Bild
Nästa artikel

En av tre osäker på rondellregler

Nyheter

Mer än var tredje svensk bilist är osäker på trafikreglerna i en rondell. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Hur bilens blinkers ska användas i en cirkulationsplats är inte en självklarhet för många svenska trafikanter. En ny undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa visar att mer än var tredje svensk med körkort, 37 procent, inte vet när man ska signalera.

De osäkra bilisterna tror att man aldrig ska blinka, bara ge tecken vid infart eller att man ska använda blinkers både vid infart och vid utfart ur en rondell.

– Enligt trafikförordningen måste man bara blinka vid utfart ur rondellen, men vår undersökning visar att det finns en osäkerhet kring reglerna, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkring på Trygg-Hansa.

Flest osäkra förare finns i storstäder där fler än fyra av tio, 45 procent, inte är medvetna om reglerna. Undersökningen har genomförts under februari och omfattar intervjuer med 1 010 svenskar mellan 18 och 64 år.

Osäkerhet på motorvägen
I undersökningen kartläggs även osäkerheten till andra trafikregler. Ett resultat som lyfts fram är den bristfälliga kunskapen om omkörningar på motorväg.

Två av tio, 20 procent, av de svarande tror att man får köra om i vilket körfält som helst eller passera till höger om ett fordon som kör långsamt i vänsterfilen.
 
– Bristfällig kunskap och osäkerhet kan leda till olyckor, säger Andreas Sand.

Bilisternas kunskaper är dock bättre när det gäller högerregeln och zebralagen, att trafikanter ska lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen. 96 respektive 95 procent är säkra på reglerna.

Diskutera: Märker du av en osäkerhet om reglerna i trafiken?

Kommentarer

#1
Lisa Missan
2011-03-11 09:55

Älskar rondeller, smidigt och lättkört.

Förutom de som inte klarar av dessa. De som tog körkort för typ 25 år sedan eller tidigare. De har ingen koll alls. De kör väl bara som de sett andra göra och eftersom de andra brukar köra fel tar de efter felaktigheterna och tror stenhårt att det ska vara så när man dikuterar med dem.
Låt dem gå körkortstiori några timmar. En som tog körkort på 1970-talet är enligt undersökninhgar farliga i vissa sammanhang.

#2
simon_d
2011-03-11 09:58

Här i Skåne verkar det inte finnas någon som vet hur man skall blinka i en rondell! Men säkert många som tror sig veta...

#3
Krille
2011-03-11 10:02

Det är enligt lag din skyldighet som körkortsinnehavare att hålla dig uppdaterad med de senaste regler och förordningar i trafiken.
Man skulle kanske införa obligatoriska teorilektioner i samband med att körkorten skall förnyas.
Det är verkligen många som inte vet reglerna för motorvägskörning, ex att du har väjningsplikt när du skall ut på motorvägen. Det är INTE de som redan kör på motorvägen som skall anpassa sig utan de som kommer i accelerations fältet (påfarten)!

#4
Nils Adelstierna
2011-03-11 10:09

Jag brukar hjälpa folk att komma på motorvägen ifall det är möjligt att bya fil.

Snälla ViB förklara rondellreglerna här. Kanske hjälper någon och sparar något olycka t o m liv genom bara en artikel.

Finns många äldre läsare t ex Pender, 789, Roy J...

#5
Lennart s
2011-03-11 10:14

Jag har under se senaste åren uppmärksammat en större brist på kunskaper/nonchalans vad gäller, framför allt, användning av blinker generellt och vägplacering. Dock tycks hastigheten vara mer prioriterad.

Jag tror att detta hänger samman med det fokus som nu ligger på just hastigheter där andra felbeteenden inte prioriteras av myndigheterna.

#6
Hobb
2011-03-11 10:14

Finns bara en enkel regel; Blinka när du ska ut ur rondellen. Den högerblinken räcker och är mkt kapacitetshöjande eftersom den som väntar på att köra in, kan göra det tidigt utan att gissa var du ska!
Alla andra 'regler' är bara krångliga att förstå. Denna är fullt tillräcklig och skulle alla göra så vore mkt (allt) vunnet!

#7
Jorma Röhr
2011-03-11 10:28

Visst, blinkning ska man inte lita på oavsett vem som blinkar. Man ska inte heller lite på någon för att den kör i en viss fil oavsett vem denne är. Men det underlättar. Man kommer iväg lite snabbare och sparar lite tomgångskörning.

Hoppas Saade vinner Melodifestivalen, så klockren parodi på dessa fjanttävlingar. Haha Supergay och dagisttext med bara ett ord...

#8
2011-03-11 11:03

Kanske dags för Krille att uppdatera sina kunskaper om väjningsplikt vid motorvägskörning?

# Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
# Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.

Jag tog körkort -95, regeln har uppdaterats sen dess. Jag fick också lära mig att man hade väjningsplikt när man skulle ut. Men man har ju som sagt skyldighet att hålla sig àjour med regeländringarna ;)

#9
simon_d
2011-03-11 11:06

Man ser fortfarande många som ligger och blinkar vänster kontinuerligt när de kör runt i en enfilig rondell. En gång var det en annan förare som blev förbannad på mig för att jag inte gjorde det, utan bara blinkade höger när jag skulle svänga ut från rondellen.

#10
2011-03-11 11:14

Jag hörde en väldigt bra beskrivning om rondellkörning för några veckor sedan.
Det var en man från "M" som sa att bara man tänkte på att en rondell egentligen är en oändlig huvudled så är det väldigt enkelt.
Samma regler som gäller på en huvudled gäller i en rondell.
Blinka före filbyte, blinka vid utfart.

#11
2011-03-11 12:11

Egentligen borde detta vara självklart, man kör in i en rondell men svänger ut...!

De som blinkar in i en rondell (om de inte ska till höger) måste lära sig att man inte kan svänga vänster in i rondellen, enbart köra rakt in i den...

Att det kan vara så svårt.....

Sen finns det i en del städer nån form av microrondell (svag upphöjning mitt i korsningen) Där blinkar jag vänster eftersom det är nån konstig blandning av korsning och rondell...

#12
2011-03-11 12:19

Adelstierna, för det första heter det inte rondell. (Det kanske gjorde så på din tid.) Vi som är äldre, men inte ännu placerade på förvaring, vet att det heter cirkulationsplats.
För det andra har kunskapen om blinkregler i cirkulationsplats, inte med ålder att göra. Dock stor skillnad mellan f.d. söndagsbilister, typ Adelstierna, och yrkesförare.
För det 3:e, så behövs ingen artikel i ViB. Eftersom läsare av ViB redan kan denna regel. Dock borde poliser även utanför Jönköping bötfälla de som inte ids blinka. Skulle, i samband med medias uppföljning, få god effekt. Blinkslarvet är en av de största orsakerna till onödiga köer.

#13
2011-03-11 12:22

PS. Rondellen är det runda i mitten. Där bör man helst inte köra alls.

#14
2011-03-11 12:23

Re Pender
Måste man döpa om rondellhundarna till cirkulationsplatshundar nu då.....:)

He, he.....

#15
2011-03-11 12:35

Nej, eftersom hundarna inte befinner sig ute i cirkulationsplatsen, utan i rondellen, är de lämpligt att de får behålla sitt namn. (F.ö. så använder jag själv ordet rondell, istället för det krångliga cirkulationplats. Tyckte bara det var kul att retas med Adelstierna. Som verkar vara lite av en gammal lärarstofil. Artikel i en biltidning om att man ska blinka höger. Håhåjaja!)

#16
Erik F
2011-03-11 14:02

Som tänkande människa - och som yrkeschaufför (inte nödvändigtvis samma sak) - tycker jag att de gamla reglerna var bättre, som jag fick lära mig på 90-talet. Man ska vara TYDLIG i trafiken. Det är man inte om man kör rakt in i en rondell och inte visar vart man ska.

Nu tvingas man bromsa och ofta stanna sitt fordon/ekipage för att det kommer någon från vänster som inte blinkar. Det verkar som om bilisten ska rakt fram, åt mitt höger i rondellen, alt. jag har ingen aning och måste då ändå stanna. Sedan svänger bilisten ur rondellen till vänster om mig och jag får accelerera igen, efter att ha stoppat trafiken. Hur smidigt och miljövänligt är det med en lastbil? Eller en bil?

Andra gånger kommer det en framifrån och blinkar inte (det är ju inte krav på det vid "sväng i rondell"). Ska han rakt fram och köra ut till vänster om mig så vet jag inte det (folk blinkar SÄLLAN även när de kör ut ur rondellen, alt. "tar med sig blinkerspaken" när de svänger) - och jag tvingas stanna. Alt. ska han/hon svänga "förbi mig" och jag tvingas stanna ändå.

TOTALT OSMIDIGT! Och helt emot en av grundreglerna/-tankarna i trafiken om att visa hänsyn och vara tydlig!

Jag menar, att när man kör in (rakt in kör man ju) i en rondell så är den tänkta och förmodade körriktningen rakt fram. Ska man avvika från det så ska (idag bör) man visa det genom att BLINKA!

Borde lägga en motion om detta...

#17
icscgharre
2011-03-11 14:14

Eric F?
vad försöker Du säga? Ditt inlägg är helt obegripligt!

#18
Argus
2011-03-11 14:18

Erik F. Du borde nog motionera mera!
Vad i hela friden menar Du egentligen?

#19
R.Agata
2011-03-11 14:20

Man får ju vara glad att de blinkar överhuvudtaget!

#20
2011-03-11 14:25

Re Erik F
Hur menar du att man ska blinka när man kör in i en rondell som har 5 utfarter tillexempel...?

Man kör in i en rondell, man svänger inte in i en rondell..! Glasklart

Blinkers ska andvändas när man ska svänga av filen/vägen man kör på och där slarvar en del....!

#21
Lasse åberg
2011-03-11 14:51

När jag sålde min förra bil fick jag 2.000:-kr mer för den pga aldrig använd blinkers. LÅ

#22
Enfil i tallriken,gott.
2011-03-11 15:04

Sämsta rondellerna är de med 2 körfält i.
Där kan allt hända, när plötsligt bilen i innersta filen ska svänga ut ur rondellen.
Enfilig bäst men ej för liten/smal för långtradare och bussar m.m..

#23
Frågande
2011-03-11 15:07

Om man ska köra ut från en tvåfilig rondell från vänsterfil har man med andra ord alltid väjningsplikt för de som svänger vänster eller kör in i rondellen i höger fil?

#24
Mikael H
2011-03-11 15:12

"En av tre osäkra på reglerna". Det innebär att ytterligare lika många, minst, tror att dom känner till reglerna, men uppenbarligen inte gör det!
Det verkar som även bilskolorna, inte bara grundskolan, har mist förmågan att lära ut kunskap! Snart får vi kanske se ett TV-program i stil med "Klass 9A" men med flummiga bilskollärare.

#25
hassestar
2011-03-11 15:15

Om man nu känner sig så osäker på trafikregler så kanske man ska våga sig på att googla lite om det.

När det gäller att köra om på insidan på en motorväg med tex 3 filer så har jag full förståelse för att folk gör detta. Ta sträckan Södertälje -Stockholm, alla ligger och småmyser i 85 i mittenfilen och orsakar kö i vänsterfilen. Den innersta högerfilen är oftast tom.

#26
2011-03-11 17:23

Inte ens de som känner till reglerna känner till reglerna.
Man ska blinka höger när man avser att lämna cirkulationsplatsen det tror jag nog de flesta vet. Man ska också visa sin avsikt, vilket är en allmän regel ... dvs, där det är lämpligt blinka åt det hållet man avser att fortsätta sin färd således att övriga trafikanter kan anpassa sej efter det ... vid färd "rakt fram# ska man naturligtvis inte ge tecken.
Vid infart gäller lämna företräde vilket i detta fallet blir en vänsterregel men vid filbyte inuti cirkulationsplatsen gäller högerregeln (därav väljer jag alltid högerfilen med lastbilen oavsett fortsatt färdväg, ser nämligen inte högersidan på släpen).
.

#27
2011-03-11 17:56

När man så tvärsäkert framför felbeteende som Krille angående påfart på motorväg och endast en framför kritik mot detta av hitills 26 blogginlägg, behöver man ju inte längre undra hur det står till med trafikkunskaperna. Det är kris. Att det sen kan vara så svårt med körning i cirkulationsplats. Det är dags att Trafikverket lämnar ut beskrivningar till varje hushåll. Men det räcker inte, det är allt för många son inte gitter använda blinkers på andra ställen heller.

#28
2011-03-11 18:14

Skitregler. Varför funkade det förr????

#29
2011-03-11 18:44

Den absoluta majoriteten av sveriges cirkulationsplatser torde vara ombyggda 4-vägskorsningar där trafikljusen har ersatts med en cirkulationsplats. Vi snackar alltså ej om några monsterbyggen med 8 utfarter här.

Om man har för avsikt att i en sådan cirkulationsplats "svänga vänster" så är det 10000x bättre för alla medtrafikanter om man meddelar detta genom att redan vid ingången till cirkulationsplatsen blinka vänster. När man sedan kört så långt att det är dags att börja lämna cirkulationsplatsen (eller byta till ytterfil) så blinkar man naturligtvis höger.

Jag VET att lagen säger att man bara behöver blinka höger, men det är en grymt dåligt anpassad regel för de flesta cirkulationsplatser som finns där ute...

#30
2011-03-11 18:59

Re ToLo
Om alla lärde sig att blinka höger när man ska ut ur rondellen så bli vänsterblinkandet helt onödigt...!

#31
2011-03-11 20:26

Alltid när såna här artiklar poppar upp, påpekar "vän av ordning" att det inte heter "rondell" utan "cirkulationsplats". Den sortens petigheter kan vi väl vara utan? Vi vet väl alla vad det handlar om, eller hur?

Sen det här med blinkandet. Jo, jag vet mycket väl att man ska blinka enbart höger (ut ur rondellen). Men, a) vanor är svåra att bryta - jag fick lära mig annorlunda när jag tog körkort på 80-talet.
b) tydligheten går faktiskt förlorad (vi har många som skrivit på det temat).

Så därför kommer jag att fortsätta "blinka fel" helt enkelt för att jag tycker det blir tydligare var jag är på väg med bilen. Idag är det så jäkla många som bara struntar i allt vad blinkers heter, så jag vill gärna vara EXTRA tydlig med detta.

När jag kör in i rondellen kommer jag, om jag ska till "vänster" därifrån jag kom, att blinka vänster (OCH LIGGA I INNERFILEN OM DET FINNS FLERA FILER), till dess det är dags att byta fil för att vid nästa avfart köra ur rondellen - då blinkar jag höger, i och med att jag gör ett filbyte.

#32
2011-03-11 21:44

Re JOCA_1
Varje gång jag kör in i en rondell så kikar jag om det kommer nån bil från vänster, om du kommer in från höger i rondellen och blinkar vänster är totalt ointressant och hjälper mig inte ett dugg.....

Det enda intressanta är att se om nån är på väg ut ur rondellen, in ska allihop....

#33
2011-03-11 22:09

Det är sant Focus, hur kan man förvänta sej att folk tydligt visar sin avsikt i samband med rondellkörning när allt för många har fullt upp med mobiltelefonen i alla situationer de skulle behöva en hand till blinkersspaken.
Och så de som "bara kör" ... Eller är det vissa lågprisbilar som levereras utan blinkers?

#34
2011-03-11 22:10

Joca_1, när du kör in i rondellen bör du inte blinka vänster. Utan då bör du stoppa omedelbart. Annars riskerar du att kollidera med de bilar som kör i cirkularationsplatsen. (Men har du sidokrockkuddar kan du nog överleva ditt misstag.)

#36
2011-03-11 22:38

Pender;
Bara en amatör kan skriva nåt så dumt.
Visa din avsikt även före rondellen .. för utan tecken antar jag att du ska rakt fram och skulle du vänster där jag trumlar fram kan du dö! :o)
.
Nåja, jag möter amatörer jämt och, när jag är på gott humör, skonar jag de flesta :o)

#37
2011-03-11 23:07

Jes, bara en ordblind kan skriva nåt så dumt. Har du kört in i rondellen, har du antagligen redan krockat med rondellhunden. Och senast där bör du stoppa. Annars kommer du ut på andra sidan. Rätt i den cirkulerande trafiken. (Och råkar du möta nån mer amatörmässig än dej själv, så har du haft din lyckliga dag.)
PS. Om du ändå inte fattar, läs rondell på wikpedia. Finns på Google. En sökmotor på internet.
PPS, Risken att jag skulle dö, om jag hamnade i samma cirkulationsplats som en Jes är minimal, eftersom jag har flera tons övertag. (Eftersom Jesar inte får bli yrkesförare av tunga fördon.)

#38
2011-03-12 00:12

Finns ett problem med dagens regler om högerblink vid utfart. står du i nån annan del av cirkulationen så ser du inte högerblinkersen förrän det är för sent då blinkersen på många bilar är dold och inte syns från vänster sida då de är tillbakaflyttade så långt på bilen. Så då blir det lika som om du inte blinkar alls. jag kommer att fortsätta att visa vänsterblinkers om jag skall svänga i mindre cirkulation och höger när jag lämnar för o tillfredsställa ordningsmakten då dagens regler att enbart blinka höger är helt förstörande för smidigheten i cirkulationsplatser för den tunga trafiken.
Dogfight.

#39
2011-03-12 02:38

Re Dogfight
Det är ju det som är hela grejjen, hur skulle det kunna bli försent om du inte ser att bilen blinkar höger...? Om du inte ser så ska du ju stanna...!

Du verkar inte ha förstått reglerna alls....

Hur gör du i en cirkulationsplats med fem utfarter för att visa vart du ska när du är på väg in ? eller menar du att vi ska ha olika regler beroende på vilken typ av rondell vi kör i...?

Att det sen finns yrkesförare här som anser att de kan bryta mot trafikregler bara för att de själva inte gillar reglen är skrämmande...!

#40
2011-03-12 10:30

Om du inte vet eller är osäker på trafikregler är det enkelt att ta reda på vad som gäller.
Det generellt genomgående är att du ska iaktta försiktighet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/

#41
2011-03-12 10:35

Simon no1;
Att blinka vänster före infart och i cirkulationsplatsen strider Inte mot reglerna, förutsatt att fortsatta färdväg är åt vänster. Däremot måste man blinka höger när man avser att lämna. Det är alltså inte tillåtet att blinka höger förbi en avfart man inte lämnar på.
Jag lovar att största flertalet yrkesförare uppskattar "tydlighet".
.
.
Emellertid tycks många tro att man ska lämna företräde åt trafik som nalkas cirkulationsplats, och det är ett missförstånd som ofta stoppar trafiken

#42
2011-03-12 11:00

Simon:
Ponera att du kommer till en cirkulationsplats med 4 utfarter/infarter där du klart och tydligt ser de bilar som kommer i din motsatta riktning (dvs infarten rakt fram).

Om en bil som kommer därifrån använder vänsterblink så ger det dig en betydligt bättre föraning om att den bilen kommer korsa din tänkta väg, än om han bara hade valt att använda högerblink.

Eller är du av annan uppfattning?

#43
2011-03-12 11:04

Re Jes
Nej att blinka vänster är inte olagligt men då förare som gör detta tyvärr alldeles för ofta struntar i högerblinkandet när de ska ur rondellen så är det bättre de koncentrerar sig på att ge tecken när de ska ut ur rondellen, som det är nu så innebär det att både de som blinkar och de som inte blinkar ska fortsätta i cirkulationsplatsen...... Det bara rör till det...

#44
2011-03-12 11:11

Re ToLo
Ja, jag anser att du ska kolla bilar från höger när du kör in i rondellen inte hålla på att kolla bilar från andra hållet, dom behöver du inte stanna för ändå så det är ointresant.....

Men det finns som jag skrev tidigare microrondeller som i princip är en vanlig korsning där tycker jag det är bra att blinka vänster....

Problemet är ju dock att det finns så många olika typer och storlekar på rondeller och det blir bara soppa av allt om vi ska ha olika regler i varje rondelltyp, då kommer till slut ingen veta vad som gäller....

Det självklara är alltid att ge tecken när du antingen svänger eller byter fil och i en rondell svänger man inte in i utan kör in i.....

Att då ge tecken till vänster där du inte kan svänga vänster känns fel för mig......

#45
2011-03-12 11:34

Simon;
Ja, storleken på rondellen (hej språkpoliser) är ju rätt avgörande om västerblinker ska ha ett syfte. Kör jag i en rondell som har jättemånga utfarter eller en storlek där jag knappt ser den vänstra infarten så minskar troligtvis chansen att jag skulle nyttja vänsterblink.

Det viktigaste är ju (precis som du säger) högerblink vid utfarten. Vänsterblink borde dock läras ut som "gott uppförande" i sådana rondeller där det kan tänkas sprida information till medtrafikanter.

Lite sunt förnuft borde räcka för att göra den avvägningen, och behöver således inte sättas i några lagskrifter. Låt lagen säga att vi alltid ska blinka höger, men låt vettet säga att man även blinkar vänster där det är lämpligt.

Det värsta med nya lagen är ändå bilar som ligger 3-kvarts varv i högerfilen. Dom känns totalt livsfarliga, trots att dom är helt lagliga.

#48
2011-03-12 13:39

Om man är så osäker på rondellkörning så varför inte fråga någon i din närhet eller alternativt något trafikskola?!
Vi svenskar är bra dumma ibland.

#50
2011-03-12 14:43

Jag har två enkla "regler" jag följer vid rondellkörning.
Lätta att komma ihåg också!

1. Innan rondellen (och när du inträtt i rondellen om det är aktuellt): VISA AVSIKTEN!
2. I rondellen: BLINKA UR! (när du skall lämmna den (strax innan))

Ganska lätta att följa och förhindrar många missuppfattningar.

Alltså: 1: VISA AVSIKTEN (Riktningen du skall åka)
2: BLINKA UR

Sen vad som gäller enligt lag eller trafikkörregler de vete f-n!

#51
2011-03-12 14:45

leifer: Nog må vi ha lägst dödsstatistik i trafiken men nog fan behöver många lära sig köra.

"Så ditt förakt för svenskar kan du behålla för dig själv."
Kom igen nu va .. Jag är ju svensk själv. Så vi svenskar kan alltså inte göra dumma beslut? ..

#52
2011-03-12 16:27

Simon no 1: Visst kör man in i en rondell. Men man förflyttar sig också i sidled när man svänger mellan körfält i en rondell och när man kör ut ur rondellen.

Ska man svänga i en rondell så är det odiskutabelt tydligast och lättast för medtrafikanterna att visa det genom att blinka innan man kör in i rondellen och i rondellen. Tydlighet är A och O. Grundläggande för säkerheten.

För er som inte förstod mitt första inlägg så kan man enkelt säga, att de som kommer rakt framifrån i en rondell (i min motsatta riktning) bör blinka om de ska svänga 3/4 varv, d.v.s. ska korsa min infart i rondellen. Då vet jag det och kan stanna på ett säkert sätt. Om man inte ska svänga 3/4 varv, utan bara "rakt igenom" rondellen så vet jag det och behöver inte stanna i onödan, om reglerna vore som på 90-talet. Då vet jag att han inte ska korsa min infart i rondellen om han inte blinkar år sitt vänster.

Förstår ni nu? Ni måste ha varit med om detta själva. Det är frustrerande och onödigt när man väntar på någon som kommer mot en, men skiter i att blinka och visa att han/hon ska svänga av vägen innan de kommer fram till mig. De personerna tänker inte mycket i trafiken. Eller så skiter de i alla andra och borde då gå körskola igen. Så kör INTE körskoleelever.

#53
2011-03-12 16:29

Simon no 1: Det är jag som skrev som Erik F förut. Av någon anledning måste man nu logga in för att kommentera.

#56
2011-03-12 17:38

Hela denna debatt talar sitt tydliga språk! Så länge denna fråga skapar så mycket inlägg måste reglerna vara fel.
Revidera tänket runt detta så rondellerna blir lika bra som förr. Med dagens regler kommer rondeller att altid vara ett irritationsmoment.

#57
2011-03-12 17:56

Man kan om man vill förstås följa första paragrafen i andra kapitlet i vägtrafikförordningen. Tillämplig på alla trafiksituationer;

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

#58
2011-03-12 18:33

Erifog:
Håller fullständigt med dig. Kul med detta ämne.

#59
2011-03-12 18:57

leifer: Om du har så svårt att förstå och om det nu inte framgick så talar jag om svenskar i trafiken och dumma misstag de begår.
Varför tar du åt dig så mycket?

#60
2011-03-12 20:12

Jag har fått lära mig att det finns 4 regler man ska följa vid rondellkörning:
1. Kör moturs
2. Lämna företräde vid infart
3. Blinka vid filbyte i rondellen.
4. Blinka när du kör ut ur rondellen.
Detta bör det gå att lära sig?

#64
2011-03-13 10:00

Den av Leifer bifogade publikationen från Trafikverket borde skickas ut till varje hushåll. Alltid kunde den väcka någon till liv. Givetvis inte dem som sätter i system att strunta i körriktningsvisare, men dessa zombier väcks inte så lätt. Körning i cirkulationsplats har blivit någon sorts prestigesak där alla hävdar sin rätt (Som alla anser att de har) att komma först istället för att visa hänsyn. Att långtifrån alla har rätt har ju visats här bland bloggskrivarna.

#65
2011-03-13 10:19

Vad jag kan se Focus så har de flesta ganska klart för sej men en del bara inte vill ta övrigt trafikbeteende med i sammanhanget.
Poängen är, de regler som leifer länkar till är de regler som gäller "rondellkörning", emellertid gäller även de andra allmänna regler också i vanlig ordning, även strax före och inuti cirkulationsplatsen.
Att visa sin avsikt före är mycket vänligt och uppskattas stort.
Trafikverkets publikation visar situationer med en till två bilar. Då är det ju inga problem, i verkligheten är det ofta ganska annorlunda.

#66
2011-03-13 10:19

Smidighet i "rondell-körning", är nåt som svenskar är betydligt sämre på än kontinentens bilförare. De som är mer vana vid tät trafik, inser att man ibland bör tillämpa en kompromiss mellan "rondell-regler" och vävning. När det sitter ett gäng svenskar med regelboken framför ögonen, så blir det ofta totalstopp från ett eller annat håll in i rondellen. Instämmer alltså med Focus.

#67
Gert Andersson
2011-03-13 10:21

Jag brukar köra fel med flit för att skapa lite minikaos.

Lita barnsligt kanske men men...

#68
2011-03-13 10:26

För att bygga på leifers länk så finns publikationen även som informationsfilm.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Informationsfilmer/Trafikregler/svensk.htm?epslanguage=sv

#72
2011-03-13 13:01

Undra när vi får se en "magic roundabout" i sverge?
http://transportbox.blogspot.com/2007/04/magic-roundabouts.html

Kanske redan finns någonstans?

#73
2011-03-13 13:09

Den "rondellen" är nog en underbar utmaning även för den mest garvade ToLo :o).
Tänk att komma där, och i vänstertrafik dessutom. Tror jag skulle försöka finna en annan väg :o)

#75
2011-03-13 14:12

leifer: Jag bollar inte tillbaka. Jag försökte bara försöka få dig att förstå mitt första inlägg men som sagt, du verkar ta åt dig? Varför då?

#78
2011-03-13 17:01

Det här är ju inte precis något nytt ämne på denna webbplats. Jag och andra har flera gånger tidigare beskrivit de enkla grundregler som gäller för cirkulationsplatser.
Ändå förekommer hemsnickrade tolknngar och beskrivningar om hur det borde vara och hur man minsann gör. Vore inte mera vunnet på att ta till sig och förstå de regler som faktiskt gäller?
Påstå inte heller att det var lättare förr. Rondellkörning (ja, jag använder, precis som de flesta, det kortare och enklare ordet) har altid varit ett löjligt stort problem. Det är den huvudsakliga anledningen till att man ändrade rondellkörningsreglerna. De nya reglerna r faktiskt enklare än de gamla - om man bryr sig!
Beskrivningarna på länkarna är mycket tydliga och det gör ingen skillnad om det är få eller många bilar. Dock borde ordet "när" bytas ut till "innan" eftersom det handlar om förvarningar, information innan man gör sin manöver.

De absolut vanligaste rondellerna är ursprungligen fyrvägskorsningar och de allra flesta kör ungefär som om det fortfarande vore vanliga fyrvägskorsningar - vilket det ju alltså inte är.
Så här ser det oftast ut när bilisten tänker svänga till vänster sett ur sin ursprungliga färdriktning: Man kör in i rondellen utan någon blinkers alls, men väl inne i rondellen slås vänsterblinkers på. I bästa fall slås blinkersen av innan man kör ut ur ronedellen, men ytterst sällan slås högerblinkersen på - trots att det är den enda blinkersen som behöver användas och är av något egentligt värde.
Om man ska rakt fram, åter sett ur den ursprungliga färdriktningen, så anser man inte att man behöver använda blinkers - man ska ju minsann bara rakt fram. Hur tänker man där? Rondellen existerar ju faktiskt. Alltså kör man inte barar rakt fram. Långt ifrån alla rondeller har fri sikt rätt över och ser man en bil dyka upp i rondellen utan högerblinkers så måste man kunna utgå ifrån att den fortsätter i rondellen.

Vad är problemet?
Rondellen är en egen väg och ska man avvika från den så förvarnar man med högerblinkers. (Svänga vänster från rondellens körfält går ju liksom inte.)

Det finns faktiskt ett problem (som jag skrivit om tidigare - ja, det gäller ju allt det andra också, förresten).
Rondeller med dubbla körfält kan vara förrädiska eftersom man faktiskt (till skillnad mot för nu länge sen) får ligga i höger körfält och köra runt hela rondellen.
Det är alltså lämpligast att välja körfält innan man kör in i rondellen. Vänster körfält är förstås det lämpligaste om man kommer att korsa en eller flera utfarter.

Innan man kör in i rondellen kan det vara bra att förtydliga hur man tänker köra i förhållande till den väg man ju faktiskt just då befinner sig på. Det underlättar för dem som kommer efter att göra spårval.

Som vanligt handlar allt om attityder!
Jag tror nämligen inte att bilförare är så korkade som somliga framställer sig - men väl halsstarriga stofiler som vägrar ta till sig nya fakta, utan håller på sina egna ogrundade och märkliga uppfattningar som inte ens var rätt "på den gamla goda tiden". (Men det kanske är att vara korkad, förresten...)

En rondell är en egen väg - thats it!

Magic roundabouts tål nog att tänka på både en och flera gånger. De verkar kunna skapa köer och ännu mer förvirring. Jag menar, har man inte ens förstått de enkla regler vi har idag, så...

#80
Raymond K
2011-03-13 17:44

Kan inte annat än hålla med dig leifer

#81
2011-03-13 18:17

Du har naturligtvis rätt Roy enligt lag är det som du skriver. Som medtrafikant uppskattar jag dock om du, utöver att blinkar höger när du tänker förflytta dej åt höger i och/eller lämna rondellen också dessförinnan visar din avsikt, det är en ganska liten insats som hjälper andra och är omöjlig att missuppfatta, i varje fall begriper jag att den som blinkar vänster före inträdet inte har för avsikt att ta ett vänstervarv :o)
De flesta, av de som faktiskt använder blinkers, och då som avser lämna vid sin första avfart blinkar höger innan rondellen. Ett besynnerligt, men naturligtvis gott fenomen som säkerligen kan utvecklas hos de flesta.

#82
2011-03-13 18:48

Ja, leifer, jag anser att de regler som finns för rondellkörning ÄR enkla!
Faktum är att, om man bryr sig om att titta lite närmare på dem, de är lika enkla som högerregeln - men det finns ju de som envisas med att inte följa den heller.
Jag kan omöjligt se att det skulle vara att slå sig för bröstet. Däremot är det sorgligt och beklämmande att en del andra inte använder sin intelligens.
Det är faktiskt inte så att alla vi som faktiskt förstår hur trafikregler fungerar och varför de finns är några övermänniskor. Däremot kan man ju fundera lite över er andra...

Jes, det du skriver nämner även jag i min kommentar. Det är naturligtvis aldrig fel att vara extra tydlig.
Både du och jag brukar betona vikten av just att vara tydlig.

För att förtydliga lite av det jag skev i min förra kommentar:
Är det inte viktigare att försöka ta till sig de regler som faktiskt finns än att försöka tjafsa ihop något eget?

#84
2011-03-13 19:15

leifer: Dina personliga problem är väl ingenting som har med saken att göra?
Eftersom jag levererar mycket bilar och rör mig mycket i trafiken så ser jag även mycket missar som många gör. Sådana som inte borde existera och om du nu ville veta så har jag inte krockat en enda gång, bara blivit påkörd bakifrån. (Dennes fel) så dina fördomar kan du hålla för dig själv Leif. :)

Ingen är perfekt. Det är mänskligt att fela men folk borde lära sig trafikregler bättre.

Roy J: Måste bara säga. Bra skrivet, som alltid!

#87
2011-03-13 19:36

Av mina tidigare kommentarer framgår att jag i likhet med Emme anser svenskar sällsynt osmidiga i trafiken. Jag kan också kalla oss korkade. Kör hela dagarna, sedan 24 år i svensk trafik. På semester får jag nöjet att köra bland smidiga kontinentaler.
Dock tycker jag Emme ger sej ett tveksamt betyg, när han skryter om att blivit påkörd bakifrån. Visserligen ger domstolen den påkörde nästan alltid rätt. Men Gud vilka virrpannor, man sett tvärbromsa av helt obegripliga anledningar.

#88
2011-03-13 19:38

PS. Att vi har få trafikoffer i Sverige, är en historia för sig.

#89
2011-03-13 20:09

En lång kommentar som jag sammanfattade lite fel Roy, sorry.
Leifer, högerregeln är en utmärkt regel som jag tror är svår att ersätta med något bättre. Även i "min stad" fungerar högerregeln i likhet med vad du beskriver, där det känns rätt att lämna företräde, görs så också. Men när det eventuellt går galet så är det ju ändock trafikregler som avgör skuldfrågan. Och visst finns det många exempel på korsningar som skulle behöva regleras på något sätt, liksom det finns många lösningar som inte fungerar. Själv förstår jag inte riktigt ljusreglering vid rondellers avfart, känns som kaka på kaka ...
.
Och så frågan om trafikdisciplinen. Jag tycker inte man kan påstå att Svenskar kör sämre eller är mindre kunniga respektive medvetna i trafiken än andra länningar, tvärtom i många fall faktiskt. Jag undrar vilka det skulle vara som kan imponera så att Svenskar nedklassas till den milda grad?

#92
2011-03-13 23:26

Tycker det skiljer en del från rondell till rondell med. I Linköping finns ett par rätt rejäla rondeller, där det känns fullkomligt meningslöst att blinka när man åker in i rondellen, då det är upp till 100 meter till nästa avfart.

Medans man i mycket små rondeller (speciellt 4-vägs) gott kan blinka som i en korsning. Om jag är i rondellen och ska passera en bil som kommer fram så känns det väldigt logiskt att blinka vänste, så att den som kommer fram är helt säker på att den måste stanna. Det är ofta så kort mellan avfarterna att om man bara blinkar höger när man ska ut så hjälper det ingen annan alls, för jag måste ju passera de utfarter jag INTE ska svänga ut ur innan jag börjar blinka.

Så regler må det finnas. Men det finns rätt många situationer där det är smidigast för alla parter alternativt inte har någon inverkan alls om man gör på annat sätt.

#93
Gert Andersson
2011-03-14 00:03

Idag tog jag och frugan Avensisen och tittade på en kyrka med vackert vit patinerad puts. Hennes mamma ligger begraven på kyrkogården.

På vägen dit finns det en cirkulationsplats.

#94
2011-03-14 09:09

I helgen tog jag Aurisen på en 30 mil lång tur, men med hela 300nm (du läste rätt) vrid kändes det mer som 3 mil.

På vägen åkte jag igenom flera cirkulationsplatser.

#95
2011-03-14 10:19

leifer: Men det är ju inte hos mig det ligger som det tycks? Du verkar ju bara vara ute efter å tafjsa, även om du nu först på senare började bidra med något.
Om du är intressant eller inte är inte upp till mig att bedöma dock.
Jag själv begår säkert också misstag MEN med mycket körning så kommer erfarenhet.
Jag står fast vid att jag tycker vi svenskar är korkade. Ta en sån simpel sak som att blinka ut ur rondellen. Knappt någon som gör det här i trakten. Blinkers är väl extrautrustning antar jag. T.o.m. poliser använder det sällan. :)

Yarl: Utanför ämnet som vanligt?

#96
2011-03-14 12:46

OT: Jag blir så trött på alla barnsliga OT-kommentarer, lägg ner och väx upp!

Till ämnet: Om alla bara gav tecken när de ska lämna en rondell skulle det inte vara några problem. Vänsterblinkade i rondeller gör mer skada än nytta, en del blinkar t.ex. vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen. Andra blinkar inte alls eftersom de "ska rakt fram i rondellen", hur nu det går till, jag har då aldrig sett en rak rondell :/

#97
2011-03-14 12:59

Nej, körning i en cirkulationsplats är att räkna som "rakt fram" ända tills du lämnar den genom att svänga höger då man följdaktligen blinkar höger. innan dess behöver man inte blinka även om man vrider på ratten Man blinkar ju inte i alla kurvor även om de är skarpa, eller hur?

#98
2011-03-14 18:54

Mr Burns : Vänsterblinkande är funktionellt i mycket små rondeller. Finns rondeller som faktiskt är mer som ett fyrvägskors med en blomkruka i mitten. Eller om man närmar sig en rondell på en landsväg och kommer komma fram lite innan den som kommer rakt framifrån , då kan man redan innan man åker in i rondellen ge en hint om var man ska. Blinkar jag vänster då, så (antar jag) förstår mötande att jag ska passera hans in/utfart.

Men i större rondeller är det fullkomligt meningslöst.

Sen ska man självklart blinka höger ut.

#99
Gert Andersson
2011-03-15 09:29

Folk körde bättre när sossarna höll i rodret.

#100
2011-03-15 19:52

Fast fler dog!

#101
2011-03-15 21:18

Leifer irrar vidare i sitt eget spår, så det finns inte mycket att tillägga.
Låt mig bara sammanfatta det jag skrivit:
1. Det finns faktiskt trafikregler som är så enkla att man bara SKA kunna dem.
2. Det är bättre att försöka förstå vad som gäller än att koka ihop egna uppfattningar om hur det borde vara.
3. Vi alla kan göra och gör också fel emellanåt. Det är därför det är så viktigt att vi alla har SAMMA regler.
4. Detta med attityder. Om vi utgår ifrån att det faktiskt kan hända trafikolyckor och att ingen har någon rätt, utan endast skyldigheter, så är mycket vunnet.
5. Att alltid försöka vara maximalt TYDLIG, att visa sina intentioner är viktigt!
Jag kan inte se att ens leifer kan hitta något att invända mot detta.

#103
2011-03-17 17:50

Det blir lite farligt när leifer sätter sig själv som mall och utgår ifrån att alla andra är lika dåliga på trafikregler. Jag tror nämligen inte att det är så illa.

Som vanligt när argumenten tryter, så kommer det vanliga greppet att misskreditera motpartens personliga erfarenheter.
Vad avser rondellkörnng så körde jag en period dagligdags genom de fyra rondellerna längs Grycksbovägen Enskedekvägen. Lindhagensplan liksom Roslagstull och Norrtull har jag ofta passerat både med person- såväl som med lastbil.
Numer är det väl oftast alla de nya rondellerna (med skymd överblick) längs Gudöbroleden.
Det är naturligtvis ingalunda alla rondeller jag kört igenom, men ett urval av de vanligaste.

Det finns lite udda rondeller.
En ovanför Hedemora kan man diskutera vad som ska anses vara rakt fram - vilket alltså inte behövs om man följer de enkla grundreglerna.
Moranoret är ingen märkvärdig rondell mer än att den är så stor att den lockar till högre farter vilket kan göra det svårt för dem som ska in i rondellen att göra rätt bedömningnar.
Det finns naturligtvis de som har både fem och sex anslutna vägar, men det förändrar ingenting i sak.

Detta om den personliga erfarenheten - vad den nu kan vara värd. Den är ju alltid begränsad och brukar inte tillföra något väsentligt.
Eller leifer kanske hävdar att just hans erfarenhet är den enda sanna bilden av verkligheten?