Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 17 000 Lexus HS 250h

Nyheter

På grund av brandrisk återkallas 17 000 exemplar av Lexus HS 250h. Vid kollision bakifrån kan bilen läcka bränsle.

Toyota meddelar nu att hybridbilen Lexus HS 250h av årsmodell 2010 ska återkallas.

Brandrisk
Beskedet kommer sedan amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA krocktestat modellen.

Efter kollision bakifrån med en hastighet på ungefär 80 km/tim upptäcktes bränsleläckage som överskrider den tillåtna nivån.

NHTSA menar att läckaget innebär en ökad brandrisk.

Stoppar försäljningen
Toyota väljer därför att återkalla bilarna till verkstad och stoppar tills vidare försäljning av Lexus HS 250h.

Än så länge har Toyota ingen lösning på problemet.

Toyota skriver vidare i ett uttalande att företaget genomfört motsvarande tester under utvecklingen av Lexus HS 250h.

Lexus HS 250h säljs inte i Sverige.

10,6 miljoner bilar
Återkallelsen innebär ännu ett bakslag för världens största biltillverkare.

Sedan november i fjol har Toyota tvingats återkalla 10,6 miljoner bilar över hela världen på grund av flera separata problem.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser?

Kommentarer

#1
Haubits77B
2010-06-28 15:44

Haha, det slutar aldrig: koncernen Toyota är ett sjunkande skepp. Snart har både WV, Tata och GM passerat Toyota som största tillverkare. Och nu kan vi sitta här på forumet och invänta massa Toyota-kramare som kommer med massa strunt-inlägg om "Toyotas fantastiska kvalitet"............ Skräp säger jag.

#1
Saabnisse
2010-06-28 15:52

Här är det knappast fråga om bristande kvalitet.
Det här är nog ett rent konstruktionsfel som passerat granskningen utan upptäckt.
Men det spelar egentligen ingen roll, felet måste ju åtgärdas.

#1
Haubits77B
2010-06-28 16:11

Re: Saabnisse
Konstruktionsfel=bristande kvalite=Produkten är undermålig=Toyota.
God kvalitet torde (tör) vara god hållfasthet och god kvalitet -´men det har rätt många ägare av japanska bilar glömt bort/aldrig lärt sig.

#1
Sigge
2010-06-28 16:20

Saabnisse...är inte alla fel "konstruktionsfel"? Snart finns det väl ingen Toytota modell som inte behövts återkallats? Toytota har slarvat grovt bara för att nå målet "världens största billtillverkare". Det målet lär de inte uppnå med nuvarande kvalitétsbrister. Nä just det när Toyota återkallar är det "kundvård" när andra återkallar är det "skit grejor"...inte helt lätt att förstå de logiken.

#1
Sigge
2010-06-28 16:25

Är detta försten en Prius med ändrad kaross? Betyder detta att alla Prius måste återkallas ännu en gång? Vi får se. Detta verkar aldrig ta slut. Vem vågar köpa en Toyota idag?

#1
avensis
2010-06-28 16:58

I morgon hämtar jag en ny Avensis.

#1
Ravve
2010-06-28 17:25

Grattis till ett bra köp "Avensis"!
Fin bil som kommer att göra sitt jobb under lång tid framöver. Vi har kört 150 mil med vår nya Rav4 och fortfarande har den inte tagit eld eller rostat sönder.

#1
Martin
2010-06-28 17:47

Haubits77b du är en pålitlig källa du angående Toyota och Lexus. Men jag har lärt mig att Toyota och även andra japanska bilar har mindre fel än andra. Således har de bättre kvalitet. Här är besiktningsresultaten för 2009 med körsträcka och hur många fel i procent vad som drabbar modellerna. Ganska munter läsning för Toyota och japaner överlag. Du läser dessa tabeller som fan läser bibeln Haubits77b.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/FDA7B84932483C1EC12576BA003CA9E7!opendocument&m=8

#1
Jack Black
2010-06-28 17:58

Statistiken från bilprovningen är helt ointressant då körsträcka inte beaktas.

#1
Pelle
2010-06-28 18:01

Avensis:
Stackars dig som är tvungen att hämta ut ett Toyota as! Vad gäller bränderna i Toyota / Lexus vore det inte bäst att INTE reparera detta fel? Ja, menar då brinner ju skit bilarna upp.... Vi hade en toyota camry och den var faktiskt bra och den avensis vi köpte sedan vara bara skit. Gick mkt bra sedan kom reparationerna slag i slag bla 2 st styrväxlar som sprack.....

#1
avensis
2010-06-28 19:22

så talar en avundsjuk Pelle Dalmasar v et vad dom gör.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 19:25

Men återkallelse är ju bra! (Iaf när det gäller Toyota).
Eller hur Jarl?

#1
Gösta
2010-06-28 19:26

Eländet verkar aldrig ta slut. Nåja, vi får glädja oss att i detta fallet drabbas inga svenska konsumenter. Hoppas att Toyota och alla andra bilmärken lär sig av Toyotas misstag. Slarv och mygel håller inte i längden.

#1
jossi
2010-06-28 20:06

Re: HAUBITS77B:
Livet = Strid
Strid = Kamp
Kamp = Häst
Häst = Dragare
Dragare = Stadsbud
Stadsbud = Knöl
Knöl = Potatis
=> Livet = Potatis. VSV!

#1
Jojje
2010-06-28 20:15

Återigen har amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA hittat "fel" som ingen annan har upptäckt trots omfattande tester och provningar. Och som vanligt är det ett utländskt märke som står i fokus, och som av en slump ett märke som nästan slagit ut den inhemska (läs amerikanska) biltillverkningen. I det här fallet "kan bilen läcka bränsle vid kollision bakifrån". Kan. Om. Återigen bara lösa antaganden och misstänkliggörande spekulationer. Men det är väl det som är syftet också. Jänkarna fortsätter med sin fuffens och båg precis som oljan fortsätter att spy ut i Mexikanska golfen. De kanske borde ta hand om den i stället............

#1
Jojje
2010-06-28 20:24

Och som vanligt "glömmer" Vi Bilägare att rapportera att "Volvo Lastvagnar Nordamerika återkallar cirka 63.788 lastvagnar på grund av problem med styrningssystemet."
Eller att Volvo återkallar 29 000 personbilar till reparation för fel i växellådan. Felet finns i årsmodeller 2010 ja 2011 som har sexväxlad växellåda. Bilar sålda i Europa.

#1
Christer W.
2010-06-28 20:48

Jojje, dags att ta på sig glasögonen: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15642

#1
Christer W.
2010-06-28 20:49

Lastbilar känns ju liksom inte relevant, eller skall Vi Bilägare börja rapportera när skotrar, cyklar, gräsklippare etc återkallas också?

#1
Christer W.
2010-06-28 20:53

Jojje, en sak till. Vilka tycker du skall hitta felet då? Euro NCAP kanske, eller vänta, bilen säljs ju inte i europa vad jag vet. Toyota själva lär ju inte skylta med om de hittar samma fel i sina egna krocktester.

#1
Tommy
2010-06-28 20:53

Så dåligt av USA.
Amerikanarna väljer Toyota före deras egna märken. Toyota håller på att ta över allt mer och den flest sålda sedanmodellen är Toyota. Amerikanska myndigheter får panik och försöker smutskasta Toyota allt de kan. Man kan ju inte säga att det är den egna bilindustrin som brister, så att amerikanen inte väljer dessa bilar i första hand. Syndabocken lägger man över på någon annan.

#1
Haubits77B
2010-06-28 20:56

SÅ MÅNGA Toyota-kramare= Så få rationella argument: Toyota har själv sandat den stig som leder till stupet..... De har fuskat och spelat på ett rykte som enbart får stöd av de avlönade PR-konsulterna. I verkligheten har man inget att tillföra. Game Over!

#1
Jojje
2010-06-28 21:45

Christer W:
NHTSA kan knappast betrakta som opartisk i detta ärende, eftersom de redan tidigare fått massivt med kritik från amerikanska kongressledamöter för att de inte agerat kraftfullare i andra "ärenden" mot Toyota. Sedan dess har man ju inte gjort så mycket annat än hittat (på) mer eller mindre inbillade fel.
Bilen förövrigt är testad i Japan, och av Toyota som knappast skulle utsätta sig för den här sortens risker genom att försöka dölja nånting.
Och visst, det börjar onekligen kännas så att gräsklippare kunde vara betydligt mer relevanta testobjekt för Vi Bilägare.

#1
Haubits77B
2010-06-28 22:02

Re: Martin
Denna statistik är ändå helt missvisande - den fokuserar enbart hur låg felfrekvens bilarna har - och sedan anges snittmilen. BETYDLIGT MER RÄTTVISANDE vore om Bilprovningen skulle kunna uppvisa hur många fel respektive modell har i procent vid samma antal körda mil/under samma tid. ALLTSÅ, om man jämför Volvo V70, VW Passat och Toyota Avensis efter exempelvis 3000 mil/2 år och upp till låt säga 40.000mil på 20 år. Då skulle statistiken bli intressant och relevant. Fast det blir ju väldigt svårt med Toyotas bristfälliga "kvalitet" att få en bil att rulla i mer än 10 år......

#1
Martin
2010-06-28 23:09

Haubits77b nu blandar du allt korten väl mycket för att det är Toyota som ligger i toppen med ett flertal andra japaner i bilprovningen statistik när bilarna är 10år gamla. Där till har du medelkörsträckan med för modellerna. Du framstår bara som en dålig förlorare som du håller på att argumentera. Ingen tar dig på allvar.
Läs länken igen.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/FDA7B84932483C1EC12576BA003CA9E7!opendocument&m=8

#1
Pelle
2010-06-28 23:11

HAUBITS77B:
Precis så sade den ARN handläggare på Allmänna reklamations nämnden att skulle bilbesiktningen mäta fel per mil istället för antal fel per besiktningstillfälle, vilket är det mest korrekta, skulle bla Toyota och andra tillverkare av mindre bilar hamna i botten eftersom de körs inte så långt som tex SAAB, Volvo, Audi och Mercedes. Vi har reklamerat vårt förra Toyota as men de kunde inget göra....

#1
Jarl
2010-06-29 00:23

Solklart fall av amerikansk protektionism. Valfri bil av annat märke hade förmodligen exploderat vid samma typ av test.

#1
Hubbe
2010-06-29 00:30

Om man läser detta forum så är ju egentligen ingen bil bra, eller hur? Rolls-Royce har jag faktiskt inte läst någonstans haubits77b eller saabnisse klagat på. Vad beror detta på? Förresten verkar faktiskt samtliga supersportbilarna klarat sig också. Så det får väl bli min nästa bil......:)

#1
Tom
2010-06-29 10:31

Vem vill köra en bil i 40000 mil???
En bil slits ju mer ju fler korta sträckor och ju fler kallstarter den gör så Haubits77b är fortfarande en pajas som inte har något rätt verkar det som.
Vår förra Corolla -92 hade 26000mil på mätaren och då luktade den gammal bilklädsel men funkade annars utan problem. Den borde du köpt HB77. Toyota-as: är det en ny modell? Lite som Honda Fit (ta)?

#1
Haubits77B
2010-06-29 11:17

Re: Hubbe
Helt fel. Jag anser många bilmärken vara bra och gedigna - och jag har en bred erfarenhet av bilar. Det jag vill få fram är att alla bilar har sina fel och brister, men grundregeln är att du får vad du betalar för. Själv har jag 7 bilar av 7 olika märken.

#1
Haubits77B
2010-06-29 11:20

Re: Tom
Tycker du att det är märkvärdigt med 26.000mil???
Håller inte bilen ihop i minst 30.000mil så ÄR DET INTE NÅGON BRA KVALITET! De bilar jag äger/ägt går så länge de orkar - f.n är långmilaren en Volvo 945 Turbo som gått 47.000mil. Detta är en klok politik - som bland annat stöds av "Bosse Bildoktorn" som offentligt har sagt att man bör köra länge med sina bilar - för ju längre du kör ju bättre fordonsekonomi får du!!!

#1
Tom
2010-06-29 11:53

Volvo 754 Turbo sa du? Fronta den mot vilken modern småbil som helst och hoppas på att klara dig. Hur är det med avgasreningen? Bland det värsta jag vet är att ligga bakom en 740/745 som spyr ut avgaser. Jag skrev inte att Corollan var slut efter 26000 mil. Faktum kvarstår att många kallstarter och korta körsträckor sliter mer på bilar än t.ex. taxibilar och lastbilar som utan problem kör 20000-30000 mil/år. Taxi Stockholm kör Prius som rullat långt utan fel (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/pressrelease/view/taxi-020-i-stockholm-faar-sin-hundrade-toyota-prius-222295) men det passar väl inte in i dina åsikter!?
Volvo och Saab har byggt bra långfärdsbilar genom åren men kanske inte lika bra stads/kortfärdsbilar som japanerna Smart etc. Kvalitet är något som du hakat upp dig på och som du aldrig verkar förstå vad det betyder. Byt bort din 945:a mot en liten Japan innan du skadar dig själv eller någon annan.

#1
Haubits77B
2010-06-29 12:35

Re: Tom
En 945a från 1997 skulle förmodligen krossa en modern småbil. Höga betyg i krocktest skall jämföras mellan bilar i samma storleksklass - stora bilar har alltid fördel mot små. Och avgasreningen är det inget större fel på - katalysator förstår du. Känns inte som att du vet så mycket om bilar du inte.. För övrigt är den största miljöpåverkan faktiskt själva tillverkningen av bilen.

#1
Tom
2010-06-29 12:52

Du är helt väck och inga referenser som vanligt. I bifogad länk krockas "din" obehagliga bil mot en liten Yaris förstår du. http://media.folksam.se/2009/03/14/nytt-krocktest-fran-folksam-ny-smabil-sakrare-an-aldre-stor-bil-2/
Om det inte är något fel på avgasreningen - vad är det då som luktar? Dina kunskaper angående bilar är vad du TYCKER och inget annat = ointressant. En liten japanare borde passa dig HB77 förstår du. Det är bäst att jag talar om vad som gäller eftersom du inte verkar kunna så mycket om bilar förstår du. Föstår du?

#1
Sigge
2010-06-29 13:05

Nu flippar det ut som vanligt...en modern småbil må vara säkare en en 20 år gammal Volvo dock är Volvon bland det absout bästa du kan köpa för de pengarna! Undrar hur man ska kunna trycka in hela semesterpackningen i en Yaris. Krocka en Yaris mot en V70 och du lär så spela harpa.

#1
jarl
2010-06-29 13:10

HAUBITS77B, nej. En 945 är inte säkrare än en modern småbil. Rena dödsfällan faktiskt.

#1
Haubits77B
2010-06-29 13:54

Nu börjar Jarl m.fl att tjafsa om ett älgtest. Testa krock front mot front istället så får ni se vad som händer............ Rubriken på testet skulle alltså vara !bättre på älgtest" och inget annat....

#1
sam
2010-06-29 14:03

Jarl, Tom mlf:
Som ni vet så köpte Toyota sin annons i Folksams test genom att låta Folksam återförsäkra alla Toyota hos sig gav Folksam ut en falsk rapport där de sa att Toyota är den säkraste bilen i Sverige. Då slog massmedia till och ifrågasatte testet varpå Folksam drog sig snabbt tillbaka och fela den falska historien uppdagades.... Jg sitter hellre i en äldre Volvo 945 än i en sprillans ny patetisk japansk Pellejönsbil i det fall att jag skulle krocka!

#1
Simon
2010-06-29 15:02

Re: SAM visa gärna en källa till ditt påstående för jag tror du ljuger.....

#1
Gösta
2010-06-29 15:54

SIMON: Att det gått till som SAM beskriver är ett allmänt känt faktum. Folksam är nämligen knutna till Toyota bilförsäkringar, och därmed jäviga i frågan.

#1
Tom
2010-06-29 16:20

Testet som gjordes är mellan en 945:a "modell 90-tal" och en Yaris modell modern i en specifik krocksituation som inte kan representera verkligheten fullt ut. Sam! Referens tack på ditt påstående! Själklart går det inte att krocka på samma sätt mot t.ex. en ny V70. Men då säger vi såhär då Sigge: krocka en V70 mot en Audi Q7 eller BMW X6 och du får spela nyckelharpa flintskallig. Återigen: Yaris är en stads/kortfärdsbil - Volvo V70 är en långfärdsbil och de gör det båda med bravur. Varför ska man köpa en liten bil om man har stor familj och åker på bilsemester? Varför ska man köpa en stor och klumpig bil som V70 om man är 1-2 pers. och kör mest i staden?

#1
Sigge
2010-06-29 16:31

Tom...vet inte riktigt var jag kom in i ditt resonemang. Men nyckelharpa...?

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 16:40

Gösta. Folksam har många olika försäkringar knutna till ett speciellt märke. Bla Hyundai,Honda,Lexus,Mitsubishi,Opel,Suzuki,Toyota,Volvo,
Volkswagen. Så det är väl inget konstigt med detta. Det konstiga är att protester mot Folksams undersökning om krocksäkerhet baserad på verkliga olyckor började när man presenterade Toyota Avensis som säkrast. Innan då man haft både Saab 9-5 som säkrast och Volvo bilar så var det ingen som protesterade, är inte det märkligt? Men det var väl vad folk fått med sig med modersmjölken att så var det. Kommer det något utöver det "normala" så kommer protester. Villa,Vove, Volvo och Socialdemokraterna......så trångsynta människor kan va.

#1
sam
2010-06-29 16:48

Conny Karlsson:
Javisst Conny, tänk så lättlurade eller inskränkta vissa toyota kramare kan va....

#1
Simon
2010-06-29 16:50

Re: GÖSTA och SAM känt faktum att Folksam dragit tillbaka att Toyota varit krocksäkrast... Var får ni det ifrån, fakta tack...!

#1
kenneth 2
2010-06-29 16:55

Conny Karlsson:
det är korrekt att Folksam försäkrar fler märken än Toyota MEN det intressanta inträffar då Toyota KÖPER Folksams lojalitet OCH att massmedia påträffar Toyota med HELA handen i syltburken och att Folksam då snabbt som 17 erkänner att det var en missriktad "test" dvs ej fullständigt utförd varefter Toyota ÅTERIGEN står ensamma med skammen. Så som en lögnare bör och skall behandlas. Hårt, bestämt och resolut!

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 16:59

Är också Vibilägare jäviga då de är knutna till kooperationen liksom Folksam och knutna till arbetarrörelsen? Ähh kom igen nu skyll på det ena än det andra när japaner är bäst i flertal olika undersökningar.
__________________________________________________
Bla så presenterar Länsförsäkringar att Lexus och Toyota tillhör de märken med minst motorskador. Är det bra kvalitet? På vilket vis är Länsförsäkringar jäviga? Vad ska vi skylla på denna gång? Lägg ner tjafset.
Jag säger det igen av de märken jag haft genom åren 50 olika bilar av olika märken så har Toyota Lexus Honda varit problemfriast. Just nu kör jag BMW 5-serie,Volvo V70, Toyota Auris 2,2 diesel, Lexus Gs300, och Toyota Supra som entusiastbil.

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 17:08

Kenneth 2.
Länka till att Toyota och Folksam inte har rent mjöl i påsen och vilka massmedia som avslöjat detta! Att det ska vara så svårt med källhänvisning. Vad är det för missriktat "test" du pratar om ? Och med handen i "syltburken" prata klartext och med källhänvisning! Inte bara påhittade historier hela tiden.

#1
Haubits77B
2010-06-29 17:09

Låt oss i alla fall enas om att Toyota är skräp och att deras motorer endast är konstruerade för att hålla mellan 5-10.000mil. Allt mer än så är bonus. Toyota har enorma problem men de svenska Toyota-kramarna vägrar att inse fakta. Öppna ögonen och köp en riktig bil!

#1
Tom
2010-06-29 17:11

Sigge. Nej du förstår inte och det är väl det som är själva pudelns kärna...

#1
Paul
2010-06-29 17:30

Tom:
Det är snarare du som inte förstår vad Sigge skriver! Sigge har rätt. Skulle heller aldrig köpa en japansk "lådbil" och tro att jag sitter i en säker stor bil som tex SAAB, Volvo, Audi Mercedes, BMW etc. Kan berätta att en arbetskamrat hade en Toyota Avenis från mitten av 2000 talet som blev skrotad pga att han blev påkörd bakifrån i ca 20 -30 km i timmen i en helt vanlig "kö olycka". Bilen blev ramsned!!!!! Kör han Toyota idag, tror du? Nä- hej- aldrig mer en Toyota för honom. Eller för mig. Min kamrat kör SAAB 9-5 Sport kombi idag och jag kör Audi A6. Jag är supernöjd med min Audi och han "älskar" sin SAAB.

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 17:32

Haubits77b. Hur står det till med källhänvisningen? Visa på att Toyota och andra japaner har dåliga motorer etc genom källhänvisning/länk. Läs gärna Länsförsäkringar rapport om motorskador, där är Toyota/Lexus bäst! Visa på annan rapport att de är dåliga. Annars så står du med byxorna nere nu! Och framstår som en fjant/Troll eller vad du vill på denna saiten. Det duger inte bara att säga att något är dåligt. Toyota bygger de motorerna enligt Länsförsäkringar med minst kostnader för Länsförsäkringar i reparationer.

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 17:40

Paul. Min son körde av vägen i vintras med min Saab 9-5 Aero. Bilen blev inlöst! Trots att han körde den hem och att man inte märkte något med bilen att något var fel. Men Saab har HEMSKA priser på delar så de är svindyra att reparera. Kör jag Saab nu? Nej, bilen blev för dyr att äga med många reparationer den korta stund jag hade den. Det blev en Lexus igen istället. Det är bil det!

#1
Haubits77B
2010-06-29 17:59

Re: Conny Karlsson
Den var kul den!
Nej du! Lexus duger bara att köra till verkstaden med! Men å andra sidan så behöver man ju inte ens göra det - det är lika bra att verkstaden behåller den i väntan på nästa återkallning!

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 18:06

Haubits77b.
Ingen källhänvisning, misstänkte det! Sök på nätet febrilt nu för du står med byxorna nere nu hur känns det?
Toyota bäst! Enligt Länsförsäkringar maskinskaderapport, ja så är det!
Haubits77b Har byxorna nere nu!

#1
Saabnisse
2010-06-29 18:33

Conny, jag måste faktiskt försvara Saab lite här.
Jag tror knappast att det skulle blivit billigare att reparera en Lexus efter motsvarande dikes körning du skriver om.
Varje krasch är unik och kan inte jämföras.
Men tillbaka till det tråden handlar om så anser jag fortfarande att man inte ska blanda ihop bristande kvalitet med en konstruktionsmiss.
Konstruktionsmissen måste givetvis åtgärdas medan bristande kvalitet många gånger måste bevisas och detta oavsett bilmärke.

#1
Conny Karlsson
2010-06-29 18:46

Saabnisse.
Det var samtidigt ett lite ironiskt inlägg ifrån mig angående Pauls inlägg om sin "kompis" krockade Avensis. Självklart kan man inte dra slutsater efter en (1) krock. Det var det som var det roliga i hans inlägg och lite barnsligt som många andra här.
__________________________________________________
Men jag skulle inte byta Lexusen mot en 9-5a iallafall. Bilarna är inte på samma planhalva enligt mig kvalitetsmässigt m.m.
__________________________________________________
Sedan om vi pratar om det artikeln handlar om så har du givetvis rätt Saabnisse. Men det är inte relevant att diskutera tydligen. Alltid så kommer man in på Toyota/Lexus och diskuterar det, märket som väcker känslor mer än alla andra.....;o)

#1
Palle
2010-06-29 23:47

Conny Karlsson:
Du har rätt! Man kan inte dra någon som helst slutsats bara för att ett fåtal frenetiskt kramar sina toyotor eller lexusar...;O

#1
Haubits77B
2010-06-30 00:15

Re: Conny Karlsson
Nej, där har du helt rätt: Den dagen Lexus håller en tiondels samma kvalitet som en Saab så öär många jubla - och då är Saab bara en medelbra bil - vad säger det dig? Lexus är dynga. Förmodligen får Muller köpa loss även Toyotakoncernen för en spottstyver nu när den japanska regeringen är för fattig för att sponsra Toyota-som ju har överlevt till stor del pga att de kommer från det kanske mest protektionistiska landet i världen: dvs JAPAN. Och du, Conny, är väl den siste debattör som skall efterlysa fakta och källhänvisning! Låt mig säga såhär: Du och Jarl ligger på samma nivå där!

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 00:25

Haubits77b.
Du har fortfarande byxorna nere! Som inte visar på fakta/källhänvisning. Alla kan se att du har brallorna nere nu! Läs Länsförsäkringars maskinskaderapport! Så enkelt är det. Se nu till att ta ett djupt andetag och inse faktan. ;o)

#1
Haubits77B
2010-06-30 01:36

Re: Conny Karlsson
Du menar att de också har påvisat att Lexus börjar brinna eller välta eller att Toyota skenar? (Vilket är bevisat UTOM all tvivel av en statlig myndighet), medan du refererar till nonsens från kommersiella verksamheter.... Tja, om du litar på det senare, gå då till vilken glass-producent som helst och fråga om deras glass är god... Vilket svar väntar du dig?
Om jag har byxorna nera, Conny, JA, då har DU byxorna ÖVER HUVUDET; för du kan bevisligen inte se fakta: Lexus brinner och välter. Toyota skenar och rostar. Om DU kallar det för "kvalitet", då säger det mer om dig än något annat.....

#1
Tom
2010-06-30 11:10

Paul: Jaha så TYCKER du och kör vilken bil du vill! Hur definierar du "en vanlig kö-olycka"?
Lådbil? Du måste mena Volvo 745/945 som har sämre krockskydd än en liten Yaris. Krocka en 754/945 mot en V70 och se hur mycket som blir kvar! "Jag kan ju berätta om min kamrat som..."
Haubits77b - du är helt borta! Hur gammal är du egentligen? Du borde köpa dig en liten japansk bil så att du inte skadar dig själv eller någon annan med din hemska Volvo.

#1
Haubits77B
2010-06-30 11:19

Re: Tom
Jag undrar jag vem som är barnungen i den här debatten - vad jag kan minnas har jag inte gått till något som helst personangrepp - det har däremot du gjort. Jag kritiserar en undermålig biltillverkare som lyfts till skyarna av folk som knappt vet vad som är bak och vad som är fram på en bil. Jag skulle gladeligen välja 945:an i en frontalkrock mot en Yaris. Detta är dock enbart mitt kloka val, och varken du, jag eller någon annan kan säga vad som skulle hända, för det testet har ALDRIG genomförts! Ett älgtest som det har pratats om tidigare här är inte relevant, för vart ramlar älgen vid en krock? Jo, över taket/talbalkarna... Sedan hör det väl också till saken att t.ex Yaris är en löjligt liten stadsbil som man ej bör använda ute på öppna vägen, utan snarare innanför tullarna i Stockholm. Försök att inse att det finns en hel uppsjö biltillverkare som gör både bättre, roligare och säkrare bilar än det där japanska företaget som tillverkar huvvuddelen av sina bilar i USA, England och Slovakien....

#1
Tom
2010-06-30 11:31

Nej Haubits77c - du har inte gått till något personangrepp - du drar bara alla över en kam i följande citat "av folk som knappt vet vad som är bak och vad som är fram på en bil".
Nåt allvarligt fel är det. Dricker du? Slutet av ditt inlägg är precis det jag tidigare skrivit: Yaris är en stadsbil och större bilar inte. Vad nytt tillfört? Inget som vanligt. Nejdu Hb77: du borde köpa en liten japansk bil innan du skadar dig själv eller nån annan med din gamla Volvokombi! Om nu Yaris är säkrare en denna - vad händer då om du frontar en ny V70?

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 11:40

Haubits77b.
Du har byxorna nere för att du påstått längre ned här i flera inlägg att Toyota/Lexus har citat.
"Haubits77B 29 jun 2010
Låt oss i alla fall enas om att Toyota är skräp och att deras motorer endast är konstruerade för att hålla mellan 5-10.000mil. Allt mer än så är bonus. Toyota har enorma problem men de svenska Toyota-kramarna vägrar att inse fakta. Öppna ögonen och köp en riktig bil!" Slut citat.
När du kan visa länk/källhänvisning/bevis på att de har en konstruktionslivsläng på mellan 5-10000mil då ska jag erkänna att du har rätt. Och att bilarna har dålig kvalitet som du säger hela tiden. Och Länsförsäkringar visar att de har de minsta kostnaderna av alla märken på maskinskade rapporten. Länk här med källhänvisning. http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Men du står med byxorna nere nu och alla kan läsa att du far med lögner i dina påståenden. Du är ett troll på siten som inte tillför några fakta. Därför kan jag inte förstå att du får fortsätta att skriva här på sidan överhuvudtaget. Men jag har nått mitt mål med att visa att du ljuger så stor/liten du är. Och att du har byxorna nere och alla kan läsa det här.....;o)
__________________________________________________
Gå nu ut i din verkstad (finns ingen, påhittat det också). Det är så uppenbart att allt du skriver är påhittat och baserat på lögner för att du hatar Toyota för att de är bäst i de flesta undersökningar som presenteras genom åren och det tål du inte att de är bättre än din gamla Volvo. De är även betydligt bättre än min nyare Volvo och BMW. Fungerar i ur och skur och utan rost.
Det är alltid kul att visa när personer står med byxorna nere och att de ljuger, och alla kan läsa det här. Jag skulle skämmas om jag ljuger som dej. Här kommer Länsförsäkringar maskinskadestatistik igen, läs och begrunda. Tänk vad dåliga dina bilar är om du jämför mot Toyota/Lexus.

#1
Paul
2010-06-30 12:00

TOM:
Jag kör fortfarande en riktigt trevlig Audi A6 08:a och inte någon japansk skruttbil som tex Toyota - Lexus men är inte
helt främmande för att testa SAAB - Volvo någon gång.

#1
Paul
2010-06-30 12:00

TOM:
Jag kör fortfarande en riktigt trevlig Audi A6 08:a och inte någon japansk skruttbil som tex Toyota - Lexus men är inte
helt främmande för att testa SAAB - Volvo någon gång.

#1
kenneth 2
2010-06-30 12:07

Conny Karlsson:
Tål du verkligen inte att det finns de som absolut inte vill sätta sin rumpa i en riskokare än mindre betala ens en krona för den? Hur kommer det sig att du verkar ha så många olika bilmärken samtidigt trots att du avskyr Volvo, BMW och SAAB? By the way, har du ens körkort? Håll dig till dina japanska riskokare och sluta tjafsa eller emigrera till tex Ryssland, Nord Korea eller Kuba där man inte får ha en avvikande åsikt.

#1
Tom
2010-06-30 12:26

Ja det är väl bra att du är nöjd med din Audi men vad menar du med köolycka? Jag kommer inte att tvinga dig att köpa något du inte vill ha.

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 12:29

Kenneth 2.
Det är skillnad på att ha en åsikt och att påstå något som inte är korrekt som vissa gör här. Och det är något man gör i de länder du hänvisar till. Visst få alla en var köra vilken bil de vill för mig, har aldrig nekat någon till det. Men jag tycker inte om att man påstår saker och sedan inte har fakta(källhänvisning till det att det är sant. Det är en stor skillnad! Jag väntar på källhänvisning av dig också fortfarande i ditt påstående om Folksam och Toyota att de ertappas med händerna i syltburken som du påstår,vad menar du med det visa på fakta att massmedia har avslöjat detta eller är det en lögn detta också utan verklighetsförankring?
__________________________________________________
Vem har sagt att jag inte tycker om Volvo,Saab,BMW? Jag säger bara att Toyota/Lexus har mindre fel än dessa märken. Det är min erfarenhet av märkena. Sedan att olika undersökningar säger att det är så gör ju inte saken sämre. Sedan kan man ju alltid tycka, men det är ingen världssanning för det. Av den enkla anledningen väljer jag att bo kvar i Sverige att försöka hålla sig till fakta och inte förvränga sanningen som man gör i länder som du hänvisar till, har du varit där?

#1
Haubits77B
2010-06-30 12:53

Re: Conny Karlsson
Jag har sammanlagt 7 bilar, min gamla 945 är bara en av dem, men jag använder den som ett pedagogiskt exempel, för även efter 47.000mil är den på alla sätt bätter än den nyaste Toyotan du kan uppenbara. Toyota tillverkar lågbudget-skokartongs-bilar som saknar både komfort, prestanda och framförallt känsla. Helt död produkt - ungefär lika dött som din inlevelsförmåga. Du måste väl snart börja inse att försäljaren på din lokala Toyota-handlare INTE är guds ställföreträdare på jorden utan istället bara en simpel nasare som ser en möjlighet att sälja skräp till överpris till dig. Sådant beteende kallades för bondfångeri förr i tiden.

#1
kenneth 2
2010-06-30 12:57

Conny Karlsson:
Vore det inte underbart, för dig, att bo i Nord Korea där alla tvingas att hålla sig till en " Toyota sanning" och att samtidigt låta blicken svepa mot den "underbara" Toyota fabriken på andra sidan sundet...;-) ...O

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 13:16

Det är härligt att se att ni avslöjar er själva Haubits77b och Kenneth 2. Ni har inga fakta att visa upp för det ni påstår utan allt är bara personligt tyckande. Jag har nått mitt mål att alla kan läsa att ni har byxorna nere vid anklarna och att alla kan läsa hur seriösa ni är i era skriverier här. Men det var väl ingen nyhet för de flesta, barnrumpor.
__________________________________________________

#1
Haubits77B
2010-06-30 13:32

Re: Conny Karlsson
Nu tycker jag inte att du är rätt man att prata om fakta; det enda din typ av Toyota-kramare gör är att dra fram suspekta undersökningar (läs beställningsjobb) samt att a´la Arkiv X framlägga hypoteser om konspirationer mot Toyota.... Inse fakta: Toyotor rostar, välter, börjar brinna, skenar... Källor till detta finner du på enklaste sätt genom att googla "Toyota + återkallning". Vem var barnrumpa sade du?

#1
Paul
2010-06-30 13:48

Intressant läsning: Man finner flera miljoner!!! 1 000 000 sidor på internet som handlar om trasiga Toyotor... Till och med på Toyota club of sweden rapporterar om konstiga fel som att Toyota Avensis drar massor av olja. Vad sägs om Toyota ägare som måste fylla på femton, 15!!! liter olja mellan servicetillfällena. 15 liter!!! Då har bilen bara gått knappt 5000 mil... Se nedan tex...
http://www.expressen.se/motor/1.1872737/toyota-aterkallar-hybridbil-efter-fel-i-bromssystemet

#1
Paul
2010-06-30 13:54

Oj oj oj. Toyota nästa gång? Nej hej tack. Audi? Ja tack trots usel service men bra byggkvalitet. Även kanske en SAAB eller, BMW eller Volvo.
http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=28659

#1
Tom
2010-06-30 15:00

Varför köpa en Audi när Volswagen bygger minst lika bra bilar med bättre utrymmen och lägre pris (Passat Tdi R). Utan julgransbelysning också! Jag gillar också Saab men inte Volvo trots att svärfar kör en V70R.
Kenneth2 och Haubits77 verkar komma från samma generation okritiskt tänkande individer med barnsliga argument såsom "Toyota tillverkar lågbudget-skokartongs-bilar som saknar både komfort, prestanda och framförallt känsla. Helt död produkt - ungefär lika dött som din inlevelsförmåga." Hb77 - hur var det med personangreppen. Jag tror att du dricker och du borde köpa dig en liten japansk bil så att du inte skadar dig om du skulle köra av vägen i fyllan och villan.

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 15:43

Haubits77b.
Du svarar inte på ditt tidigare påstående om att Toyota/Lexus har en konstruktionslivslängd på 5-10000mil och vad du har för bevis/fakta att så är fallet. Eftersom Toyota/Lexus är bäst eller har lägst kostnader för maskinskador enligt Länsförsäkringar så kan man ju fråga sig vilken konstruktionslivslängd andra märken har, eller hur?
Det finns ingen rim och reson i diskutionen flera av er för utan beter er som barnrumpor för att ert märke ska vara bäst. Så är inte fallet för Volvo tex som ligger på en medelnivå inte mer. Googla på återkallningar för andra märken genom åren så får ni se vad ni får fram. Historiskt har Toyota haft bland de lägsta kostnaderna bland alla tillverkare för garantiärenden och goodwill kostnader pga sin kvalite. Men jag erkänner att sedan man började bygga i Europa med europeiska underleverantörer så har kvaliten sjunkit. Och det är väl inte så konstigt.....man är snart på samma låga nivå som andra europeiska tillverkare med samma underleverantörer som inte kan hålla normal Toyota standard eller spec med jämn kvalitet. Toyotamekaniker jag känner säger att det är skillnad mot japantillverkade bilar som är bättre. Men det får man inte säga högt, helt naturligt. Men att säga att bilarna har en "konstruktionskvalitet" att hålla 5-10000mil är att gå för långt Haubits77b visa på fakta att det är så som du säger. Men vad har då Volvo för konstruktionslivslängd när de har högre kostnader för Länsförsakringars maskinskadekostnader ? Alltså ännu lägre! Men alla vet ju att detta är bluff och båg och inte ens sant eller hur Haubits77b?

#1
Haubits77B
2010-06-30 16:01

Re: Conny Karlsson
Nu börjar ditt resonemang att bli fullständigt rabiat och osammanhängande. Är du upprörd över att några sansade debattörer här har fullständigt förstört din världsbild?!?! Se exempelvis Paul:s intressanta inlägg.... Du skall nog ta en kylande lemonad nu och lägga bilnycklarna på hyllan, för i ditt tillstånd nu så avråder å det skarpaste bilkörning!

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 16:08

Haubits77b.
Så länge du inte kan visa på Toyotas/Lexus konstruktionskvalitet ligger på 5-10000mil som du påstår så har du byxorna nere till allmän beskådan. Så det var en lögn tagen ur luften från din sida.

#1
Jägaren
2010-06-30 16:15

Vissa framhäver Länsförsäkringars maskinskaderapport som ett bevis på Toyotas "förträfflighet". Jag råder dessa personer att läsa ALL text noga, för det som står i de tjusiga tabellerna är inte hela sanningen, vilket faktiskt Länsförsäkringar påpekar i texten.

#1
Tom
2010-06-30 16:22

Spekulation: Det ska bli intressant att se hur långt V70 drivE-modellerna rullar innan motorerna ger up. Både Simon och Paul länkar till repporerade fel på Volvo resp. Toyota. Här kommer en länk om rapporerade fel på Audi (hör och häpna!!!) http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070827180422AAxG0Hn
Haubits77 - du har ingen som helst känsla för retorik = argument tunnare än luft.

#1
Haubits77B
2010-06-30 16:47

Re: Tom
Faktumet att Toyota tvingas till ständiga återkallelser, är det "tunnare än luft"? Och vad det gäller retoriken så är väl nummer 1 att inte komma med personpåhopp som du och vissa andra gör konstant!

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 17:10

Haubits77b.
Om du menar mig att jag kommer med personangrepp när jag säger att du har "byxorna nere" så får du skylla dig själv. När du inte visar på fakta om det du påstår om konstruktionslivslängden. Men det beror på att du inte har någon fakta på det utan är något som du hävde ur dig i bara farten pga ditt hat mot Toyota. Alltså en ren lögn!
Själv anser jag att jag nått mitt mål i denna diskution att påvisa en lögn när flera påstår något för att sedan inte visa på fakta/källhänvisning av det de påstått. Därmed finner jag det meningslöst att fortsätta diskutionen. Jag kan också konstatera att det fortfarande behövs ett nytt inloggningssystem på ViB för att få bort en massa troll som härjar här. Teknikensvärld/Mattias Rabe lyckades få bort trollen. Dessvärre flyttade en del hit under andra namn.

#1
Ronny
2010-06-30 18:29

Conny Karlsson: Ditt resonemang om Teknikens Värld och "trollen" är obegriplig. Det enda som hände var TV "tvingade" alla att välja ett användarnamn och sedan ange en formell och riktig e-postadress. Jag för min del skriver på TV betydligt mindre nu än tidigare, eftersom många som skrev tidigare var skolungdomar på sina raster, vars enda intresse var att spela Allan och trigga andra skribenter. Dessa skolungdomar fick helt plötsligt svårt att dra iväg ett inlägg rakt upp ner på rasten. Och när dessa försvann behövde man inte längre offra tid och inlägg på att hela tiden försvara och förklara sig. Det fanns nog också de som inte ville regga en e-postadress. Alla dessa försvann och jag kan inte tro att de har dykt upp här, eftersom de i så fall även här måste regga sin e-postadress. Och som sagt: en del ville inte "visa sig", andra kunde inte, eftersom skolornas datasystem satte stopp för det. Inloggningssystemet på TV är nu precis likadant som det är här - med den enda skillnaden att på TV har man varit tvungen att göra en "formell" registrering - dit har inte ViBilägare kommit än, men lär nog komma.
För övrigt verkar du störa dig på folk som retas lite eller på sådana som inte har sama uppfattninng som du har. Du har helt ogenerat placerat Haubits i facket "troll", vilket jag tycker är mycket oförskämt. Du argumenterar inte särskilt klokt själv alla gånger och får helt enkelt leken tåla!

#1
paul
2010-06-30 18:39

Conny Karlsson:
Oj oj och oj! Hör och häpna Toyotas egen biltestare dog i en Lexus som han frontalkrockade under ett test alldeles nyss. Man ska inte raljera över det men hur är det egentligen med Toyota / Lexus säkra bilar. Läs denna dagsaktuella länk. Inte kommer jag i alla fall att köpa Toyota / Lexus iaf!
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2039221/toyotas-testforare-dod-i-bilkrasch

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 20:25

Paul. Då låter du bli att köpa Toyota/Lexus, enkelt.
Ronny.
Om någon påstår något då vill man också få bekräftat med fakta/källhänvisning. Som Haubits77b gjort om Toyotas/Lexus konstruktionskvalitet som är gjord enligt honom att hålla 5-10000mil. Alla vet ju att det är nonsens och att han bara vill retas etc. Men någon måtta får det vara på dumheterna. Och ljuger man så uppenbart så får man finna sig i att stå med "byxorna nere" och bli kallad "troll" när det bara är dumheter man skriver hela tiden.

#1
Ronny
2010-06-30 21:06

Conny, du tycker att vissa personer som skriver retas lite och skriver vad du anser är felaktigheter (och de tillfällena förefaller vara många...). Men du är en precis lika god kålsupare, som på ett minst sagt hjärntvättat sätt alltid skall få just dina åsikter att vara något slags "facit". Du argumenterar för Toyota på ett sätt som mest liknar dagisnivå. Utan att du tycks förstå det så bidrar du precis lika mycket själv som du anser att dina antagonister bidrar till att skapa denna "spiral" av "pajkastning" á la typen "det var han som började". Om du anser att Haubits är ett troll, är du det också.

#1
Sigge
2010-06-30 21:13

Visst är det konstigt så fort Shogun alias Conny Karlsson ger sig in i debatten så... Tänk på det Conny Karlsson!

#1
Conny Karlsson
2010-06-30 23:28

Ronny.
Nu får du nog ta och läsa från början vem som skrev vad och inte börja och vränga till faktan om det också.
Skriver man att något bilmärke har si och så lång konstruktionslivslängd i detta fallet påstår Haubits77b att det för Toyota/Lexus är 5-10000mil. Då vill man också ha svar på var han har fått det ifrån, eller hur? Och det är bara det jag har frågat och ifrågasatt inget annat.
På vilket vis argumenterar jag på "dagisnivå" när jag hänvisar till Länsförsäkringarsrapport om maskinskador för olika märken och att Toyota/Lexus där har lägst kostnader för Länsförsäkringar. Detta talar emot Haubits77bs argument om konstruktionskvalitet på 5-10000mil. Vilken konstruktionskvalitet har då andra märken? Jag för fram argument fakta, vad för Haubits77b fram för argument/fakta för sitt påstående?
Kan man inte föra fram det ja, då anser jag att man är ett "troll" och vill inte diskutera på ett moget sätt utan bara är ute efter att provocera. Eller hur Ronny? Ta och läs från början så kanske du förstår.

#1
Jägaren
2010-07-01 00:12

Conny Karlsson: Jag upprepar det jag skrev nedan: "Vissa framhäver Länsförsäkringars maskinskaderapport som ett bevis på Toyotas "förträfflighet". Jag råder dessa personer att läsa ALL text noga, för det som står i de tjusiga tabellerna är inte hela sanningen, vilket faktiskt Länsförsäkringar påpekar i texten".

#1
Conny Karlsson
2010-07-01 09:21

Jägaren.
Nja,bevis och bevis. Snarare en indikation om att Toyotas/Lexus konstruktionskvalitet är högre än 5-10000mil.
Och bättre än Mercedes ;o)

#1
Sigge
2010-07-01 11:16

Idag kom ännu en återkallelse. När ska denna mardröm ta slut för Toyota och dess hårt prövade kunder?
http://di.se/Artiklar/2010/7/1/210050/Toyota-vantas-aterkalla-Lexus-modell/?sr=6&tr=274364&rlt=1

#1
Haubits77B
2010-07-01 11:21

Re: Conny Karlsson
En lista från ett försäkringsbolag är i egentlig mening helt betydelselös - bevisföringe är pga flera anledningar för tunn. Ett sätt att mäta hållfasthet är att se hur många % av de bilar som faktiskt tillverkats genom åren som fortfarande rullar (finns registrerade). Där kommer Toyotas produkter INTE högt på listan, tro mig!

#1
Haubits77B
2010-07-01 12:20

Re: Sigge
Jag skulle tro att lidandet tar slut i samband med att Toyota försätts i konkurs.

#1
Jägaren
2010-07-01 12:57

Conny, enligt Länsförsäkringars senaste rapport gäller några intressanta saker:
1) Bilarna som ingår i undersökningen var högst 8 år gamla eller hade gått max 10 000 mil. Om detta kan sägas att Toyota säljer övervägande "enkla" bilar till vanligt folk som inte kör särskilt hårt, medan andra märken som t.ex. Mercedes, BMW, Audi, Volvo säljs som företagsbilar som körs ganska ovarsamt. Dessuom säljs många av de här bilarna som taxi och nu pratar vi riktig hårdkörning. Inte så konstigt att de här märkena sticker ut i felfrekvensen när de verkligen får känna på färg och får vistas i utemiljö praktiskt taget hela dygnet. Man måste alltså ha i minnet att tjänstebilarna och taxibilarna används på ett helt annat sätt de "vanliga svenssonbilarna" som en pensionärskörd Toyota Yaris.
2) Länsförsäkringar skriver: "FRAM TILL DENNA PUNKT i undersökningen
har vi presenterat hur de totala kostnaderna i maskinskadeförsäkringen är
sammansatta. Detta säger inte allt om kvaliteten hos de olika bilmärkena/modellerna."
--
Och nu nr 3: "Vi gör inga anspråk på att bedöma den absoluta kvaliteten hos bilarna, då en väl
fungerande garanti eller goodwill
hos ett visst märke gör att skadorna inte ens kommer till vår kännedom."
Just så, en väl fungerande garanti eller goodwill hos ett visst märke gör att skadorna inte ens kommer till Länsförsäkringars kännedom!!! Och i det här fallet vet jag via Toyota-försäljare att Toyota jobbar stenhårt på - just att lösa så många problem som möjligt utan inblandning av försäkringsbolagen. Jag har sagt det många gånger förut och säger det alltså igen: Vissa märken har trimmat sin kundhanteringspolicy till det yttersta, vilket också missleder tillgänglig statistik. Och i just den matchen är Toyota kungen - men bara i just den matchen...
Haubits har varit inne på det förut: Vem vill ha en asiatisk bil när mätaren står på 16 000 mil (om de nu ens finns att köpa, vill säga)?

#1
Haubits77B
2010-07-01 13:57

Re: Jägaren
Det där var ett av de mest sakliga och vettiga inlägg jag har läst på länge!
Det du beskriver påminner mig om en brittisk undersökning från i vintras - där det framgick att den bilmodell som fick repareras oftast var Ford Transit, men i det finstilta skrev man då också att "det är en bilmodell som ofta används av hantvekare". Jag undrar nu om det överhuvudtaget säljs några Transiter till privatpersoner? Det är klart som korvspad att det är avgörande vilka som kör bilarna. Jag har själv sett en hel del "kron-bilar" som körts av värnpliktiga, och trots konstant service och vård så kan bilarna vara helt utslitna på 10.000mil. Toyota har länge körts av äldre damer och herrar som kör få mil. Under de senaste åren har Toyota lyckats ta marknadandelar även hos segmentet barnfamiljer etc - men de har för den skull inte ändrat sitt sätt att bygga bilar på. Resultatet blir då att "kvaliteten" inte håller måttet.....

#1
Jägaren
2010-07-03 00:22

Helt plötsligt uteblev Conny.

#1
Conny Karlsson
2010-07-03 09:37

Jägaren.
Haha,dra inte för stora slipstenar för det du bara för att jag inte hänger vid datorn hela tiden på sommaren.....finns ju annat att göra. Som att måla om huset tex började måla i går före 0600. Ska ut nu också och plocka ner ställning etc. Sedan ska jag till Arlanda i morgon och hämta amerikanska släktingar som ska stanna i 3 veckor hos oss. Och vi ska ut och åka bil (Lexus) i Sverige och Norge bla.
Av någon anledning glömde du att nämna att Lexus är en konkurrent till Mercedes, varför? Min erfarenhet säger mig att L är en betydligt mer kvalitativ bil än MB. För det första rostar inte L bort som MB. Sedan undrar jag vad som gör tex en Toyota enklare än MB? Ta tex Prius finns nästan ingen MB som är lika avancerad tekniskt. Desseutom körs Prius som taxi utan problem.
Att köra en asiatisk bil (Toyota, Honda, Lexus) mer än 16000mil vad skulle det vara för problem? Snarare mindre med problem enligt min erfarenhet. Jag kör inte våra Toyota annorlunda än den BMW, Volvo vi har än Lexus och Toyota vi har för tillfället.
Sedan att MB har en goodwill/garanti åtagande som är mycket dålig vet jag om. Men det är anmärkningsvärt att de inte lärt sig något genom åren av Toyota/Lexus hur kunder ska tas om hand nu om den är lika dålig nu. Jag hoppas den inte är det. För jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en Mercedes efter bemötandet jag fick av MB. Finns ingen som helst anledning att byta bort Lexus mot MB, eller fördendelen BMW.
Förövrigt tycker jag det är pinsamt att läsa alla bortförklaringar till att Toyota ligger med i toppen av de flesta undersökningar vad gäller bilar. Tex Folksams rapport om krocksäkerhet som vissa här nedan kritiserar för än det ena än det andra. När Saab och Volvo var bäst var det ingen som sa något.....Sedan har vi bilprovningensresultat mfl mfl undersökningar från världen ala säger samma sak, en slump? Kanske. Men så länge de säger samma sak som mitt eget ägande av bilar så finns det ingen orsak att betvivla resultaten. Sedan finns det en orsak till ring till Länsförsäkringar och prata med dom......;o)
Nu ska jag ut och åka Lexus i Sverige,Norge. Hoppas att jag tar mig fram nu när bilen närmar sig 20000mil ;o)
Men jag ger dej en eloge Jägaren/Who för att du argumenterar på ett vettigt vis istället för kanonen (Haubits77b) som inte har mycket vettigt att hänvisa till de saker han påstår.

#1
Jägaren
2010-07-03 12:18

Conny, bara så du vet, men jag kör Volkswagen Passat.

#1
Haubits77B
2010-07-03 16:35

Re Conny Karlsson
Det är skillnad mellan en kanon och en Haubits. På samma sätt som det är skillnad mellan riktiga premiumbilar och Lexus.

#1
Hanzzon
2010-07-07 00:43

Jag kan bara säga att om vi nu bortser från all denna oberoende statistik som ju faktiskt finns som flera av dom tillhör de mest ansedda som finns som tex;
1: Länsförsäkringars maskinskadestatistik,
2: Svensk Bilprovnings besiktningsstatistik,
3: Motormännens statistik,
4: JD powers statistik från USA,
5: JD Powers statistik från England,
6: JD Powers statistik från Tyskland,
7: Autoindex från Sverige, Norge och Danmark,
8: Statistik från brittiska bilprovningen,
9: Amerikanska Consumer Report,
10: Svenskt kvalitets index (SKI) statistik över hur nöjda Sveriges bilägare var 2009 där Toyota/Lexus hamnar med i absoluta i toppen i samtliga dessa undersökningar, om vi nu blundar för ALLA dessa och försöker bortförklara alla dessa oberoende undersökningar...
Kan ni då förklara för mig hur i hela friden det inte stämmer med det jag ser dagligen från verkligheten i mitt jobb som Personbilstekniker!??
Varför har faktiskt Toyotorna minst fel av alla de bilar vi servar även om man bara skulle jämföra de bilar som bara har gått långt, varför har Toyotorna minst fel av alla de bilmärken vi har in, och varför är Toyotorna inne kortaste tiden på verkstaden oftast bara in för service och sen ut igen eftersom det oftasts inte finns några fel att åtgärda på bilarna, kan ni förklara även detta??

#1
kenneth 2
2010-07-07 19:17

Hanzzon:
Blaha blaha, blaha gå ut och lek i sandlådan istället!

#1
Roger
2010-07-09 03:24

Lite random tankar och raljerande:
- Mercedes rostade
- Volvo brann upp vid krockar
- Audi's inredning faller isär på produktionsbilar på bilsalonger
- Saabs bilar slet sönder underdimensionerade motorfästen
- När jag var på Autoparner och fixade nåt med chefens Citroën pratade jag med en mekaniker. När jag sa "Det är ju tur att ni säljer lite kvalitetsbilar också" såg han frågande på mig. "Ja.. Ni har ju BMW" sa jag varefter han skrattade åt mig och sa nåt ohörbart som började med "Ja du..". Sagt av en mekaniker som servar skitmärket Cittra och guldkalven BMW.
Letar man i garderoberna finns det lik i de flesta.
I ett test som jag tror Teknikens Värd gjorde för ett helt gäng år sedan mellan en 10 år gammal LS400 och en lika gammal BMW 7-serie med liknande miltal vann Lexusen rätt stort. BMWn kändes mer sliten och hade haft mer reparationer utförda under åren som gått.
Så jag tycker det är väldigt modigt att påstå att det är ett faktum att Lexus/Toyota skulle ha dålig kvalitet jämfört med tyskarna.
Överlag är det rätt modigt att påstå faktum. Fruktansvärt trångsynt verkar vara en genomgående trend :p Vissa som "aldrig skulle sätta sig i en riskokare" och Conny som.. är Conny helt enkelt ;) Men jag håller faktiskt på Conny. För han är den ende som inte helt maniskt påstår att något är skit. Det enda han säger (säger det ofta ifs) är att Toyota och Lexus är bra. Ibland drar han till med att de är BÄST och det är kanske lite att ta i men är det nåt jag persnligen hatar så är det folk som slår sig för bröstet och säger att deras BMW, Audi eller Mercedes är bättre än en Toyota, Mazda eller Ford eller liknande. Tacka fan för det. De kostar det dubbla. De SKA vara bättre. Annars är man sinnessjuk om man köper en.
Ang. krocksäker hit och krocksäker dit. Om man krockar en 740 med en Yaris i normal hastighet på normalt random sätt så är man nog lika körda i båda bilarna. Yarisen mosas pga att Volvon är pisskass på att dämpa krocken. Den är bara hård. De i Volvon får troligen besök av motor, balkar och annat. Balkarna är hårda, men skarvarna är slitna och den krockbur som sitter i moderna bilar existerar endast i form av SIPS om man har en tillräckligt ny 7/900.
Ang den ramsneda Avensisen. Framifrån ska bilar vara lagom mjuka för att dämpa smällen. Man har hela huvens längd på sig att dämpa smällen. Bak har man mycket mindre plåt på sig att hindra påkörande bil att hälsa på inne i kupén. Så det är ganska självklart att bilen är mycket hårdare konstruerat där bak än där fram. Vilket gör att kör man påkörd bakifrån är det området runt dörrposterna som flexar först. Och då kan nog även en Rolls Royce (enda felfria bilen var det va? ;) ) bli ramsned. Speciellt om det är en hård gammal sossecontainer som kör in. Så vännen i Avensisen ska nog vara glad att bilen tog upp smällen. Annars hade nog den eventuella whiplash-skadan varit värr än den kanske blev? Sen kan inga laptester i världen härma riktiga kracher. Sjukt sällan bilar träffar head on. Alltid nån som försker väja åt nåt håll. Bilarna håller olika hastighet. Står en på bromsen och den andra inte kommer kanske krockbalkarna missa varann. 1000 olika variabler finns. Minst. Men jag sitter nog heller i valfri modern bil (kanske inte En Smart då men inom rimliga gränser) än en stor fet gammal. För alla nya bilar är gjorda för att skydda de åkande, inte för att rädda bilen.
Mina personliga erfarenheter av japansk bilkvalitet: Från -05 till -08 körde jag en Mazda6 2,3 halvkombi.
Fel under dessa år:
- Begynnande rost i hjulhuskant och två dörrfalsar, som fixades på garantin utan några som helst problem
- rost på plattor mellan brandvägg och stötdämpartorn, gick ej på garantin, 800 kr
- klonkande styrväxel i vissa fjädringslägen, reddes aldrig riktigt ut
- 2 byten av parkeringsljusen (2 st), 4x12 kr
- Ett byte av gasdämparna till bakluckan, garanti.
Detta på en bil som gick rätt hårt. Inte gal

#1
Roger
2010-07-09 03:31

Fortsättning :
Detta på en bil som gick rätt hårt. Inte galenskaper som i att varva ur kall motor osv, men .. ja.. hårt ;). Och den bilen kostade mig alltså 848 kr under tre år utöver normal service och sånt som är normalt slitage (kände mig tex rik en gång så jag valde att lacka om huven som hade en hel del stenskott, men det är inte bilens fel). Enda gången bilen var på verkstad över natten förutom lackningen var när en mekaniker råkat smacka av en bultskalle när de bytte bromsbelägg på en service.
Köpte den begagnad, det var en 03'a. Den var alltså 5 år när jag bytte in den mot en ny 6'a. Hörde att de fick byta cdväxlaren strax efter jag bytt in den. Men... jag vill påstå att denna riskokare leverade samma körglädje som en glorifierad bil typ BMW (om vi jämför med en bil med samma typ hästkrafter) till ett inköpspris långt under en sådan bils, och med en bygg- och funktionskvalitet som troligen överstiger iallafall BMW, om man ska tro den skrattande bilmekanikern jag nämnde i början.
Så jag tror fortfarande på myten att japanska bilar håller bra kvalitet. Med ett undantag - Nissan. Som inte riktigt verkar hålla samma kvalitet som Honda, Mazda, Subaru och Toyota. Subaru verkar vara den som överglänser alla dessa när det gäller funktionskvalitet. Mina fördomar skulle nog ranka:
1. Subaru
2. Toyota/Lexus
3. Honda
4. Mazda
5. Nissan
Nånstans där ska Mitsubishi in. Men har dåligt med fördomar över denna tillverkare.
Hade jag behövt äga en bil som jag själv betalar reparationer och ägarkostnader för så skulle jag nog välja någon från top 4 japanlistan dock. Och det har jag gjort.

#1
Conny Karlsson
2010-07-14 13:08

Roger.
Ett vettigt inlägg från dej! Har samma erfarenhet och det är min erfarenhet jag förmedlar mellan olika märken.

#1
Jägaren
2010-07-15 01:44

Conny Karlsson: På den andra tråden om Lexus (den om ventilfjädrarna) skrev du den 9 juli: "Nu blir vi borta ungefär en vecka igen tills vi är tillbaka sedan ska vi vidare att åka i Norge utan problem i Lexus.....".
--
Hmmm, idag är det den 14 juli - inte mycket till hel vecka, inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.