Senaste aktivitet

"Lason1" har kommenterat på "Bilfrågan: Vem gör bromsspåren?"

Begtest: Toyota Aygo

Begbil

Toyota Aygo är en miljöklassad minibil med låga ägandekostnader. Vi har tittat närmare på Aygo som begagnad.

Toyota Aygo kom 2005 och är syskonbil med Peugeot 107 och Citroën C1.

Bilarna utvecklades gemensamt, delar samma teknik och tillverkas i samma fabrik i tjeckiska Kolin.

Då var Aygo Toyotas minsta bil, snäppet kompaktare än småbilen Yaris. Numera är det IQ som är minstingen i Toyotafamiljen.

Miljöbil
Motorn i Aygo är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 68 hästkrafter.

Förbrukningen uppges till 4,6 liter per 100 km blandad körning och därmed räknas Aygo, C1 och 107 som miljöbilar med de ekonomiska fördelar dessa kan ha.

Till det finns antingen femväxlad manuell låda eller femstegad halvautomatisk låda.

Den halvautomatiska kan upplevas som lite ryckig i gången, speciellt i stadstrafik.

Samtliga tre modeller finns både med tre- och femdörrars kaross. Den sistnämnda är marknadens kortaste i sitt slag.

Den stora fördelen med Aygo
och dess syskonbilar är låga ägandekostnader - även om bränsleförbrukningen enligt våra tester i dagligt bruk är högre än vad tillverkarna anger.

Kostnader för försäkring, service och reservdelar är annars gynnsamma för Aygo.

Köregenskaperna är stabila och Aygo är ganska rolig att ratta runt på småvägar och i stadstrafik.

Den klarar en undanmanöver hyfsat och spårstabiliteten är också skaplig.

 Däremot är fjädringen hårt stötig, vilket får bilen att hoppa över ojämnheter i vägbanan. Antisladdsystem blev standard först i mars 2007.

Förarmiljön är enkel och instrumenten tydliga men reglagen kräver viss tillvänjning.

Stolarna fram är hyfsat bekväma, men komforten i en minibil blir givetvis aldrig lika bra som i en större bil. Ljudnivån är hög, Aygo bullrar hårt i motorvägsfart.

Ingen familjebil
Baksätet är trångt och rymmer bara två personer. Bagageutrymmet är minimalt och rymmer knappast någon långresepackning.

Men baksätet kan fällas om man behöver frakta en TV eller liknande. Någon familjebil är inte Aygo, snarare en bil för den som inte har så stora transportbehov.

Aygo är lättkörd i stadstrafik, även om sikten inte är speciellt god. Framåt ger den sluttande fronten dålig närsikt och snett bakåt skymmer breda stolpar.

Vintertid ger både främre och bakre torkarna en liten svepyta. På rutornas kanter samlas därför lätt snö och slask.

Säkerhetsmässigt klarar sig Aygo, C1 och 107 rätt hyfsat. Citroën C1 fick 2005 betyget fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Kärvt prutläge
Förvånande nog är Toyotaägarna mer nöjda med sina bilar än de som äger Peugeot 107 eller Citroën C1 - trots att det handlar om samma bil.

Kvalitetsmässigt bör Aygo, C1 och 107 hålla lika bra. Samtliga av dem får bra besiktningsresultat hos Bilprovningen vad gäller modellrelaterade fel.

Motorn har kamkedja, vilket är en fördel från underhållssynpunkt, men lyssna för säkerhets skull så att inte kedjan rasslar onormalt.

Det vanligaste klagomålet på Aygo brukar gälla skrammel och gnissel från inredningen samt vindbrus. Det sistnämnda har åtgärdats genom justering av dörrarna.

Vatten som läcker in i kupén har några ägare drabbats av, liksom utslitna hjullager.

Ojämn tomgång och startproblem har också förekommit, även om inget av felen är direkt vanligt.

Rostskyddet brister
Rostskyddet får däremot en del kritik och en extrabehandling är att rekommendera.

Under bilen saknas kompletterande rostskydd, förutom i utsatta skarvar som fått extra tätning. Innerskärmar saknas bak.

Positivt är dock att bakluckan är i glas och därmed rostfri. Dörrarna är limmande och behandlade inuti, liksom motorhuven.

Vårt rostbetyg blev en tvåa.

Toyota Aygo är en lättsåld beg-bil och hos många handlare försvinner exemplaren fort. Därmed är prutläget ganska kärvt.

Toyota Aygo är något högre värderad än de franska syskonbilarna. Därför kan prutmånen bli större på de franska modellerna.

Läs hela begtestet i Vi Bilägare nummer 11/2010.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Aygo?

Kommentarer

#4
PKS
2012-11-05 09:47

på www.citybugservice.dk fandt jeg en beskrivelse af det meste service-arbejde, man kan gøre selv. De solgte også alle de dele jeg skulle bruge og havde en oversigt over hvilke ting der skulle skiftes ved antal kilometer.
/Peter

#3
Kalle Kavat
2010-10-14 13:00

Toyota världens mest sålda bil, varför?
Fiat världens mest köpta bil, så det så.
Pandan är rakare och har bättre utrummen.

#2
Singe
2010-10-11 13:45

Vi har en aygo och är supernöjda. Det värsta med bilen är bagageutrymmet som är lite svåråtkomligt och litet, men det duger i krig! :D Som minst har den dragit 0,43 men nu ligger vi på 0,48-0,53 liter milen, jag fattar inte hur biltidningarna kör men vi kommer inte upp i de siffror som de skriver, även fast man gasar och varvar. När vi hyrde en på okq8 drog bilen 0,61 när vi hade konstant full gas och varvade maxvarv hela tiden = kul = ekonomiskt = underbart. Sen greppar den kanske inte helt 100% heller.. men men jätte kul bil att köra iaf, extremt lättkörd.

#1
Hanzzon
2010-09-05 19:56

Emme, Billigaste Citroén C1 ligger på 45000kr på blocket, näst billigaste kostar 49900kr.
Billigaste Toyota Aygon kostar 59000kr näst billigaste 62000kr, det tycker inte jag är särskillt lika?

#1
olle
2010-09-03 23:18

Bra synpunkter. Tror inte huvudairbags skiljer på syskonserien och radion har nog bara bakre högtalare extramonterade. Att inte betala 2000 kr/år eller mer i service jämnar nog ut sig med minskat andrahandsvärde när den är 10 år gammal. Dessutom vill jag se själv att allt blir rätt gjort. Tror heller inte att någon bilfirma bryr sig om goodwill på en bil som kostar <100000kr. Aygon är fulare tycker jag. Än så länge mkt nöjd, 2 år och 2800 mil.

#1
Carl Carrot
2010-09-03 11:46

re:Haubits77B:
Ja precis, man har hela tiden en ny och uppdaterad bil ;)

#1
Haubits77B
2010-09-03 00:22

Re: C. C.
Du menar alltså att fördelen med Toyota är att man får bli återkallad hela tiden, eller?

#1
Johan Kjellén
2010-09-03 00:08

Är helnöjd Aygoägare sedan ett halvår! Enligt all statistik håller bilen hög kvalitet, modellen har funnits några år på marknaden.
Designen är också tilltalande, även interiört. Enkelt, men kul och piggt!
Prestandan räcker för svenska förhållanden, den lilla trepipen låter trevligt när den varvas, och Toyotas VVT teknik ger jämt kraftflöde och det går utmärkt att hålla "momsad" svensk motorvägsfart.
Troligen marknadens mest ekonomiska bil!
Gillar man C1 eller 107 bättre, så är det i stort samma bil, men personligen tycker jag Aygon är snyggare och Toyotas varumärke starkare, prismässigt är skillnaden liten.
Fördel Toyota är dock bakre krockgardin och något bättre stereo, jämfört med de franska syskonen.
Ett än så länge mycket högt andrahandsvärde gör att det kan vara läge att slå till på en ny, åtminstone om man tänker behålla bilen några år.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-03 00:08

SIMON: Om det nu är samma sedan tidigare?
Vi tog ju upp detta i en tidigare tråd... Andrahansvärdet tycks ligga lika på alla trillingbilar. Bara att titta på blocket (Som jag även sa då). Tror inte det har ändrats nu? Eller vad tror du?

#1
Hanzzon
2010-09-02 23:53

Anledningen till varför Toyota-ägarna är mer nöjda än Citroén och Peugeot-ägarna är ganska enkel och jag ser själv skillnaderna i verkligheten på mitt jobb som Personbilstekniker;
1, Toyota har mer utrustning samt bättre garantier än fransmännen på samma bil, samt lämnar mycket bättre begagnat-garantier än de franska återförsäljarna.
2, Toyotas verkstäder är bättre på att ta hand om sina kunder enligt oberoende undersökningar.
3, Toyota-ägarna blir mer nöjda med andrahandsvärdet på sina bilar eftersom deras bilar inte rasar lika mycket i värde som fransmännens bilar gör just för att Toyota är ett starkare och mer eftertraktat varumärke hos begagnat-kunderna.
4, Toyota som företag tar mycket större ansvar för sina produkter och stöttar kunderna mycket bättre vid eventuella problem vilket kanske är den största skillnaden.
Det sistnämnda kan jag ta ett verkligt exempel som jag nyligen varit med om där en Citroén C1 årsmodell -2008 råkade ut för havererad vattenpump efter bara 3000mil.
På Citroen konstaterades att nybilsgarantin hade gått ut för någon månad sedan och Citroén inte tog inte på sig något eftersom garantin ju hade gått ut punkt slut...
Ägaren som naturligtvis tyckte det var dåligt och att en vattenpump borde hålla mer än 3000mil fick inget medhåll av Citroén utan i stället betala hela kalaset själv och betala bärgning av bilen till verkstad, en sån ägare är oftast inte jättenöjd...
Hade han i stället haft en Toyota Aygo trots att det är i stort sett samma bil så hade bilen för det första haft gällande nybilsgaranti eftersom Toyota lämnar längre garantier, han hade ringt Toyota som bekostat bärgare och han hade fått hyrbil tills bilen varit lagad.
Hade även Toyotas längre nybilsgaranti gått ut (dvs om bilen varit äldre) så har Toyota uppmärksammat att det uppkommit vissa problem med vattenpumparna på några bilar varvid Toyota åtgärdat detta i produktionen och tagit fram en förbättrad vattenpump med dubbla lager samt förlängt goodwill-garantin på detta eftersom man inte uppnått kundens förväntningar gällande vattenpumparna så ägare som kan få problem med detta får det åtgärdat gratis även om bilens normala nybilsgaranti skulle ha gått ut för länge sen, något sådant verkade Citroén inte ens fundera över eftersom man inte behövde bry sig då garantin ju gått ut och man slipper den kostnaden och så fungerar tyvärr de flesta Européiska biltillverkare.
Det är en oerhörd skillnad i hur man hanterar och löser ett ev. problem för att göra kunden nöjd och det ger också helt olika nöjda kunder trots att det handlar om i stort sett samma produkt.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: