Bild
Nästa artikel

Kamkedja oroar Volkswagen-ägare

Nyheter

Problemen med överkuggande kamkedja fortsätter att gäcka Volkswagen-ägarna. En av de drabbade är Olof Erlandsson från Alingsås.

Vi Bilägare har tidigare skrivit om Volkswagens problem med överkuggande kamkedjor på den populära 1,4 TSI-motorn (ViB 8/2009).

Volkswagen fick tidigt indikationer på att allt inte stod rätt till, men försökte i ett första skede att lasta över de uppkomna problemen på ägarna som i vissa fall överskridit servicetiden med aldrig så liten marginal.

När allt fler reklamationerna inkommit, också för bilar servade enligt föreskrifterna, tvingades Volkswagen att anta en annan policy.

– Vi tar nu fullt ansvar även efter garantitidens utgång i de allra flesta fall, meddelar Volkswagens informationschef Marcus Tomasfolk.

Reklamationer och garantiärenden har noterats för framför allt årsmodellerna 2006 och2007, men också så sent som årsmodellerna 2008 och 2009. I flera fall har haverierna inträffat efter bara 5 000 till 6 000 mil.

Den känsliga med konstruktionen av 1,4 TSI-motorn  består i att kamkedjan kan sträckas ut ett par centimeter, och därmed kugga över, om inte smörjningen fungerar som den ska.

Bland annat har flera körskolebilar drabbats. Volkswagens förklaring är att det finns en viss risk att kedjan hoppar vid upprepade motorstopp när det inte finns något oljetryck till den hydrauliska spännaren.

Modifierade motorer
När Olof Erlandsson nyligen köpte en Volkswagen Touran -07 fick han av en slump reda på att bilen fått en ny motor efter ett tidigare kamkedjehaveri. Den tidigare ägaren hade blivit stående i Kroatien där också motorn bytts.

– Min naturliga reaktion blev att ta reda på vad det är för motor som nu sitter i bilen, men det visade sig att motorn saknar serienummer.

Till saken hör att Volkswagen enligt uppgift har modifierat motorerna, men från vilket år eller månad detta har skett har varit omöjligt att få besked om. Marcus Tomasfolk förklarar läget så här:

– Den tekniska åtgärd som krävs är att oljereturen från turbon ska isloleras och att oljepickupen ska bytas i förekommande fall på dessa motorer. Vi har inte fått några rapporter om några fall efter dessa åtgärder.

Från när har då motorerna blivit uppdaterade?
– Vi kan inte säga exakt när motorerna blivit modifierade beroende på att det löpande sker produktutveckling som införs i produktion.

Apropå utbytesmotorer ska i normalfallen ursprungsmotorns serienummer stansas in på motorblocket med tilläggsbokstaven X, och det ska gälla generellt i hela Europa.

– Varför det inte blivit så i den kroatiska Volkswagen-verkstaden är omöjligt för oss att svara på, säger Marcus Tomasfolk.

Olof Erlandsson har ”med viss bävan” valt att behålla sin bil, framför allt sedan han fått verkstaden att gå med på att utföra säkerhetsåtgärderna på den nya motorn.

– Ett av de svåraste besluten som jag har tagit faktiskt. Motorerna har ju i vissa fall havererat efter bara 5 000 mil. Finns det några toleranser över huvud taget? Kommer vår bil med ny motor att lyckas gå 5 000 mil till?

Diskutera: Vad tycker du om problemen med överkuggande kamkedjor?

Kommentarer

#1
smack
2010-12-07 08:56

saabnisse! var är du? detta skulle ju inte kunna hända om man körde bil utan gummisnodd!!! nu har jag köpt en bil med kamkedja (inte en vw) ska jag känna mig blåst??

#2
2010-12-07 10:15

Har aldrig haft något varken för eller mot VW. Men efter senaste tidens avslöjanden framstår VW som rena lurendrejeri-företaget. Fy för den lede hur de behandlar sina kunder. Varför kan de inte ta ansvar för sin bristande kvalitet. Sannolikt är det det tyska storhetsvansinnet som visar sitt fula tryne. Ifall jag var spekulant på en VAG-bil i dagsläget skulle jag ta mig en rejäl funderare över det etisk och moraliskt korrekta i att stödja detta företag. Man bör inte göda den tyska strävan efter världsherravälde, vi får aldrig glömma hur det gick förra gången. Låt oss lära av historen och inte göra samma misstag igen.

#3
2010-12-07 10:15

Absolut inte, inte ens om det varit en VW du köpt.
De gör inte dåliga bilar, men som vanligt kan vilken tillverkare som helst råka illa ut..

Det här är ett problem som de ska lösa och nästan alltid när det gäller fel på kamkedjan beror det på smörjproblem.

Det var samma sak med Saab, när miljömupparna började fila på motorn och minska friktionen i cylindrarna fick man för stort gasläckage som tillsammans med många kallstarter och korta körningar slog ut oljan före 1000 mil.
Om man som Saab rekommenderade körde 2000 mil innan oljebyte så hände just det här med kedjan.
Saab var till att börja med lika fyrkantiga som VW med att godkänna reklamation om servicetiden överskridits med t.ex. en månad, men fick ge sig och motorerna före 2005 har fått ett flertal modifieringar.

Men generellt gäller att moderna motorer, oavsett om kamaxlarna drivs med kedja eller gummisnodd, att man bör använda godkänd olja och om man kör många korta sträckor och har mycket kallstarter, byta olja och filter med avsevärt kortare intervall än vad som föreskrivs i instruktionsboken.
3000 mil som är vanligt idag gäller främst för taxiåkare och liknande förare.

Av någon märklig anledning kan jag inte logga in som saabnisse utan heter just nu "nuppe" :-)

#4
2010-12-07 10:22

Helt riktigt Gösta L. ta ditt socialistiska ansvar och köp en kinesisk bil.
En rysk bil kan du ju inte köpa de har ju lämnat den kommunistiska ideologin och är väl nu lika förskräckliga som alla andra fria länder.

#5
smack
2010-12-07 10:49

Kör Renault Megane 1,4TCe och pendlar nästan 10 mil om dagen, 2-3 dagar per vecka med denna bilen, så då blir det ju inte så stor andel kallstarter...

#6
McTar
2010-12-07 11:03

Gösta_L: Lägg ned det där snacket! Jag trodde du enbart hade otur förra gången du klevertrampade, men det visade sig att jag hade fel.

#7
McTar
2010-12-07 11:04

Skall vara "klavertrampade"

#8
2010-12-07 11:05

Samma kamkedja sitter på Golf 1,6fsi och 1,4fsi samt Polo 1,4 fsi, jag hade en Golf 1,6fsi som jag körde åtskilliga mil med utan problem med kedjan, men oljebytesservice vart 1500mil, dessa bilar ebjuds med förlängt oljebytesintervall på 3000mil hos många VAG-verkstäder tillsammans med en tunn och blaskig SAE 0W-30 olja i en motor där oljetempraturen blir relativt hög, vilket är mycket troligen orsaken till att kedjan slits ut, den finns ytters få bilmotorer som klarar 3000mil utan att något kommer att hända med motorn

#9
bozidar
2010-12-07 11:25

skit snack. dom lurar folk med löfte om billig service!
"Jo den här du" den har ju den där kedja som håller bilens livslängd. Så ingen rem o byta vilket ger billiga service Och sen "jo du" sen har du också service intervaller som är 3000-mil eller 2 år vilket är billigare än 1500-mil....
Dom där RÅNARE glömde berätta till kunder att! för lång life service behöver man en olja som kostar över 200kr. liter och att sen glömde berätta hur många liter du måste fylla på emellan service pga. ölje törst.
En saab motor har kedja. men den har drivrem som driver div. aggregat. rem måste bytas vid angiven intervall annars riskerar du rem haveri vilket innebär bärgning pga. rem bytet är komplicerad o kräver verkstad. typ som att byta kamrem..

#10
Erik.
2010-12-07 11:48

På bliar med normal kvalitetsnivå håller en kamkedja bilen ut

#11
2010-12-07 12:04

Ja bozidar, en Saab, liksom alla bilar, har en drivrem som ska kollas och bytas vid behov, men skillnaden är att om drivremmen går av blir man ofta stående (gäller inte alla bilar) och måste ha bärgning.
Men till skillnad från när en kamrem går av så blr det inte plockepinn i motorn.
Sedan är det inte säkert att oljan behöver kosta 200:-/liter det finns billigare olja, huvudsaken är att den är godkänd för resp. bil.
Sedan är det ju upp till var och en om man vill chansa och köra 3000 mil mellan oljebyten.
För de flesta är det på tok för långt.

#12
Bengany
2010-12-07 12:28

Re. nuppe. Saabs bensinare har kamkedja.

#13
Bengany
2010-12-07 12:31

Ooops! Tolkade drivrem som kamrem - sorry.

#14
2010-12-07 15:18

I mina ögon har VW åtskilliga problem som Toyota utan att tveka hade återkallat sina bilar för och förbättrat men i VW:s ögon är man inte intresserade av att kosta på detta utan talar tyst om och mörkar felen och låter i stället kunden ta den kostnaden för problem trots att felen är många gånger vanligare än vad problemen som Toyota återkallar för är.
Vi hade senast i går en VW-05:a på verkstaden där den elektriska servostyrningen rasade med utbyte av hela styrväxeln som följd vilket går på över 15 000kr då bara delarna kostar över 11 000kr.
När jag pratade med den närmsta VW-verkstaden hade dom först "aldrig hört talas om problemet" när jag sen till slut får prata med en mekaniker så visar det sig att man bara den dagen på den VW-verkstaden håller på och byter styrväxlar på både en Touran och på en Golf med exakt samma fel...
Vidare hade vi även i går in en VW Sharan-08 där rören som leder dom heta avgaserna från diesel-partikel filtret är byggda av plast och har smält sönder med avgasläkage+att partikel-reningen inte fungerar som följd, där ägaren själv får bekosta konstruktionsmissen med plaströr för att leda heta avgaser i, dom nya rören från VW var nu omkonstruerade och i stål då tydligen VW nu har insett att man inte kan använda plast till rören som man leder avgaserna i men återkallar man bilarna och bygger om misstagen för det?
Nä dessa konstruktionsmissar erkänner inte VW utan det får kunderna vackert betala i båda fallen.

#15
2010-12-07 16:29

Det låter inte som man suktar efter en WW.
Fast framtidens bilar inte bättre garanterat.
Ordet driftsäkerhet är som bortblåst. En bil är lika driftsäker som en dator.
Alltså skit.

#16
S-E S
2010-12-07 17:02

Erik och a128, det var väl inte fel på kamkedjan utan på kedjespännaren som gjorde att kedjan kuggade över?. Som longlifeolja till TSi-motorer (SAE 5-30 inte SAE 0-30)! kan du t ex välja fabrikat Castrol eller Shell som uppfyller VW 505 00 till ca 220 kr per liter eller Biltemas till ca 120 kr per liter (Statoil). Det är bara att välja. Oljeåtgången på min TSi-motor är ca 0,5 liter per 3000 mil med Shells olja. Det är fritt fram för varje bilägare att byta olja mellan 3000-milaservicerna. Det gör jag så att det t ex inte blir 2 vintrar på samma oljebyte. Oljepriset vid oljebyte hos VW är betydligt billigare, ca 140 kr per liter. VW´s bilförsäkring har maskinskadegaranti upp till 15 000 mil och 8 år så det måste vara relativt lång körsträcka på bilarna innan man får betala annat än självrisken själv.

#17
Emme
2010-12-07 17:19

Vad rasar inte på VW (och Saab)?

#19
MASA
2010-12-07 18:44

Hög oljeförbrukning, havererade kamkedjor och arrogant service! Där har ni konceptet för höga försäljnings-ciffror.

#20
McTar
2010-12-07 19:10

Emme: Jag undrar faktiskt vad som rasar, trots alla svarta rubriker... Ok, jag bytt handbromsknappen och något mer, men annars går min Passat alldeles utmärkt. Men läser jag här så har i princip min bil varit trasig hela tiden. En sak som dock irriterar är att någonting knäpper i inredningen då det är kallare än -20grader.

#21
adamant
2010-12-07 20:01

Kan bara instämma med Hanzzon:
Toyota gör återkallningar utan att det kostar kunden något, innan det blir något fel på bilen. VW mfl. låter kunden stå för fiolerna när skiten brakar.

#22
2010-12-07 20:29

Leifer, Har du kört Toyotas 1,8-liters motor utan turbo på 192hk då? Eller Toyotas 1,8-liters motor med kompressor på 225hk i T-sport? Då kör man också med ett leende på läpparna... :)
För övrigt så har Toyotas 1,6 liters sugmotorer som hängt med några år nu 132hk, inte 120hk.
Toyota har som många vet inte strävat efter effekt på senaste åren utan miljöhänsyn och utsläpp vilket man tydligt kan se om man i stället jämför den snålaste bensinmotorn i VW Golf som blandad körning drar 0,62/0,60 liter milen(man/aut) blandad körning och släpper ut 144/138 gram co2 mot Toyota Auris Hybrid bensin som drar 0,38 liter milen blandad körning och släpper ut 89gram co2, det är rätt rejäl skillnad, faktiskt över 50% i skillnad och olika riktningar dessa tillverkare valt att gå även om Toyotas nya VD säger sig villja ta fram lite roligare modeller igen i kommande bilar.

#25
Sven Gyltén
2010-12-07 21:10

Det spelar faktiskt ingen roll om det gäller kamkedja eller kamrem. VW kollar inte någon status på dessa båda viktiga komponenterna i motorn. Alltså ingår ine någon check av ovannämda delar, när man lämnar in sin bil för den nödvändiga servicen. SKANDAL är det. För en bilägare är det inte lätt att kontrollera sådant utan verktyg och övriga uppgifter om tolerans och skick på kamkedja eller kamrem och spännrulle till dessa vitala komponenter.Och för att inte tala om den s.k. teoretiska livslängden, dvs motorn hela livslängd för kamkedja och mellan 6000-12000 mil för kamkedan. Hela tiden på bilägarens egen RISK.

#27
benny
2010-12-07 21:22

Jag köpte en helt ny Scirocco 1.4 2009 med problemet från fabrik, säljaren försökte fixa den flera gånger men den blev aldrig bra... har inte kvar bilen. Men det känns som om vw har haft / har problemet kvar.

#29
2010-12-07 21:59

Re leifer
Auris hybrid säljer redan bra.....

När det gäller körglädje så hadde jag glädjen att ha en T-sport i mina ägor under 2 år, att uppleva känslan när motorn förvandlas från en ganska standard till när du går över 6 200 varv och blir en rytande racingmotor som gladeligen drar till 8 200 varv är grymt.......

Där snackar vi leende på läpparna.....:)

#30
2010-12-07 23:15

Leifer, Det är inte jag som jämför äpplen och päron när jag jämför Prius mot Golf för var har jag skrivit om Prius någonstans?
Toyota har ju justerat priserna en del på sina Diesel-modeller för en tid sedan så en Auris 1,4 D4D-diesel utrustad med plus-paketet kostar nu 191 000kr, drar 0,45liter/mil blandad körning och klassas som miljöbil.
Vw Golf billigaste dieselmotor kostar från 208 900kr helt naken utan utrusningspaket, så inte är väl Auris diesel särskillt dyr i den jämförelsen?
Vet du förresten om att Auris hybrid finns i två olika versioner i lastutrymmet? En med plant lastgolv och en med ett stort fack bakom batteripacket men då blir i stället inte lastutrymmet plant men större.
Mvh/Hanzzon.

#31
Johan Kjellén
2010-12-07 23:46

Det verkar som det är ganska mycket strul med VAG bilar!
Intressant information, själv lusläser jag statistik och kundenkäter innan jag väljer bil!

#32
McTar
2010-12-08 08:46

En kamkedja som slackar hoppar lättast över en kugg när motorn går på låga varv. Därför verkar det just som en trolig förklaring är att körskolebilar är särskilt utsatta, pga "tjuvstopp" Själv råkade just ut för detta i somras i en Honda. Men felet (ut-tänjd kedja eller def. kedjesträckare) finns ju redan när raset sker. Tur att man har rem i Passaten, den håller i normala fall i 12år.

#33
truebeliver
2010-12-08 10:56

hade det varit en fransk bil skulle det bli kalabalik! var är ni alla tysk bils anhängare? här står det ju ingenting om röd vin och grodor tysk ska ju vara bäst kiss my ass.

#34
2010-12-08 14:49

Re MacTar
Finns nog inge biltillverkare som skulle råda nån att köra 12 år med kamrem, däremot pratas det 12 000 mil, men även detta varierar...

#35
McTar
2010-12-08 15:58

Simon: 18000mil på remmen enligt tillverkaren. Inspektion vid tidigare service och byte om så behövs. Men byte vid 18000mil annars, (1500mil/år =12år). Har man otur så kanske den byts efter 8år...

#36
2010-12-08 16:17

Re McTar
Jo det stämmer men det verkar råda en osäkerhet, det verkar som att de inte råder nån att åka över 15 000 mil och byten diskuteras efter 5-6 år, märkligt nog får man tydligen olika svar beroende på vilken verkstad man frågar, vissa motorer klarar ju ett kamremsbrott så där kan man ju köra tills den går av, annars är det en farlig chansning......

#37
S-E S
2010-12-08 16:22

Hanzzon, kör Ystad - Haparanda och följ trafirytmen med din hybridbil så upptäcker du hybridbilstillverkarnas förbrukningsbluff! Ska vi gissa på 7,2 l/100 km?

#38
2010-12-08 17:09

Re S-ES
VIB körde ju första generationen Prius och jag tror att snittet på alla körda mil sommar och vinter landade på 0,54 om jag nu inte minns fel, så det går nog att köra betydligt snålare om man vill....

#39
lubos
2010-12-08 19:10

Tja, vad säger nu ni som förespråkar kamkedjor i stället för kuggrem?

#41
2010-12-08 21:53

Re leifer
Aurisen kan du ju få med 177 hkr disel, fast den kostar ju... Den kan du väl inte kalla undermotoriserad....?

#42
Henkan09
2010-12-08 22:52

Kan ingen på tidningen ordna så att kommentarerna kommer i rätt ordning. Nu måste man ju rulla längst ner och trycka fram sista sidan, rulla längst ner och läsa nerifrån och upp, sedan rulla längst ner igen och trycka fram näst sista sidan, rulla längst ner... ja ni fattar nog. Jag är svensk inte kines, läser uppifrån och ner.

#43
Adamant
2010-12-09 02:31

Leifer:

Inte kan du påstå att Toyota säljer dåligt i Sverige?

Toyota är ju tredje största märke i Sverige (samt störst i norden)

#44
2010-12-09 09:28

S-E S, Väldigt komiskt att du tar upp det ämnet då jag kan meddela att jag, tjejen och två kompisar åkte till Ullared i helgen som var alltså med 4pers i bilen och dessutom takbox! Resultatet? När vi kom fram till Ullared hade vi åkt 66mil i högt trafiktempo minst det som skyltarna tillåter, färddatorn stod på 0,56L/mil och det gick i 35 liter(har tankkvittot kvar) när vi tankade fullt! Det blir 0,53 liter/milen i snitt i VERKLIGHETEN med 4 pers och Takbox (vilket påstås höja bränsleförbrukningen med en dl per mil), alltså underdrev färddatorn som sa att bilen dragit 0,56L/mil!
Där har du fakta så du slipper gissa vad min bil drar!

#46
S-E S
2010-12-09 16:02

Hanzzon och Simon no 1, vad står det i instruktionsboken att bilen ska dra på landsväg resp. blandat?

#47
Sven Gyltén
2010-12-09 16:11

Flera av kommentarerna till problematiken kring kamkedjor är rent ut sagt trams, knappasr sakligt i många fall. Skärpning härför, detta är inte en BLOGG.

#48
2010-12-09 17:55

Re S-E S
0,37 landsväg och 0,39 stad.....

#49
sven elmgreen
2010-12-09 18:00

Hej læser meget med fra Danmark. Har selv en Audi 1.4 TFSI. har kørt 90.000 km uden problemer. Læser Forum i Tyskland : www.motor-talk.de der er ikke et hit på kæden til knastakslen hvor der er problemer. Nogen har dog støj ved start. Min tanke er at her snakkes om noget der ikke er et problem?? :-)
Hilsner fra Broderlandet

#50
S-E S
2010-12-09 18:44

Simon no 1, den drar jo mycket mera! Den avger baske mig mer än 120 g CO2 och uppfyller inte ens kraven för miljöbil!

#51
kretipletinus
2010-12-09 19:58

är det inte bra lustigt att ALLT slutar med en debatt om Toyota hit eller dit oavsett ämne?? Ge er, trasiga människor! så jäkla OINTRESSANT!!

#52
ej tyskt
2010-12-09 23:06

Vad tycker alla motorjournalister som alltid tycker att tyska bilar är bästa köp när dom läser om deras älsklingsbilar från WW som inte håller efter några 1000 mil som i det här fallet med motorproblem plus alla kylkompressorer som går sönder ???

#53
2010-12-10 09:32

S-E S, Jag vet inte varför du helt plötsligt kommer med angrepp på min bil är för att du har slut på argument eller vad men...
Faktan om utsläppsvärdena är ju gjorda under exakt lika körtester hos alla bilar och därmed fullt jämförbara så ge dig nu!
Jag som har en äldre Prius än den Simon refererar till så är min bil delkarerad att gå på 0,43liter/milen och det går det köra den på och även snålare om man förstår tekniken och hur man kan utnyttja hybridtekniken utan att för den skull köra sakta och det är den överlägset snålaste bensinbil med automatlåda jag kört.

#54
2010-12-10 14:29

S-E S vad har du för källa till ditt påstående...? Eget tänkande eller väl underbyggd fakta...?

#55
S-E S
2010-12-10 16:08

Simon no 1 och Hanzzon, Jag kommer inte med något påstående utan jag bara sammanfattar vad ni har berättat nedan och kan därmed konstatera att den bil ni kör avger mer än 120 g CO2 med det körsätt ni har. Min bil är ej heller en miljöbil. den drar runt 5,8 liter per 100 km vid landsvägskörning och avger 172 g CO2.

#56
2010-12-10 17:39

Re S-E S
Nu har du nog blandat ihop och hittat på lite för mycket, jag kör och äger ingen Prius, jag har en Raw4 2010...

Hur menar du att du skulle kunna räkna fram utsläpp utifrån inlägg på ett forum, vill du förklara....?

#57
S-E S
2010-12-12 11:49

Simon no 1, jo serru, man jämför din förbrukning med ett annat fordon man känner till med motsvarande förbrukning och kollar utsläppet av CO2 på detta och sim salabim har man en ungefärlig koll på ditt utsläpp.

#58
2010-12-12 20:41

S-E S, Hehe jadu vad ska man säga...
Får jag fråga dig hur sjutton du påstår dig veta hur mycket min bil drar i snitt med min körning när den enda körningen du vet mina förbrukningsuppgifter om är en körning i vinterväglag med 4 personer i bilen och dessutom med takbox vilket jag aldrig har på bilen annars där bilen dragit 0,53Liter/mil? Verkligen väldigt vetenskapligt...
Då kanske du tex även borde räkna med när jag körde en snabb landsvägstripp på ca 42 mil i sommras på 18 liter bensin eller alla andra körningar?
Vad har du själv för bil så kanske jag kan räkna ut hur mycket den drar åt dig? =)

#59
S-E S
2010-12-13 10:48

Hanzzon, oroar du dig över kamkedjan på din VW?

Jag håller med dig. Det var inte något bra mått på din bils förbrukning när du endast anger förbrukningen med takbox etc. Jag hade räknat med 42 mil på 18 liter om du hade kommit fram med siffrorna stället för att bara käbbla?

#60
2010-12-13 14:41

Re S-E S
Högst oseriöst då körsättet påverkar minst lika mycket som förbrukningen..... Prius kör i samma körcykel som konkurenterna har ett utsläpp på 89 g CO2

Det är den enda vetenskapliga test vi kan utgå ifrån, vad vi gissar på eller inte är bara personliga åsikter och har inget med fakta att göra.....

#61
S-E S
2010-12-13 19:15

Simon no 1, jag är inte så intresserad av vad en bil som har sina största fördelar i stadstrafik drar i en körcykel, utan är intresserad av vad bilen drar "Ystad-Haparanda" i normal trafikrytm när batteriet inverkar till en mindre del? Mao, jag undrar på om bilen är något för mig som i huvudsak kör långkörningar?

#62
2010-12-13 23:33

S-E S, Och nu vet du att en Prius går att köra väldigt snålt även på landsväg och att den släpper ut mindre utsläpp än din bil precis som faktavärdena säger...
Varför skulle jag oroa mig över "kamredjan på min VW" när jag kör Toyota och Volvo?
Det jag snarare är less på är att konsumenterna år efter år ur egen ficka får betala dåliga kontruktioner på främst europeiska bilmärken som VW och låter det fortgå år efter år utan att dom agerar och säger i från.
Jag ser tyvärr hur mycket exempel på detta som hälst i mitt jobb som Personbilstekniker.

#63
S-E S
2010-12-14 15:25

Hanzzon, orsaken till att jag trodde att du oroade dig över kamkedjan i din VW är att det är den frågan som ska diskuteras här i denna spalt! Jag känner många med Prius och dessa har högst olika åsikter om bilen. I fortsättningen håller vi oss till rubriken eller - - -?

#64
ilir
2010-12-17 23:30

Håll er till VW och det artikeln handlar om.
VW är bra bilar och jag har haft och har vw nu, alltid nöjd

Vem som helst ska inte tillåtas äga en bil