Bild
Nästa artikel

Toyota Auris HSD: rapport från provkörningen

Nyheter

Toyota satsar stort på hybridteknik och lanserar i höst Toyota Auris HSD. Läs rapporten från Vi Bilägares provkörning.

Efter Toyota Prius kommer nu Toyota Auris HSD.

Toyota Auris HSD är den första i en lång rad nya hybridmodeller från Toyota.

Vi Bilägares testförare Mikael Schultz provkörde bilen under måndagen och tisdagen.

Vi fick tag på honom via telefon.

Var är du någonstans?

- Jag är i Barcelona. Här är det 30 grader varmt och klibbigt, säger Mikael Schultz.

Vad kör du för bil?

- Bilen jag kör är Toyota Auris hybrid, en bil i golfstorlek med samma hybridsystem som tredje generationen Toyota Prius.

- Man kan säga att det är en Prius med annan kaross.

Hur fungerar hybridsystemet?
- Det här hybridsystemet är väl utprovat och har funnits ett tag och därför gått ner i pris.

- Enligt bränsledeklarationen ska bilen klara sig med 0,38 liter bensin per mil, med ett koldioxidutsläpp under 90 gram per kilometer.

- Och det är ju fantastiska siffror, men man hamnar inte där i verklig körning. Vi hamnade på 0,7 på motorväg och 0,5 i lite lugnare stadstrafik.

- Så det är en bra bit kvar till 0,38.

Hur är den att köra?
- Körmässigt är det inget märkvärdigt, det är ett bekvämt transportmedel.

Är fler hybridmodeller att vänta från Toyota?
- Toyota är på gång med en hybridisering av hela modellflottan.

- 2020 ska alla bilar ha ett hybridalternativ. Och den här bilen är den andra i den serien efter Toyota Prius.

Hur ser det ut med dieselhybrider?    
- Toyota menar att man inte utvecklar en dieselhybrid på grund av komfortskäl eftersom motorn ofta startar och stängs av, till exempel när bilen rullar nedför en backe.


Kan Toyota Auris hybrid upprepa Toyota Prius framgång?
- Nej, eftersom det inte finns någon kombi.

- Vid lansering kommer det bara att finnas en halvkombi. De skulle behöva en kombi i ett så extremt kombiland som Sverige.

- Men den kommer först 2012 i samband med en ny facelift.

Vad kommer bilen att kosta?
- Den kommer att kosta ungefär lika mycket eller lite mer än Toyota Auris med tvålitersdiesel som kostar ungefär 217 000.

- Och den blir ju då en jätteintressant bil för tjänstebilskunderna eftersom förmånsvärdet sänks.

Och när kommer den?
- Senare delen av augusti, säger Mikael Schultz.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris HSD?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-02 11:16

En fantastisk bil av kanske just nu världens hetaste biltillverkare!

#1
Robban
2010-06-02 13:09

Men kan dom förbrukningssiffrorna stämma? Jag körde nya prius på 0,5 i motorvägsfart och 0,35 i stan.

#1
archer
2010-06-02 13:12

Tyvärr inte så snygg bara.

#1
Anders
2010-06-02 13:23

Det beror på hur fort man kör på motorvägen Robban.
På motorvägen har man väl ingen nytta av hybridsystemet snarare tvärtom?

#1
Sake
2010-06-02 13:34

Som Prius-ägare så vet jag att Prius går utmärkt att köra runt 0,5 i motorvägsfart och jag har aldrig kommit upp i 0,7, som mest 0,6 vid betydligt över laglig hastighet. Blandad ligger för mig på c:a 0,45-0,48. Och kör man enbart i stan så kan man mycket väl med försiktig fot komma ned i Robbans 0,35.

#1
Anders
2010-06-02 13:38

Vibilägare har väl tillsammans med fler journalister lyckats med nåt omöjligt då hehe

#1
S.E
2010-06-02 14:02

har själv auris 1,6 bensin och ja har det ganska svårt att komma under 0,7 liter per mil...

#1
Hanzzon
2010-06-02 14:47

Jag instämmer, hur oekonomiskt kör man inte om man kommer upp i 0,7 liter/mil med denna?
Morsan har en Prius-06:a och den ligger som högst omkring 0,6l/mil och i snitt runt 0,5 verklig blandad körning.
På långkörning har jag kört den på 0,43l/milen laglig landsvägskörning 90km/h.

#1
Jarl
2010-06-02 15:46

Denna bil kör man LÄTT på 0,40l/mil

#1
Auris
2010-06-02 18:13

Jag kör en Auris 1.6 och det är inga problem att på långkörning hålla förbrukningen på 6,6 lit/100 Km och 7,5 i stan, och då med den 1:a dual vvti motorn på 124 Hk skulle den enligt spec. dra 7,1 blandad körning så det verkar stämma med de siffror som Toyota anger

#1
Simon
2010-06-02 18:52

Så här skriver Bilsport när dom provkörde samma bil...: Snål
Auris är inte särskilt inspirerande som körmaskin. Den har bra komfort, låt vara lite för kort dyna på stolarna, rätt trist styrning och ett chassi som fungerar okej för de flesta typer av körning. Men körglad - nej.
Men det är ju förbrukningssiffran som är intressant. Vi klarade faktiskt att nå 4,0 l/100 km (landsvägskörning), det har aldrig hänt tidigare vid någon provkörning att vi varit i närheten av fabrikssiffran.
Vid försiktig stadskörning nådde vi ner till 3,3! Svårslaget. Och detta var i en bil med sjuttontumshjul, med femtontummare ska Auris vara ännu snålare.
http://www.bilsport.se/news.php?id=81013

#1
Jan M
2010-06-02 19:20

Jag har kört Prius II sedan tre år (13000mil) och jag kör uteslutande på farhållarenden (kombinerar el/bensinmotor i det närmaste perfekt, bättre än mej i alla fall) Jag har vid ett tillfälle då alla gynsama för hållanden (tydligen infann sig)stämde kört på 0,39 i 200 km. men det har inte varit svårt att på långkörning komma ner i runt 0,43.
Nu har jag köpt en ny Prius III den har jag fått ner redan i 0,39 trots att motorn är rå (gått bara 300 mil) så alla juarnalister som provkör dessa hybrid bilar och även andra miljöbilar dom kör som dom gör i (vanliga) bilar och det går inte, man måste köra miljövänligt och tänka till för att verkligen kunna utnytja resurserna i dessa bilar, dom får helt enkelt lära sig hur man kör bränslesnålt.
Farhållaren är en suverän början och jag tror att Toyota Auris kommer att bli helt suverän.

#1
Anders Prius I
2010-06-03 11:39

Jag har kört 16000 milmed min Prius I.
Man kan inte lita på de siffror som presenteras på datorn, det har ViB flera gånger konstaterat, där det kan skilja flera tiotals procent från verklig tankad mängd per km förbrukning.
Själv har jag en avvikelse på ca 10% upp på stadskörning/blandad körning, och 15% ner på ren landsväg, i felvisning på datorn. Jag har skrivit upp samtliga tankningar och mätarställningar.
Om man följer med debatten så kan man med små medel enkelt köra mycket snålare själv utan farthållare, bara genom planering.
Att lyckas komma upp i en förbrukning på 0,7 är en bedrift som kräver hastigheter långt över svensk motorväg.

#1
Auris
2010-06-03 17:45

Här finns en utförligare provkörning http://www.carkeys.co.uk/launches/toyota/17366.asp
de skriver även lite om köregenskaper
UK customers will choose the sassier 17" wheel option. That's the version I drove and I have no complaints about the car's ride, steering or general handling which are, in order, comfy and compliant, well-weighted and accurate, and entirely predictable. And, like the existing Auris, the seats are particularly comfortable.

#1
hanzzon
2010-06-04 00:15

Man måste faktiskt i frågasätta hur Vi bilägares reporter Mikael Schultz verkligen kör när han påstår att det är en bra bit i från att man kan komma ner 0,38L/milen verklig körning när Bilsport(!) kommer ner i 0,40L/milen och 0,33L/milen i stadskörning under sin provkörning med en exakt lika bil som dessutom torde bli snålare när den blivit inkörd för ägaren!
Jag hoppas att ni gör ett mer seriöst förbrukningstest och lite längre provkörning i Sverige som man kan läsa om snart Vibilägare!?

#1
Sake
2010-06-04 09:44

Var ute med min Prius på en 30-mils tripp igår och fick då en förbrukning enligt färddatorn på 0,36 (verklig förbrukning 0,39), inte dåligt på stad och mestadels 90-väg.

#1
Kjell-Åke
2010-06-05 11:58

Skönt att Toyota-fantasterna fick en egen spalt. Kanske man kan slippa en del Toyotakommentarer i alla möjliga sammanhang där de definitivt inte hör hemma.

#1
Lasse
2010-06-05 17:46

J A R L ! ! ! :-) Här finns massor med plats för dig att SKRIVA ! ! ! :-) :-) :-)

#1
Anders G.
2010-06-05 18:01

Dånar och skumpar den lika mycket som (nya) Corollor (min syster har en sådan)? I den får man
ju tinnitus, ont i baken (hårda säten) och "skumpsjuka". Det kan väl leda till ryggvärk med tiden antar jag?

#1
Erik J.
2010-06-05 19:09

Tack! Vi Bilägare. För att ni fixat ett lekrum åt Jarl...

#1
Greger
2010-06-06 14:05

Har denna av "kanske just nu världens hetaste biltillverkare!" (enligt JARL) någon av följande Toyota-finesser! = Skenande bilar! Vältrisk! Ej fungerande styrsystem! Ej fungerande antisladdsystem! Ej fungerande bromssystem! Reservdäck som kan lossna p.g.a. rost! m.m. ???

#1
waldorf
2010-08-25 21:58

Jarl har rätt,har själv en prius 08 & jag tycker att det är en fröjd att köra den.Den skumpar inte,går tyst & framför allt är den inte ens vindkänslig,nästa bil blir garanterat en toyota av något slag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.