Bild
Nästa artikel

Varannan förare blinkar inte

Nyheter

Mer än varannan bilist låter bli att blinka när de gör en sväng eller byter körfält. Det visar en ny undersökning från Motormännen.

Motormännen kontrollerade i somras 10 000 bilister på 12 platser i Sverige. När förarna gjorde en sväng eller ett körfältsbyte använde 55 procent av trafikanterna inte blinkers.

– Det är anmärkningsvärt. Jag tycker att det är ett uttryck för att man främst tänker på sig själv och inte bryr sig om andra, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Skillnaderna mellan små och stora städer är små, men en mindre skillnad mellan könen kunde urskiljas. Varannan kvinna glömde eller struntade i att använda blinkers samtidigt som 6 av 10 män inte blinkade.

Att inte blinka är ett brott som kan ge 500 kronor i böter. Motormännen anser nu att polisen borde prioritera upp denna lagöverträdelse.

– Ska vi minska olyckorna måste fler trafikanter använda blinkers, säger Niklas Stavegård.

Diskutera: Hur tycker du svenska bilister använder blinkers?

Kommentarer

#1
mctar
2010-09-28 08:36

Det är otroligt irriterande att folk inte blinkar. Särskilt i rondeller! Vad skulle det göra att vara lite tydlig, så det hjälper alla medtrafikanter, jag förstår inte...

#2
2010-09-28 08:42

Ännu en utsökt undersökning från Motormännen. De är en av få organisationer som tar de verkliga trafikfrågorna på allvar. Jättebra att detta problem uppmärksammas, all heder till Motormännen.
Jag tror också att bästa sättet för att få bukt med otyget att inte använda blinkers är att polisen börjar prioritera denna typ av lagöverträdelser. Kraftfullt höjda böter skulle nog också dra sitt strå till stacken. Polisen kan ju även slå två flugor i en smäll och utföra nykterhetskontroll i samband med stoppande av bilist som ej använt blinkers. Någonting säger mig att det är påfallande många av de som kör onyktra som inte heller använder blinkers.

#3
jarl s
2010-09-28 09:09

Jepp, störigt värre.

#4
saabhenke
2010-09-28 09:21

jag brukar fråga en del billister om deras bilar har blinkers som tillval och att dom har glömt att kryssa i tillvalet när dom beställde bilen en blev så förbannad att han ville slåss en annan tittad bak på bilen och sen fnös han tycker det är så jävla slött att inte göra det.

#5
Beppe
2010-09-28 09:31

Jag har verkligen inget förtroende för Motormännen men med denna undersökning visar de för en gångs skull på ett reellt problem. Tror nog att denne Stavegård är helt rätt ute när han konstaterar att folk som inte blinkar bara tänker på sig själva och inte bryr sig om sina medtrafikanter. Eller alternativt bara usla förare. Men när blev någon bötfälld för detta senast? Trafiksäkerheten skulle vinna på ökade poliskontroller av denna typ av förseelser istället för den hysteriska jakten på oss som tämjer lite på hastigheterna på glest trafikerade 90- och 110-vägar. Gör som jag: Om jag ligger bakom nån som bromsar och svänger in på en annan väg utan att blinka, så lägger jag mig på hornet. Förhoppningsvis kanske någon iaf. lär sig.

#6
Jägaren
2010-09-28 11:05

Att det är så här har man ju kunnat se själv under alla år. Men det är som vanligt: Fartkameror, fartkameror och åter fartkameror - som till råga på allt är allt annat än tekniskt säkra - men i praktiken inga insatser för beteendet på vägarna för övrigt. Fulla, narkotikapåverkade, SMS:are (!!!), sömniga, våghalsomkörare och ickeblinkare kommer som lämmeltåg på vägarna. Men några åtgärder? Självklart inte! Tänk så många onödiga krockar som skulle kunna unvikas om folk blinkade. Jag tycker att alla poliser i Sverige vid normal patrullering ska stoppa och bötfälla varenda bilist som inte blinkar. Passa också på att höja böterna till 5 000 kronor.

#7
Raymond K
2010-09-28 11:29

Det otäcka med att folk inte använder blinkers är ju att om man ligger bakom vet man inte vad som är på gång när bilen framför börjar bromsa. "är det fel på bilen?-sprang det ut ett djur eller barn på vägen? har föraren blivit sjuk?" är tankar som dyker upp då. Om bilister använder blinkers strax innan dom börjar bromsa så är man ju beredd på att dom skall svänga och vet vad som händer och behöver inte undra vad som är på gång eftersom man då fattar att bilisten framför skall strax svänga. Denna lilla information som ges av att använda blinkers är att visa hänsyn och omdöme vilket alla som en gång tagit körtkort måste ha läst eller hört om.
Den absolut sämsta kommentar jag hört av en bilist på frågan om varför han inte använder blinkers är "folk har inte med att göra vart jag skall köra" Snacka om att bara tänka på sig själv.

#8
2010-09-28 11:38

Vem blev förvånad över resultatet?
Visst är det ett uttryck för det egotrippade samhället men även total fantsilöshet. "Det här körfältet går ju bara åt höger så varför ska jag blinka?" Som om man blinkade bara för egen räkning. De på andra sidan korsningen har kanske ingen aning om hur körfälten går som de ju inte kan se ordentligt.
Hade undersökningen gjorts i rondeller så hade antagligen siffran för dem som använder blinkers korrekt sjunkit till omkring en ynka procent!

Jag och andra har redan skrivit mycket om det här tidigare - senast i anslutning till artikeln om polisaspiranten som gjorde sin plikt. Måste allt vara så stort för att det ska anses vara motiverat att ingripa? Är det inte bättre att förebygga? Att ingripa på ett tidigt stadium?
Som jag också skrev tidigare - vad är det för mening med att bötesbelägga brott och föseelser om ingen någonsin åker fast?

#9
2010-09-28 11:39

Folk använder ju inte blinkers när man har en mobiltelefon i ena handen och styr med den andra.
Förbjud nyttjandet av mobiltelefoner utan handsfree och folk kommer att börja använda blinkers igen.

#10
jarl s
2010-09-28 14:08

Folk som inte blinkar i rondeller borde stenas.

#11
Lennart.s
2010-09-28 16:00

Jag tror, liksom flera andra att samhällsutvecklingen styr även anvädningen av blinkers. Det är en "sköt dig själv och skit i andra" attityd lite överallt.

Hur förändra trafikbeteendet då? Tja en väg torde vara att på nytt ha trafik på skolschemat, en mer allmän debatt angående trafikbeteende och betydligt större risk att åka fast.

Om polisen som rör sig på vägarna är snabbare att beivra felbeteenden så kommer vi alla som i grund och botten är ögontjänare, att använda bilens kommunikationsutrustning mer frekvent

#12
Qvist
2010-09-28 17:27

Håller med den som skrev om mobiltelefoner utan handsfree. Precis så är det. Man har ingen hand över för blinkersspaken när man håller i en mobiltelefon utan handsfree. Vad gör man då? Jo man svänger utan att blinka, för man kan ju inte släppa mobiltelefonen. Lagstifta om handsfree snarast!

#13
2010-09-28 17:32

Vi är på väg mot ett kallare samhälle där egoismen breder ut sig. Det försämrade användandet av blinkers är bara ett av många tecken på det. Men det går att ändra på denna trend. Mer piska och mindre morot heter melodin som fungerat i alla år. Hårdare straff och dryga böter brukar i regel förbättra laglydigheten markant. Varför inte ett bötessystem baserat på årsinkomst, då kan inte ens borgarna och direktörerna komma undan med vad som helst.

#14
Jägaren
2010-09-28 17:42

Jo, Gösta: Vi borgare, direktörer och företagare kommer undan ändå. Ner med vänsterkrafterna.

#15
S-E S
2010-09-28 17:47

Innan man gnäller på blinkandet bör man informera om när man ska blinka. En som ligger i innersta filen i en rondell och blinkar vänster, ska denna in i rondellens plantering eller rakt fram? En som står i en fil endast för de som ska till vänster, måste denna blinka till vänster? Om man kör på E6 och E6 svänger höger i en rondell, ska man då blinka höger? Om man kör på E6 och E6 svänger höger i en 3-vägskorsning, ska man då blinka höger? Det verkar som om att ingen på ett samlat och pedagogiskt sätt har sammanställt information om användning av blinkers i olika situationer. Det samma gäller beteende , skyldigheter och rättigheter vid korsning av övergångsställe samt vid tillämpning av nya trafikregler. När du bötfälls för felaktigt användande av blinkers, delar då Polisen ut ett informationsblad om hur du ska köra? NEJ! Intresset för utbildning av trafikanter tycks vara otillåtet passivt från myndigheternas sida efter det att körkortsprovet har avklarats!

#16
M-power
2010-09-28 18:09

Jag har bott i flera EU-länder och har alltid reagerat på ett par saker i den svenska trafiken (som generellt fungerar ok annars):

För det första så blinkar inte folk vid t.ex. filbyte, avtagsvägar, korsningar, rondeller etc. För det andra så efterföljs inte högerregeln särskilt bra. Många tycks tro att en väg automatiskt blir huvudled enbart för att den är större. I praktiken har jag ett antal vägar jag åker dagligen där det inte går att följa reglerna utan att bli en trafikfara. Skulle jag följa trafikreglerna där så skulle jag stå på plåtverkstaden varje månad :)

#17
Karl B.
2010-09-28 19:11

Som hojåkare upplever jag rondellkörning som ett stort lotteri med livet som insats. När det inte går att förutse hur bilisterna tänker göra blir det ibland fullständigt livsfarliga situationer. Saksamma för vänstersvängande förare som aktiverar blinkers typ 10 meter före svängen och lägger man därtill alla som inte har den minsta respekt för att hålla ett vettigt avstånd vare sig vid omkörningar eller som bakomvarande funderar man på vad körskolorna sysslar med vid körkortsutbildningen.

#18
Andrè
2010-09-28 19:21

"Tombollar", "Leerköpfe", "Empty Heads". Varför tror ni att era medtrafikanter (mottrafikanter) har telepatisk fötmåga ?????? Vore det inte bättre att visa sina "Svängtankar" till majorieten som inte kan läsa andras tankar. Alltså, försök att förmedla era avsikter med blinkers. (det enda tillgängliga idag).
A

#19
Jägaren
2010-09-28 20:44

S-E S: Men snälla! Visst, det finns vägkonstruktioner i vilka man ibland kan fundera på om man behöver blinka eller inte. Men detta råder man enkelt bot på genom att hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite.
Vad vi diskuterar här annars de mest grundläggande situationerna som filbyte och "vanliga" svängar - grundläggande situationer som inte på något vis kan vara föremål för tveksamheter huruvida blinkersen ska användas eller inte.

#20
YF22
2010-09-28 22:44

En undersøkelse jeg leste, så var det ca 88% som ikke blinket, vasket heller ikke hender etter toalett besøk. Det tenker jeg på vær gang en bil ikke blinker.

#21
2010-09-29 06:30

S-E S, du verkar inte ha läst någonting av det jag (och även andra) skrivit!
Om du står i ett körfält som endast går till vänster så vet DU det - men du använder faktiskt blinkersen för att informera andra.
Inne i en rondell finns det ingen egentlig anledning att blinka vänster - däremot gärna innan rondellen (och är nu blinkersen redan påslagen så låt den för all del vara det även i rondellen tills du byter till högerblinkers).
Det händer att en huvudled leder fram till en trevägskorsning där en skylt tydligt visar att huvudleden fortsätter till höger och en mindre väg leder till vänster. Det är inte absolut nödvändigt att använda högerblinkersen, men vad är det som är så farligt? Det är däremot viktigt att snabbt slå av den när svängen är påbörjad (inte avslutad).
Att man skulle bötfällas för felaktig användning av blinkers tyder på ovanlig klantighet och slöhet. Är blinkersen påslagen och man inte svänger så kan man orsaka en olycka. Om man inte slår av blinkersen när svängen är påbörjad, utan istället slött inväntar att ratten ska göra det för somliga oerhört betungande jobbet, så riskerar man också att lura andra trafikanter.
Men helt kort: Fokusera inte så förbannat mycket på när du inte behöver använda blinkers! Använd den! (Och slå av den.)

#22
MG
2010-09-29 10:52

Min teori för att så många inte använder blinkers är helt enkelt slöhet.
Man orkar inte föra handen till blinkersspaken - troligen glömt bort
var den sitter... Polisen ser jag i alla fall ytterst lite ute på vägarna, så
högre böter kräver ju fler poliser ute i trafiken för mer än hastighetsövervakning.

#23
S-E S
2010-09-29 18:00

Jägaren och Roy J, "blinka eller låt bli", "blinka för säkerhetsskuld", "bättre att blinka en gång för mycket än en gång för litet" håller inte i dagens trafik. Det låter som om det är en dator som kör: "vill du verkligen svänga till vänster nu? ", "är det säkert att du vill bromsa eller vill du ångra?".
En liten skrift med "hur man kör i cirkulationsplatser" och "rätt och fel vid övergångsställen" vore inte dumt. Det vittnar dessa spalter om. Så trafikmyndigheter: Berätta vad som gäller I DAG och kom sedan med en uppdatering varje halvår om ni tar nollvisionen på allvar.

#24
S-E S
2010-09-29 18:01

Jägaren och Roy J, "blinka eller låt bli", "blinka för säkerhetsskuld", "bättre att blinka en gång för mycket än en gång för litet" håller inte i dagens trafik. Det låter som om det är en dator som kör: "vill du verkligen svänga till vänster nu? ", "är det säkert att du vill bromsa eller vill du ångra?".
En liten skrift med "hur man kör i cirkulationsplatser" och "rätt och fel vid övergångsställen" vore inte dumt. Det vittnar dessa spalter om. Så trafikmyndigheter: Berätta vad som gäller I DAG och kom sedan med en uppdatering varje halvår om ni tar nollvisionen på allvar.

#25
GJZ
2010-09-29 19:23

Alla ska blicka, i normala livet visa man också vägen man ska gå.
När man inte blicka visa man ingen respekt för sitt eget liv och från andra personer.

#26
Jägaren
2010-09-29 20:11

S-E S: är du allvarlig??????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.