En av tre osäker på rondellregler

En av tre osäker på rondellregler

Publicerad 2011-03-11 09:33
Nyheter

Mer än var tredje svensk bilist är osäker på trafikreglerna i en rondell. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Hur bilens blinkers ska användas i en cirkulationsplats är inte en självklarhet för många svenska trafikanter. En ny undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa visar att mer än var tredje svensk med körkort, 37 procent, inte vet när man ska signalera.

De osäkra bilisterna tror att man aldrig ska blinka, bara ge tecken vid infart eller att man ska använda blinkers både vid infart och vid utfart ur en rondell.

– Enligt trafikförordningen måste man bara blinka vid utfart ur rondellen, men vår undersökning visar att det finns en osäkerhet kring reglerna, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkring på Trygg-Hansa.

Flest osäkra förare finns i storstäder där fler än fyra av tio, 45 procent, inte är medvetna om reglerna. Undersökningen har genomförts under februari och omfattar intervjuer med 1 010 svenskar mellan 18 och 64 år.

Osäkerhet på motorvägen
I undersökningen kartläggs även osäkerheten till andra trafikregler. Ett resultat som lyfts fram är den bristfälliga kunskapen om omkörningar på motorväg.

Två av tio, 20 procent, av de svarande tror att man får köra om i vilket körfält som helst eller passera till höger om ett fordon som kör långsamt i vänsterfilen.
 
– Bristfällig kunskap och osäkerhet kan leda till olyckor, säger Andreas Sand.

Bilisternas kunskaper är dock bättre när det gäller högerregeln och zebralagen, att trafikanter ska lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen. 96 respektive 95 procent är säkra på reglerna.

Diskutera: Märker du av en osäkerhet om reglerna i trafiken?

Artikeln har
103
kommentarer

Det blir lite farligt när leifer sätter sig själv som mall och utgår ifrån att alla andra är lika dåliga på trafikregler. Jag tror nämligen inte att det är så illa.

Som vanligt när argumenten tryter, så kommer det vanliga greppet att misskreditera motpartens personliga erfarenheter.
Vad avser rondellkörnng så körde jag en period dagligdags genom de fyra rondellerna längs Grycksbovägen Enskedekvägen. Lindhagensplan liksom Roslagstull och Norrtull har jag ofta passerat både med person- såväl som med lastbil.
Numer är det väl oftast alla de nya rondellerna (med skymd överblick) längs Gudöbroleden.
Det är naturligtvis ingalunda alla rondeller jag kört igenom, men ett urval av de vanligaste.

Det finns lite udda rondeller.
En ovanför Hedemora kan man diskutera vad som ska anses vara rakt fram - vilket alltså inte behövs om man följer de enkla grundreglerna.
Moranoret är ingen märkvärdig rondell mer än att den är så stor att den lockar till högre farter vilket kan göra det svårt för dem som ska in i rondellen att göra rätt bedömningnar.
Det finns naturligtvis de som har både fem och sex anslutna vägar, men det förändrar ingenting i sak.

Detta om den personliga erfarenheten - vad den nu kan vara värd. Den är ju alltid begränsad och brukar inte tillföra något väsentligt.
Eller leifer kanske hävdar att just hans erfarenhet är den enda sanna bilden av verkligheten?

Roy
Du är helt ute och cyklar. Din lista kan sammanfattas till att du tycker folk kör kasst (utom du själv). Som jag säger, dels kan du inte räkna med att privatbilister ska bli yrkeschaffisar hur mycket du än pratar om att folk ska lära sig och köra bättre (inse verkligheten). Dels är grundproblemet trafikplanering och dåliga regler. Trafikplanering och trafiksituation är nr 1. Ex då övertrafikerade rondeller som dessutom inte följer nån standard, fler tillfarter än 4, rödljus vid flera tillfarter för fotgängare.
Bland dåliga regler så tycker jag detta med att köra runt hela rondellen i ytterfil sticker ut. Men också sånt som regler för cyklister. Och förstås att överhuvudtaget ha obevakade övergångsställen i tvåfiliga rondeller, det ska bort bums.
Jag antar du inte har nån vidare erfarenhet av komplicerade och hårt trafikerade rondeller. Det låter så på dina inlägg.

Leifer irrar vidare i sitt eget spår, så det finns inte mycket att tillägga.
Låt mig bara sammanfatta det jag skrivit:
1. Det finns faktiskt trafikregler som är så enkla att man bara SKA kunna dem.
2. Det är bättre att försöka förstå vad som gäller än att koka ihop egna uppfattningar om hur det borde vara.
3. Vi alla kan göra och gör också fel emellanåt. Det är därför det är så viktigt att vi alla har SAMMA regler.
4. Detta med attityder. Om vi utgår ifrån att det faktiskt kan hända trafikolyckor och att ingen har någon rätt, utan endast skyldigheter, så är mycket vunnet.
5. Att alltid försöka vara maximalt TYDLIG, att visa sina intentioner är viktigt!
Jag kan inte se att ens leifer kan hitta något att invända mot detta.

Fast fler dog!

Folk körde bättre när sossarna höll i rodret.

Mr Burns : Vänsterblinkande är funktionellt i mycket små rondeller. Finns rondeller som faktiskt är mer som ett fyrvägskors med en blomkruka i mitten. Eller om man närmar sig en rondell på en landsväg och kommer komma fram lite innan den som kommer rakt framifrån , då kan man redan innan man åker in i rondellen ge en hint om var man ska. Blinkar jag vänster då, så (antar jag) förstår mötande att jag ska passera hans in/utfart.

Men i större rondeller är det fullkomligt meningslöst.

Sen ska man självklart blinka höger ut.

Nej, körning i en cirkulationsplats är att räkna som "rakt fram" ända tills du lämnar den genom att svänga höger då man följdaktligen blinkar höger. innan dess behöver man inte blinka även om man vrider på ratten Man blinkar ju inte i alla kurvor även om de är skarpa, eller hur?

OT: Jag blir så trött på alla barnsliga OT-kommentarer, lägg ner och väx upp!

Till ämnet: Om alla bara gav tecken när de ska lämna en rondell skulle det inte vara några problem. Vänsterblinkade i rondeller gör mer skada än nytta, en del blinkar t.ex. vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen. Andra blinkar inte alls eftersom de "ska rakt fram i rondellen", hur nu det går till, jag har då aldrig sett en rak rondell :/

leifer: Men det är ju inte hos mig det ligger som det tycks? Du verkar ju bara vara ute efter å tafjsa, även om du nu först på senare började bidra med något.
Om du är intressant eller inte är inte upp till mig att bedöma dock.
Jag själv begår säkert också misstag MEN med mycket körning så kommer erfarenhet.
Jag står fast vid att jag tycker vi svenskar är korkade. Ta en sån simpel sak som att blinka ut ur rondellen. Knappt någon som gör det här i trakten. Blinkers är väl extrautrustning antar jag. T.o.m. poliser använder det sällan. :)

Yarl: Utanför ämnet som vanligt?

I helgen tog jag Aurisen på en 30 mil lång tur, men med hela 300nm (du läste rätt) vrid kändes det mer som 3 mil.

På vägen åkte jag igenom flera cirkulationsplatser.

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera
Senaste nytt

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis