lobbyister.

Just där väljer Toyota att presentera den svenska delen av ett globalt testprogram av Toyota Prius som laddhybrid. Testflottan består av 600 prototyper som ska utvärderas över hela världen under tre år.

Tyst med elmotor
Två exemplar har letat sig till Visby för att tyst smyga upp bakom besökarna som fyller stadens gator. Elmotorn avger endast ett svagt sus och utifrån hörs endast däcken mot marken.
 
Till en början känns det ovant som förare, men när man vant sig med att fotgängare inte hör bilen är tystnaden bara behaglig. Under sträckor upp till 20 kilometer och i hastigheter under 100 km/tim jobbar endast elmotorn som ger 82 hästkrafter.

Tystnaden bryts när förbränningsmotorn drar igång vid något kvickare acceleration.

Innan jag kliver i bilen anger instrumenten att räckvidden på el är 21,4 kilometer. Men redan efter 18 kilometers lugn körning tar bensinmotorn vid, enligt Toyota på grund av en brant backe.

När elströmmen är slut används överskottsenergi för att ladda upp batteriet. Med hushållsel fylls batterierna på rimliga 90 minuter.

Batterierna i Toyota Prius som laddhybrid är av typen litiumjon och batteripaketet är placerat mellan bakhjulen. I prototypen har bagageutrymmets golv höjts tre centimeter för att omsluta batterierna, vilket ska vara åtgärdat med ett plant golv i seriebilen.


Att köra en tur längs ringmuren i Visby med laddhybriden känns ungefär som att köra dagens Toyota Prius. Testbilarna har samma kaross som tredje generationen Prius, med undantag för ett tanklock på vänster framflygel.

Därunder finns ett uttag för det kraftiga laddmunstycket. Om kontakten sitter i går det inte att köra iväg och skulle man råka köra över kontakten går den inte sönder, uppger Toyota.

Toyota undersöker dock om tanklocket ska placeras på bilens högra sida för att hålla nere försäkringskostnaderna.

Dyra batterier
Enligt Toyotas beräkningar kostar batteripaketet ungefär lika mycket som alla övriga material i bilen - eller ungefär 10 000 kronor per kilometer i räckvidd.

Med dagens prisläge innebär det ett ingångspris på mellan 340 000 och 400 000 kronor. Det kan jämföras med Toyota Prius som i dag kostar 276 000 kronor eller elektriska småbilen Mitsubishi i-Miev som kostar 379 000 kronor.

Toyotas mål är att sälja 1 500 exemplar per år i Sverige. Sommaren 2012 ska bilen börja säljas, det återstår att se om kunderna är beredda att betala.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius laddhybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius laddhybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Prius laddhybrid

Pris, från kr: I dagens prisläge mellan 340 000 och 400 000 kronor.
Säljstart: Sommaren 2012.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 446, B 175, H 149.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1797 cm3 på 99 hästkrafter (73 kW) samt elmotor på 82 hästkrafter (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm, elmotor 207 Nm.
Prestanda: Anges ej.
Laddtid: 90 minuter med 240 volt.
CO2-utsläpp: 59 g/km.
Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Opel Ampera

Vad nytt? Prius som laddhybrid.
För vem? Myndigheter, företag, förvaltningar och fantaster.
Bra köp? Om priset inte är något problem.

Plus: Tyst, två mil på el.
Minus: Priset.

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-07 13:01

Mellan 340-400 kkr, nu har väl ända japanerna fått solsting. Med en mer lämplig prissättning kan nog modellen få viss framgång i storstäderna. Laddningstiden på 90 minuter känns rimlig, de kan nog de flesta leva med. Men bilen är knappast något för norrlands inland. Möjligtvis om det kommer en höjd och fyrhjulsdriven version. Annars är den nog inte mycket att hänga i julgranen vid älgjakten.

#1
JAN
2010-07-07 13:22

Gösta:
Det är nog inte tanken heller. Men för rätt behov måste det ju vara en lysande bil.

#1
Ahhhh
2010-07-07 13:22

Jag skulle tro att volt/ampera oxå lär hamna runt 400tkr när den kommer nästa år.
Frågan är vart brytgränsen kommer att vara för att tjäna på dessa bilar,är 25000mil optimistiskt räknat?

#1
Tommy
2010-07-07 13:59

Intressant bil. Och kul att det äntligen börjar hända lite. Kommer tåget bara i rullning så sjunker snart priserna och fler modeller kommer.
Jag måste medge att trotts att min bil bara är ett år gammal, så kändes den väldigt ur tiden när min kollega körde ut från jobbparkeringen med sin nya Prius på bara batteri, när vi andra satt intill i utemöblerna. Tyst rullade bilen i väg utan avgaser. Det var nästan genant när jag själv tog min bil och startade bensinmotorn och körde iväg framför de som satt kvar.
Så omoderna dagens bilar kommer att bli. Och tänk på de sista. Vem vill driva en bensinstation till dessa?

#1
Anders
2010-07-07 15:45

Tommy du har nog missat att det sitter en brummande bensinmotor i denna oxå.
Det är lååååångt kvar innan bensin/diesel/etanol/gas bilar är borta.
Ingen av oss som läser på denna sida kommer att vara i livet då.
Frågan är ens om det går att bara ha elbilar,med dagens teknik är det omöjligt såvida man inte har mackar var 15km där man kan byta batteripack.

#1
palle
2010-07-07 15:52

Oj oj oj!
Patetiskt! Tänk att köra en bensin stinkande bil hela 21 km och kalla det miljöbil med miljövidriga batterier... OM den ändå gick på etanol istället för bensin vore det avsevärt mycket bättre. Jag kan sammanfatta det så här: En liten trafikfarlig: läs hög skaderisk i förhållande till den stora tunga svenska bilparken och med miljövidriga batterier utvunna ur gruvor från diktaturstater i sydamerika och som inte ens går på etanol är absolut INGET att satsa på. Dessutom säger taxiförare i Stockholm att Toyotan drar betydligt mer bränsle än den skall. Uppemot 0,7 liter per mil om man inte bara kör i stan då den BITVIS går på el....

#1
Sake
2010-07-07 17:00

Palle: De taxiförare du pratat med måste ha gjort sitt yttersta för att få Prius att dra 0,7l/milen. Kör de enbart på motorväg i 170km så finns ju möjligheten, annars INTE. En liten trafikfarlig bil? Inte mindre än en Volvo V50 och med högsta 5* betyg Euro NCAP samt även högt betyg från Folksam så rimmar ditt antagande mycket illa.
Om den gick på etanol så vore det mycket bättre? Är du säker på det. Många sk experter menar att det inte är så.

#1
per
2010-07-07 18:19

SAKE:
Frågan är väl vem DU talat med? Jag har också hört att justToyota Prius bara är snål i stan. Men man kör väl inte bara i köerna?

#1
saM
2010-07-07 19:14

Läs Teknikensvärlds senaste test av den förra modellen som i mångt och mycket är lika som den "nya" förutom karossen som fö. var snyggare förr....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Simon
2010-07-07 19:31

SAM det är stor skilln ad på nya och gamla modellen, inte nåt lika i drivsytem oavsett om du kollar el eller bensinsidan.....

#1
Volvo RWD
2010-07-07 21:32

I senaste numret av VIB sa polisen att dom stannade förvånande många Toyota Prius för fortkörning, varför just Toyota Pruis? För övrigt så va de just 3 bmw, 4 Audi, 5 Volvo och 3 Toyota Prius som stannades när VIB va där. När V70 Pluginhybrid kommer ut så kommer den kosta 100 000 kr mer än grundmodellen men det är förvånande inte mycket mer eller mindre än vad den här Priusen gör och det är dessutom en kombi som enligt Volvo ska få en räckvidd på 5 mil.

#1
per
2010-07-08 00:23

Simon:
"Nya" Toyota är: Same shit but different!

#1
leifer
2010-07-08 03:11

GÖSTA, om du ursäktar, norrlands inland är en ganska liten marknad. Och FWD räcker långt där uppe. I norrlands inland har många gamla lätmekade bilar med tillgängliga och billiga reservdelar typ Volvo och VW.

#1
Sake
2010-07-08 09:59

Per: Det råkar vara så att jag äger just en Prius (gen 3) så jag vet vad jag talar om. Vad har du att komma med förutom antaganden och hörsägen? Det går utmärkt att köra landsväg och stad under 0,4, motorväg runt 0,5.

#1
Anders
2010-07-08 11:13

Det är ju mycket inviduellt vad bilar drar.
Prius är garanterat ännu mer känslig för olika förare än andra bilar då bensinmotorn startar direkt även i stadskörning om man trycker för mycket på gasen.
Prius passar nog perfekt om man kör lungt vilket jag upplever att dom flesta toyotaförare gör.

#1
Sake
2010-07-08 12:25

Anders: Visst är det inviduellt, men att få en Prius att dra 0,7l/mil är inte lätt. Att sedan Toyota-förare skulle köra lugnare än andra bilmärkens förare tror jag inte 1-sekund på utan det är precis lika inviduellt det.

#1
Anders
2010-07-08 13:24

Nja där håller jag inte med.
Snittåldern är högre hos toyota än hos många andra vilket drar ner farten.
Sen är det inte så många som verkligen gillar att köra bil som åker tillex corolla/aygo/prius/yaris/auris.
Att man inte har sportiga bilar/motorer gör ju att dom som gillar att gasa väljer andra märken.
Jag anser at toyota har alldeles för smalt motorprogram jämfört med endel konkurrenter men man har ju det för att hålla nere kostnaderna såklart.

#1
Sake
2010-07-08 15:16

Att snitt-åldern är högre får du gärna bevisa, heller är det ett antagande? Har för mig att jag sett något om snittålder på resp. märke och att skillnaden då var försumbar mellan olika märken.
Tror iof att eftersom Toyota har ett rykte om att göra kvalitativa bilar så blir det fler privatägare som köper när den gamla tjänstebilen skall lämnas tillbaka vid pension.

#1
Tommy
2010-07-08 16:27

Anders. Om man kommer 15 km på en laddning så kommer det att gå åt väsentligt mindre bensin för genomsnittsföraren. Själv har jag 9 km till jobbet. 18 km tur och retur. Även om jag inte skulle ladda bilen under dagen, så skulle bensinmotorn bara behöva gå 3 km istället för 18 km (återladda kan jag göra hemma). Det är bara en sjättedel av min bensinförbrukning för arbetspendling. Det är därtill inte många gånger per månad jag behöver köra längre. Men fortfarande får jag dra av 15 km på varje ny tur. Om nu 15 km är den verkliga siffran på de första plugg-in bilarna. Utvecklingen kommer att gå framåt och snart kommer man säkert kunna köra upp mot 4-5 mil, även om laddtiden kommer vara längre. Än så är dock bilen för dyr för att det skall bli en explosionsartad försäljning. Men säkert kommer många företag att satsa på sådan här bilar i början.

#1
vis
2010-07-08 17:18

Det är ganska ointressant att få synpunkter om toyota av folk som inte provat/förstår tekniken i bilar
Anders en full hybrid kan ha låg förbrukning tack vare en liten motor, de kan även en bil med turbo, men när du gasar trycker turbon in mer bränsle men det gör inte en fullhybrid den lägger på el som den samlat vid tex. inbromsningar.
Du får dessutom en fantastiskt smart växellåda i Prius (E-cvt) som inte gör att motorn måste jobba oekonomiskt
sen är ju priusIII snabbare genom en slalom bana än en Volvo v50 dessutom är PriusIII rymligare och snålare

#1
S-E S
2010-07-09 12:29

På sträckor under en mil enkel riktning borde cykel vara det första alternativet i stället för en bensindriven bil eller hybrid, i alla fall halva året. Sedan kanske buss? Bra med elbilar. Bensinpriset sjunker!

#1
Micke
2010-07-09 15:42

@Palle & Per: Jag kör själv drygt 18 mil motorväg (inte km) per dag till och från jobbet i en Prius G3. Vintertid kan jag komma strax över 0,5 liter/mil (ingen motorvärmare), men nu på sommaren snittar jag 0,46-0,47 liter/mil. I stadstrafik, men framförallt på 70- och 90-väg är den däremot betydligt snålare.
Allt ovan kräver förstås att du kör relativt ekonomiskt. Kör du i powerläge och håller 140 eller högre på motorvägen kan du naturligvis göra av med mer bränsle. Kanske t o m uppåt 0,7.
Att sen mena att det är hyckleri att kalla Toyotas hybrider för miljöbilar med sin el/bensindrift och samtidigt hylla etanolens överlägsna miljövänlighet visar nog att man inte har full koll på hur miljövänlig etanolen är sett till helheten...

#1
vis
2010-07-09 17:38

kenneth 2: Den prius de testar i länken är modellen som kom 2003. jämför den med vad andra bilar drog 2003 så får du se (det måste vara roligt att vara journalist om man gillar att luras)

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-11 02:36

VIS: Tänkte bara säga att volvo s40/v50 började tillverkas 2003. Så den modellen är också lika gammal. Att sedan uppdatera drivlinan under årens lopp är normalt och komfortgrenar m.m kan ju således fortfarande jämföras. Annat vore det om de jämförde med en prius tillverkad år 2003. Då bilar oftast förbättras under åren bilen finns i produktion.
När testet gjordes fanns inte heller den nya bilen till hands. Man kan inte heller "vänta" på alla bilar då det aldrig skulle bli av något test.

#1
vis
2010-07-13 13:13

Emme: Jag förstår om man ser till kritiken mot journalister men den gamla priusen fick konkurens i ett halvår och den nya Prius III har nu sålts i
500 000 ex på ett halvår. Sen var denna artickel ute 2 v innan jämförelsen gjordes av tv. http://www.bilsport.se/news.php?id=64336

#1
Torne Ragi
2010-07-16 13:22

Elbilar med sina höga priser och korta räckvidd är som en skämt. Bilindustri med sina lobbyverksamheten med oljeindustri har försummad utvecklingen av elbilar i mer än 100 årför att tjäna pengar på biliig olja.
Nu har de bråttom och tiiverkar leksaker och skickar dem till marknaden för att tjäna pengar och för att visa sig som miijövänliga.

#1
Sven
2010-07-26 18:31

Har en Prius III det går utmärkt att köra landsväg och stad på 0,4 kör man motorväg 120 km/h och mera så då blir det runt 0,5.

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 18:51

Vis.
Detta har jag också påtalat för länge sedan för Emme att jämföra en gammal Prius som såldes kanske ett halvår för att sedan ersättas med en ny Prius. Typiskt snedvriden journalistik. Men många går säkert på det....tyvärr.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-18 19:56

Men Conny Karlsson.. detta har jag också påtalat ett bra tag nu!
En v50 är inte heller ny och nu kommer snart ersättaren. Båda bilarna kom ju 2003 och det är fortfarande vanligt att uppgradera motorer allt eftersom åren går!
Komforten klagades det på vad jag minns och den har inte förbättras vad jag vet i v50 så det är klart det kan jämföras?
Och som jag även sagt många gånger .. MAN kan inte vänta på alla "nya släpp" hela tiden! Då skulle ju bilar aldrig testas mot varandra.
Nog vet jag att du är löjlig av dig emellanåt men detta tar priset Conny. Ska du inte in och beundra ditt inlägg med "Shogun" också?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.