Bild
Nästa artikel

Volkswagen vägrar goodwill

AUTOINDEX:

Service varje 2 000:e mil, eller varje 3 000:e mil - som det står i serviceboken? - Jag ringer alltid verkstaden när servicelampan börjar lysa, säger Ulf Sandström från östgötska Hogstad. Hans Golf kom in på verkstad med en mätarställning på 3 044 mil. Och enligt Volkswagen var det var på tok för sent eftersom kamkedjan redan då tagit för mycket stryk.

I dag har så gott som alla moderna bilar kamkedja i stället för kamrem av gummi. Kamkedjan är en säkrare lösning och ska i normala fall hålla under bilens hela livslängd, eller åtminstone uppemot 20 000 mil med tillsyn och normalt brukande. Därför kommer Ulf Sandströms uppgifter en smula överraskande.

Men vid närmare efterforskningar visar det sig att fler Golfar, bland annat flera körskolebilar, drabbats av samma problem och att Volkswagen ingalunda är ovetande om problemet.

- Därför tycker jag att Volkswagen gott och väl kunde stå för hela reparationen, säger Ulf Sandström.

- Nu fick jag gå via mitt försäkringsbolag och betala en självrisk på 3 000 kronor.

Ulf Sandströms bil, en VW Golf 1,4 TSI -06, har just lämnat nybilsgarantin, men någon goodwill var VW aldrig beredd att ta - med motiveringen att Sandströms bil vid första servicetillfället överskridit maxgränsen med 44 mil.

- Eftersom servicen tyvärr utfördes när bilen passerat gränsen för vår rekommendation kan vi inte heller ta ansvar för det inträffade felet, säger Svenska Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Nu hör det också till saken att Volkswagen känner till den känsliga konstruktionen med kamkedjan som kan sträckas ut ett par centimeter om inte smörjningen fungerar som det ska.

- Vi har fått in några liknande fall och vi håller just nu på att analysera detta med vår fabrik, säger Marcus Thomasfolk. Det vi kan konstatera är att det i stort sett i samtliga fall handlar om bilar som passerat serviceintervallen eller ligger strax på maxgränsen 3 000 mil.

Fallen med körskolebilarna då?
- Här kan orsaken vara att vi har en hydrualisk spännare som är beroende av oljetrycket. Om man får många motorstopp finns risken att kedjan hoppar när det inte finns något oljetryck till spännaren.

"Trodde kedjan var säker"
Hos VW-verkstaden Wahlstedts i Motala där Ulf Sandström servat sin bil konstaterades det att kamkedjans länkar var slitna och att kedjan sträckts ut ett par centimeter, och därmed kuggade över. Kamkedjan byttes till en kostnad av 10 908 kronor, en smäll som försäkringsbolaget och sedermera Ulf Sandström fick ta.

- Vi lyssnade om goodwill, men fick besked om att det inte var aktuellt i det här fallet, säger verkmästare Åke Andersson. Normalt sett kommer de här bilarna in efter 2 000 och upp till 2 500 mil, då lyser det för service i kombiinstrumentet.

Ulf Sandström, som varit trogen VW-ägare sedan 1970-talet, är säker på sin sak.

- Lampan började lysa efter drygt 2 800 mil, då ringde jag omedelbart verkstaden, men fick tid först en vecka senare. Då hade körsträckan olyckligtvis passerat 3 000 mil.

Till saken hör att missödet för Ulf Sandström inträffade först efter andra service, gjord efter 5 677 mil.

- Då lyste servicelampan vid 5 600 mil.
Det var efter den servicen, då också en givare till kamaxelinställningen byttes, som motorlampan började lysa - och som så småningom också ledde till byte av kamkedjan.

- Precis som alla andra har jag trott att kamkedjan var en säker konstruktion, säger Ulf Sandström. Men nu vet jag inte längre. Och att det här skulle hända på en nästan ny bil. Nej, det här borde Volkswagen ta itu med på allvar.

Kommentarer

#1
peter
2009-05-27 12:23

Klart VW ska ta på sig detta!
Har själv en vw med denna motor.
Nu får de skärpa sig...man kan inte leva på försäljningssiffror jämt..man ska ha kundvård oxå

#1
Tommy
2009-05-27 14:15

VW känner mycket väl till det här problemet. Även deras v6 motorer har problem, har fått byta kamkedjor efter 6000 mil och utan ersättning från VW, bilen servad hos Din Bil Ulvsunda

#1
Jan Fredrikson
2009-05-27 15:50

Ett uppenbart konstruktionsfel och Tomasfolk´s ursäkter är pinsamma - punkt / slut.
Janne

#1
Michael Nilsson
2009-05-27 15:58

Ouch, att VW behandlar en sådan trogen kund på det viset är skrämmande. Har den senaste tiden gått i tankarna på att köpa mig en Passat, men nu tror jag nog att jag ej kommer att göra det med tanke på deras handlande.
Michael

#1
Tobbe
2009-05-27 16:16

Pinsamt uselt Volkswagen, med sådan kundomsorg tänker jag aldrig göra bilaffär med er.

#1
peter
2009-05-27 16:28

Har ägt många VW genom åren och det genomgående är att det är bra bilar.
Men...när det kommer till hur man behandlar sina kunder verkar det finnas en del att göra...att hänvisa till att bilen gått 44(!) mil över det REKOMMENDERADE serviceintervallet är ju bara sjukt och mycket kortsynt.

#1
Ingmar
2009-05-27 16:39

Jag fick reda på att VAG gruppen har problem med kamkedjorna för 2 år sedan, dom sträcker sig några cm vevaxelgivaren och kamaxelgivaren får då olika grad värde och motor lampan tänds, service datorn rekomenderar då en ny kamaxelgivare men det slutar i att kamkedjan byts. på VR5 & 6 motorn så sitter kamkedjan bak och hela motorn måste lyftas ur först dyrt. Gamla 1,8 med kamrem byte var 12000 mil och ventiler & kolvar krockar ej kostnad ett par tusen: det var bättre förr VAG. Köpte själv en ny Lexus IS nu då mina gamla arbets kamrater på VAG verkstaden inte kunde rekomendera någon bra nyare VAG bil.

#1
Patrick
2009-05-27 17:41

Visst är dem bra på sälja bilar....men ff för Volkswagen,att dem har några kunder kvar !Trots enkäter efter enkäter är det fortfarande samma visa.Knappt nån förbättring. Långa väntetider för reservdelar,för servissar och dyra räkningar !

#1
McTar
2009-05-27 18:15

Om det stämmer att servicelampan (eller indikatorn) började larma efter 2800mil och kedjan är slut efter 3000mil är det rent ut sagt bedrövligt. I sådana fall skall serviceindikatorn larma lång tidigare och räkna ner en längre sträcka. Har detta problem uppkommit av den hiskerliga longlife-oljan? Jag kommer serva bilen var 1500:e mil med vanlig hederlig olja - det är bilen värd. Annars har jag kamrem - byte efter 18000mil

#1
Roy
2009-05-27 18:30

VAG har ju inte precis gjort sig kända för att ha bra service. De ligger i botten undersökning efter undersökning. Man förstår varför.
3000-milaservice känns som ett tänjbart begrepp. 2900 - 3100 mil borde rymmas i definitionen. I artikeln använder Thomasfolk två begrepp -rekommendation och maxgräns. Vet han inte själv vad som gäller? Om det är en maxgräns, framgår det då tydligt i bilens instruktionsbok?
I vilket fall so helst kan ju knappast Ulf lastas för att verkstaden inte kunde ta in hans bil förrän 3000 mil passerats - han ringde ju faktiskt innan, dessutom omedelbart när servicelampan börjat lysa. Att lampan börjat lysa så pass sent tyder dessutom på att Ulf knappast kör som en blådåre.
Till råga på allt så rasade inte motorn förrän efter NÄSTA servicetillfälle , som gjordes i mycket god tid. Om det nu verkligen är så illa ställt med VW-motorer att en kamkedja är sämre än en kamrem, så borde den väl i så fall bytts vid den förra servicen, eftersom bilen då kom in så fruktansvärt otroligt sent till service!
Att så här långt efteråt komma dragande med anklagelser i sin snikna och skamliga iver att slippa undan sitt ansvar är ju plågsamt löjligt.

En kort sammanfattning:
1. Ulf beställde omedelbart service när servicelampan började lysa.
2. Ulf beställde servicen innan 3000 mil passerats.
3. Serviceverkstaden ansåg inte att kedjan behövde bytas.
4. VW:s kamkedjekonstruktion är av sällsynt uselt slag.
Svenska Volkswagen med Marcus Thomasfolk i spetsen bär sig vidrigt åt!

#1
Roy
2009-05-27 18:38

Vad händer om man låter göra sin bils 3000-milaservice vid 2300 mil? Då kan den ju tänkas ha gått 700 mil extra vid nästa service.

(En liten språkfråga:
Ni som inte känner till skillnaden mellan "de" och "dem", använd "dom". Annat blir bara löjligt.)

#1
Conny Karlsson
2009-05-27 19:08

Lär kundvård av Toyota, VW !
Att man inte är mer rädd om en gammal VW kund är skrämmande och otroligt. VW är inte värda att få sälja såpass många bilar i Sverige som man gör. Honda, Subaru, Och Toyota/Lexus är de märken som volymerna borde gå upp för i försäljningsstatistiken. Men varför gör de inte det då !? Är folk så insnöade på sitt gamla märke, i detta fallet VW så man inte vågar ta steget och byta, eller vad är problemet ? Själv är jag inte imponerad av VW produkter,erbjuder en falsk kvalitetskänsla anser jag. Eller rättare sagt det är bara en känsla av kvalitet i inredning etc. Men varför inte riktig kvalitet rakt igenom ? I allt från produkter verkstäder till kundvård/bemötande.
Min senaste Toyota Auris är inte perfekt den heller, men den innehåller också delar från europeiska underleverantörer som inte lever upp till japanska underleverantörer som Toyota brukar använda sig av helt eller delvis ägda av Toyota på japantillverkade bilar. På våran Auris diesel har vi haft problem med gnisslande bromsar samt att skivorna bytts ut pga rost eller angrepp. Men detta sköter Toyota exemplariskt och byter självmant dessa delar utan att man själv behöver tjafsa om det, och det är ju så det ska vara. Tilläggas ska att bromsystemet är av Bosch tillverkning. Man har även bytt xenon lamporna på bilen av Philips tillverkning Made in Germany står det på kartongen och lamporna som jag själv fick se. ag hoppas att dessa blivit bättre tills dess att garantin gått ut och jag själv ska bekosta dessa. Men troligtvis går Toyota in med goodwill om det skulle hända för att behålla en kund. Men det är tråkigt att behöva åka in till verkstad utöver service. Det behövde man aldrig när bilarna byggdes i Japan med japanska delar enbart.

#1
anders
2009-05-27 19:14

Tur att jag läste detta nu blir det inte någon ny Golf för våran del....kanske en Kia med 7 års garanti istället...

#1
oslo
2009-05-27 21:23

Köp japanskt, japaner bygd i Japan: Mazda, Subaru o. Lexus. Thats it!

#1
Krille
2009-05-27 21:31

Min vag-verkstad har skötts sig bra, så ännu kan jag inte klaga även om de här fallen låter fruktansvärt illa. Att vag säljer bilar är väl inte konstigt, det är bara att läsa biltesterna. Ibland funderar även jag om inte testerna är lite väl positiva. Inredningen i bilarna har fått en enorm betydelse för hur bra recension bilen får. Kvalite är inte längre ett mått på problemfrihet och livslängd utan ett mått på hur ett vridreglage eller knapp känns när man använder den.

#1
Anders
2009-05-27 22:27

Jga har en Mazda MX-5 2006 som har
gått 5000 raska mil och har inte varit på verkstad en enga gång då den ännu inte har haft något fel !

#1
Henkan
2009-05-27 22:28

Det här är ju samma fel som SAAB hade för ett par år sedan. Deras gräns för överskridning ligger på 225 mil har jag för mig. Om tidningarna skriver mer om det här "kända" problemet så blir VAG tvungna att ta hand om det till sist. Det blev ju ett jäkla hallå när det uppdagades att SAAB hade detta kända problem.

#1
McTar
2009-05-27 23:16

Conny: "Lär kundvård av Toyota, VW !", senast var det Toyota som inte tog en rasad motor på goodwill... Alla kan tydligen!

#1
peter
2009-05-27 23:19

Min VW är tillverkad/ihopsatt i Mexico...om det har nån betydelse vet jag inte och bryr mig inte om heller. Men jag tycker verkligen att VW i Sverige ska ta detta på allvar och inte bara spoa under mattan...nu är det ju så att vi inte vet hur de kommer att agera i fortsättningen...vi vw-ägare får väl hålla tummarna..hihi
Tilläggas ska att jag ej har några problem med min VW-07 mer än att det e så förbaskat svårt att kliva ur...man vill ju bara köra mer..*L*

#1
Sven Hansson
2009-05-28 00:19

Vi har haft ett antal VW i familjen och allt var frid och fröjd så länge dom funkade. Men efter tidiga rostskader,knäckt framfjäder med punka som följd och en trasig kamkedjespännare, vart för sig ett fall för goodwill är det är bara att konstatera att VAG kör på i gammal god stil. Aldrig mer VW, kör NISSAN nu och upplever omtanke och intresse från försäljare och verkstad.

#1
Keyo
2009-05-28 00:20

Tycker ABSOLUT vw ska ta skärpa sej. Kör nu min 3:e Golf Modell4 och har varit nöjd med dem ,men bemötandet under sista 2åren hos Din Bil i STHLM har blivit betydligt sämre.Tycker synd om vw ägarna som inte förstår sej på så mycket om bilar!Har själv fått "käfta" med kund-mottagare och verkare,säljare för att få igenom fel som garantin skulle betala felen på bilarna.Har tjafsat mej matt med en del som inte var födda då jag börjat skruva bilar.(gick ut yrkesskolan som bilskade rep.-83)Har fått igenom felen efter många om och men.Har du rätt och har kraft jobba på dom ansvariga tills du får rätt!Krävs mycket psykisk ork för att klara av dem.Lycka till alla VW ägare som har problem hos säljare+verkstäder!annars 1nöjd Golf ägare.

#1
hans
2009-05-28 00:22

Har haft Audi TDI med kamremsbrott 500 mil efter service. Fick frågan av VAG-verkstaden om jag bytt kamrem, Nej inte jag, men Ni. Har Du bytt vattenpump då? Nej, inte jag men Ni. Frågan kom från verkstaden som gjort jobbet. Sen kom påståendet. Men då måste bilen varit krockad!
Servicen kostade 15.000;. Fick tillbaka bilen, körde alltså 500 mil, sen ras. Tog tillbaka bilen, fick den efter 1 månad, körde 1.000 mil, totalras igen. Var av med bilen 2 månader. Utbytesmotor insatt, fick betala självrisk på 15.000 kr.
Det var min sista kontakt med VAG. Och jag kan försäkra, jag kommer aldrig mer att vara kund på VAG. Hyggliga bilar men urusel service o ändå sämre bemötande!

#1
Keyo
2009-05-28 00:28

Tycker ABSOLUT vw ska skärpa sej. Kör nu min 3:e Golf Modell4 och har varit nöjd med dem ,men bemötandet under sista 2åren hos Din Bil i STHLM har blivit betydligt sämre.Tycker synd om vw ägarna som inte förstår sej på så mycket om bilar!Har själv fått "käfta" med kund-mottagare och verkare,säljare för att få igenom felen som garantin skulle betala.Har tjafsat mej matt med en del som inte var födda då jag började skruva bilar.(gick ut yrkesskolan som bilskade reparatör-83)Har fått igenom felen efter många om och men.Har du rätt och har kraft,jobba på dom ansvariga tills du får rätt!Krävs mycket psykisk ork för att klara av det.Lycka till alla VW ägare som har problem hos säljare+verkstäder!annars en nöjd Golf ägare.

#1
Per_K
2009-05-28 01:40

VW's dåliga rykte när det gäller service och bemötande bekräftas tyvärr i detta fall. De inser inte att de förlorar mer på denna typ av agerande jämfört med att ta kostnaden för att fixa kundernas problem.

#1
Bilmekaniker (dock ej VAG)
2009-05-28 10:04

Så mycket skitsnack har jag nog aldrig läst från en biltillverkare. En kamkedja SKA hålla betydligt mer än 5000 mil i annat fall är det en usel konstruktion.
Att man kört 44 mil mer än service spelar självklart ingen som helst roll. Detta bevisar bara att VAG åter igen är tillbaka på sin ökänt dåliga service mot kunderna.
Självklart ska VW åtgärda skräpet utan snack om man vill behålla trovärdigheten på produkterna i framtiden.
Ett löjes skimmer lyser också över förklaringen över varför trafikskolebilarna av märket VW Golf inte håller ihop. Erkänn att konstruktionen är sopor och åtgärda felet.
Annars kan alla hyrbilsföretag, tjänsteflottor (med olika förare på bilarna), trafikskolor, pensionärer mm. skippa Volkswagen direkt för att dom inte håller för påfrestningarna.
Biltillverkare har inte råd i dagsläget med dåligt rykte eller att kunderna sviker. Då är det snart konkurs som väntar.
Helt otroligt att VW fortfarande håller på så här och inte lär sig!!?

#1
Bo Seger
2009-05-28 10:14

Ett tips till Ulf Sandström är att hänga ut VW
på sajten Fairshopping.com så fler konsumenter som inte nödvändigtvis är så bilintresserade blir upplysta om problemen.
Det är ju bra om fler blir upplysta så dom kan skippa skrotet och välja en tex. en japansk kvalitetsbil i stället.

#1
Ante
2009-05-28 11:02

Strange! Volvos kamremar skall bytas på 18 000Mil, och går ej av i förtid! Kamkedja skall hålla gott och väl 20´mil..

#1
dansken
2009-05-28 11:06

Och här finns fler lik i garderoben i form av nyare Audi!
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=206874

#1
Calle
2009-05-28 11:22

Bra, då vet man vilket bilmärke man INTE behöver fundera på i fortsättningen. VW's usla verkstäder visste man ju om tidigare, men detta slår alla rekord! Snacka om att det märket och dess företagsledningen jobbar i uppförsbacke!!

#1
Tommy
2009-05-28 11:57

Pröva något annat än VW gott folk! Det finns bättre bilar och kundmötande på annat håll. Jag känner igen deras beteende precis av egen erfarenhet. Aldrig mer VW. Läs Autoindex och välj bil därefter.

#1
Tim
2009-05-28 11:58

Ska snart byta bil. Detta är för mig spiken i kistan för VW och även Audi. Efter alla undersökningar som visar deras usla servicenivå så kommer detta! Aldrig dessa märken. Skandalöst. 44 mil, det är ju trams. Usch!!

#1
Mannen
2009-05-28 13:02

Kör Vectra 2,0T. Kostnad hittills efter 13,000 mil, 256:- för brusten fläktrem, (Bytte själv). That´s it!

#1
Conny Karlsson
2009-05-28 13:07

McTar.
Skillnaden var ju att den Toyota ägaren valt att inte serva bilen på Toyota verkstad för att "spara" pengar. Det är här många biter sig i svansen och tror att garantier och goodwill ges ändå fast inte den auktoriserade verkstaden fått göra jobbet. Mekonomen påstår ju det i sin reklam på TV tex, men det är bara bullshit. Biltillverkarna gör som dom vill i detta fallet, och så gjorde Toyota med all rätt tycker jag. Varför ska dom stå för det när dom inte fått utföra servicen på bilen ? Finns saker som "Lasse i backens" verkstad inte får reda på i service meddelanden från tex Toyota som den auktoriserade verkstaden för Toyota får reda på vad som ska göras utöver normal service. Då är det inte konstigt om Toyota vägrar att ta på sig den reparation av motorn som du hänvisar till McTar. Ulf sandström här ovan med sin VW har ju servat bilen på en auktoriserad verkstad för VW det är en viss skillnad mot det exempelet som du visar med denna Toyota som det skrivits om här tidigare på Vibilägare. Desseutom är Ulf Sandström en gammal trogen VW kund, och att inte VW är mer rädda om gammla trogna kunder är oroligt att de kan behandla dom så som desseutom servar bilen på deras auktoriserade verkstäder. Det är en viss skillnad mot exempelet som du drog upp om Toyota där kunden valt att inte serva på auktoriserad Toyota verkstad då man kunde ha märkt i ett tidigt skede att motorn dragit olja, och att man då fått en utbytes motor betalt. Och detta är ett känt problem med denna motor att de drar olja och att Toyota bytt många motorer på goodwill till många kunder. Men det kom aldrig fram i artikeln, fråga de kunderna om inte de är nöjda med Toyotas goodwill och garantier !! Men det kom aldrig fram, bara en som gnäller när han valt att serva på icke auktoriserad verkstad för att "spara" pengar. När det sedan blir fel så har han mage och påstå att Toyota ska hjälpa honom, det ser man vad man sparar på att inte serva på auktoriserad verkstad. Toyota gjorde rätt i detta fall anser jag.

#1
Mctar
2009-05-28 13:40

I Toyotans fall var det en felkonstruktion, kanske är det så i Volkswagens fall också? Skit är det för ägarna i båda fallen. Men om det Är en felkonstruktion tycker jag biltillverkaren skall stå för kostnaden i vilket fall som helst - bara den är servad enligt plan, vare sig det är hos Mekonomen/Meca/märkesverkstad.

#1
Stefan
2009-05-28 14:29

Varför använda VW verkstaden? Det finns mindre privata firmor som är måna om sin kunder och gör ett utmärkt jobb, jag kommer aldrig mer att använda VW verkstaden

#1
Stefan L
2009-05-28 17:26

Oavsett bilmärke gäller det att reda på fakta innan köp. Tror säkert det står i servicehandboken om första service för VW. Har själv haft flera nya VW Golf utan några problem. Kör nu ny Citröen vilket är en ny....erfarenhet :)

#1
Doc...
2009-05-28 17:49

Det förvånar mej inte ett dugg VW bemötande mot sina kunder, har haft flera nya Passat men alltid fått kämpa då det gällt reklamationer. Numera kör jag Volvo och är mycket nöjd med bemötande jag får på Nordiskabil

#1
peter
2009-05-28 18:08

Nu e de ju så att bilen själv säger till när det e dags för service..och om den nu har sagt till vid 2800 mil och bilen servades vid 3000(3044) så tycker åtminstone jag att det är lite väl snåla marginaler om den inte ska klara det.

#1
Roy
2009-05-28 19:25

Fallet som Hans tar upp verkar ju vara ännu värre än det Ulf råkade ut för. Fruktansvärt dålig produkt som självfallet ska gå på garanti! Något annat är ju inte möjligt. Hans, varför gick du med på detta?
"Bilmekaniker" förklarar situationen bra.
Som jag själv skrev i min sammaställning längre ner: Volkswagen bär sig vidrigt åt!

#1
S-E S
2009-05-28 20:27

Gäller inte maskinskadeförsäkringen i detta fall?

#1
Rikard
2009-05-28 20:40

S-E-S: Jo den gäller, men varför ska vi försäkringstagare betala VWs dåliga lösningar ??

#1
Johan Kjellén
2009-05-28 21:42

Bedrövligt VW! En kamkedja ska hålla minst 30.000 mil eller bilen ut.
Själv kör jag en en japantillverkad Mazda MX5 från 91 som aldrig behövts repareras, och en engelsktillverkad Nissan Primera från 2000 där endast bromsarna behövts åtgärdas.
Jag har kört flera VW bilar, de är väldigt trevliga att köra med subjektiv kvalitetskänsla, "kassaskåpsklang" i dörrar och påkostade material.
Motorjournalister brukar höja VW bilar till skyarna, statistik och verklig kvalitet verkar dock inte leva upp till ryktet.
Europeisk bilindustri måste höja kavalitetsribban, japaner och koreaner gör redan bättre bilar, snart kommer kineserna!

#1
Patrik
2009-05-28 21:49

en seriös biltidning borde vara mer kritisk i för sånt här i sina tester
jag har läst testat bilar innan jag bytt men nu har det blivit 14 år med 4 toyota och de två första (beg corolla)bytte jag efter 22000 resp. 27000 mil sen har jag köpt nya toyotor

#1
S-E S
2009-05-28 22:06

RIKARD, vi betalar dagligen genom våra försäkringar alla andra bilmärkens dåliga lösningar och bristande kvalitet, så varför inte VW:s också?

#1
peter
2009-05-28 22:45

E ju ganska svårt även för *seriösa* tester/tidningar att kolla hur bilarna är i det långa loppet...en nybilstest är ju just en nybilstest.

#1
Honest J.
2009-05-28 23:58

What to Watch Out For
Dealer-set remote locking option of one press opens all doors or one press opens drivers door only and two presses opens all doors.
Plastic timing belt tensioners of 1.4 16v timing belt engines now failing regularly, though fortunately the belts are rarely flung off when this happens. Steering rack problems reported. Rear light lenses letting in moisture and fogging over. Reports of "grinding noise from steering rack" when turning left, not cured by replacing rack. On 1.9 TDI 105s both a clutch release bearing fault and a hesitation on running fault with no cure available from VW at 10-10-06.
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=594

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-05-29 00:49

Kör en Golf 3 VR6 sedan 920603. Servar den (och reparerar vid behov) hos Nordemans Bil i Örnsköldsvik. Bilen har alltid blivit väl omhändertagen. Förstår därför inte detta ständiga gnäll på VW-servicen. De dubbla kamamaxel-kedjorna har fungerat problemfritt i 14000 mil. Kan det vara så enkelt att felet på många gnällspikars bilar sitter mellan ratten och ryggstödet ?

#1
Pär
2009-05-29 09:15

Jan-Erik Smed förstår sig uppenbarligen inte på det här med statistik. Bara för att han lyckats köra 14000 mil utan problem betyder detta inte att alla exemplar av denna modell fungerar tillfredsställande. Undrar om han driver med andra eller om det saknas en övervåning...

#1
Daniel
2009-05-29 09:30

Kört en mercedes, e 200, när jag köpte den hade den gått 6000mil, vid 30000mil, fortfarande inga problem med kamkedjan!
Täta oljebyten dock, var 800:e mil....
Kanske lösningen för dessa bilar... =)

#1
peter
2009-05-29 09:53

Visst är det så att det har betydelse hur man sköter en bil....men...i detta fallet verkar det som om en mindre bra konstruktion inte klarar de långa serviceintervallerna som VW har...och då är det väl befogat med kritik? Den VR6 som åsyftas har knappast 3000mils intervall mellan servicerna. Kanske dags att gå tillbaks till 1500 mil? Då skulle förmodligen detta problem minska. Eller så göra om konstuktionen, jag tror nog det sitter några gubbar på VW och funderar på detta just nu(hoppas)

#1
S-E S
2009-05-29 11:32

Håller med Jarl-Erik Smeds, är det inte konstigt att vissa aldrig har problem med sina bilar. Kör nu bil nr 21 sedan 1962 och har inte lyckats inhandla en bil som krånglar om den sköts och hanteras på ett vettigt sätt. Vissa bilar är inte byggda för att leka Schumacher i och det får man acceptera.

#1
Tobbe
2009-05-29 18:19

Köp en Toyota så slipper du besvär :-)

#1
S-E S
2009-05-29 20:43

TOBBE, varför tror du att Engelsktillverkade bilar är bättre än andra?

#1
Mr Skoda 1.4 TSI
2009-05-29 23:55

1.4 TSI kom väl först inom VW-koncernen 2008? Inte 2006.

#1
Lars
2009-05-30 02:28

Min sambo kör en Golf 1,4 TSI som vart inkallad till Vag för uppdatering av motorstyrning pga ryckig gång. Vid detta tillfälle hade bilen gått 2850 mil utan att serviceindikator sagt till. Jag frågade då om man kunde göra 3000-mila servicen samtidigt. Fick till svar att detta var onödigt innan bilen själv larmar. Efter en del tjat utfördes ändå servicen och det var nog tur det när man läser detta.

#1
S-E S
2009-05-30 18:08

MR SKODA, 1.4 TSI-motorn kom nog 2006 om inte tidigare. VW brukar ha motorerna i 2-3 år innan de släpps till Skoda. Då får Skoda en motor där de flesta felen är åtgärdade.

#1
Basse
2009-05-31 21:38

Oj då ! Jag som just ska byta min gamla Volvo och har sneglat på just Golf. Kanske dags att ta sig en ny funderare. Dålig teknik på väsentliga delar och njugg inställning vad gäller good will lovar inte direkt gott.

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-01 09:59

Hoppas problemen är borta från nya TSI-motorerna(122 och 160), att det inte blir en negativ boom på turbomotorer. T.ex. "Små turbo håller ej" osv... PSA, Fiat, Renault kan ju också lida av det.
Tobbe, en bekants corolla -05 fick något fel i ventilerna, efter det bytte han till Ford... Moderna Fordarna håller iaf, fastän de rostar på saltväg.

#1
S-E S
2009-06-01 15:49

Ni som är tveksamma till vissa bilars kvalitet, ta en titt på Vi Bilägares FELANMÄLAN här intill så kommer ni nog fram till att fel förekommer på alla bilar och att 4-5 inrapporterade fel på en modell inte betyder att alla har felet. Även Toyota har flera inrapporterade fel på kamkedja.

#1
Roy
2009-06-01 19:25

Jag läser lite längre ner i inläggen: "Vissa bilar är inte byggda för att leka Schumacher." Den kommentaren kan knappast ha någonting med Ulfs bilkörning att göra.

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-02 16:11

Tre av mina bekant brukar jämföra sina bilar, de har Golf, Focus och Corolla. Focusen rostar men har inte mycket andra fel, Golfen har många elfel och Corollans botten rostar och stötdämparna bak är sönder. Alla är byggda just efter år 2000. Vilka fel har man helst då? Jag skulle själv välja focusen pga de fina köregenskaperna, men vilket fall som helst satsar tillverkare i kvalitet på olika ställen. Ser man ofta en rostig Volvo eller Peugeot? Eller har en Mazda och Toyota ofta elfel? Det lönar sig ändå att akta sig för sådana bilar som Peugeot 607, Renault Laguna och vissa amerikanska modeller då de är totala misslyckanden i kvalitet.

#1
mctar
2009-06-02 16:46

Pega 307 har inte rosat marknaden. Om det är någon bil med mystiska elfel (även andra fel) så är det den... Vad sägs om: Styrservo, generator, startmotor, rostig baklucka, bytta bromsar 2ggr, skramlande inredning, trasiga lås, sitsvärmare förarstol 2ggr mm. Allt på 6000mil och 4år. Kanonbil!!

#1
Micke
2009-06-16 13:39

Kör en citroen c3 1.6 hdi fap,kamremsbyte vid 24000 mil alternativt efter åtta år.. Behöver du inte större kan den varmt rekommenderas..

#1
Jonas
2009-06-19 23:24

Samma sak med vår AUDI, ras av vattenpump, enligt verkstaden en garanti sak som de ändå vägrade samma sak med tändspolarna!!! Nä bilbyte blev det och nu GLAD FIAT åkare det bästa vi gjort en BRAVO 1,9 JTD kontra med AUDIN så är det en dröm inte en trasig detalj sedan ny, audi´n åkte jojo mellen verkstaden och oss! lillebror byte från Peugeot pga strul till en Alfa Romeo hos samma handlare även det problemfritt - NÄ INTE EN ROST FLÄCK ÄN även att ni på Vi bilägare dömmer ut bilarna.

#1
ingmar
2009-06-22 11:24

Hörde igår inside VAG verkstads info: DSG lådorna går sönder också, än tar garantin detta men sedan ? 100 st restnoterade lådor väntar att bytas ut.

#1
Rikard S
2009-06-22 18:16

Hört detta jag också om DSG lådorna.
Är väl därför inte Toyota kommit med DSG lådor. De vill att det ska hålla innan man släpper ut ny teknik till kunderna. Annars ska Toyotas CVT lådor som sitter i nya Avensis vara bra. Vidareutvecklade ur Toyota Prus CVT låda hörde jag.
Nej det blir nog till att köpa Toyota för min del känns på något vis tryggare att köpa detta märke.

#1
Mikael Walker
2009-06-29 23:34

Har en touran 04 med 1,6 FSI motor. Den står nu på verkstaden med... just det motorhaveri p.g.a rasad kamkedja! Visserligen 12700 mil på mätaren men i alla fall!!!

#1
jörkky
2009-07-03 00:30

de e bara rika bönder o företagare som har råd att ha vw ja kör toyota så blir det pengar över ti annat då behöv man bara vara på normal service . vw med sin longlife service är bara humbug däreemellan får de springa på verkstad för jämnan,o så har de garanti som ej gäller

#1
Lennart Månsson
2009-07-10 17:07

Hej där! Jag har en VW Tiguan -09 som nu har körts 2850 mil.
I min serviceplan står att bilen ska till service om serviceindikatorn börjar lysa alternativt senast inom 2 år. Då jag ringde DIN BIL ( Skåne) om en ev service, fick jag beskedet att den ska in på service innan den körts 3000 mil. Detta stämmer inte med den serviceplan jag erhöll till bilen. Servicemottagarten på din bil envisades med att säga att bilen ska servas innan 3000 mil. Deras personal känner inte till de underlag som lämnas ut i samband med bilens leverans. Bra artiklar i Vi Bilägare. Stå på er för attkunderna ska behandlas rättvist.
Trevlig helg önskar Lennart

#1
a128
2009-08-01 17:45

har själv en GOLF 1.6 fsi trots att jag vid det här laget kört 12.000 mil med bilen som strax snart gått 15.000mil har jag ej några problem med kedjan
jag kör ej några 3000 mil intervaller heller
och jag använder halvsyntet
men däremot har jag uppfattat ett skrammel som försvinner när man trampr ned kopplingen

#1
a128
2009-08-01 17:45

har själv en GOLF 1.6 fsi trots att jag vid det här laget kört 12.000 mil med bilen som strax snart gått 15.000mil har jag ej några problem med kedjan
jag kör ej några 3000 mil intervaller heller
och jag använder halvsyntet
men däremot har jag uppfattat ett skrammel som försvinner när man trampar ned kopplingen

#1
nabil
2009-08-28 02:10

har golf v5 2.3L 01 med kamkjedja har exakt samma problem med bilen lampan började lysa vid 5600mil fel kod kamgivare å vevaxel givare felaktiga värden men visade sig vara kamkjedjan dåligt av toveks som säljer bilen till mig med detta fel som de är medvetna om å ersätter ej kostnaden aldrig mer en vw bil dåligt fabrikat fel.

#1
Matte
2009-09-15 21:18

Jag är oxå nybilsägare till nya Golf 6! Och mitt prb började vid ca: 280 körda mil. Det låter som ett plåtskrammel när bilen stått ca: 6 timmar eller mer, ljudet tonar ner sig och försvinner helt efter ca: 10-15 sekunder, efter det går bilen som en klocka!
VW i Södetälje säger att det är högtryckpumpen som ger ett resonansljud ifrån sig och att det är helt normalt.... INTE fasen ska det skramla om en ny bil!!! Folk vänder sig om när man startar den på morgonen o skakar på huvudet... inte så skoj. Efter det hade jag den inlämnad på en annan VW verkstad som höll med mig till en viss del att det verkade skumt, så det slutade med en teknisk förfrågan till tyskland om detta prb. Tillägger oxå att bilen blöddrar om man gasar lite vid kallstart. Till svar en vecka senare fick dom att styrdatorn skulle uppdateras, så det var in ytterligare en gång på verkstan för detta, men utan framgång..... detta gjordes för en vecka sedan den 8/9-09. Så jag ringer IGEN för att meddela att inget blev bättre. Så nu ska dom kolla igen om dom fått ngn mer info från tyskarna säger dom... verkar som att ja kommer att få dras med detta fel tills bilfan rasar.
Så nu hittade ja de här forumet som gör mig ännu gladare (not) som visar att det är ett mkt välkänt fel från VW:s sida som dom verkar skita fullständigt i och hoppas på att nybilsgarantin ska löpa ut!!! Som tur e så har jag ju fortfarande 1,5 år kvar på den. Men med min otur så kommer ja att få hålla på med verkstan hela garantin ut för att sedan sitta med en motorjäkel som skurit ihop...

#1
ROLAND
2009-09-29 22:24

Samma fel med kass kamkedja på dotterns bil en 2007:a med 1.4 L tsi motor . Starta process mot VW och kräv ersättning , aldrig mer en VW , jag kör numera en Hyundai Getz med frikostig garanti . Hur stavs kundvård på Tyska eller finns inte det ordet i Tyskan.

#1
Per
2009-10-04 13:38

Min har rullat 15.000 mil utan ett enda problem.

#1
Christer
2010-01-21 22:07

Verkar som att VAG kunder tycker det är ok med
långa intervaller på Service. Medans de som inte
problem byter Olja var 2000e eller max 1 år.
INGEN bil är bättre än sin service oavsätt inköps pris.

#2
Peter Stålblad
2010-10-11 21:29

hej är en lycklig? ägare till en VW touran 1,4tsi -07
när jag köpte bilen hade den gått ca 4300mil
vid 4700mil rasade turbon , 3 dagar efter den 3åriga fabriksgarantin gått ut
och nu vid snart 5300mil har högtryckspumpen rasat
vw = kvalitet knappast
finns flera biltillverkare som klarar av att bygga bilar med turbo
och kamkedjor som går 20000mil utan problem
varför inte VW
min nästa bil blir inte en i vw familjen

#3
slira
2010-10-19 12:34

Min tur nu ,bilen han gå 7300 mil kamkedjan slut ,5000 kr självrisk
Ska ringa till VW få se vad som häner

#4
vilhelmina trafikskola
2010-12-01 08:31

Vi har 2 golfar,( 2008) bägge har haft detta problem, den första tändes motorlampan på 4000 mil den andre bilen tändes på 5.500 mil, ingen garanti eller goodwill från ww i lycksele, ansåg att vi servat på fel verkstad då vi servade i Vilhelmina i stället för Lycksele 24 mil tur o retur...kostnad på ca 12-15000/bil att fixa kamkedjan. Mycket dåligt agerat anser vi! Varning för bilar som inte håller måttet!

#5
Mondeo 05
2010-12-05 09:57

Tur att jag läste detta. Håller på att kolla på ny bil. Det är nog bäst att hålla sig till Ford....

#6
peter stålblad
2011-01-19 23:36

Felen på bilen fortsätter (Touran 1.4tsi-07)
senaste felen är:
snö och is i högtrycksröret = bärgare->verkstad 2400:- fattigare
högtrycksröret fick jag förklarat
är det rör som går mellan turbon och intercoolern
motorlampan började lysa = stop i tankavluftningen
,ingen kostnad
nu lyser motorlampan igen vi får se vad det är för fel denna gång
mvh
peter

#7
2012-09-18 18:22

Köpte min Golf 6 TSI -09, vecka 27 i år. Då hade den rullat ca 9700 mil. Efter 2-3 veckor började den låta konstigt (Skrammel liknade ljud) i kallstarter. Då hörde jag med han som förmedlade min bil och han trodde det var oljan, enligt han hade VW gått ut med att man skulle byta till en annan olja. Jag kollade med Service Center där jag bor och just då lät de inget. Lämnade in bilen förra veckan (11/9) på Service och då hade den gått 10500 mil. Då kunde dom konstatera att det va spännet till kamkedjan som va kasst. Ringde försäkringsbolaget och de kunde inte hjälpa mig. Vagnskadegarantin gick ut vid 10000 mil. Den förra ägaren har inte servat bilen på auktoriserad verkstad, vilket VW inte kommer gilla. Killen på service Center lovade mig att han skulle kontakta VW för att kolla med dom. jag misstänker att jag inte får någon Goodwill från VW. Jag ska antagligen behöva betala 20000:- för bytet av kedjan. Känns åt helvete när det är ett originalfel och när man inte har sådana pengar sparade.

#8
2012-10-16 18:56

Vore kul att förstå vad dom pratar i Holland om problemet som är enormt! www.youtube.com/watch?v=ijizAEC2quE