Bild
Nästa artikel

Allt fler tillverkare väljer kamkedja

Konsument

Allt fler biltillverkare går över till kamkedja istället för kamrem. Det innebär lägre servicekostnader för bilägarna – och mindre risk för motorkrångel.

Det finns motorkonstruktioner som är säkrare ur driftsynpunkt än kamremsdrift. Sedan länge har Saab, Mercedes, BMW och Nissan kamkedja istället för kamrem. Nu följer allt fler biltillverkare i deras spår.

En biltillverkare som övergått till kedja istället för rem är Mazda. När modellbyten från 626 till 6 och 323 till 3 skedde för närmare tio år sedan slopades kamrem till förmån för kamkedja.

– Det huvudsakliga skälet är att minska underhållskostnaderna för konsumenten. Det är också betydligt driftsäkrare med kedja än kamrem. Enda nackdelen är att det blir dyrare att producera motorerna, säger Stefan Sandberg, eftermarknadschef på Mazda Sverige.

Liknande tankar finns också hos Peugeot. Kamkedja sänker ägandekostnaderna och gör kunden mer nöjd och lojal.

– För Peugeot är det självklart viktigt med låga ägandekostnader för kunden, säger Maria Lantz, pr- och informationschef på Peugeot. Den totala ägandekostnaden påverkar inte bara köpet utan också hur nöjd man är med sin bil och om man förblir lojal med märket.

– Vissa kunder frågar säkert efter kamkedja, men det är förmodligen inte avgörande för köpet. Många nybilsköpare hinner också byta bil innan det är dags för byte av remmen.

Att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk är en gammal sanning. Det stämmer också in på Volkswagen, som har haft en del problem med kamkedjor. Främst har det gällt 1,4 TSI-motorn till Golf, men även Touran och Tiguan har varit drabbade.

Fast Volkswagen själva hävdar att man haft få problem sett i förhållande till hur många exemplar som har sålts. För att undvika problem påpekar Volkswagen att det är viktigt att service sker inom föreskriven intervall.

– För bilar som har drabbats av skador finns en reparationsåtgärd, där förutom byte av kedja även en uppdatering av motorstyrdonets programvara, isolering av turbons returledning och samt byte till en ny oljesil ska göras, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

– Dessa förbättringar är standard på senare årsmodeller. Och vad gäller eventuella fel på äldre modeller tar Volkswagen ansvar. I flera fall har det införts olika former av goodwillåtgärder om garantitiden har passerats.

Toyota införde kamkedjor på samtliga motorer vid årsmodellerna 2006–2007. Sedan tidigare hade Yaris från 1999–2000 motor med kamkedja. Opel som tidigare varit drabbat av kamremsproblem har infört kamkedja på bland annat Corsa, Astra, Vectra och Insignia i olika motorutföranden.

Det finns nackdelar med kamkedja också. Förutom att den är dyrare att tillverka och tyngre kan även kedjan behöva bytas ut.

Normalt sett ska den dock hålla bilens tänkta livslängd. Men om kedjan ändå behöver bytas  blir det ganska dyrt. Ett tecken på att kedjan behöver bytas kan vara att den rasslar mycket.

Läs också:
Spara tusenlappar på kamremsbytet

Diskutera: Är kamkedja avgörande för bilvalet?

De har kedja:

Exempel på bilmodeller med kamkedja, modellår 2007:

Volkswagen Golf
Ford Fiesta
Opel Corsa
Kia Cee´d 1,6
Honda CR-V
Honda Accord
Honda Civic
Suzuki Swift
Suzuki Grand Vitara
Mazda3
Mazda6
Ford Mondeo
Opel Vectra
Chrysler Voyager
Mitsubishi Colt

Kommentarer

#1
2012-06-01 08:38

Högklassig olja, oljebyte i tid och lugn körning vid kall motor är nyckeln till att kamkedjan håller motorns livslängd.

Men bäst vore faktiskt utanpåliggande kugghjul innanför en lätt avtagbar kåpa.

#2
2012-06-01 09:27

En liten rättelse angående Toyota är att inte bara Yaris utan alla Toyotas personbilar med bensinmotor fick kamkedja från omkring -00 (Corolla, Avensis, Celica, Camry, MR2 tex) medans transportbilarna Hiace och Hilux tex fick kamkedja på bensinmotorerna redan på 80-talet.
Samtliga personbilsdieselar fick sedan kamkedja från -05-07 lite beroende på modell.

Kapten har helt rätt i att det är viktigt att servicen sköts för att kamkedjan ska hålla bilens liv ut då den smörjs av oljan, men sköts detta så är det väldigt sällan problem med kamkedjorna så länge konstruktionen inte är underdimentionerad som den verkar vara hos vissa tillverkare.

#3
2012-06-01 10:02

Låga kostnader för bilens underhåll är för mig lika viktigt som att bilen fått högsta betyg i krocktest. Jag skulle aldrig köpa en bil med kamrem.

#4
2012-06-01 11:16

Om kedjan börjar bli dålig så hörs det som det också står i artikeln och då hinner man byta den innan den går av.
Om man inte är stendöv förstås, men då brukar det alltid vara någon annan som talar om det.
Det är det som är den stora skillnaden mot kamrem som går av helt utan förvarning och gör en sallad av motorn.

Kapten, ungefär som på VW Phaeton?
Det var ju en länk till det i artikeln om kamremsbytet.

Men jag har länge varit fundersam på varför ingen modern motorkonstruktion har försetts med vertikal transaxel med dubbla vinkelväxlar som var ganska vanligt på engelska motorer under trettiotalet.
Och Nimbus som hade axeln integrerad med generatorn!

#5
2012-06-01 11:31

Kaptenen

Det blir väldigt många kugghjul såvida du inte sätter dit stöt stänger.

#6
2012-06-01 12:04

Finns det någon biltillverkare som använder duplexkedja som SAAB gjorde på sin första fyrtaktsmotor?

#7
2012-06-01 12:13

Litet ödmjukhet är på plats för dem som vill tillkännage kamremmens död. Förlåt att jag tjatar om Fords hypermoderna bensinmotor 3-cylindriga Ecoboost 1,0 l. Den har kamrem i oljebad som uppges hålla bilen ut. Det kan väl inte bara vara för att snåla på pengar man valt en sådan lösning. Mindre friktion ger en smula mindre bensinåtgång, och mindre massa ger lite livligare varvvilligare motor och bättre acceleration, särskilt viktigt för snålmotorer. Dessa effekter är måhända så marginella att man kan strunta i dem. men håller kamremmen som Ford hävdar lär det nog bli fler av dem, åtminstone billiga snålmotorer. En intervju med Fords ingenjörer i ämnet skulle vara kul att få ta del av. (Vad marknadsknuttarna säger är kanske förutsägbart)

#8
2012-06-01 12:32

IngoS, du har rätt i att det vore intressant att höra vad Fords konstruktörer har att säga.
Men vad Ford hävdar och uppger är historiskt sett inte så mycket värt.
Att remmen ska hålla bilen ut är väl en ytterst diffus uppgift.
Hur länge ska bilen hålla?
10 mil? 10000 mil? Eller?
Att man låter remmen gå i oljebad kommer inte att minska energibehovet för att driva remmen, den pumpeffekt som uppstår är säkert minst lika stor som på en kedja.
Sedan kommer en del andra frågor, hur klarar en rem den miljö som finns i en motor i längden?
Hur besvärligt är det att byta remmen, om det nu skulle vara så illa att bilen håller längre än remmen?
Vad händer om remmen går av, blir det sallad?

Tvåtaktarn, det kan det bli, speciellt som det är på Phaetons V10, men många italienska MC har haft kugghjulstransmission och även några japanska.

#9
2012-06-01 12:37

IgnoS eftersöker lite ödmjukhet från karmremshatarna, men ända tills Ford bevisat att deras rem verkligen är det absolut hållbaraste i motorn, så tänker i alla fall inte jag investera pengar i en bil med kamrem. Olja på gummi brukar minska gummits hållbarhet, så upp till bevis att Fords gummiblandning verkligen tål åratal av slitage utan att ta någon skada. En hemsk tanke är att den nya Forden kanske är så usel och bara har 6 års livslängd, varför motorn inte behöver hålla längre. Visst är det bra med låg bränsleförbrukning, men om bilägarens kostnad ökar på grund av detta så är det tveksamt om kunderna blir nöjda.

#10
2012-06-01 12:59

Meganmannen, nu är det nog inte gummi i remmen utan någon elastomer som klarar nuvarande oljor.
Men vad händer om ett par år när nya tillsatser i de syntetiska oljorna kommer?
Jag tycker att det är en obehaglig konstruktion som jag är väldigt tveksam till.

#11
2012-06-01 14:24

Toyota har tidigare haft en blandning av rem och kedja på olika bilmodeller läser man om här, viktigt att se om byte av rem gjorts i tid när ma köper begagnad bil.
http://www.toyota.com/help/faqs/service-does_my_vehicle_have_a_timing_belt_or_a_timing_chain.html

#12
2012-06-01 16:46

Som jag skrev under kamremsartikeln kommer kamaxeldrivningen nog aldrig att styra mitt bilval.
Jag kan tycka att utvecklingen kan uttryckas som, ett steg fram och två tillbaka.
Kamrem är näppeligen enbart nackdel egentligen. Problemet är nog att den (remmen), ur ingenjörperspektiv inte betraktas som en slitdel. Hade motorutrymmet tillåtet ett rembyte på ett anständigt sätt och ventilfunktionerna utformats så att delarna inte kan krocka tror jag nog att rem skulle vara bättre än kedja ..
Fast kuggdrift är naturligtvis optimalt ;o)

#13
2012-06-01 17:00

Säkraste val är en motor med kamrem och då skall man komma ihåg att byta den i tid. Kamkedjorna i dagens motorer håller till 100% inte bilens livslängd och bytet är ofta ett h-vete för servicekillarna (svindyrt). Kamkedjorna behöver inte ens börja rassla utan dom brister spontant såsom kamkedjan om den körs för länge med. Dagens bilingenjörer, vare sej dom kommer från Tyskland, Japan eller annanstans, är endera idioter eller offer för kapitalismen? Det har aldrig varit så att man kan lätt säga att en teknisk lösning är bättre än en annan utan det beror på hur helheten ser ut.

#14
2012-06-01 17:02

Peugo, nu pratar du verkligen mot bättre vetande!

#15
2012-06-01 19:53

Ok, jag stöder mej väl för mycket på nästan världsettan, VW-konsernens bilar, och även PSA:s gåva från BMW, dvs. THP men förr var det nog mycket bättre med kamkedjorna, fastän nog fanns det problem förut också. Nu är det kört utan att det ens hinner höras nåt rassel, tyvärr så, men sant till 100%. Kanske kombination av för långa oljebytes intervaller, väldigt dålig planerade motorer (konstruktionerna håller bara ej! Har alla kunniga ersatts med spolingar?) men marknadsföringsavdelning fungera och där sjungs det hosianna för kamkedjorna fastän sanningen om hållbarheten är en helt annan. Hur blir det med de mindre motorerna till den kommande Golf? Har läst, och sett bilder, att dom kommer med kamrem igen, varför kan man ju fråga sej? ;)

#16
2012-06-01 20:58

Läste att Peugeots nya 3-cyl kommer att ha samma kamremskonstruktion som Fordmotorn, livstidsmonterad i oljebad...

#17
2012-06-02 06:44

Materialet i en kamrem åldras med tiden, som ett bildäck. Om man betänker att många bilar rullar mer än 20 år, så måste man förmodligen byta remmen ett par gånger även om den går i olja eftersom materialet ändå blir skört och utmattat av dom krafter den utsätts för. Där har kedjan en klar fördel och kanske även att den använder mindre energi. En tävlings cyklist med rem i stället för kedja borde väl vinna loppen om remmen tog mindre energi

#18
2012-06-02 09:28

Det finns även stötstångsmotorer som har kedja istället för drev.

#19
2012-06-02 10:05

Hur många av dagens bilar har stötstångsmotorer? Har inte sett någon sen Skoda Felicia!

#20
2012-06-02 11:48

Menar att det fanns och att en del fortfarande finns kvar.

#21
2012-06-02 12:07

Ja blårök och de hade ju också den fördelen att det sällan blev sallad av motorn om kedjan skulle gå av vilket var oerhört ovanligt, däremot att kuggarna försvann på fiberdrevet när det fanns sådant.
Stötstängerna krökte sig ofta istället för att kolven blev sönderslagen.

Men det tillverkas fortfarande väldiga mängder med stötstångsmotorer, de sitter bl.a. i gräsklippare.

#22
2012-06-02 14:45

Det finns faktiskt både moderna fyrventilsmotorer med kamrem som alltid byggts för att klara kamremsbrott genom åren (med tex små urtag i kolvarna för att ventilerna inte kan krocka) samt även kamkedjor som håller bilens livslängd så länge servicen sköts enligt service-intervallerna och en gemensam nämnare av dessa konstruktioner finns i Toyotas bilar så alla ingenjörer saknar inte verklighetsuppfattning även om man börjar tvivla på allt fler ogenomtänkta konstruktioner hos många tillverkare.
Ska säga att det även finns fler tillverkare med bra kamkedjekonstruktioner som håller bilens liv ut men a och o för detta är att man inte hoppar över en massa servicear med misskötsel då kedjorna får sämre smörjning och saker då givetvis som alltid kan gå sönder.

Vi servar bilar som gått 50 000mil utan problem med orginal-kamkedjorna så är bara konstruktionen bra utförd så spar dessa bilägar mycket pengar genom åren.

#23
2012-06-02 16:37

Sättet att driva kamaxlar mm är en fråga om teknisk målsättning. Om lägsta kostnad i stället för maximal livslängd eftersträvas så blir konstruktionen ofta klent dimensionerad och vald därefter, i en del fall kamkedja, i andra kamrem och ibland kugghjul.
Om däremot en "rimlig" dvs marknadsanpassad livslängd och hyfsad ekonomi eftersträvas används dimensionering för större livslängd med dyrare komponenter och grövre dimensioner som t ex hos Volvos 5- och 6-cylindriga motorer som hade bytesintervall 10 år eller 16000 mil år 2002 för sina kamremmar om de inte har höjts ytterligare sedan dess.
Dessutom beror ju kostnaderna för ägaren av hur komplicerade serviceåtgärder, dvs verkstadstid som krävs!
Det förekommer ju bl a bilmärken som behöver verkstadsbesök för byte av glödlampor i färdbelysningen!
Sedan är det slutligen så att vissa bilmärken blev beryktade på grund av kedjehaverier med motorras som följd, även där pga klen konstruktion och bristande tillsyn.

#24
lillstefan
2012-06-02 21:17

trasten: Corvette har stötstångmotorer, så det finns fortfarande!

Själv håller jag på att byta kamremmar på en Rover 75 just nu, och jäklar vilket jobb. Förstår som Bosse Biltokorn säger: Finns en bilmodell med en fyra och en sexa, välj den med fyra, mycket lättare att jobba med!

Bilen är tolv år gammal, gått knappt 9000 mil, och remmarna är aldrig bytta. Intressant är att den stora remmen i motorns framkant har spickor på de tunnare delarna (små torrsprickor), medans remmarna som driver avgaskamaxlarna från insugskamaxlarna i motorns bakkant ser betydligt fräschare ut. Någon som har någon teori om varför?

#25
2012-06-02 22:44

Enkelt lillstefan den främre går först! :o)

Det är nog så att det kan vara olika fabrikat på remmarna eller har de olika ålder, någon av dem har ju inte nödvändigtvis varit ny när den monterades.
Eller jobbar de vid olika temperatur eller med olika påkänning.

Det är just de här faktorerna som gör det så extremt osäkert med kamremmar.
Det spelar ingen roll om man byter rem extremt ofta, den rem man monterar kan vara sämre än den som blir utbytt.
Konditionen hos en rem är väldigt svår att avgöra vid en okulärbesiktning.

#26
2012-06-02 22:53

Det här är för mig en viktig fråga, själv kör jag en bil med dubbel kamkedja från 60-talet som slutade tillverkas 1993 och den är en evighetsmaskin.
Har bara bytt olja under de senaste 8 åren, inte en krona mer, tändstiften är aldrig bytta från fabrik, tänk om det fanns sådana motorer i dag.

Allt handlar om pengar, kan man tända brasan med tusenlappar spelar tekniken ingen roll.
Då kan man hålla liv i vilken skrotbil som helst, typ Ferrari eller så.
Om man å andra sidan kör en gammal bil och inte vill lägga ut 20 000 på en service då och då, då är det inte fullt så kul.

I dag kräver alla lågt pris och låg förbrukning, kvalitet pratas det om… men ingen väljer faktiskt bil efter det, då skulle många nya tekniska leksaker (DSG växellådan) försvinna.
Resultatet är att man inte kan lita på kvalitén eftersom biltillverkarna ger kunden vad kunden vill ha, och i valet mellan en motor som drar 0.56 och en som drar 0.69, vem väljer 0.69 i dag?
Trots att 0.69 kanske är helt överlägsen i kvalitet och stryktålighet.
Alltså blir kvalitén något man tummar på, hög oljeförbrukning osv.

När jag kom till verkstaden med en Mercedes 200 1984 och fick veta att kedjan skulle bytas enligt serviceprogrammet därför att den inte var avsedda att hålla mer än 7000 mil tror jag?
Så såg jag ut som en fågelholk, byta kedja?
Herregud är inte Mercedes en kvalitetsbil?
”På Opel håller ju kedjan bilen ut?” jo sa mekanikern ”men det är Opel det…”

På den nya GM motorn Opel tog fram till hela GM 1999 krävde GM en lätt och billig lösning som Mercedes enkla kedja som mycket riktigt visade sig ha brister i början, knappast oväntat.
Samma orsak är säkert VW fel på 1.4, spara pengar, maximera förbrukning och prestanda men tumma på kvalitén, och det från en tillverkare som simmar i pengar och knappast behöver ta till desperata metoder, nonchalant.

Just nu är Opel den enda biltillverkaren möjligen med undantag för Toyota som allvarligt försöker sälja på kvalitet som huvudargument, så de nya motorerna kommer att bli intressanta att följa hållbarheten på, en ny 60-talare vore välkommet.
Att de inte är lika snåla som Audis 1,8 är ett gott tecken att man inte gör vad som helst för att stoltsera med lägsta siffran.

Dagens hetsjakt att alltid prestera bästa siffran i allt möjligt får mindre moraliska biltillverkare att kasta principerna i sjön.
Det viktigaste är alltid helheten, aldrig en enda egenskap.

#28
lillstefan
2012-06-03 19:10

Saabnisse: Ja, som den främre ser ut kommer den att gå först :) Nåja, när jag tänker efter (alla remmar är mig veterligen lika gamla, dvs aldrig bytta på 12 år), så beror det dels på att den främre kamremmen ska driva fyra kamaxlar, medan de små remmarna endast driver en kamaxel var. Dessutom böjs den långa remmen åt flerar olika håll (runt spännare och vattenpump) medan de korta remmarna som inte har någon spännare endast böjs åt ett håll.

#29
2012-06-04 15:34

Exempel på att Opel kraftigt höjt kvalitén senaste åren?

Lång berättelse igen…

Jag kan se en kurva i ett diagram som börjar 1995 då bomben kreverade i Tyskland med avslöjandet av en maffiaorganisation med upp till 400 personer inblandade varav omkring ett 70-tal hos Opel som ända sedan 1984 – 86 i princip saboterat bilarna och kört kvalitén i botten på de bäst säljande nya modellerna.
Efter detta avskedades samtliga, stora delar av styrelsen avgick och man började från noll.

När Astra kommer 1998 visar sig denna vara den minst bristfälliga nya modell som presenterats på 10 år, vilket i stort sett samtliga biltidningar är överens om, och sedan har det blivit ett par steg bättre varje år, 2000 är första året då man internt i bilbranschen i Tyskland noterar att Opel överraskande passerat Mercedes i kvalitet och det diskuteras på en del ledarsidor.

Sedan bygger det på att Opel i stort sett ända sedan dess för minst en bilmodell fått en kvalitetsutmärkelse precis varje år i de största kvalitetsundersökningarna i Europa och även tyska universitet, vars trovärdighet eller kompetens i vetenskap knappast kan ifrågasättas, utnämner Opel till Tysklands bästa bil.

Och nu 2011-2012 har man kommit så långt att två bilar samtidigt får högsta kvalitetsutmärkelsen från DEKRA, Astra på första plats och Insignia på andra.
Och att Insignia vann också förra året visar på kontinuitet och stabilitet i resultaten.
Alltså kan man tydligt se att utvecklingen fortfarande pågår.

Och för första gången sedan 1970-talet har en svensk biltidning, a.m.s. i en läsarenkät utnämnt en Opel, Astra, till den - inte bästa, utan överlägset - bästa bilen i sin klass i varje fall, med en betydligt högre kvalitet än någon annan bil, man nämner siffran 97.9 % utan väsäntliga fel vilket är siffror endast Lexus lyckats komma upp i.
Och denna svenska undersökning bekräftar helt DEKRA:s resultat som baseras på 15 miljoner bilar.

Det enda som talar emot Opel är debattsidor på Internet där omkring 3000 anonyma personer påstår saker och den allmänna opinionen i Sverige där man tycker eller tror annorlunda.

Men väger man de olika källornas trovärdighet mot varandra så vinner naturligtvis Auto Bild, TÜV, J.D. Power, Bambergs universitet och Europas största organisation i frågan, DEKRA betydligt över kommentarer på debattsidor och den svenska allmänna åsikten.

Enstaka undersökningar som den engelska senast, pekar på något annat men då antalet medverkande är litet, 17 600 mot 15 miljoner i t.ex. DEKRAs fall, så måste det resultatet bero på ej redovisade faktorer, (Jeremy Clarkson? Poppulär person som på bästa sändningstid varje kväll hånar och gör narr av Vauxhall och Vectra lär knappast passera utan påverkan!
Tittar man på bilarna som är bättre än Vectra i den undersökningen så inser ju alla att något inte stämmer, för sååå dålig vet alla att Vectra inte är.
Alltså kan undersökningen ifrågasättas.)
Mängden undersökningar som pekar i en riktning är förhållandet 10:3 till Opels favör och det är det man måste förhålla sig till.

Någon motsatts mellan låg förbrukning och kvalitet finns naturligtvis inte - TEORETISKT, min 6-cylindriga bil går som lägst på 0.67 landsväg, men problemet är att resultaten visar att i praktiken är det så, därför att man inte strävar efter att bygga bra bilar utan efter att SÄLJA så många bilar som möjligt och ÖVERTYGA alla om att den egna bilen är fantastiskt.

Den biltillverkare som gör så lyckas otroligt bra – ex. VW, medan den som försöker bygga bra bilar misslyckas – ex. Opel.

Människor köper inte efter vad som kan vara bäst utan efter vem som kan leverera de häftigaste siffrorna och verkar vara ”värsta snubben” i kvarteret.

Bitillverkare som bara vill sälja bilar prioriterar bara det som säljer bäst och som det är största suget efter ”just nu”, låg förbrukning och prestanda, naivt TROR människor att kvalitet, det är ju en ”självklarhet” och frågar inte ens efter det, och då får de det heller inte…

Vilket VW 1.4 visar, att häftigaste motorn med mesta hajpen inte alls behöver vara BÄSTA motorn…
INTE för att man inte KAN göra det, utan för att man inte BRYR sig.
”Skit samma om det blir fel, vi är alltid bäst ändå”.

En biltillverkare med image kan göra verklig ”skit” utan att förlora mycket på det.
Om Opel gjort DSG växellådan och haft alla felen skulle den varit osäljbar i dag, men VW kan klanta sig och ändå inte förlora minsta anseende eller förtroende.
DET sänder signalen att man inte behöver prioritera kvalitet, ´”blir det fel kan det alltid fixas i efterhand…”
Därför är förbrukning och kvalitet i samma motor inte en självklarhet.

Kamkedja livslängd.

Själv har jag varit omgiven av Rekorder som gått 78 000 mil som mest, 64 000 mil i ett annat fall utan antydan till fel på kedjan, nuvarande version är i nyskick med fjuttiga 25 000 mil, det är min syn på hur länge den ska hålla, i evighet bokstavligen.

#31
1 Tysken
2012-06-05 08:16

Leifer, självklart är Mercedes, BMW och Audi det sämsta som tillverkas.
Speciellt när man som du lever efter " Jantelagen".
Med en bra ekonomi hade även du haft möjligheten att få uppleva livets små glädjeämnen. ;-)

#33
2012-06-05 12:43

Leifer

Precis.
Så ser det ut.

Opels problem är inte de nya bilarna som tillverkas i dag utan är helt en PR fråga.
Och där gör man absolut ingenting.
All reklam, all marknadsföring ligger nere och man gör absolut ingenting för att besvara de frågor eller bemöta de tvivel som är så utbredda.

Problemet är att alla mins rostiga Kadett och någon Astra 95:a med pajad Kamrem, men ingen alls vet om hur bra dagens bilar är.
Man måste ju vrida på den här bilden så att det blir tvärt om.
Men det existerar ingen kompetens för att gör det jobbet och resultatet kan man se.

Om jag inte kände till Opel skulle jag tro på det allmänna ryktet precis som alla gör och inte köpa en Opel, men nu inser jag ju att jag då skulle ha blivit grundlurad av ryktet och stället för att köpa kanske den bästa bilen som finns, köpt en som är mycket sämre…
Det skulle jag inte ha gillat alls, så man kan ju undra hur många människor som blir dragna vid näsan av rykten och allmänna åsikter?

De där elektronikproblemen har jag en känsla av är något överdrivna, alla Vectra från 2002 till 2008 fick exempelvis ryckte för massor av elektronikfel när det i själva verket bara gällde första årsmodellen, och där alla felen löjligt nog orsakades av en enda liten kontakt… men ryktet hänger på som tuggummi ändå.

Corsans dieselmotor tycker jag det är bra att det är fel på, de får gärna gå sönder allihop, så kanske man säljer i varje fall någon bensinmotor istället till glädje för mig.

#35
1 Tysken
2012-06-05 21:52

Leifer....precis vad jag menade , för dej borde allt vara ett lyft och glädje att få slippa en 20 år gammal relik från Hisingen och uppleva 2010 -talet.
Du kommer att häpna över vad du missat när du höjer blicken....välkommen till nutiden !

#37
1 Tysken
2012-06-06 09:23

Det som tillverkades för tjugo år sedan konstruerades förmodligen för 25-30 år sedan.
Att jämföra detta med dagen teknik är som att bedömma hästspårvagnen med snabbtåg som TGV.
Problemet i denna diskussion är som i alla diskussioner gällande hållbarhet o kvalité att de mest påstridiga inte vet vad de talar om.
Självklart finns det en koppling mellan avancerdteknik, livslängd och ekonomi.
Den avancerade tekniken kräver utbyte av komponenter för att bibehålla sin överlägsna funktion innan komponenten visar brister.
Det är bara att titta på flyg industrin, man har sina checkar À B C D m.m. Där man byter och går genom allt innan något kan orsaka ett problem.
Det innebär naturligtvis att en bil desstå dyrare kräver ett utbytesunderhåll för att bibehålla sin exilenta funktion
Min Porsche kostar minst 200 kr mil i driftkost, en 945 är avskriven och där med är kostnden och bruksvärdet nära noll.
Därför så är det den egna ekonomin som styr om man äger en skrotbil eller en premiumbil, ekonomin skapar förutsättningar för val av bil i de prisklasser som genererar milkostnader på 100-200 kr/ milen.

#39
2012-06-07 00:30

Corsa Diesel

Nja jag skulle hellre knuffa bilen manuellt än köra en diselbil…

Corsa är inte min specialitet heller för den delen.
Jag har dimmigt minne av vilka motorer det funnits till Corsa men när jag nu tittar efter så stämmer det att det tycks magert, det fanns en på 150 hk en kort tid som försvann, den skulle jag valt, eller självklart en OPC.
Eller också helt strunta i Corsa, en Astra 1.6 turbo helst en GTC hade varit mitt alternativ.

Fast förstås en begagnad Vectra GTS är ju perfekt, ingen Corsa slår den.

Jag har växt upp med idel stora lyxbilar och sportmodeller och på den tiden var ju ordet Diesel lika med surströmming… inget man tog i med tång och jag håller fast vid den åsikten.
Det är huvudorsaken till att jag har en väldigt positiv syn på Opel, jag har helt enkelt sett den andra sidan av historien och inte alls befattat mig med vanligt folks bilar…
Unikt, sällsynt, lyxigt och kraftfullt, det är extremt roligt att äga en av tre bilar i landet, exklusivare blir det inte.

Uppriktigt sagt så har jag aldrig begripit mig på människor som väljer småbilar eller de enklaste och billigaste versionerna, för mig är blotta tanken otänkbar.
Självklart spelar det roll att jag inte är rädd för begagnade bilar, garantier och liknande struntar jag i eftersom jag har min kunskap och en naturlig känsla för bilar, och en dyr Opel har alltid allmänt hög kvalitet, enstaka saker kan dyka upp, men allmänt är det skottsäkert köp om bilen inte misshandlats.
Så vem behöver garantier?

Hellre betalar jag en ev. reparation på 6000 på en begagnad bil och åker en verkligt högklassig bil än slipper betala men är en vanlig Svensson i mängden.
Blickarna man får i en Senator CD champagne metallic, är värda många tusen helt klart, en sann njutning.
Nu för tiden måste man ju annars komma i en Rolls Royce för att någon ska höja på ögonbrynet.
Men vem har sett en lyxig Opel i Sverige?
Någon?
Det är kul!

Vad bryr jag mig om en rostig Kadett?
Inte ett smack.

Om fler prövade på den lyxiga vägen skulle man upptäcka en helt annan sida av Opel ingen någonsin kunnat föreställa sig.

#40
1 Tysken
2012-06-07 03:31

Leifer du är duktig att vända allt du inte kan förstå till hypotetiska motfrågor, men vill man inte fatta så är det over and out.
Totalt meningslöst att lägga energi på en som ändå inte ens försöker förstå!

#41
2012-06-07 09:22

Nikklas, Opel har ju tillverkat några lyxigare modeller tidigare det är helt riktigt, men vad gör de i dag?
Ingenting i den vägen.
Insignia, bra på vägen, men helt feldesignad.
Zafira, bra på det mesta, men helt felfjädrad.
Astra, bra, men absolut ingen lyx.
Man har ingen lyxbil kvar.

Men de har kamkedja, inga gummisnoddar längre !!!!

#43
2012-10-02 07:22

Kamkedjeproblematik.Vill varna för vissa bilmodeller som råkat ut för kamkedjebrott.Här föredrar jag Japanska bilar,då främst Honda som är en av världens största motortillverkare.En diesel är givetvis överlägsen en bensinmotor på alla sätt.Lägre varv=mindre arbetscykler per mil=längre livslängd.Inga stift eller tändningskomponenter som jobbar med högspänning och ger överslag.Driftsäkerhet behöver jag knappast nämna.Motorn ger också ett högre vrid vid de varvtal som används mest och ger därför en överlägsen acceleration vid vardagsbruk.Verkningsgraden säger allt.Av erfarenhet vet jag också att dieslen är bättre i höga farter då man slipper frekvent växling och kickdowns på bilar med aut.
En tid från 100-200kmh är betydligt bättre hos de flesta dieslarna.Speciellt då tack vare att man slipper växla så mycket och det vrid som tar över direkt efter växling.