Nästa artikel
Bilfrågan: Vad var fel på Toyota?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad var fel på Toyota?

Publicerad 26 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Många med mig är förvånade över den stora sak det blivit med Toyotas återkallelser. Vad har egentligen hänt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Många med mig är mycket förvånade över den stora sak det blivit med Toyotas återkallelser och hur det kunnat inträffa flera olyckor till och med med dödlig utgång.

Vad är det som egentligen har hänt med gas och styrning?

Det torde väl vara ordentligt utrett när Toyotas chef varit i USA för utfrågning.

Men det har aldrig framkommit vad som egentligen hänt och varför.

Är det något fel på elektroniken så att flera fel inträffar samtidigt och som föraren inte kan avhjälpa med de kunskaper man får lära sig i körskolan.

Olle Svedåker

SVAR:
Vad som egentligen har hänt och var ansvaret för det inträffade ligger, utreds för närvarande av flera domstolar i USA.

Omkring 80 människor har omkommit i olyckor med Toyota-bilar och skulle tillverkaren bli ställd till ansvar för detta kan skadestånden komma att uppgå till mångmiljardbelopp.

Det som misstänks orsakat flest olyckor är att gaspedalen fastnat i fullgasläge.

Det kan synas enkelt att hantera en sådan situation men erfarenheten visar att även mycket rutinerade bilförare agerar fel i en stressituation.

Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar.

Att bromsa har inte hjälpt, att stänga av motorn är svårt då stoppknappen måste vara intryckt i fyra sekunder och att lägga växeln i neutralläge har förarna helt enkelt inte haft sinnesnärvaro att tänka på.

Även problem hos styrning, bromsar och stabilitetssystem har noterats men detta har inte haft samma förödande inverkan som den fallerande gaspedalen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-26 10:39
MCTAR (ej verifierad)

Senaste nytt är väl att det bara varit fel på en bil? Alla de andra oluckrona är förarfel.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-26 10:40
mctar (ej verifierad)

oluckrona=olyckorna

#3 • Uppdaterat: 2010-08-26 11:02
Haubits77B (ej verifierad)

Det finns bara ett sätt att slippa dessa problem= KÖP EN RIKTIG BIL!

#4 • Uppdaterat: 2010-08-26 11:15
Josef (ej verifierad)

Det skrevs det senaste nu att i majoriteten av fallen med skenande bilar visar den "svarta lådan" att bromspedalen inte ens tryckts ned. En förare som inte trycker på bromsen när bilen skenar är inte kompetent nog att köra bil!

#5 • Uppdaterat: 2010-08-26 11:56
haubits77b (ej verifierad)

Inga fel alls, precis som jag sagt hela tiden.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-26 12:14
Johan (ej verifierad)

Toyota är riktigt mycket bil för pengarna. Sen att dom är tråkiga och präktiga det är en annan sak men det är väl alla Japan bilar Nissan är väl ett riktigt sömn piller men det gnäller ingen på bara för dom har Skyline/GTR. Honda är väl det märke från öst som är lite kul synd bara att dom har glidit in på ett trist spår just nu Insight/CRZ.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-26 12:36
PREEVIA (ej verifierad)

NHTSA:s undersökning visar att förarna i 35 av fallen inte hade bromsat. I 14 fall hade bromsen bara delvis använts och i ett fall hade föraren tryckt både på bromsen och gaspedalen samtidigt. Endast i ett fall hade gaspedalen verkligen fastnat och vid övriga olyckstillfällen hade ingen data registrerats.
"Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar."
Skriver VB, det verkar inte bara vara hos bilförarna som hjärnan är blockerad när man läser VB kategoriska svar om Toyotabilar som skenar i USA där 115 mäniskor dör i trafiken var dag.
Så gör man en höna av en fjäder!

#8 • Uppdaterat: 2010-08-26 12:44
peri (ej verifierad)

Toyota är Toyota är...
På min förra Toyota Avensis fick jag bla byta en sprucken!! styrväxel. Visserligen byttes den på ngn slags goodwill efter ca 4000 mil efter hot om ARN men ska verkligen en styrning fallera på en Toyota Avensis av 2008 års modell?

#9 • Uppdaterat: 2010-08-26 13:04
Jägaren (ej verifierad)

Det är Toyotas rätta ansikte vi ser.
PREEVIA: Snacka om blockerad hjärna! Det står: "Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar." I stycket före står: "Det kan synas enkelt att hantera en sådan situation men erfarenheten visar att även mycket rutinerade bilförare agerar fel i en stressituation." De båda styckena bör läsas tillsammans som ett stycke. Det bästa hade dock varit om styckena hade bytt plats.
--
Men så här är det: Vid ett plötsligt funktionsbortfall av typen kärvande gaspedal kan jag lova att ingen - särskilt inte om det händer i 100 knyck på tät storstadsled - har sinnesnärvaro att agera rätt. Det kan tyckas banalt enkelt, men icke. Det räcker med att cykelbromsarna inte fungerar när du i "hög" fart närmar dig en gatukorsning för att du ska få tendenser att skita knäck!

#a • Uppdaterat: 2010-08-26 13:11
Christian (ej verifierad)

Bengt,
Jag tycker att du sprider skräck omkring dig utan att ha torrt på fötterna. Du hänvisar inte till några källor utan sprider vidare vad amerikanska advokater släpper i media. Det är svag journalistik. En bättre journalist skulle till exempel ifrågasätta varför inte några liknande incidenter med Toyotor i Europa har kommit till vår kännedom.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.