Bild
Nästa artikel

Fiat 500L brygger espresso i bilen

Nyheter

Med tillvalet ”Coffee experience” blir Fiat 500L ett rullande kafé. Bilen är först i världen att erbjuda en ”fullt integrerad” espressomaskin.

Tänk dig den här situationen. Du är sen till jobbet och har inte tid att dricka morgonkaffet. Väl ute i trafiken är det tvärstopp och långa köer. Humöret blir allt sämre. Fiat säger sig ha rätt botemedel för ett sådant läge. I nya flexbilen 500L – ett större syskon till 500-modellen – kan en kopp java bryggas direkt i kupén.

I samarbete med italienska kaffeföretaget Lavazza har biltillverkaren tagit fram en espressomaskin, särskilt skräddarsydd för 500L. Maskinen ryms i en av mugghållarna i mittkonsolen. Häll i vatten, stoppa in en kapsel, tryck på en knapp och en stund senare är en rykande färsk espresso färdig att inmundigas.

Tillvalet går under namnet ”Coffee experience” och förutom själva maskinen ingår även två koppar, skedar och en sockerskål. Svenskt pris är ännu inte bestämt.

Diskutera: Vad tycker du om espressomaskin i bilen?

Kommentarer

#1
2012-07-13 11:22

och pizzaugn i handsfacket

#3
2012-07-13 12:28

Alldeles för krångligt. Hur ska man kunna hantera detta samtidigt som man sms-ar och kör?

#4
2012-07-13 13:19

Imduk ingår väl också i paketet?

#5
2012-07-13 15:04

Det kanske inte är helt fel tänkt. En fika och lite bra musik på stereon kan säkert vara lugnande när man fastnar i en lång bilkö. Speciellt på semestern vid vägarbete och om det har varit en olycka, då skulle man nog hinna baka och steka en pizza i handskfacket också

#6
2012-07-13 18:03

En riktig italiensk caféracer, trevligt initiativ av Fiat och Lavazza!
När kommer Nespresso med sin bilvariant?

#7
Hello Kissie
2012-07-13 20:16

Expresso äro visserligen premium men jag köper hellre en Volvo 145 Express och får gammalt hederligt svart kaffe.
Förövrigt visade nyligen en tysk undersökning att dricka i bilen är farligt ur säkerhetssynpunkt och med sådana här finesser lär drickandet inte minska. Dålig tajming Fiat!

#8
2012-07-13 23:11

sådana finesser är bra som Elgiganten "cykel på köpet " Fiat ägarna borde ha en ihopfällbar i baggaget i fall.....

#9
2012-07-14 00:04

Men kom igen nu, med Toyota Prius kan man driva hela hushållet i fyra dagar om man har bensintanken full. Komma här med en liten espressobryggare!

http://www.japantimes.co.jp/text/nb20120606a1.html#.UACaapHiGnA
Kan man få en kopp kaffe, som Lindeman sa.

#10
2012-07-14 04:18

Ja, inte blev bilen snyggare för att man stoppade in en halvtaskig bryggare i den...

#11
2012-07-14 06:55

Jag undrar var de får plats med vatten till kaffe för 5 (minst) och gånger ett antal koppar...

#12
2012-07-14 10:02

Försöker man få Europeer att bli som Amerikaner nu? Allting skall göras i bilen. Jag föredrar att stanna och fika på ett trevligt kafé än att sitta och slabba i bilen.

#13
2012-07-14 13:23

Visst udda att göra det på allvar.
Men SÅ märkvärdigt är det ju inte när man knyckt hela iden från någon annan.

Espressomaskinen i Opel Signum 2 vållade ju en hel del uppmärksamhet för 11 år sedan.

#14
2012-07-16 12:00

Trams, det är väl bättre med en gammal hederlig termos, den passar ju dessutom i vilken bil som helst.

#15
Förstikön
2012-07-16 12:45

@saabnisse: Termoskaffe är ingen höjdare. Färskbryggt ska det vara. Redan efter några minuter börjar fetter och andra ämnen oxideras i kaffe så att smaken påverkas till det klart sämre. Det finns inget sunkigare än en fika på en svensk vägkrog där slattar av någon slags brun sörja har pytsats fram och tillbaka mellan kannorna under en hel dag eller längre. Det får mig dock inte att vilja ha en bryggare i bilen. Jag gör som Hackbusken och tar en bensträckarpaus med färskbryggt kaffe på ett café där jag vet vad jag får.

#16
2012-07-16 15:37

Först.., en gammaldags termos med egenbryggt kaffe är avsevärt bättre än plastkaffet som kommer ur dessa svindyra kapslar som den här maskinen matas med.

#17
Förstikön
2012-07-16 15:44

@saabnisse: Bara om termosen är ordentligt diskad, ursköjd med kokande vatten och det färskbryggda kaffet högst en kvart gammalt. Sedan kan jag lugnt instämma i att kaffekapslar inte är min grej heller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.