Bild
Nästa artikel
Fiat 500L Cross.
Fiat 500L Cross.
Fiat 500L Cross.
Fiat 500L Urban.
Fiat 500L Urban.
Fiat 500L Urban.
Fiat 500L Wagon.
Fiat 500L Wagon.
Fiat 500L Wagon.

Fiat uppdaterar 500L

Nyheter

Döper om modellversionerna, installerar större pekskärm och gör autobroms till standard.


 

Fiat hävdar att nya 500L består av 40 procent nya delar. Modellversionerna heter nu Urban, Cross och Wagon. Cross, som tidigare gick under namnet Trekking, är en terrängversion med extra plastdetaljer, 2,5 centimeter högre markfrigång och tre körlägen för varierande underlag. Wagon hette förut Living och är den sjusitsiga varianten. Urban är 4,24 meter lång, Cross är 4,28 meter och Wagon mäter 4,38 meter på längden.

Taket går att få i kontrasterande färg och sammanlagt finns 37 färgkombinationer att välja på för de som vill köpa en ny 500L.

På insidan har förarmiljön fått ett nytt utseende, med ny ratt, större pekskärm, samt omarbetat instrumentkluster. Infotainmentsystemet Uconnect har stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

I motorutbudet finns diesel, bensin, gas, etanol med upp till 120 hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L?

Kommentarer

#1
2017-05-29 09:45

Stängs avgasreningen av efter 22 minuter på den med diesel fortfarande?

#2
2017-05-29 10:49

Tycker man borde ta bort 500 i namnet, det för bara tankarna till den lilla fjutten och de här modellerna är ju avsevärt större.
Annars tycker jag det är trevligt att allt fler tillverkare kommer med lite roligare färger och även tvåfärgskombinationer.
Förhoppningsvis är den tråkgrå- och otäcka silvermetallic-generationen på väg ut.

#3
2017-05-29 11:12

Autobroms har funnits som tillval i utrustningspaket sedan modellen lanserades, men även standard i högre utrustningsnivåer.

Den är en succé i Europa och nr 1 i sin klass, och Trekking/Cross finns för att motverka mini-SUVarnas frammarsch. Jag uppskattar 500L på många sätt, utom baksäteskonstruktionen. När man föller ner ryggstödet bak i min C3 Picasso sänks dynan och det blir en plan yta. I 500 L åker inte dynan ner utan det blir en hög kant när du lägger ryggstödet på dynan. För plant golv fäller du fram hela baksätespaketet men då inkräktar det på längden på lastytan. En omständlig konstruktion som bara är så fel..

Men i övrigt är bilen trevlig och rymlig. 1.4bensinturbon och 1.6 dieseln är bäst. Och varför är biogasversionen bara på 85 hk borde vara 105 hk versionen..

Jag håller med Saabnisse om namnet, bilen borde heta Fiat 600 Multipla, då den i praktiken är en uppföljare till Fiats smarta minibuss.

Och Fiat 500X borde heta Fiat 600X.

600 var ju en större 500.

Men jag förstår idén med brand-within-the-brand och att göra 500 till ett varumärke för flera modeller, det har ju varit lyckosamt för Mini.

#4
2017-05-29 11:13

Den bruna/brons är riktigt snygg.. finns även en gråblå jag gillar.

#5
2017-05-29 11:26

Jan-April så registrerades det 23 st sådana här i Sverige.
I April enbart var det en(1) st.
Man blir/är ganska "unik" om man vill ha en sån här ;-)

#6
2017-05-29 18:35

Tittade på den där i fjol. En smart bil med många praktiska lösningar och man sitter väldigt bra, jo bl a kan man fälla passagerarsätet till ett bord och så kunde man få en espresso bryggare som tillval, men att den är för udda i designen tycker jag för min egen del men annars så tycker jag den piskar fransmännens "damrum".

#7
2017-05-29 19:04

Har 13" hjulen kommit tillbaka? Dom såg små ut i förhållande till bilen... Känns som 500-konceptet tänjts till ytterligheterna nu... Håller med Raphael om att 600 Multipla vore ett bättre namn.

#8
2017-05-29 22:48

Och en bekant är en av de som nyligen köpte en och nu söker efter en Citroen i stället, byter bil en gång om året, tycks det, Fiaten hade bekymmer med att vatten läckte in via antennen på taket.
"espresso bryggare" lite historisk kunskap är att det var Opel som hittade på det, Signum.

#9
2017-05-30 09:13

Tvärtnit - Min C3 Picasso rymmer 500 liter bak med baksätet framskjutet, jämfört med 450 liter i en 500 L (kanske borde heta Fiat 450? :) )... Plus att lastytan när ryggstäden fälls blir mer plant, längre och utan åbäket att fälla ihop baksätet och sedan lyfta det framåt för att luta mot framstolarna. Så när det gäller praktikaliteter så vinner inte 500L racet för mig, även om jag absolut kan uppskatta de dubbla handskfacken mm. Men visst sitter man bra, framstolarna är sköna och åkkkomforten är helt Ok med fullt godkänt fjädring, och 1.6 dieseln är snål.

Rutger, nej det är en synvilla för bilen är hög så det blir oproportioneligt. Det är 16" som standard och sen finns Cross med 17" som standard. Jag tycker det ser ut som att det är 17" på bilderna.

N-iklas, men det var italienarna som uppfann espresson och även espressomaskinen inte Opel. :) Den första espressomaskinen patenterades och byggdes faktiskt i Fiats hemstad Turin i slutet av 1800-talet. Det finns alltså en naturlig koppling mellan espressomaskin och Fiat. Och Fiats finns i reguljär produktion, görs av Lavazza. Som jag minns det var Opels bara i en konceptstudie, och uppenbart inspirerat av av Fiat och Italien då det var under den tid då GM och Fiat samarbetade och där GM hade en aktiepost i Fiat.

#10
2017-05-30 12:49

Jag tycker interiören har fått sig ett lyft, och är mer i linje med 500x nu. Växelspaken har fått kortare spak genom att infästningen har flyttats högre upp från golvet, om det påverkar känslan något får vi väl se när bilen finns att provköra. Lite trist är att bilen fortfarande inte verkar gå att få med Fiats erkänt fina dubbelkopplingslåda, som finns till flera andra Fiatmodeller inklusive 500X och nya Tipon. Istället är det enkelkopplingslådan till 1.3 MultiJet-dieseln som finns kvar. Hm...

#11
2017-05-30 14:43

Första espresson i en bil var i en Opel, det är ett faktum.
För övrigt har Opel hämtat inspirationer från Italien sedan början av 60-talet i design, varför det är högst naturligt och alls inget märkligt inslag.

#12
2017-05-30 13:57

Finns det något som inte Opel var först med?

#13
2017-05-30 14:13

@N-iklas men det var väl bara i koncept modellen Signum II vad jag vet. Och tycker knappt det räknas. Koncept är koncept. Till Fiat kan du få det.

#14
2017-05-30 14:50

Ja det är ju det vanliga att avfärda vem som kom på iden först och bara se till vem som tillverkade det först, men som jag ofta tjatar om så bryr jag mig främst om den intellektuella bedriften att komma på iden, tillverkning handlar bara om pengar och vad man tror kommer att sälja.

Att använda någon annans ide och kreativitet för att tjäna pengar på och ta åt sig äran för är knappast något att stoltsera med.
BMW har också tagit åt sig äran för Opels kreativitet.

#15
2017-05-30 14:57

Finns det något som inte Opel var först med?
En hel del faktiskt.

Problemet är att det vimlar av människor som kan massor om övriga bilmärken men samma personer kan obetydligt om Opel, och man tror på det man vet, inte det man inte vet.

Allt det Opel faktisk var först med, är därför okänt.

#16
2017-05-30 15:30

Raphael. Fiat 500L är tillbaka till paketbilarna som de kallades förr, hela bilen andas en robusthet, en bil att frakta i men att den även är bekväm.
Jag brukar dela upp bilar i han och hon. Fiat 500L trots alla färgkombinationer är en han, Citroen o Renault är i regel hon.

#17
2017-05-30 21:47

Fortfarande är både espresson och espresso-maskinen italienska uppfinningar och sedan länge en del av italiensk kultur. Portabla mini espresso maskiner har funnits i flera år. Märken som Handpresso, Minipresso m fl. Det finns kaffebryggare, tékokare, ja även pizza ugnar (!) med 12v kontakt för bilbruk. Idén att överföra hushållets bekvämligheter till bilen är inget nytt. Redan Jaques Tati i filmen Trafic experimenterade med detta i sin campingbil med inbyggd grill, toaster, kaffekokare och dusch för en ljuvlig start på dagen.

#18
2017-05-31 00:05

Opels problem är att de inte tjänar pengar, det räcker inte med att ha idéer - de behöver fungera på marknaden också och ge intäkter till företaget.

#19
2017-05-31 09:37

Fiat 500L var med i en vintertest, kommer inte ihåg vilken biltidning det var som genomförde testet, fick mycket bra recensioner från testarna. Det var den bilen som bara gick och gick, trots vinterkyla. Det måste jag erkänna var en överraskning för min del, när jag läste testet. Är svag för bilar som sticker ut från mängden, skulle väl kunna tänka mig köpa en lätt beg 500L trekking som familjens andrabil.

#20
2017-05-31 13:10

("Opels problem är att de inte tjänar pengar, det räcker inte med att ha idéer - de behöver fungera på marknaden också och ge intäkter till företaget."

Idéer säljer om man har en marknadsföringsavdelning som kan tala om att de finns...
Vem köper något man inte vet existerar...???...
Och som dessutom bromsas av en fientlig publik som alltid ifrågasätter t.o.m. odiskutabla faktum, kan bara sluta på ett sätt.)

#21
2017-05-31 13:14

""Opels problem är att de inte tjänar pengar, det räcker inte med att ha idéer - de behöver fungera på marknaden också och ge intäkter till företaget."

Idéer säljer om man har en marknadsföringsavdelning som kan tala om att de finns...
Vem köper något man inte vet existerar...???..."

Modern bilproduktion handlar inte så mycket om att utveckla något och sedan kränga det. Modern bilproduktion utvecklar produkter som marknaden efterfrågar. Med en konstaterad efterfråga hittar konsumenterna i allt högre grad fram till produkten själv (sökmarknadsföring kallas det). Så Opels tapp handlar inom om brist på ideer eller visioner. Det handlar om att en kombination av felaktig produktutformning, en huvudägare som bromsade nödvändiga projekt samt dålig profilering. Dessutom har koreanernas intåg på (EU) marknaden - vars återhämtning egentligen dragit ut på tiden (sedan finanskrisen) varit svår att möta. Det gäller inte bara Opel, utan även PSA och Toyota.
Som jag ser det är det synd att den nya Insignia inte hittade ut på marknaden redan för tre-fyra år sedan. Då hade man nog kunnat rädda kvar bolaget. Nu verkar det mest bli ett PSA-light och det tror jag tyvärr inte skapar nya attraktiva premiumprodukter.

MVH AL

#22
2017-05-31 17:06

När inte ens Opels egen marknadsavdelning(N-iklas) vill ha/köpa en ny Opel, varför skulle då vi andra göra det, vi som är "fientliga"??

#23
2017-05-31 20:08

N-iklas Opels egen lille fuhrer...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.