Nästa artikel
Rosttest: Fiat 500L (2013)
Rost

Rosttest: Fiat 500L (2013)

Publicerad 17 juli 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Inuti hålrummen på Fiat 500L går det inte att hitta en droppe rostskyddsmedel och det finns ett antal punkter där rost kommer att få fäste ganska fort. Dörrarnas skarvar är exempelvis dåligt tätade – inte alls i framkanten. Inte heller har plåtfogen vid bakre hjulhusen förseglats. Håligheterna vid vindrutestolparna har fyllts med ljuddämpande skumgummistoppning som kommer att fyllas med saltvatten under vintern.

Stänklappar saknas och vid bakdörrarna finns risk för att lacken blästras bort av sprut från framhjulen. Delar av underredet skyddas av ett PVC-lager men de största ytorna är bara grundlackade och det finns gott om öppna skarvar. En klen tvåa i betyg.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat 500L Lounge 1,4 16V Fire
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.