Senaste aktivitet

"Raphael" har kommenterat på "Bilfrågan: Vibrationsfri motor?"

Spara tusenlappar på kamremsbytet

Prisjämförelse

Svenska bilägare betalar varje år mångmiljonbelopp för att byta kamrem. Vår prisjämförelse visar att det kan kosta mer än dubbelt så mycket att byta remmen hos den auktoriserade verkstaden, jämfört med att låta en oberoende verkstad göra jobbet. I reda pengar kan det handla om en prisskillnad på upp mot 8 000 kronor!

Vi har jämfört hur mycket det kostar att byta kamrem till 25 bilmodeller av årsmodell 2007. Samtliga verkstäder i granskningen ligger i Stockholmsområdet. Det är i regel där timdebiteringen är som högst.

Vår undersökning visar att priset för att byta kamrem skiljer sig väsentligt, både mellan olika bilmodeller och olika verkstäder. Dyrast var Audi A6, vars kamremsbyte kostade nästan fem gånger så mycket som för de koreanska minibilarna Kia Picanto och Hyundai Atos, vilka var billigast i jämförelsen.

Men även till Audi går det att pressa priset. Auktoriserade Audiverkstaden Din Bil ville ha 14 291 kr för kamremsbyte på A6 och 9 333 kr för samma byte på A4. På Mekonomen kostade samma byte mindre än hälften – 6 196 kr för A6 och 4 261 kr för A4. Du kan spara tusenlappar genom att välja rätt verkstad. Tipset är att ringa runt och kolla priserna innan du bestämmer dig.

Samma sak gällde för Citroën C3 och C5. Märkesverkstaden var mer än dubbelt så dyr jämfört med Meca. För Volkswagen var Polo mer än dubbelt så dyr på märkesverkstaden som på Mekonomen och Passat var nästan dubbelt så dyr.

Kamremsbrott är en av de vanligaste orsakerna till motorhaveri – den moderna bilens svaga länk.  Därför är det viktigt att byta kamremmen vid de intervall som importören och verkstäderna rekommenderar. Även om det står något helt annat i instruktionsboken.

Det kan nämligen vara så att intervallerna har kortats, eftersom de har visat sig för långa. Till exempel hade Opel tidigare 12 000 mils intervall för 1,6-litersmotorerna. Men dåliga kamremmar gjorde att det ändå blev många motorer som rasade. Kamrem eller spännare gick sönder och orsakade haverier långt innan det rekommenderade miltalet för byte uppnåtts. Då sänkte Opel kamremsintervallen, först till 9 000 mil och senare till 6 000 mil.

– Det gjorde man för att skydda sig från fel, säger Milos Kosijer, tekniker på Motormännen. Bilisterna fick ta merkostnaden för tätare byten.

En del bilägare byter bil när det är dags att byta kamrem. Nästa bilägare vet kanske inte om att det är dags för kamremsbyte och vilka kostnader det innebär. Eller så säger tidigare ägare eller bilfirman att kamremmen är bytt, trots att den inte är det...

Milos Kosijer får flera telefonsamtal i månaden från bilägare vars bilar råkat ut för kamremshaveri.

– De undrar hur det kan hända när det inte är dags att byte kamrem. Men ibland går remmen sönder långt tidigare och oftast har man då inga garantier kvar på bilen. De bilägarna är inte glada. Om en motor har rasat handlar det om ofta om motorbyte för 30 000– 50 000 kr.

Det är inga småsummor som svenska bilägare betalar för att byta kamrem. För Sveriges vanligaste bil, Volvo V70 N, kostar bytet 3 688 kr på auktoriserad verkstad i Stockholm. Det har sålts 173 719 Volvo V70 N mellan åren 2000 och 2007.

Ett räkneexempel ger perspektiv: 173 719 gånger 3 688 kr är mer än 640 miljoner. Om vi räknar på två byten under bilens livslängd handlar det om 1,28 miljarder – bara på en bilmodell!
Nu kommer visserligen en del av dessa Volvo V70 att skrotas tidigare än 36 000 mil eller 20 år. Det lär också finnas verkstäder som kan göra bytet billigare än i exemplet.

Men å andra sidan, Volvo har ju fler modeller som behöver kamremsbyten...

Kamremsbyte är helt enkelt en miljardindustri för bilbranschen – en kassako för verkstäderna. Samtidigt är det ett dyrt byte som bilägaren ofta försöker skjuta på eller undvika. Men om remmen inte byts riskerar bilägaren att kostnaderna blir ännu högre genom ett motorhaveri.

Det som kan hända är att remmen går av eller kuggar över. Då brukar ventilerna i topplocket krocka med kolvarna. Resultatet blir ofta rena massakern i motorn. En annan orsak till problem kan vara att kamremmens spännrullar går sönder.

Som bilägare bör man ha i minnet att tillverkarnas rekommenderade intervall för kamremsbyte är just rekommendationer. Några garantier för att remmen ska hålla just den tiden finns inte.

Om remmen eller spännarna till remmen går sönder tidigare är det upp till bilägaren att bekosta en motorrenovering eller motorbyte.

I undersökningen har vi räknat på ett pris på kamrem inklusive spännare och spännhjul. En del verkstäder och tillverkare rekommenderar även att byta vattenpump. Detta är
dock inte inräknat i jämförelsen.

Klicka på tabellen här intill för att se priser för kamremsbyte hos både oberoende verkstäder och märkesverkstäder för 25 bilmodeller.

Diskutera: Vad har du för erfarenheter från kamremsbyten?

Kamrem

En kamrem eller kamkedja driver kamaxeln i en fyrtaktsmotor och är en av de komponenter som styr ventilernas arbete.

Fördelen med kamrem är att den är tyst, billig och lätt. Nackdelen är bristande driftsäkerhet och att den måste bytas. Därför har kamkedja blivit allt populärare, trots att den är tyngre och dyrare att tillverka.

Kommentarer

#41
2013-11-13 13:23

Köpte komplett kamremssats, kamrem + vattenpump etc. till min Volvo v70 för halva priset mot vad Bilia skulle ha hos www.bytdel.se

#40
2013-01-08 22:39

Måste byta kamrem på min renault clio snart och tydligen så bör / måste man även byta vattenpump då?

Snackade med grabbarna på http://www.kamremsbyte.com

och de ville inte ge någon garanti på arbetet om jag inte bytte vattenpumpen samtidigt. Hur funkar det egentilgen?

#39
2012-10-17 18:56

Det talas för lite om den orimliga kostnaden för kamremsbyten tycker jag. Ofta hör man att det talas om bränsleförbrukning och ibland även fordonsskatt, men om exempelvis kamremsbytet kostar ca 7000 kr, och byte ska ske var 6:e år blir det en årskostnad på 1.166 kr! I en del fall mer än årsskatten. Och detta är ju utöver övrig servicekostnad. Gamla "Trafikmagasinet" kunde ibland ta upp såna här saker och inte sällan påverka orimliga priser i rätt riktning (ingen verkstadskedja ville ju ha dålig reklam i teve), men det programmet lades ju som bekant ner för länge sedan, så nuförtiden är det säkert mycket lättare att ta hutlöst betalt utan att få dåligt rykte.

#38
2012-10-07 15:28

Tobo skrev att Subaru har två kamremmar, vilket är fel. Det har de inte haft sedan 80-talet tror jag. Dessutom tror jag att även 2.0 liters motorn har förlängt sina bytesintervaller till 15.000 mil fr.o.m. ÅM 2010, precis som på 2.5 liters motorn. Fr.o.m. 2013 har nog samtliga Subaru kamkedja.

#37
2012-09-10 18:19

Verkligheten är ju inte alltid så enkel. Ska byta kamrem på min Passat TDI och blev glad över tabellen i artikeln. Mekonomen ska enligt uppgift ta ca 5000 för ett byte. Toppen jag sparar 4600 jämfört med Din Bil där jag annars skulle lämna in bilen! Men Mekonomen vill ha 9500 kr för ett byte och är alltså bara 160 kr billigare. Ska leta vidare!

#36
2012-06-01 08:02

Roger: konstigt, på min Laguna -97 som jag en gång i tiden hade bytte vi remmen via höger hjulhus på ca en timme hemma i farsans garage. Han och min bror hade gjort det på en tidigare så jag bistod mest med glada tillrop, sen var det ju en 8V också. Vet inte om det är annorlunda på 16V iofs, men motorlyft hörde jag inte ett ljud om...

#35
2012-06-01 01:08

Fick för mig att det var enklare att byta på längsmonterat än tvärställt. Men Passat har ifs motorrummet från en tvärställd men motorn på längden... Snilledrag!

Måste man riva hela fronten på alla med längsmonterad?

#34
2012-05-31 22:41

Länkar in en bild, har säkert visat den förut.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=36238&image=156723

#33
2012-05-31 22:34

Roger. Det är presspassning på prylarna i motorrummet på Volvon, men det man behöver komma åt för rembytet sitter skapligt till, spännaren har en liten visare och en skala, så man enkelt ser om den är rätt spännd.
Volvo har helt enkelt tänkt till att remen behöver bytas, många andra tillverkare trycker bara ner motorn helt utan tanke, VAG är ett exempel på det.
Att tex byta rem på en Passat/A4/6 1,8t är en barnlek, men att hitta remen är rent vansinne, en salig blandning av skruvar, muttrar, torx, insex och klips gör inte saken bättre.

#32
2012-05-31 22:31

3600 för kamremsbyte på en V70 låter billigt. Ska man tro att det beror på att den har så stort motorrum att de inte behöver lyfta motorn? Även om det inte skiljer så mycket mellan en rak fyra och en V8 på just bredden (längden på motorn..) så är det kanske tillräckligt?

Bilar som är SVINDYRA att byta rem på måste man nästan alltid lyfta motorn på. Vår gamla Laguna (gen 1) skulle det kosta 12 000 att byta remmen på tex.

Rättning : Såg att det var gamla V70'n som nämndes, inte 2'an. Aja. :p

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: