Senaste aktivitet

"EnannanRobban" har svarat på foruminlägget "Märkesfanatism del2"

Allt fler tillverkare väljer kamkedja

Konsument

Allt fler biltillverkare går över till kamkedja istället för kamrem. Det innebär lägre servicekostnader för bilägarna – och mindre risk för motorkrångel.

Det finns motorkonstruktioner som är säkrare ur driftsynpunkt än kamremsdrift. Sedan länge har Saab, Mercedes, BMW och Nissan kamkedja istället för kamrem. Nu följer allt fler biltillverkare i deras spår.

En biltillverkare som övergått till kedja istället för rem är Mazda. När modellbyten från 626 till 6 och 323 till 3 skedde för närmare tio år sedan slopades kamrem till förmån för kamkedja.

– Det huvudsakliga skälet är att minska underhållskostnaderna för konsumenten. Det är också betydligt driftsäkrare med kedja än kamrem. Enda nackdelen är att det blir dyrare att producera motorerna, säger Stefan Sandberg, eftermarknadschef på Mazda Sverige.

Liknande tankar finns också hos Peugeot. Kamkedja sänker ägandekostnaderna och gör kunden mer nöjd och lojal.

– För Peugeot är det självklart viktigt med låga ägandekostnader för kunden, säger Maria Lantz, pr- och informationschef på Peugeot. Den totala ägandekostnaden påverkar inte bara köpet utan också hur nöjd man är med sin bil och om man förblir lojal med märket.

– Vissa kunder frågar säkert efter kamkedja, men det är förmodligen inte avgörande för köpet. Många nybilsköpare hinner också byta bil innan det är dags för byte av remmen.

Att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk är en gammal sanning. Det stämmer också in på Volkswagen, som har haft en del problem med kamkedjor. Främst har det gällt 1,4 TSI-motorn till Golf, men även Touran och Tiguan har varit drabbade.

Fast Volkswagen själva hävdar att man haft få problem sett i förhållande till hur många exemplar som har sålts. För att undvika problem påpekar Volkswagen att det är viktigt att service sker inom föreskriven intervall.

– För bilar som har drabbats av skador finns en reparationsåtgärd, där förutom byte av kedja även en uppdatering av motorstyrdonets programvara, isolering av turbons returledning och samt byte till en ny oljesil ska göras, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

– Dessa förbättringar är standard på senare årsmodeller. Och vad gäller eventuella fel på äldre modeller tar Volkswagen ansvar. I flera fall har det införts olika former av goodwillåtgärder om garantitiden har passerats.

Toyota införde kamkedjor på samtliga motorer vid årsmodellerna 2006–2007. Sedan tidigare hade Yaris från 1999–2000 motor med kamkedja. Opel som tidigare varit drabbat av kamremsproblem har infört kamkedja på bland annat Corsa, Astra, Vectra och Insignia i olika motorutföranden.

Det finns nackdelar med kamkedja också. Förutom att den är dyrare att tillverka och tyngre kan även kedjan behöva bytas ut.

Normalt sett ska den dock hålla bilens tänkta livslängd. Men om kedjan ändå behöver bytas  blir det ganska dyrt. Ett tecken på att kedjan behöver bytas kan vara att den rasslar mycket.

Läs också:
Spara tusenlappar på kamremsbytet

Diskutera: Är kamkedja avgörande för bilvalet?

De har kedja:

Exempel på bilmodeller med kamkedja, modellår 2007:

Volkswagen Golf
Ford Fiesta
Opel Corsa
Kia Cee´d 1,6
Honda CR-V
Honda Accord
Honda Civic
Suzuki Swift
Suzuki Grand Vitara
Mazda3
Mazda6
Ford Mondeo
Opel Vectra
Chrysler Voyager
Mitsubishi Colt

Kommentarer

#43
2012-10-02 07:22

Kamkedjeproblematik.Vill varna för vissa bilmodeller som råkat ut för kamkedjebrott.Här föredrar jag Japanska bilar,då främst Honda som är en av världens största motortillverkare.En diesel är givetvis överlägsen en bensinmotor på alla sätt.Lägre varv=mindre arbetscykler per mil=längre livslängd.Inga stift eller tändningskomponenter som jobbar med högspänning och ger överslag.Driftsäkerhet behöver jag knappast nämna.Motorn ger också ett högre vrid vid de varvtal som används mest och ger därför en överlägsen acceleration vid vardagsbruk.Verkningsgraden säger allt.Av erfarenhet vet jag också att dieslen är bättre i höga farter då man slipper frekvent växling och kickdowns på bilar med aut.
En tid från 100-200kmh är betydligt bättre hos de flesta dieslarna.Speciellt då tack vare att man slipper växla så mycket och det vrid som tar över direkt efter växling.

#41
2012-06-07 09:22

Nikklas, Opel har ju tillverkat några lyxigare modeller tidigare det är helt riktigt, men vad gör de i dag?
Ingenting i den vägen.
Insignia, bra på vägen, men helt feldesignad.
Zafira, bra på det mesta, men helt felfjädrad.
Astra, bra, men absolut ingen lyx.
Man har ingen lyxbil kvar.

Men de har kamkedja, inga gummisnoddar längre !!!!

#40
1 Tysken
2012-06-07 03:31

Leifer du är duktig att vända allt du inte kan förstå till hypotetiska motfrågor, men vill man inte fatta så är det over and out.
Totalt meningslöst att lägga energi på en som ändå inte ens försöker förstå!

#39
2012-06-07 00:30

Corsa Diesel

Nja jag skulle hellre knuffa bilen manuellt än köra en diselbil…

Corsa är inte min specialitet heller för den delen.
Jag har dimmigt minne av vilka motorer det funnits till Corsa men när jag nu tittar efter så stämmer det att det tycks magert, det fanns en på 150 hk en kort tid som försvann, den skulle jag valt, eller självklart en OPC.
Eller också helt strunta i Corsa, en Astra 1.6 turbo helst en GTC hade varit mitt alternativ.

Fast förstås en begagnad Vectra GTS är ju perfekt, ingen Corsa slår den.

Jag har växt upp med idel stora lyxbilar och sportmodeller och på den tiden var ju ordet Diesel lika med surströmming… inget man tog i med tång och jag håller fast vid den åsikten.
Det är huvudorsaken till att jag har en väldigt positiv syn på Opel, jag har helt enkelt sett den andra sidan av historien och inte alls befattat mig med vanligt folks bilar…
Unikt, sällsynt, lyxigt och kraftfullt, det är extremt roligt att äga en av tre bilar i landet, exklusivare blir det inte.

Uppriktigt sagt så har jag aldrig begripit mig på människor som väljer småbilar eller de enklaste och billigaste versionerna, för mig är blotta tanken otänkbar.
Självklart spelar det roll att jag inte är rädd för begagnade bilar, garantier och liknande struntar jag i eftersom jag har min kunskap och en naturlig känsla för bilar, och en dyr Opel har alltid allmänt hög kvalitet, enstaka saker kan dyka upp, men allmänt är det skottsäkert köp om bilen inte misshandlats.
Så vem behöver garantier?

Hellre betalar jag en ev. reparation på 6000 på en begagnad bil och åker en verkligt högklassig bil än slipper betala men är en vanlig Svensson i mängden.
Blickarna man får i en Senator CD champagne metallic, är värda många tusen helt klart, en sann njutning.
Nu för tiden måste man ju annars komma i en Rolls Royce för att någon ska höja på ögonbrynet.
Men vem har sett en lyxig Opel i Sverige?
Någon?
Det är kul!

Vad bryr jag mig om en rostig Kadett?
Inte ett smack.

Om fler prövade på den lyxiga vägen skulle man upptäcka en helt annan sida av Opel ingen någonsin kunnat föreställa sig.

#37
1 Tysken
2012-06-06 09:23

Det som tillverkades för tjugo år sedan konstruerades förmodligen för 25-30 år sedan.
Att jämföra detta med dagen teknik är som att bedömma hästspårvagnen med snabbtåg som TGV.
Problemet i denna diskussion är som i alla diskussioner gällande hållbarhet o kvalité att de mest påstridiga inte vet vad de talar om.
Självklart finns det en koppling mellan avancerdteknik, livslängd och ekonomi.
Den avancerade tekniken kräver utbyte av komponenter för att bibehålla sin överlägsna funktion innan komponenten visar brister.
Det är bara att titta på flyg industrin, man har sina checkar À B C D m.m. Där man byter och går genom allt innan något kan orsaka ett problem.
Det innebär naturligtvis att en bil desstå dyrare kräver ett utbytesunderhåll för att bibehålla sin exilenta funktion
Min Porsche kostar minst 200 kr mil i driftkost, en 945 är avskriven och där med är kostnden och bruksvärdet nära noll.
Därför så är det den egna ekonomin som styr om man äger en skrotbil eller en premiumbil, ekonomin skapar förutsättningar för val av bil i de prisklasser som genererar milkostnader på 100-200 kr/ milen.

#35
1 Tysken
2012-06-05 21:52

Leifer....precis vad jag menade , för dej borde allt vara ett lyft och glädje att få slippa en 20 år gammal relik från Hisingen och uppleva 2010 -talet.
Du kommer att häpna över vad du missat när du höjer blicken....välkommen till nutiden !

#33
2012-06-05 12:43

Leifer

Precis.
Så ser det ut.

Opels problem är inte de nya bilarna som tillverkas i dag utan är helt en PR fråga.
Och där gör man absolut ingenting.
All reklam, all marknadsföring ligger nere och man gör absolut ingenting för att besvara de frågor eller bemöta de tvivel som är så utbredda.

Problemet är att alla mins rostiga Kadett och någon Astra 95:a med pajad Kamrem, men ingen alls vet om hur bra dagens bilar är.
Man måste ju vrida på den här bilden så att det blir tvärt om.
Men det existerar ingen kompetens för att gör det jobbet och resultatet kan man se.

Om jag inte kände till Opel skulle jag tro på det allmänna ryktet precis som alla gör och inte köpa en Opel, men nu inser jag ju att jag då skulle ha blivit grundlurad av ryktet och stället för att köpa kanske den bästa bilen som finns, köpt en som är mycket sämre…
Det skulle jag inte ha gillat alls, så man kan ju undra hur många människor som blir dragna vid näsan av rykten och allmänna åsikter?

De där elektronikproblemen har jag en känsla av är något överdrivna, alla Vectra från 2002 till 2008 fick exempelvis ryckte för massor av elektronikfel när det i själva verket bara gällde första årsmodellen, och där alla felen löjligt nog orsakades av en enda liten kontakt… men ryktet hänger på som tuggummi ändå.

Corsans dieselmotor tycker jag det är bra att det är fel på, de får gärna gå sönder allihop, så kanske man säljer i varje fall någon bensinmotor istället till glädje för mig.

#31
1 Tysken
2012-06-05 08:16

Leifer, självklart är Mercedes, BMW och Audi det sämsta som tillverkas.
Speciellt när man som du lever efter " Jantelagen".
Med en bra ekonomi hade även du haft möjligheten att få uppleva livets små glädjeämnen. ;-)

#29
2012-06-04 15:34

Exempel på att Opel kraftigt höjt kvalitén senaste åren?

Lång berättelse igen…

Jag kan se en kurva i ett diagram som börjar 1995 då bomben kreverade i Tyskland med avslöjandet av en maffiaorganisation med upp till 400 personer inblandade varav omkring ett 70-tal hos Opel som ända sedan 1984 – 86 i princip saboterat bilarna och kört kvalitén i botten på de bäst säljande nya modellerna.
Efter detta avskedades samtliga, stora delar av styrelsen avgick och man började från noll.

När Astra kommer 1998 visar sig denna vara den minst bristfälliga nya modell som presenterats på 10 år, vilket i stort sett samtliga biltidningar är överens om, och sedan har det blivit ett par steg bättre varje år, 2000 är första året då man internt i bilbranschen i Tyskland noterar att Opel överraskande passerat Mercedes i kvalitet och det diskuteras på en del ledarsidor.

Sedan bygger det på att Opel i stort sett ända sedan dess för minst en bilmodell fått en kvalitetsutmärkelse precis varje år i de största kvalitetsundersökningarna i Europa och även tyska universitet, vars trovärdighet eller kompetens i vetenskap knappast kan ifrågasättas, utnämner Opel till Tysklands bästa bil.

Och nu 2011-2012 har man kommit så långt att två bilar samtidigt får högsta kvalitetsutmärkelsen från DEKRA, Astra på första plats och Insignia på andra.
Och att Insignia vann också förra året visar på kontinuitet och stabilitet i resultaten.
Alltså kan man tydligt se att utvecklingen fortfarande pågår.

Och för första gången sedan 1970-talet har en svensk biltidning, a.m.s. i en läsarenkät utnämnt en Opel, Astra, till den - inte bästa, utan överlägset - bästa bilen i sin klass i varje fall, med en betydligt högre kvalitet än någon annan bil, man nämner siffran 97.9 % utan väsäntliga fel vilket är siffror endast Lexus lyckats komma upp i.
Och denna svenska undersökning bekräftar helt DEKRA:s resultat som baseras på 15 miljoner bilar.

Det enda som talar emot Opel är debattsidor på Internet där omkring 3000 anonyma personer påstår saker och den allmänna opinionen i Sverige där man tycker eller tror annorlunda.

Men väger man de olika källornas trovärdighet mot varandra så vinner naturligtvis Auto Bild, TÜV, J.D. Power, Bambergs universitet och Europas största organisation i frågan, DEKRA betydligt över kommentarer på debattsidor och den svenska allmänna åsikten.

Enstaka undersökningar som den engelska senast, pekar på något annat men då antalet medverkande är litet, 17 600 mot 15 miljoner i t.ex. DEKRAs fall, så måste det resultatet bero på ej redovisade faktorer, (Jeremy Clarkson? Poppulär person som på bästa sändningstid varje kväll hånar och gör narr av Vauxhall och Vectra lär knappast passera utan påverkan!
Tittar man på bilarna som är bättre än Vectra i den undersökningen så inser ju alla att något inte stämmer, för sååå dålig vet alla att Vectra inte är.
Alltså kan undersökningen ifrågasättas.)
Mängden undersökningar som pekar i en riktning är förhållandet 10:3 till Opels favör och det är det man måste förhålla sig till.

Någon motsatts mellan låg förbrukning och kvalitet finns naturligtvis inte - TEORETISKT, min 6-cylindriga bil går som lägst på 0.67 landsväg, men problemet är att resultaten visar att i praktiken är det så, därför att man inte strävar efter att bygga bra bilar utan efter att SÄLJA så många bilar som möjligt och ÖVERTYGA alla om att den egna bilen är fantastiskt.

Den biltillverkare som gör så lyckas otroligt bra – ex. VW, medan den som försöker bygga bra bilar misslyckas – ex. Opel.

Människor köper inte efter vad som kan vara bäst utan efter vem som kan leverera de häftigaste siffrorna och verkar vara ”värsta snubben” i kvarteret.

Bitillverkare som bara vill sälja bilar prioriterar bara det som säljer bäst och som det är största suget efter ”just nu”, låg förbrukning och prestanda, naivt TROR människor att kvalitet, det är ju en ”självklarhet” och frågar inte ens efter det, och då får de det heller inte…

Vilket VW 1.4 visar, att häftigaste motorn med mesta hajpen inte alls behöver vara BÄSTA motorn…
INTE för att man inte KAN göra det, utan för att man inte BRYR sig.
”Skit samma om det blir fel, vi är alltid bäst ändå”.

En biltillverkare med image kan göra verklig ”skit” utan att förlora mycket på det.
Om Opel gjort DSG växellådan och haft alla felen skulle den varit osäljbar i dag, men VW kan klanta sig och ändå inte förlora minsta anseende eller förtroende.
DET sänder signalen att man inte behöver prioritera kvalitet, ´”blir det fel kan det alltid fixas i efterhand…”
Därför är förbrukning och kvalitet i samma motor inte en självklarhet.

Kamkedja livslängd.

Själv har jag varit omgiven av Rekorder som gått 78 000 mil som mest, 64 000 mil i ett annat fall utan antydan till fel på kedjan, nuvarande version är i nyskick med fjuttiga 25 000 mil, det är min syn på hur länge den ska hålla, i evighet bokstavligen.

#28
lillstefan
2012-06-03 19:10

Saabnisse: Ja, som den främre ser ut kommer den att gå först :) Nåja, när jag tänker efter (alla remmar är mig veterligen lika gamla, dvs aldrig bytta på 12 år), så beror det dels på att den främre kamremmen ska driva fyra kamaxlar, medan de små remmarna endast driver en kamaxel var. Dessutom böjs den långa remmen åt flerar olika håll (runt spännare och vattenpump) medan de korta remmarna som inte har någon spännare endast böjs åt ett håll.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: