Nästa artikel
Bilfrågan: Rimligt med ny kamrem?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimligt med ny kamrem?

Publicerad 2 mars 2012 (uppdaterad 2 mars 2012)
"Är det verkligen rimligt att man ska behöva byta kamrem två gånger trots att bilen bara rullat 5 000 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min mamma har en Peugeot 307 -04. Nu är det snart dags för hennes andra kamremsbyte, då intervallen är fyra år eller 12 000 mil, trots att bilen bara rullat 5 000 mil.

Är det verkligen rimligt att man ska behöva byta kamrem två gånger på denna sträcka?

Johan

SVAR:
Bilimportören kan själv ändra föreskrifterna för serviceintervaller utifrån de klimatiska förutsättningar som gäller för den enskilda marknaden. Sveriges höga användning av salt på vägarna anses slita hårt på kamremmen som kan torka och spricka med tiden.

Därför är intervallet det som du skriver, vilket medför att milkostnaden för kamremmen blir orimligt hög i ert fall.

Vill din mamma vara på den säkra sidan bör hon ändå byta remmen. Samtidigt ska tilläggas att det förmodligen finns en rejäl säkerhetsmarginal på detta. Har bilen rullat lugnt under sommartid klarar sig remmen säkert längre tid men för detta finns inga garantier.

Den aktuella motorn är så konstruerad att ett kamremsbrott ofta medför motorhaveri med i värsta fall motorbyte som följd.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Plus: Smidig storlek, pigg och lättkörd. 
Minus: Baksäte, reglage för farthållare, pekskärm. 

Vad nytt? Ny generation. 
För vem? Crossover-suktaren som söker fransk design.

Peugeot 2008 PureTech 155 S&S EAT8 GT

Pris från, kr: Ej fastställt. 
Svensk lansering: Januari 2020. 
Mått, cm: L 430/B 177/H 153.
Bagagevolym, l: 434.
Tjänstevikt, kg: 1 205.
Motor: Trecylindrig bensinmotor 155 hästkrafter. 1,2 liter, max. vrid-moment 240 Nm vid 1 750 varv/min.  
Kraftöverföring: Åttstegad automatlåda. Framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 141 g/km. 
Konkurrenter: Renault Captur, Nissan Juke, VW T-Roc, Skoda Kamiq, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-02 08:09
KaptenOberkommando

Ständigt dessa kamremmar ... Kedjor håller med få undantag avsevärt längre tid än det vanliga 12 000-mils intervallet för remmar och oftast hela bilens livslängd (möjligen att spännaren kan behöva ses över).
Men allra bäst borde ju drevdrivna kamaxlar vara - precis som på lastbilsmotorer. Förstår inte riktigt varför detta inte kan appliceras på personbilsmotorer.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-02 09:14
Hanzzon

Enda anledningen är väl att det är dyrare för tillverkaren kapten men jag håller med!
Vi hade in en Renaultägare för ca ett år sedan som vi rekomenderade att byta kamrem då den skulle bytas var 4e år eller 12 000mil och remmen var lite drygt 4 år gammal men bilen hade inte gått miltalet ännu, på väg till verkstaden när vi skulle byta kamrem gick remmen sedan av...
Resultatet blev ventilsallad, ventiltätningar samt att det blev skador i två kolvar och det gick på en bra bit över 25 000kr att laga.
Denna Renault-rem höll alltså bara några månader över den korta tiden som Renault angett trots att inte miltalet var uppnått så personligen skulle jag alrdig våga köra över trots att bilen som i detta fall gått väldigt lite.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-02 09:37
FLAC

Kommer inte alla remmar ifrån ett fåtal underleverantörer? det finns väl ingen biltillverkarer som tillverkar egna remmar lika lite som de gör egna däck?

#4 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:07
hultarn

För att göra det ännu mer obegripligt för ägarna så kan olika biltillverkare ange olika intervall, trots att de använder samma motor.. Som Citroen och Peugeot t.ex.
Och ibland ändras intervallet också, det kan vara 6000, eller 8000 eller nåt annat.

Och visst borde det vara ungerfär samma för alla kamremmar, de lär säkert komma från samma underleverantör.

Drevdrivna kammar har funnits förr i personbilar (och motorcyklar, t.ex. Ducati), men försvunnit.

Det är bara att bita i det sura äpplet och byta rem, det kan som sagt kosta att chansa.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:41
lubos

Dåligt och snålt konstruerade motorer från sydeuropa!
Jfr Volvo med 18000mil eller 10 år bytesintervall! Man får vad man betalar för!

#6 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:51
FLAC

dessa saker händer slumpmässigt på alla märken som använder kamrem... Hade en kollega vars Opel Vectra smällde av kamremmen på motorvägen, blev en rätt rejäl ventilsallad... Renault har 5 år eller 12000 mil, 5 år verkar förekomma hos flera andra. Bla Audi. Sen är ju frågan hur exakt det kan vara med just 5 år och inte en jäkla dag extra, om tidsaspekten är så viktig borde ju ÅF kräva att den byts senast 5 år efter att bilen tillverkats, inte när den togs i bruk... remmen åldras väl lika mycket från det den sätts på plats tills bilen säljs som om den står i garaget över vintern? vissa lagerbilar tillbringar ju månader hos ÅF innan kunden tar den i bruk, men om du kommer en vecka för sent till verkstaden tas inget ansvar om den brustit? Om någon över huvud taget tar någon goodwill vill säga.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:56
saabnisse

lubos, så du tror inte att remmen kan gå av på en Volvo.
De tillverkar inte heller några remmar.

Men man kan ju konstatera att de flesta nya motorkonstruktioner lämnar remmen och går över till kedja.
T.ex. har ju Saab och MB alltid haft kedja.

Men jag är lite förvånad över att ingen tagit upp det gamla engelska konceptet med två vinkelväxlar och en vertikal drivaxel (fanns f.ö.även på Nimbus mc där den var integrerad med generatorn).
Med dagens automatmaskiner borde den inte vara dyr i tillverkning och den är ju platsbesparande.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:58
Meganmannen

Det finns kamremmar med olika kvalitet, men det finns inte olika bra kamremmar att köpa till en viss motor. Volvo har sålt bilar i USA med kamremmar som ska bytas efter 24 000 mil. Om man tittar på servicekostnad för rena lyxbilar, så kan de vara riktigt höga. Som konsument är det viktigt att före köpet noga kontrollera om den tänkta bilen har några knepiga och dyra servicekåtgärder, eller om den är konstruerad så servicen består av ett antal kontroller, samt byte av olja filter och tändstift. Någon kanske undrar om man ska undvika bilar med kamrem, men det är bättre att dessa värderas försiktigt så köparen prutar ned priset med kostnaden för ett eller flera kamremsbyten.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:59
hultarn

lubos: och vart kommer Volvos 4-cylindriga motorer från?

#a • Uppdaterat: 2012-03-02 11:00
Simon no1

Svärföräldrarna åker Peugeot 307 och har också bytt 2 gånger, dessutom har de bytt vattenpump 3 gånger så kvaliten är under all kritik...

Deras bil närmar sig 15 000 mil och de har fått lägga många tusen på verkstadsräkningar, så det är sista gången de kör Peugeot.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.