Bild
Nästa artikel
VW:s kamkedjeproblem åter i ropet.

Vill att VW återkallar

Nyheter

Nu är Volkswagens trilskande TSI-motorer på tapeten igen. Det är Motormännen som kräver att bilarna som riskerar kamkedjehaveri återkallas.

Vi Bilägare har sedan 2009 vid flera tillfällen tagit upp problemen med kamkedjehaverier hos bilar som utrustats med vissa av Volkswagens TSI-motorer, i synnerhet den populära 1,4-litersmotorn.
 
Motormännen gick i slutet av förra veckan ut och varnade sina medlemmar för köp av  bilar från Audi, Skoda och VW med dessa motorer. Organisationen krävde även att Volkswagen återkallar de bilar varit mest drabbade av problemen.

Läs mer här: Överkuggande kamkedjor
 
– Det är mycket dåligt att en av världens största biltillverkare inte vill ta sitt ansvar för en dålig produkt. Volkswagen har känt till bristerna med konstruktionen av kamkedjan under flera år och de gör inget åt saken. Det gör oss mycket irriterade och därför ber vi våra medlemmar att noga överväga ett köp av modellen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.
 
Volkswagen svarade i går att de oftast går med på att kostnadsfritt reparera bilar med de motorerna som varit mest utsatta för kamkedjehaveri. Biltillverkaren medger även att det funnits ”frågor kring kamkedjor relaterat till framför allt 1,4 TSI-motorer”.
 
Men en förutsättning för att Volkswagen ska åtgärda motorerna utan att ta betalt är att bilarna servats inom utsatt tidsintervall och på ett fackmannamässigt vis. Det innebär att Volkswagen granskar varje unikt fall innan åtgärd och att de håller mycket hårt på att rätt olja och rätt reservdelar använts. De kallar Motormännens varning för ett utspel men vill samtidigt bjuda in organisationen till ett ”konstruktivt samtal”.
 
Diskutera: Tycker du att Volkswagen borde återkalla bilarna med dessa motorer?

Kommentarer

#1
2015-05-12 12:28

Jaja........Harrisburg.....I Kina (är man tvingad till att återkalla DSG), USA, Japan återkallar man också DSG, det borde man göra i Europa också, OM man har en lösning på problemen. Men kunderna i Europa är det väl inte lika noga med som stora tillväxtmarknader. Tänk att vi har så svagt konsumentskydd här.

Ja, självklart ska man återkalla och ta ansvar för dåliga konstruktioner.

#2
2015-05-12 12:32

Detta handlar om kundvård, vill de ha nöjda kunder och behålla kunderna så får de nog vackert se till att åtgärda alla ras kostnadsfritt.

#3
2015-05-12 12:40

Problemet är att VAG har så starka varumärken. Precis som premiummärkena (inkl Audi) så vet de att det är skit samma vad de gör - folk kommer handla ändå. Kanske nyttigt att det verkligen skrivs om det nu dock. Kanske kan få folk att öppna ögonen.

#4
2015-05-12 12:42

Roger Skagerström.

Där slog du huvudet på spiken!

#5
2015-05-12 13:12

Ska bli intressant att följa detta. Dom har det nog svettig i Södertälje nu!

#6
2015-05-12 13:14

Ja, de borde göra en återkallelse både för egen trovärdighet och för sina kunders trygghet. Alternativt en rejält förlängd garanti för sådana här fel (och då menar jag inte flummig goodwill). Även om VAG själva hävdar att problemet är litet, är ryktet om problemen omfattande. Vilket bara det lär vara skadligt.

Å andra sidan säljer ju VAG bilar ändå, trots att många av deras återförsäljare inte ens verkar intresserade av bilförsäljning, så varför ska de bry sig om kundservice?

#7
2015-05-12 13:26

Roger och Shogun, tror ni på fullt allvar att de inte skulle försöka göra något åt detta? Idag har man nog inte råd att skita i kunderna. Det tar mycket lång tid att bygga upp ett varumärke och på väldigt kort tid kan man fullständigt rasera det.

#8
2015-05-12 13:27

Varför jag jag som kund som gör mitt livs näst största investering näst efter husköpet bära en biltillverkares slarv? Varför ska jag viftas undan som luft och stå med grisen i säcken? Galet vad jag är viktig när jag hamnar i en säljares hand, men sen väntar istiden. Bu!

#9
2015-05-12 13:29

Det borde vara lag på 5 års garanti så tillverkarna skärper sig. "Men då blir bilarna dyrare", säger de och erkänner därmed den dåliga kvaliteten. Men jag betalar hellre 5.000:- mer vid inköp än 30.000:- som extra kostnad.

#10
2015-05-12 13:42

Det enda rätta för Volkswagen är att gå ut och ta sitt ansvar. Det saknas knappast resurser, koncernen gör trots allt miljardvinster. Kostnaden för badwill är däremot sannolikt högre och skall VW aspirera på titeln världens största biltillverkare (inom en snar framtid) så har man inte råd med sådana här saker.

Gör om, gör rätt helt enkelt.

MVH AL

#11
2015-05-12 13:52

En förutsättning för att återkalla är att det finns en åtgärd som löser problemet, vilket inte är helt säkert att det gör.

#13
2015-05-12 14:32

Saab införde en 8 årig motorgaranti på sina motorer, när man hade problem. Och den gällde även retroaktivt! Kanske något för VAG att ta efter?

#14
2015-05-12 16:10

Dom vet tydligen vad dom gör eftersom GARANTIN BARA ÄR TVÅ ÅR ! Och dum som jag är har jag ändå köpt fyra nya VW på raken. Men kör ganska lite ca 1500 mil per år, och byter efter ca 3-4 år. Så jag har klarat mig från större fel . Men snart byter jag NOG ut vår Polo 2012 mot en Mazda CX-3 tror jag! Vår VW Golf 7a får däremot hänga med ett slag till. Men våra bilar har varit "snälla" så jag kan inte klaga.

#15
2015-05-12 18:10

Styggavargen: Japp. I USA har de mycket generösare garantier och goodwill - bara för att där kan folk stämma skiten ur dom. De har även The Lemon Law vilket kan tvinga säljaren att ta tillbaka bilen om de inte kan fixa felen. I Europa är vi inte lika benägna att stämma storföretag, så här är det safe.

Varumärken är rätt säkra så länge man har en lagom fanatisk kundbas eller gör tillräckligt intressanta produkter. Företag som Ferrari eller Alfa Romeo skulle inte finnas idag om allt handlade om kvalitet och problemfritt bilägande. Men nu har de under åren gjort väldigt åtråvärda bilar och levererat en image som folk är beredda att betala för. Har tjatat om detta innan - men kolla runt på BMW-forum om vilka problem folk har med bilarna. Inte ens M3 håller (E90-generationen). Folk blir så less på hur illa bilarna fungerar att de säljer dom i förtid och köper nåt annat. Sen är det kanske inte majoriteten av bilarna som funkar så illa - men problem finns och går inte att bortse ifrån. Men gemene man tror att det är några tyska ingenjörsunderverk som funkar så himla bra. Robusta och solida. Jo ja tackar. Och den imagen sitter gruvligt fast. Bara det att folk köper en bil för 800 000 kr med 2 års garanti när resten av världen (icke-premium) har iallafall det dubbla, utan att ens bry sig, är ett tecken på hur förblindade folk är. De har inte ens garanti en vanlig leasingperiod!

Så ja - jag tror det finns ett väldigt genomtänkt kalkylerande bakom detta. Hur mycket badwill tål märket innan det påverkar försäljningen? Hur mycket kan man förlora i försäljning innan det kostar mer än det kostar att återkalla? VAG har troligen ett annat problem med - hur ska verkstäderna hinna med återkallningar när de redan går på knäna?

#16
2015-05-12 19:52

En granne har en VW Golf 2003 med TSI-motor. När jag flyttade in för 8 år sedan hörde jag deras bil starta som en diesel när den var kall, men efter några sekunder blev den så tyst att man trodde den fick motorstopp. Detta dieselmotorljud har år efter år blivit allt högre, ljud som varade allt längre om bilen var kall eller varm för att efter en stunds tomgångskörning gå som en vanlig bensinmotor. De första åren besökte man VW-verkstad där man uppgav att man inte kunde hitta något fel. Bilen fungerar fortfarande men med samma ljud så jag tror inte VW kan vara okunniga om detta fel.
Någon här påstår att man kanske inte kan klara av att åtgärda ett sånt fel. Skitprat, långt innan drivning med kamrem hade man drivning med kamkedja som det i ett ytterst fåtal tillfälle skapade några problem.
Jag kan inte tänka mig att man inte skulle kunna få fram hållbart material för kamkedja och hjul om bara viljan finns. Något annat fel än på kamdrivningen är otänkbart, då skulle motorn rasat för länge sen.

#17
2015-05-12 20:00

Har din granne en Golf 2003 med TSI-motor? Det måste vara det enda kända exemplaret i världen då. :-)
Menar du FSI så är jag mer benägen att tro dig.
De hade/har en dieselaktig startfas(ljudmässigt) så det är helt normalt.
Sedan kan säkert det bli värre med åren men alla motorer/komponenter slits ju.

#18
2015-05-12 20:18

Ja det här har vi ju vetat om i flera år nu, (iaf vi som inte har VAG tatuerat på pannbenet). Inga nyheter alls..

En undermålig konstruktion som i många fall ger ägarna problem och utgifter.

Men fortfarande hävdar VW officiellt att "det inte har varit något fel på kamkedjornas konstruktion, utan understryker ägarens ansvar att serva bilen enligt rekommenderat intervall och "fackmannamässigt".

Vilka j-vla skojare..

Och lägger vi till de lika välkända problemen med dq200-lådan där man kommit med allehanda bortförklaringar så framträder en bild av en jättekoncern där mycket har gått fel i den hysteriska expansionen driven av den, hrm, egocentriske Ferdinand Piëch.

Man kanske har växt för snabbt?

Sen finns det så mycket andra problem också för dessa märken men nu får det väl räcka för denna gången. Man ska ju inte slå den som redan ligger...

#19
2015-05-12 20:39

Kan bara hålla med här: fixa detta nu VAG och fixa det så att ägarna inte drabbas. Allt annat är uselt.

#20
2015-05-12 21:07

Anledningen till varför VW kan tillverka bilar med dålig kvalitet och klara sig undan med det är:

Det finns inte och har aldrig funnits något egentligt hat mot VW, detta innebär att det inte finns en stor grupp som längtar efter chansen att få förstöra VW image.
Märkligt med tanke på att Adolf Hitler designade första modellen, i andra sammanhang skulle det tagit kål på vad som helst men VW kommer undan med det.

VW tillverkar inte dålig kvalitet till följd av okunskap eller inkompetens utan som ett led i en fullt medveten affärsstrategi som bygger på att leverera vad marknaden för tillfället vill ha på kortast möjliga tid och synas och märkas och höras överallt.

Det är billigare att satsa på att vara populär än att satsa på kvalitet.
Verklig - inte bara ”upplevd” kvalitet - är dyrt, tar tid, kräver resurser, varken syns eller märks i nybilstestet eller provkörningen, utan först efter lång tid och garanterar inte på något sätt att man har framgång i ökad försäljning.

Det är helt enkelt inte affärsmässigt motiverat att lägga pengar på något som saknar betydelse för försäljningen.

Genom att dra ner på utvecklings och utprovningstiden spar man pengar som kan läggas på ökad vinst och på nya häftiga poppis prylar som skall öka populariteten och samtidigt blir man ännu snabbare på att anpassa sig efter senaste modet och ju fortare man får ut nya modeller desto mindre arbete behöver man lägga på varje modell för den hinner knappt ut innan en ny är på väg, så fel och brister drunknar i flödet av nyhetsrapporteringar och glädjen över ännu en bunt nya häftiga modeprylar.

Man behöver inte lägga lika mycket arbete och kvalitet på en bil som skall leva i 5 år som på en bil som skall leva i 10 år.
Ju kortare livslängd desto troligare att Kvalitén är sämre.

Alla vet mycket väl att den stora massan inte lusläser det finstilta utan går på rubriken.
Så länge rubriken säger att VW vunnit ännu ett biltest spelar det ingen roll om en liten artikel längre bak rapporterar om ännu ett kvalitetsfel på VW – de flesta läser aldrig sådant.

Nyligen har det skrivits flitigt om nya VW motorer, men Vi bilägare är enda biltidningen som tagit upp detta som varit en stor nyhet på vanliga media en hel vecka, övriga har strunta i det.

Och VW är oerhört medvetna om detta, PR om ny teknik och nya modeller täpper till truten på allt negativt prat menar man.

Man har en perfekt strategi som gör att man kan tillverka och sälja bristfälliga och billiga bilar och få stående ovationer till tack.

I snart 20 års tid har det rapporterats om dålig kvalitet på VW utan effekt – så länge man bjuder folket på bröd och skådespel skiter folket fullständigt i om allt annat går åt fanders.

Så länge man ger folket vad folket villa ha och folket bara vill ha kul och praktiska prylar för stunden kan man strunta i Kvalitén i evigheter utan att någonsin riskera någonting.

#22
2015-05-12 21:22

"Adolf Hitler designade första modellen" Snacka om historieförfalskning N-iklas.

#23
2015-05-12 21:24

Tja, om man som N-iklas vet allt om Opel, men inget om allt annat, så blir det så.

Hitler designat Bubblan;-)

#24
2015-05-12 21:58

Varför är Koncen syster SEAT inte med skriven i artikeln.Har exakt samma motor i flera modeller så som Ibiza,Leon,Alhambra.

#25
2015-05-12 21:59

Ja jösses vilken rappakalja - men inte särskilt förvånande. Märkesfanatikerna hatar Volkswagen, oavsett det är plåtschabraken eller Opel-folket. Anledningen är att Volkswagen har lyckats med det som deras egna favoritmärken inte klarat, att förse marknaden med attraktiva produkter. Jodå, Volkswagen betalar sina egna fakturor - tvärtemot vissa andra som skickar räkningen för sin ineffektiva verksamhet direkt till skattebetalarna! Hade vi inte subventionerat bilmärken som PSA-koncernen och GM/Opel så skulle det finnas kapital över till att byta ut alla motorer i Volkswagens bilar! Ja, det hade fortfarande bara varit en spottstyver kontra vad det kostat att hålla dessa märken flytande. Ett slöseri av sällan skådat slag.

Utvecklingsbudgeten hos Volkswagen är dessutom en av bilindustrins tyngsta. Volkswagen lägger betydligt mer på sin teknik än exempelvis N-iklas älskade Opel (räknat per bil).

Vad gäller kvalitetsnivån är det skillnad på produktionskvalitet - d.v.s att bygga effektivt - och konstruktionskvalitet. Volkswagen ligger just nu väldig bra till i fallet produktionskvalitet - ja i närheten av Toyota rent av. I fallet konstruktionskvalitet är det svårare att uttala sig, eftersom vi inte har några konkreta jämförelsemått att tillgå. Det finns ju väldigt gott om Volkswagenbilar ute i samhället, så sannolikheten för att vi skall höra talas om fel är många gånger större än för flera andra märken. Men tidningsartiklar med mera säger inget om hur många fel som drabbar Volkswagen i relation till andra bilmärken. Så åter gäller det att skilja på äpplen och päron.

MVH AL

#26
2015-05-12 22:41

VW figurerar ofta i de här spalterna. TSI, DSG och senast exploderande bilar. Väntar med spänning på nästa nyhet från Dass Auto!

#27
2015-05-12 23:11

Ägde fram till i vintras en Audi A1 från 2011 med 1.4 TFSI motor och 185hk. Samma motor som även sitter i Polo GTI, Skoda Fabia RS samt Seat Ibiza Cupra. Efter 3850 mil rasade motorn under acceleration på E4:an i Sthlm. Exakt vad som hände har jag inte fått veta men motorn hade iaf skurit på 1:ans cylinder. Motorn drog enligt mitt tycke, väldigt mycket olja, fick fylla på 4-5 gånger om året. Dock helt normalt enligt Auid. Service gjordes enbart på Audi Järva Krog och oljebyten skedde mycket oftare än vad som är rekommenderad maxintervall. Är mycket väl medveten om hur kassa longlifeoljor är. Likt förbannat rasade motorn. Bilen var väldigt välskött och välvårdad, är alltid så med mina bilar. Då nybilsgarantin gått ut några månader innan så ville först Audi inte ta kostnaden utan det skulle mitt försäkringsbolag göra. Över 70 000:- skulle fabriksny motor gå på. Efter 3 veckors dividerande fram och tillbaka med min bil ståendes utan åtgärd så tog Audi förnuftet till sig och tog det på goodwill. Så efter totalt 6 veckor fick jag min bil tillbaka med helt ny motor. Audi bjöd på gratis lånebil under tiden, alltid något...
Sen så behövde jag uppdatera S-troniclådan på den hos Audiverkstan eftersom att den började rycka väldigt ofint till och från, vid ett tillfälle tappade den drivningen helt.
Efter dessa problem lessnade jag på bilen och sålde den. Jag hoppas att den nya ägaren slipper likartade problem.

Två kollegor på mitt jobb har också mindre roliga erfarenheter av Audis (VAG:s) bensinmotorer. Den ena hade en A4 2.0 TFSI som motorn rasade på, den andra har en A3 med den ökända 3.2 V6:an där kamkedjan hade kuggat över...

Audi håller ingen premiumkvalitet på sina grejer men däremot har de premiumpriser på verkstadsjobb och sina delar... Så nej, någon ny VAG-kärra kommer jag aldrig köpa igen. Skulle jag trotsallt göra det så blir det diesel som gäller och utan DSG/S-tronic.

#28
2015-05-12 23:54

N-iklas

Alla tillverkare är idag inne på de tre första åren, alla vill ha nytt och åter nytt och branschen hakar på och givetvis så är kamkedjan med resten av systemet av billig kvalite och troligen inköpt ifrån samma ställe där "alla" andra handlar, någonstans i Asien...och.om du tänker efter lite så är det många saker som har blivit väldigt mycket biligare mot hur det var förr och kvaliteten den är därefter.

Jag är nu inne på att ge OPEL en chans, KIA:n gick vidare efter tre år, den var fane mig sämre skick där än vad min Mondeo-95 var på sin tio års dag.

Skilj på nassarna och tysk ingenjörskonst för det gör resten av världen, om du visste vad som fortsatt baseras på vad Tyskland tog fram på 40-talet, jänkarna framförallt har mycket med tyskt ursprung.

#29
2015-05-12 23:58

Vem bryr sig om produktionskvalité kontra konstuktionskvalité när man står med en rasad motor och den som byggt skiten inte tar sitt ansvar, eller lastar över det på ens försäkringsbolag.
Bygger/konstruerar man nått som förväntas hålla minst 20.000 mil, och så håller det inte ens 5000 mil, då ska ordet kvalité inte nämnas alls.

#30
2015-05-13 06:17

Kass auto:)

#31
2015-05-13 06:33

En kommentar som inte följt reglerna för hur vi kommenterar och diskuterar på ViBilägare.se har redigerats och ytterligare en har raderats av samma anledning. Läs mer här: http://www.vibilagare.se/community/forumregler

#32
2015-05-13 09:51

Det här är ett kul citat från Opeldiggaren N-iklas:
"Man behöver inte lägga lika mycket arbete och kvalitet på en bil som skall leva i 5 år som på en bil som skall leva i 10 år.
Ju kortare livslängd desto troligare att Kvalitén är sämre."
Jojo, det känner ju de flesta Opelägare till som köpte sin bil de sista decennierna före millennieskiftet.
Nu har ju Opel bättrat sig men VAG verkar gå åt andra hållet?
Nej, det som nu inträffar är inte unikt, det har förekommit flera gånger under VWs historia (liksom för många andra bilmärken), men det har aldrig tidigare fått så stor journalistisk uppmärksamhet som nu.

#33
2015-05-13 10:06

Alla känner vi någon som har, eller har haft, problem med sin bil. Alla känner vi någon som är missnöjd med sin ÅF eller generalagentens agerande. Men nämn något bilmärke som skulle vara bättre, så ska jag med glädje dra fram liknande länkar och vittnesmål av den typ vi sett här i kommentarerna, som bevisar motsatsen.

Det finns inget felfritt bilmärke! Det finns inget märke som tar 100% "ansvar" för alla fel bilen drabbas av!
Faktum är att VW generellt håller högre kvalitet än genomsnittet och Premiummärkena än mer så.
Sen kan alla "haters" försöka lyfta sin dåliga självkänsla och hata på bäst de vill ändå. Det är ju vad ett anonymt bilforum är till för ...

#34
2015-05-13 10:17

Hur fin och bra man än tycker att VW är, så borde en kamkedja hålla mer än 5000 mil!

#35
2015-05-13 10:42

Antagligen är kedjan underdimensionerad eller av dålig kvalité, men det troligaste är nog att något är fel i spännaren.
Det är ju överkuggning det verkar handla om och då är det nog inte fel på kedjan.

#36
2015-05-13 10:49

Kedjan sträcks och det tillsammans med en spännare som saknar spärr är inget bra!!

#37
2015-05-13 12:10

Precis som Swemba så klokt uttrycker det. Ingen biltillverkare bygger helt felfria bilar. Vi vet inte hur stor omfattningen hos Volkswagen är i jämförelse med alternativen på marknaden. Det spelar faktiskt mindre roll hur många tidningsartiklar man hänvisar till, eller vilka forum som låter mest. Vi har inga vettiga data för att uttala oss om motorns eventuella hållfasthet, särskilt inte i jämförelse med konkurrenterna. Och när det saknas erforderliga sätt för att fastställa problemen, då tar spekulationerna och ytterlighetsresonemangen istället överhanden. En debatt som till slut urartar och saknar trovärdighet.

Med detta inte sagt att Volkswagen inte kan ha problem. Det finns ju bevisligen ett antal motorer som har åtgärdats och Trasten håller jag som en trovärdig källa. Men åter, vi vet inte hur stora avvikelserna är (kontra genomsnittet) och känner heller inte till problemets hela omfattning och bakgrund.

Så med detta sagt, kräv av Volkswagen att de skall ta sitt ansvar om deras motorer havererar (på ett rimligt sätt). Kräv precis samma sak av alla andra biltillverkare.

Det är skillnad på att tro och veta - det ser vi ofta här i trådarna.

Och nej, jag kör ingen Volkswagen eller Audi själv. Jag åker BMW, Citroen, Saab och Volvo (de två sistnämnda brukas av mina barn respektive fru).

MVH AL

#38
2015-05-13 12:11

Jodå Hitler ritade själv de första bilderna på nya VW och överlämnade dem till Porsche, han var ju konstnär så det var inget underligt med det.
Den var något mer kantig i formen än den rundare varianten som blev slutresultatet.

Att ni inget vet om det beror bara på att historia inte är er grej och denna detalj brukar aldrig omnämnas.

#39
2015-05-13 13:25

Mycket kan man beskylla Hitler för men inte ritade han bublan utan lånade Idén från Josef Ganz som i många år arbetat med att ta fram bilen som senare Hitler tog åt sig äran för.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2086663/Hitler-copied-idea-iconi...
Tatra stämde VW på tio punkter där Tatra ansåg att VW gjort intrång på olika lösningar som Tatra tagit fram, den tvisten löste Hitler med att Tatra inte längre fick tillverka några personbilar längre när Tyskland invaderat Tjeckoslovakien
http://boyracer.blogspot.se/2013/06/oldest-nameplates-still-in-productio...

#40
2015-05-13 13:21

Peter E. Tack för påminnelsen även om den var sarkastisk.Skriva fel på en bokstav har väl de flesta gjort någon gång. Menar du på fullaste allvar att det skall låta diesel om en bensinare som är frisk. I så fall har jag fått ytterligare en tegelsten på min misstro på VW:s kvalitet numera, tillsammans med de bilar jag själv ägt.

#41
2015-05-13 13:45

Jaha - då var det tydligen flera än "er" som inte har historia som sin grej - om vi skall tro PREVIA och hans länk...:)

#42
2015-05-13 16:19

Focus: Nu vet jag ju inte hur din grannes bil låter men de tidiga FSI-motorerna från VW hade faktiskt ett dieseltypiskt ljud när de kallstartades. I fallet med din grannes bil så fungerar den ju fortfarande efter 12 år så kvaliteten kanske inte är så illa som den låter :-)

#43
2015-05-13 16:23

Men VW fick ändå betala 3 milj. DM till Tatra 1961 för patentintrång .
Det motsvarade ca 3,3 milj. svenska kr.
En struntsumma.

#44
2015-05-13 16:24

...och ja. Jag tycker att VW ska se till så kunderna får minsta möjliga problem! Både ekonomiskt och tidsmässigt. Lös problemen för kunderna.
Under förutsättning att serviceintervaller o dyl skötts. Naturligtvis.

#45
2015-05-13 16:44

Jo, alla märken krånglar. Ibland.

Men jag skulle gärna vilja veta vilket eller vilka andra masstillverkare som haft lika stora eller större problem med motorer och växellådor de senaste decennierna som nu VAG i detta fallet helt uppenbarligen har? Samt om de ev. märkena varit lika usla på att ta ansvar för sina undermåliga produkter?

Kom igen, shoot!

#46
2015-05-13 17:01

Vår egen självutnämnda historiker och tillika filosof har förvisso förstått att Hitler ansåg sig vara konstnärligt begåvad.. Men därefter verkar fanatismen och Volkswagen-hatet åter ha tagit över förståndet. Hitlers främsta intresse var nämligen arkitektur och pampiga svulstiga byggnader, inte (simpla) folkbilar som Volkswagen. Själva projektet Bubblan gick ju också på sätt vis tvärs med hela den nazistiska ideologin - som ju egentligen är korporativistisk - och projektet var väl egentligen ett av de få marxistiska inslagen som man kunnat hitta.

Så nej, han har inte ritat Bubblan. Han rent av föraktade den istället - vilket väl skildras av tredje rikets dåvarande rustningsminister och huvudarkitekt, Albert Speer.

MVH AL

#47
2015-05-13 17:27

Det är just det som är så svårbedömt Rålle G. Vi har ju inga bra eller tillförlitliga data som mäter upp sådana skillnader mellan olika bilmärken.

Men om någon har ett underlag värt namnet så kan vi ta en diskussion baserat på det.

MVH AL

#48
2015-05-13 19:58

Har ju själv 1,4 TSI CAXA på "lillskodan" som sambon kör. Körd nästan 15000 mil, lite på 3000 sen vi köpte den. Har lyssnat efter rassel och oljud men den spinner som en katt ännu. I somras fick jag skrämselhicka efter att sambon kommit hem efter en längre utfärd, ett otäckt skrapande skrammel i motorn... Gissade själv på vattenpumpen men det lät inte riktigt som jag var van med från förut. Förde den till verkstad för kontroll och tack och lov var det ju vattenpumpen. Så peppar peppar, hoppas att kamkedjan behagar låta om sig i god tid ifall den tänker ge upp...

#49
2015-05-13 20:17

Tvärnit: Om kamdrivningens delar vore inköpta Asien så skulle det väl inte vara några problem då bilar från Asien likt de flesta bilar med kamkedja inte har någon begränsning i livslängd hos kamdrivningen utan håller i de allra flesta fall i hela bilens livslängd. I VW fall verkar det inte vara de långa oljebytesintervallerna som gör att det blir problem med kamdrivningen när man läser den här ägarens erfarenhet då han bytt olja dubbelt så offta som VW rekommenderar och trotts det fått kugghjul som har nernötta kuggar.
http://www.reesphotos.com/vw/
Så i en del fall verkar felhärdade kugghjul vara orsaken till haverierna hos motorerna.

#50
2015-05-13 20:31

Det där förändrar ingenting alls eftersom det inte påverkar vad som faktiskt hände.
I de artiklar som visas som exempel ifrågasätts INTE att det var Hitler som gjorde de första skisserna.
Faktum är att det stödjer vad jag påstod tidigare.

Vissa personer som låter sina känslor förblinda sig kanske inte uppfattar det?

Lägg också märke till följade rader:
“But VW puts the doubt over the car's origins down to the fact that many people at the time were talking about the concept of a small and low-priced car.

It claims that through Hitler, Mr Porsche found the funding that Mr Ganz lacked and was able to make something real out of what was a popular idea.”

Dessa rader pekar på att det är VW som ligger bakom.
Viket ju säger en hel del om syftet, nämligen att försöka splittra en grej som upplevs som besvärande för VW.

Vem är Paul Schilperoord bakom fasaden?
Vad har han för drivkrafter och syfte med detta?
Har han diktat ihop en smaskig historia som kan sälja böcker?
Är han VW entusiast?
Eller tror han faktiskt på sin egen historia?

Vidare kan vi också tydligt se att det inte finns någon likhet i utseendet mellan dessa båda bilar, Hitlers teckning utmärker sig genom att ha en totalt annorlunda akter och en annorlunda front med betydande höjdskillnad mellan motorhuv och skärmar och en annan typ av V-formad front.

Teckningen enbart ger inget stöd överhuvudtaget till påståendet i denna bok och artikel.

Ingen har hittills lyckats hitta en bil som märkbart liknar Hitlers teckning, alla tvärsäkra förslag är helt fel.

Alla vet mycket väl att en stor del av dagens bilar är väldigt mycket kopior och inspirerade av andra bilar.
VW Scirocco är exempelvis en uppenbar kopia på Volvo P1800 och 480 ES och ett direkt svar på Astra GTC, men ingen tycks anklaga VW för plagiat här…

Att ingen bryr sig om det beror endast på att Hitler inte figurerar i bakgrunden, annars skulle 60 % av dagens bilar anklagas för plagiat om man gick på dessa lösa grunder.

I artikeln om denna Ganz syns en bil med tre säten varav föraren i mitten, om det nu är så att allt som liknar något som funnits tidigare är stulet och plagiat av grövsta sort, kan man anklaga Ganz för samma sak.

Opels toppmodell 40/100 från 1912 hade nämligen detta märkliga upplägg med föraren i mitten i en av sina tre karosser.
Självklart har Ganz stulit iden där – men den teorin kanske inte är fullt lika poppis?

Allt detta är inget mer än ett sätt att försöka förringa Hitlers delaktighet i skapandet av VW och att på något sätt försöka få det till att - en person som bevisligen inte hade något med VW att göra - är den som både ritade, konstruerade och byggde VW - detta är verkligen historieförfalskning - modell populism som kraftigt understöds av de som stödjer VW – vilket är bra många…

Sedan kan jag lika bra ge några blodstörtning när vi ändå är igång genom att hävda att den enda folkbilen som existerade i Tyskland före kriget var Opel Olympia och Kadett.

#51
2015-05-13 20:37

Frågan vi alla(?) ställer oss är om Opel någonsin har inspirerats av eller plagierat någon annan bil.

Men det är väl omöjligt eftersom Opel är förlagan till ALLA bilar som finns. Eller? ;-)

#52
2015-05-13 20:58

Rålle G. Ingen kommer svara dig, för ingen tillverkare har haft samma problem, och framförallt tagit hand om det så dåligt.

#53
2015-05-13 22:08

N-iklas ambition med parallellen till Hitler är oklar. Sannolikt tror han att det misskrediterar Volkswagens nuvarande produkter vilket är hans syfte då han fått för sig att det gynnar Opel (som ju går med enorma förluster).

Sanningen är dock att hela den tyska industrin var delaktig i produktionen av krigsmateriel. Opel exempelvis, levererade en stor mängd bilar till nazistregimen - även innan krigsutbrottet. Det färdigställdes till och med en helt ny fabrik för att möta den högre efterfrågan - en fabrik som sedan övertogs av Sovjetunionen. Under krigsåren inhyste också Opel en stor andel tvångsarbetare - som under synnerligen bryska metoder och med företagets goda minne - fick producera robotar och stridsflygplan.

Frågan jag ställer mig är vilken relevans som mellankrigsårens hemskheter och krigets allehanda fasor har i en debatt om Volkswagen år 2015. Är det verkligen så svårt att komma med argument att man måste dra fram sådana irrelevanta hemskheter? Är det inte en smula smaklöst?

MVH AL

#54
2015-05-13 22:58

PREVIA. Jo jag har tänkt i de banorna också och förstår att motorer är olika konstruerade. TSI motorn är väl till del mindre lyckad och jag tycker att en grundlig testning skulle ha funnit ut problemen redan innan släppet.
Jag misstänker dock att det snålas på flit där de tar in mycket komponenter ifrån underleverantörer och där billigast vinner för som det verkar så pallar inte drevet heller även om den håller i andra motorer och kanske då också i mindre villiga sådana för de asiatiska bruksmotorerna upp till 2 liter ja de är ju i princip orkeslösa allihop .

#55
2015-05-13 23:13

MVHAL. Och den tyska krigsmaskinen rullade fram på GOOD YEAR,
Pengar luktar inte, GM gör pengar även i Ryssland med Chevrolet NIVA, den ryska militären har mängder av dem.

#56
2015-05-14 12:49

Hela poängen med att anmärka på VW bygger på att VW som företag - inte enbart som enskilt bilmärke - är en global maktfaktor som påverkar hela världen och lätt 100 miljoner människor inom några år med nuvarande tillverkningstakt.
VW måste granskas på samma sätt som FN, EU eller Regeringar eftersom man är en makt att räkna med och utgör en del av så många människors liv.
Att granska exempelvis Suzuki på samma sätt skulle vara enbart skrattretande.
Däremot de som gillar VW uppskattar förstås inte uppmärksamheten när det är "fel" saker som får uppmärksamhet.
Om VW tillverkade totalt 1 miljon bilar per år skulle de vara utan betydelse och i princip kunna ta sig för vad som helst utan att det spelade större roll.

Opels influenser utifrån är rätt begränsade, det skulle gå att berätta en relativt bra historia om det.
Ett problem är att när man hämtar något utifrån tar man - inte alltid - men ofta - så god tid på sig att inför dessa att det gör det svårt att peka ut någon specifik källa eftersom det då snarare är frågan om en allmän trend.
Framhjulsdrift, aluminiummotorer, kamaxelremmar, el-servo, multilänkaxlar - det mesta utifrån har varit till besvär på ena eller andra sättet.
Inte mycket att fira.
Gammalt gjutjärn är bra mycket bättre än modernt ploj.

En sak är de elektroniska stötdämparna från japan som Opel lyckades göra till stor framgång - där originalet misslyckades.
(De är dock nu borta på nya Astra, den har ett nytt chassi där de inte längre behövs - där finns en sak till man hämtat utifrån, batteriet sitter numera under golvet i bagageutrymmet för viktfördelningens skull - inte heller det någon bra ide ur funktionell synvinkel.)

Japan och Italien förefaller var de tydligaste förebilderna.
Design från Italien och teknik från japan.
Pininfarina och Bertone har ofta inspirerat.
Om man undantar det amerikanska från GM, men det är frågan om det kan ses som "utifrån"?
(detta inlägg är anmält men jag kan inte se vad i texten som är värt att anmäla/Hackenbush. Detta inlägget är ett personligt tyckande om bilmärken och det är tillåtet)

#57
2015-05-14 14:51

N-iklas Helt klart så ska VW synas och ställas mot väggen likt alla andra,

Men detta med OPEL....Jag kör själv Opel men inbillar mig i fan inte att det är ett genuint märke likt de stupida britterna som håller kvar vid att Vauxhall är ett brittiskt märke. Jag gick över till Opel efter tio år med Chevrolet Europa, ett logiskt skifte med tanke på att de är av samma ull ifrån GM som plockar lite varstanns ifrån ute i världen, rena hpd:erna men jag har kommit på att de är av good shit!
10 års bekymmersfritt bilägande.

#59
2015-05-14 16:45

@Shogun, vad har det med VW's kamkedjor att göra?

#61
2015-05-14 17:27

Mer relevant, dock 8 år gammal. Så hur kan man tolka det? Tomt prat från VW-chefen eller kan det vara så att konstruktons- och materialfel kan inträffa även om man följer toyotas magiska modell?

#62
2015-05-14 17:38
#63
2015-05-14 17:55

http://teknikensvarld.se/nissan-och-toyota-aterkallar-65-miljoner-bilar-...

Japansk kvalitet. Tur det inte sitter sådana i ratten framför mig. Där sitter det kvalitetsgrejor.

#64
2015-05-14 18:03

Jag skulle varit glad om det satt Takata airbags i VW , då hade de ju återkallats utan kostnad.........är det kvalitets kamkedjor/sträckare också på VW, och återkallas dessa utan kostnad för ägarna? Eller går det för gasbilen som exploderade som skulle varit återkallad? Väldigt bra uppföljning man har på sina återkallningar.........stackars ägare......Harrisburg........;o)

#65
2015-05-14 18:10

Takata krockkuddar= minst 5 döda.
VW kamkedjor= minst fem sura ägare.
Jag vet vad jag hade valt om jag kunnat välja.
Men shogun kanske uppskattar harakiriidealet, vad vet jag.

#67
2015-05-14 18:30

Shogun: Om en Toyotaägare inte kommer in med bilen fast den är återkallad, hur ställer du dig till det?

#68
2015-05-14 18:56

Då ska generalagenten se till att den kommer att bli återkallad i sådana allvarliga fall som det är med gasbilar, uppföljningen är inte tillfredsställande från generalagentens sida, och det verkar gälla på många områden när det gäller VW att det ofta är ägarna och försäkringskollektivet som får ta kostnaderna. Men detta förstår inte märkesfanatiker.........

#69
2015-05-14 19:29

...och Japanfanatiker tycker att kamkedjeproblem är värre än felaktiga krockkuddar. Jaja, alla har vi olika syn på tillvaron.

#70
2015-05-14 19:51

Toyota återkallar för allvarlig fel som kan innebära livsfara. Det gör alla tillverkare!
Det finns massor med fel som kan drabba en bil som Toyota inte återkallar för.
T ex: http://www.toyotaproblems.com/trends/excessive-oil-consumption/

Jag citerar: "Toyota, in all their deny-til-we-die splendor, is reportedly denying warranty coverage ..."

#71
2015-05-14 19:52

Skall generalagenten ta hjälp av polisen för att hämta in bilar för återkallelse - eller ?
Visst är det otillfredsställande att inte alla VWs gastankar åtgärdats men vi vet ju faktiskt inte historien bakom. Trots allt är det ju också bilägaren som faktiskt skall ta sitt ansvar och boka tid på verkstan - om han fått ett brev med info om återkallelsen vilket vi verkligen får hoppas för det ansvaret ligger otvivelaktigt på generalagenten.
Det kommer säkert att finnas ett antal återkallade Toyota och Honda-bilar (krockkudde-problemen) som inte heller blir åtgärdade just p g a ägarnas ointresse. Antar att samma typ av fördömande gentemot dessa generalagenter kommer att uttalas av alla kritiker i denna tråd som kritiserar VAGs bristande gastanksåterkallelse - alltså kritik även när det egna älsklingsmärket inte lyckats till 100 %...
Trots allt ligger inte hela ansvaret på resp generalagent såvida inte lagstiftningen säger att bilarna skall tvångshämtas av vår poliskår på uppdrag av generalagenten...

#72
2015-05-14 19:59

Har en 2010 Tiguan med tsi motorn. Är inne på min tredje kamkedja. Första gången hade bilen inte gått 4000 mil, nu i vintras med ca 6900 mil var det dags igen. Motorlampan tänds, läser av felkoderna, samma som sist. Volkswagen konstaterar att kedjan är sträckt igen.
Detta är såklart inte bra, men vw har dock skött sig alldeles utmärkt. De har utan någon som helst kostnad bytt kedjorna. Enligt uppgift så är det ett antal uppdateringar vid senaste bytet. Både kedja, sträckare och ventilkåpa ska vara uppdaterade. De påstår själva att de nu kommit tillrätta med problemen. Återstår att se såklart. Kan tillägga att jag servat enligt bok, är en förutsättning för goodwill.

#73
2015-05-14 21:54

Shogun: Hur "ska generalagenten se till att den kommer att bli återkallad i sådana allvarliga fall"?

#75
2015-05-14 23:28

https://youtu.be/Bx2diBKXN_Y
Värre problem än kedjor tycker de drabbade.
Spelar ändå ingen roll om krockkuddarna är funktionsdugliga för vissa producenter.

#77
2015-05-14 23:56

Poperor. Du verkar ha hamnat på en bra verkstad, det gjorde inte min bekant med sin bil. Verkstaden sa att dom skulle stå för reparationerna, men det dom tänkte betala var självrisken på maskinskadeförsäkringen fats bilen fortfarande hade gällande garanti. Efter många turer och besök på huvudkontoret fick han det utfört gratis, när kedjan igen behövdes bytas fick försäkringen betala "det finns ingen garanti på utfört garantijobb el goodwill"

#78
2015-05-15 01:11

http://teknikensvarld.se/hyundai-i30-aterkallas-efter-vart-algtest-151740/
Går alltid att hitta fel,personligen tycker jag att de allvarligaste är de som orsakar dödsfall.

#79
2015-05-15 10:11

Då inget svar som väntat kommit:

Nä, inget förslag på liknande problem av samma omfattning hos någon annan tillverkare. Inte ens från de mest enögda.

Ibland så måste man inse att verkligheten ser ut på ett visst sätt. Även om man ogillar hur den ser ut...

#80
2015-05-15 10:33

Rålle - ett av problemen är väl att vi faktiskt inte vet riktigt hur stort problemet är. Visst - ingen förnekar att det finns men hur stor är omfattningen egentligen ? Och innan vi vet detta så är det ju svårt att jämföra med andra tillverkares problem. T o m Toyota hade ju för några år sedan relativt stora problem med ett par motorserier men vilken omfattning det hade i jämförelse med detta är ju svårt att veta för ingen tillverkare lär informera oss om numerären i liknande problem - alltså hur många fordon som verkligen drabbats.

#81
2015-05-15 10:50

Det är lätt att gasta när man inte vet omfattningen.

#82
2015-05-15 11:37

Angående motorskador känner ingen till omfattningen hos Volkswagen, Toyota, Renault, BMW eller Volvo. Vi vet faktiskt inte ens om det finns några påvisbara skillnader mellan biltillverkarna - och ännu mindre hur stora de i så fall är. Skall man driva en sådan linje, bör man kunna backa upp den med någon form av data. Annars saknar man trovärdighet - alternativt så blottlägger man bara sin egen statistiska okunnighet (vilket är oerhört vanligt - jag har till och med läst avhandlingar där skribenterna inte förstår vad statistisk signifikans är).

Precis som jag sagt tidigare: Det är fullt möjligt att Volkswagens motorer har ett konstruktionsfel inbyggt i sig. Trasten har ju redan redogjort för ett sådant tillkortakommande. Men vi har fortfarande inga kunskaper om vilka konsekvenser det får på motorerna som rullar i trafik och särskilt inte relativt andra motorer. Samma förhållande gäller hos DSG Q200. Ingen vet, utan går på hörsägen och kryddar dessutom upp omfattningen ytterligare (sannolikt kopplat till att man inte gillar Volkswagen som koncern).

Så jag återupprepar: Känner någon till skillnaden i motorskadefrekvens (eller växellådor) mellan olika bilmärken så redovisa gärna den för oss andra!

MVH AL

#83
2015-05-15 11:58

Det är knappast någon större nyhet att VW har problem med kamkedjorna, om man nu inte tror det, kan man alltid söka på VW timing chain problems och läsa.

AL skriver: "Samma förhållande gäller hos DSG Q200. Ingen vet, utan går på hörsägen..."

Kan någon påstå att det INTE varit stora bekymmer med DSG? Taxibilarnas problem är välkända och inte bara en "hörsägen"
Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi, därför slutade VW ta in de Passaterna.

Ett annat exempel, varför skulle VW återkalla DSG-bilar om det inte vore problem?
http://www.autoevolution.com/news/volkswagen-recalling-16-million-cars-g...

#84
2015-05-15 12:00

En del av problematiken ligger hos verkstäderna tycker jag, och dom ägs ju inte av VW.

Jag fick själv kamrem och spännrulle (samt turbo) utbytt på min bil, men där tyckte verkstaden att mitt försäkringsbolag skulle få stå för allt, då bilen var 2 år och 6 månader.
Att jag hade påpekat att kamkedjan rasslade inom garantitiden spelar ingen roll, den gången hittade dom inget fel, men gången därpå, när bilen var utanför garantitiden så var det nog bra att byta den rasslande kedjan.

Verkstaden erbjöd sig att bjuda på turbon och 70% av kostnaden för kamkedjan, men jag fick själv stå för monteringen.
Så..... VW vill alltså ge mig en turbo i näven samt 70 rabatt på en kamkedja, men är inte sugen att betala för montering?
Nu löste sig allt ändå efter lite tjat och argumenterade jag hävdade att det inte fanns någon logik i att VW säger att det inte finns några kända fel på detta, men är ändå sugna på att ge mig en turbo "gratis" fast jag får montera den själv.

Min räddning här var sannolikt att jag servat bilen på samma ställe och stod på mig.
Men det ska inte behöva vara så.

Jag gissar att verkstäderna tjänar mer på ett försäkringsärende än att få pengar från garantijobb/återkallningsjobb från VW.
Så VW kanske ska börja med att prata med sina verkstäder, så länge verkstäderna (om det nu är som jag tror) inte blir feta på återkallningsjobb/garantijobb så kommer dom inte vara villiga att hjälpa till.

#85
2015-05-15 12:01

Vi tar det ett varv till så att alla förstår.

Känner någon till skillnaden i motorskadefrekvens (eller växellådor) mellan olika bilmärken så redovisa gärna den för oss andra!

MVH AL

#86
2015-05-15 12:21

Benny: VW säger att det inte finns några kända fel på detta, och ändå skickar de ut tekniska bulletiner som visar på motsatsen. se här:
http://i211.photobucket.com/albums/bb102/rockyrubicon/TSB.jpg

Skönt att du orkade stå på dig, det är fult av VW att skjuta över kostnaden på kund och försäkringsbolag (vilket betyder kund igen..)

Länsförsäkringars rapport visar också att VAG är överrepresenterade när det gäller motorskador. De har 4 bilar bland de 5 sämsta, och risken är att det inte blir bättre när allt fler nya problem tas av försäkringen. (rapporten är två år gammal)

#87
2015-05-20 02:51

Jag skickar detta svaret igen som svar till Hanzzon: Jag väntade mig att det skulle hänvisas till Länsförsäkringars maskinskaderapport. Men problemet med den är att den bygger på fel som rapporterats in av verkstäderna. Den kan alltså lika gärna spegla ett inrapporteringsbias som den faktiskt relativa felnivån. Verkstäderna är ju som bekant intresserade av att få utföra jobb och kanske rent av att de får mer betalt via maskinskadeförsäkring (vilket är troligt) än från den enskilda privatpersonen.

Sedan har vi heller inga kunskaper om de uppmätta skillnaderna är signifikanta eller om de överlappar varandra. Det framkommer inte i rapporten.

Därför ger inte Länsförsäkringars rapport oss några vettiga svar på min frågeställning.

Så jag tar det ytterligare ett varv:

Känner någon till skillnaden i motorskadefrekvens (eller växellådor) mellan olika bilmärken så redovisa gärna den för oss andra!

MVH AL

#88
2015-05-15 12:37

Jag tror att man ska vara försiktig med att alltid skylla på VW när det gäller just att dom INTE tar det på goodwill eller hjälper till då verkstäderna inte ägs av VW utan sköter sig själva.
Det är ju verkstaden som säger att man får ta det på försäkring och inte VW i detta fallet.

MEN, för att ändå inte skylla allt på verkstadens bemötande initialt, just i detta fallet var jag även i kontakt med SEAT (VW Sverige) via telefon och dom visade inget intresse alls av att hjälpa till eller hade hört talas om något liknande tidigare.

Tycker nog VW med märken inom familjen bör kontakta verkstäderna som representerar VW och försöka hitta en bra lösning framåt så att kundernas förtroende inte försvinner.
Säger inte att detta gäller alla, men det ska inte handla om "tur" om man får hjälp utan att blanda in försäkringsbolaget.

#89
2015-05-16 14:20

Detta är utanför ämnet.
VW är avslutat.

Men här har uppkommit en situation med en fråga som jag arbetat med varje dag och just är mitt i att skriva en bok om.

Ett fenomen jag kallar ”allt eller inget förnekare”.

”Allt eller inget förnekare” är en kategori hängivna opinionsbildare som utnyttjar varje form av kryphål och avsaknad av absoluta, definitiva, 99.999999999999999999 % säkra, matematiska och vetenskapligt fullkomligt perfekt formulerade, redovisade och uppställda bevis.
För att ifrågasätta och avvisa valfri företeelse, förhållande eller situation.

Själva hävdar dessa ofta att de visst inte kräver sådana extrema bevis och kanske lyckas visa på ett exempel, men dessa exempel brukar praktiskt taget alltid av en ”märklig tillfällighet” som självklart är en ren slump… stödja just det dessa opinionsbildare hävdar, ännu har det så vitt man vet ingenstans i världen hänt att en av dessa opinionsbildare pekat på ett exempel på mindre beviskrav där siffrorna motbevisat dennes egen agenda.

Ett av de mest synliga exemplen är förnekelsen av att mobiltrafik är ohälsosamt och även frågan om annan typ av elektromagnetisk strålning som får hänga med på köpet.

I brist på denna extremt formellt perfekta bevisning - som man vet inte existerar, kan man enkelt avvisa och sopa undan alla andra existerande former av bevis, fakta och invändningar – i detta fall underlättas detta förnekande av att samhället inte vill veta att det skulle vara något negativt med tekniken eftersom det skulle leda till stort kaos och sammanbrott av hela samhällssystemet, ingen vågar ens tänka på vilka följder ett vattentätt bevis skulle kunna få.
Därför är ingen direkt intresserad av att ett sådant bevis skall kunna uppstå.

Ett annat är de s.k. ”klimatförnekarna” som i huvudsak finansieras av de största multinationella bolagen som tjänar stora pengar på att det inte blir hårdare miljökrav och som med stor entusiasm och hängivenhet har ett batteri experter som enbart arbetar med att utnyttjar alla svagheter och kryphål i bevisningen och påverka opinioner världen över.

Ett tredje exempel där ”allt eller inget förnekare” ofta är verksamma är på bilområdet gällande ett flertal olika frågor.

Saken är denna att om man låter dessa hemska människor med sin destruktiva agenda leda samhällets utveckling så blir följderna mycket allvarliga.

Det är alltid nödvändigt att som alternativ till dessa mörka krafter och det budskap av hopplöshet och handlingsförlamning som de predikar.

Påminna om sunt förnuft.

Sunt förnuft är att fatta sina beslut baserade på det enda material som finns tillgängligt, de bevis som finns, det man kan se och uppfatta omkring sig på ett tydligt och uppenbart sätt.

Och helt enkelt strunta i de som kräver ännu mer perfekt bevisning – så länge sådan bevisning inte existerar – att kräva det omöjliga är ett agerande som man tycker att människor normalt borde inse är mycket suspekt och misstänkt.

Om man låter sunt förnuft leda sig i brist på bättre, förlorar ”allt eller inget förnekarna” all makt och allt inflytande.
Mycket elände och lidande kunde undvikas på så sätt.

#90
2015-05-16 14:30

N-iklas.

Bra rutet.....liksom huvudet på spiken.

#91
2015-05-16 15:24

Inte för det hör hit, men Swemba har rätt inlägget # 70 där han skriverier att Toyota inte återkallar för alla fel som Toyotabilar har.
Självklart skall en Toyota som rullat 24 000 mil ha en lägre oljeförbrukning än vad anses som normal för en ny VAG bil 0,5 liter per 100 mil. Bilen borde återkallas även om felet inte kan anses som direkt farligt.
http://www.toyotaproblems.com/trends/excessive-oil-consumption/

#92
2015-05-16 19:55

Rikard, kan säga att jag är mycket nöjd med min verkstad. Hade väl tur då första kedjan gav upp på Julafton för några år sedan. Via nonstop garantin fick jag den bärgad till närmaste verkstad som var Olofsson bil i Haninge. Även dom som bytte nästa kedja. Tycker det är för jäkligt att man ska bli behandlad olika beroende på vilken verkstad man hamnar på. Så länge man skött service på rätt sätt så är ju detta ett välkänt fel för VW.
Det knepiga var att jag första gången fick argumentera lite med VW, de sade att de hade ett fullständigt goodwill åtagande på fram tom 2009 års modell. Min var ju en 2010 så jag skulle få betala 30% av delarna. Jag påpekade det orimliga att jag med en nyare bil, som förmodligen gått mindre än de äldre de ersätter helt ska behöva betala för mig. Efter några dagar återkom VW till mig och sade att de ersätter helt.

#93
2015-05-17 00:18

@N-iklas, är det något som är hemskt och skrämmande så är det önskan att begränsa människors åsikter och yttrandefrihet. Den dag då vi slutar att ifrågasätta är dagen då vi avsäger oss vår frihet och demokratin.

#94
2015-05-17 10:18

Varför vill inte försäkringsbolagen tala om hur mycket åtgärdandet av motorskadorna hos 14 av VW bilmodeller kostar försäkringskollektivet mellan 2006- 2014.
Är det möjligen en bra reklam med många haverier så att försäkringstagarna tecknar helförsäkring där maskinskadeförsäkringen ingår vilket är dyrare för konsumenterna men ger högre vinster hos försäkringsbolagen än om man bara tecknat halvförsäkring eller trafikförsäkring.
http://www.dn.se/arkiv/motor/kamkedjan-svag-lank-for-vwgruppens-bilar

#95
2015-05-17 19:38

@PREVIA, ja om nu detta är ett sådant enormt problem så kan man verkligen undra varför ingen statistik eller siffror presenteras.

#96
2015-05-18 09:32

Bra skrivet N-iklas! Håller helt och hållet med!

#97
2015-05-18 09:49

Som N-iklas själv skriver,"Detta är utanför ämnet."
Helt riktigt, inget fel på inlägget, men det hör inte hemma i den här tråden!
Bättre är att öppna en ny tråd på forumet!

#98
2015-05-18 12:13

Det är inget fel att komma med påståenden. Under 1400-talet brändes tiotusentals kvinnor på bål. De påstods ha ett samröre med satan (s.k häxprocess). Var man sjuk gick man till "doktorn" som rekommenderade åderlåtning, trepanation (borra hål i skallbenet) eller olika former av ritualer med syfte att fördriva de onda andar som tagit över människokroppen (ofta p.g.a att patienten syndat).

Idag vet vi bättre. Idag (efter upplysningstiden) pekar vi på orsakssamband - eller via experiment får fram naturlagar - som möjliggör att vi kan behandla folk som är sjuka eller bygga hus och bilar. Man har också kunnat konstatera att vårt undermedvetna ofta spelar oss många spratt, exempelvis inom den så kallade el-allergin (som har psykosomatiska orsaker). Generellt sett har man alltså frångått vidskepelse som metod, dock utom just inom dessa trådar. Här härjar irrlärorna och ryktesspridningen fritt, inte helt olikt det som pågick i Europa under häxprocesserna. N-iklas senaste inlägg visar just att han är en tvättäkta fundamentalist där grundkrav på empiri, eller teoribildning, tonas ned till förmån för vad N-iklas själv tror och anser. Vi tillhör alltså olika skolor. Jag tror inte på metoder som har miljontals liv på sitt samvete eller som lämnar utrymme för kvacksalveri. Jag tror på motsatsen.

Sedan är det ingen som har begärt några fullständiga bevis för något här. Det skulle inte vara mättekniskt möjligt. Det enda jag ber om är ett underlag som visar att Volkswagens motorer och växellådor havererar i större grad än andra jämförbara bilmodeller. Det går utmärkt med samma precisionskrav som samhällsvetenskaperna använder.

MVH AL

#99
2015-05-18 13:05

Hur kan man gilla N-iklas inlägg? Har man ens läst det?
Det är väl uppenbart att kontentan av inlägget är att alla som inte håller med om N-iklas åsikter är s.k "allt eller inget förnekare" och är därmed av ondo.

N-iklas tror bevisligen att mobiltrafik är ohälsosamt, att koldioxid är ett hot och vad dennes hjärta ligger i bilfrågor behöver vi väl inte ens nämna.
Allt ok så långt. I en demokrati har alla rätt till sin egen åsikt, men N-iklas har nu gått så långt att han anser att endast hans åsikter står för "sunt förnuft" och alla andra är "förnekare". Om alla bara delade N-iklas åsikter (avvikande åsikter kanske t o m borde förbjudas?) så skulle vi kunna undvika "mycket elände och lidande".

Skrämmande läsning!

#100
2015-05-18 15:19

Swemba:

Det N-iklas försöker sig på är att ogiltigförklara hela vår moderna tids vetenskapsmetodik. Med den uppfattning som N-iklas ger uttryck för skulle vi få vägar som rasar, mediciner som är overksamma, bilar som fungerar lika dåligt som Opel (;-) och en ännu osäkrare värld (de flesta fundamentalistiska krafterna bygger sin propaganda på okunskap och enkla envägslösningar).

Men en sak skall vi vara glada över och det är att N-iklas inte är ensam i sin fanatism. Det går att dra tydliga paralleller till fanatiker inom andra områden. Samma typ av metodik resulterade i att en viss herre inte lyckades utveckla någon atombomb en gång i tiden - vilket vi förstås är glada över. Dock, samma eländiga metodik ligger idag till grund för storskaliga konflikter i andra delar av världen som i sin tur skapat de största flyktingströmmarna allt sedan andra världskriget. Men sådana basala saker tar inte fundamentalister hänsyn till. De är så enögt fokuserade på sin egen tro (och i detta fallet förträfflighet:-)) att de missar både helhet och perspektiv.

Ändamålen helgar medlen:-)

MVH AL

#101
2015-05-18 15:22

För övrigt vill jag bara säga att Volkswagen bygger och utvecklar bilvärldens mest slitstarka motorer!

;-);-);-)

MVH AL

#102
2015-05-18 15:50

Inget sunt förnuft där inte...

#104
2015-05-18 17:39

N-iklas # 89 börjar skriva om något helt annat än VW kamkedjor som tydligen är avslutat för N-iklas del som han skriver, så vore det väl bäst om han startade en ny tråd om något som inte hör hit.

#105
2015-05-18 18:03

Känner någon till skillnaden i motorskadefrekvens (eller växellådor) mellan olika bilmärken så redovisa gärna den för oss andra!

MVH AL

#106
2015-05-20 00:10

AL, Det du efterfrågar fanns oberoende statistik på från Länsförsäkringar i deras maskinskade statistik för alla bilmärken fram till 2011, där har Toyota minst andel maskinskador följt av andra Japanska märken, Volvo och MB ligger bäst till av Europeiska märken men drabbas av dubbelt så många maskinskador som Toyota.
Från 2013 har tyvärr Länsförsäkringar av någon anledning bantat ner rapporten kraftigt och inga japanska märken redovisas längre. Volvo ligger då bäst till av de utvalda märken som undersöks och Vw har i sin tur dubbelt så många maskinskador som Volvo.
Du kan läsa den fullständiga statistiken med alla märken högst upp här:
https://www.google.se/search?q=L%C3%A4nsf%C3%B6rs%C3%A4kringars+maskinsk...

#107
2015-05-20 09:13

Det där är tyvärr bullshit AL. Bättre fakta än så hittar du inte på verkliga inträffade maskinskador i genomsnitt.
Att det enbart skulle vara verkstäder som anmäler maskinskador stämmer inte heller då kunden själv ska göra en skadeanmälan vid inträffad skada, efter det måste en verkstad lämna in ett kostnadsförslag till försäkringsbolaget som kontrollerar arbetstid samt debitering mot tidslistor, är priset oskäligt så får verkstaden helt enkelt inte igenom maskinskadan.
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om i detta fall vilket är tråkigt.

#108
2015-05-20 13:26

Nu har jag rätt bra koll på hur man mäter sådana här saker Hanzzon. Det är faktiskt självklart att det finns stora skillnader i inrapportering, bedömning av skada och dess omfattning. En statistiker brukar kalla det för (rapporterings)bias, http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik/metodguide/ordlista#.... Motsatsen är faktiskt en matematisk omöjlighet.

Att det finns stora skillnader mellan verkstädernas bedömningar och tillvägagångssätt är en annan svaghet. De stora försäkringsbolagen har kunnat konstatera en stor variation här. http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/forsakringsbolag-misstank... Och med en stor variation så ökar chansen för tolkningsfel i en deskriptiv studie som Länsförsäkringars rapport är.

Slutligen har vi fortfarande inga kunskaper om hur stor stor den förklarade variationen är. Datamässigt är det stor skillnad på en variation och en förklarad sådan. Hanzzon har säkert sett det tidigare i andra undersökningar (Statistiskt säkerställt, effektstyrka eller signifikansnivå).

Så tyvärr: Länsförsäkringars rapport saknar alldeles för många komponenter för att den skall ge oss ledning om eventuella skillnader i reparationsfrekvens mellan olika bilmärken. Det finns för många urvalsfel, bias och slumpmässiga variationer för att vi skall kunna dra några vettiga slutsatser.

MVH AL

#109
2015-05-21 09:05

Det jag kan köpa av ditt förnekade av i princip alla opartiska kvalitetsundersökningar eller jämförelser mellan olika bilmärkens kvalitet är att vissa faktorer såklart delvis kan påverka.
Men det tar inte bort det faktum att Japanska märken generellt faktiskt håller högre verklig kvalitet i princip alla undersökningar på kvalitetsområdet från olika delar av världen.
Slår vi ihop dessa undersökningar så borde även du trots din ovilja få fram att vissa Japanska märken faktiskt står för normen kvalitetsmässigt och tex Vw är ärligt talat inte ens i närheten på det här området totalt sett.
Vi ser även resultat av denna kvalitetsskillnad med egna ögon varje månad på vår verkstad om man jämför olika märken.

#110
2015-05-21 19:54

Gällder det även Fsi 1,6 från 2004 och framåt som har exakt samma kedja som 1,4 tsi ?

#111
2015-05-25 13:20

Hanzzon: Det är inte frågan om vare sig förnekelse eller ovilja från min sida. Jag lägger ingen vikt vid vilket bilmärke som hamnar bäst eller sämst i en undersökning. Och jag är fullkomligt likgiltig inför om bilen byggs och utvecklas i Japan, Sydkorea, Kina eller EU. Det jag har synpunkter på är medias lekmannamässiga tolkningar av ett dataunderlag, samt att "undersökningarna" ofta är väldigt amatörmässigt genomförda alternativt en funktion av undermåligt med resurser. Det gäller alltså att se igenom dessa saker. Något som faktiskt numera är en del av grundkurserna i statistik vid våra högskolor och universitet.

När det sedan kommer till vad flera olika undersökningar säger så finns det metoder för att väga in dessa i en total metaanalys. Det är inte ovanligt inom litteraturstudier. Ett mycket känt exempel är IPCC:s slutsatser om klimatförändringarna. De bygger på en sammanställning av flertalet forskningsrapporter inom ämnet. Svagheterna med sådana studier är ofta att det förekommer bias. Det är just bias som kännetecknar alla dessa studier som du åberopar (förutom att de vanligtvis mäter helt olika saker och därmed skulle falla utanför vår frågeställning). En metaanalys av olika bilmärkens driftsäkerhet är därför lättare sagt än gjort.

Därmed inte sagt att det inte finns en variation i driftsäkerhet och kvalitet i bilpopulationen, något annat vore nämligen otänkbart. Men hittills har jag inte sett några underlag som förmår mäta upp den på ett någorlunda vettigt vis, ja, om vi bortser från bilprovningens resultat då.

MVH AL

#112
2015-05-25 19:30

Teori går inte ihop med sunt förnuft, det gör däremot ofta praktik.....

#113
2015-05-30 13:30

Volkswagen svarade att de oftast går med på att kostnadsfritt reparera bilar med de motorerna som mest varit utsatta för kamkedjehaveri.
http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/
Ingen som reagerar på orden " mest utsatta för kamkedjehaveri" och kostnadsfritt"
Andra biltillverkare som inte säljer till närmelsevis lika många bilar i Sverige som VW gör har motorer där kamkedjan självklart håller hela bilens livslängd utan att använda ord som ,motorerna som är mest utsatta. Och att reparationerna skulle vara kostnadsfria håller nog inte bilägare som de som nämns i Teknikens Värld med om. Om var motor som rasar kostar över 90 000 kr så blir det dyrt för oss i försäkringskollektivet när motorerna debiteras maskinskadeförsäkringen som normalt skall gälla enstaka fabrikationsfel på motor och växellådor, inte typfel på felkonstruerade motorer.