Nästa artikel
En av tre osäker på rondellregler
Nyheter

En av tre osäker på rondellregler

Publicerad 11 mars 2011 (uppdaterad 14 mars 2011)
Mer än var tredje svensk bilist är osäker på trafikreglerna i en rondell. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Hur bilens blinkers ska användas i en cirkulationsplats är inte en självklarhet för många svenska trafikanter. En ny undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa visar att mer än var tredje svensk med körkort, 37 procent, inte vet när man ska signalera.

De osäkra bilisterna tror att man aldrig ska blinka, bara ge tecken vid infart eller att man ska använda blinkers både vid infart och vid utfart ur en rondell.

– Enligt trafikförordningen måste man bara blinka vid utfart ur rondellen, men vår undersökning visar att det finns en osäkerhet kring reglerna, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkring på Trygg-Hansa.

Flest osäkra förare finns i storstäder där fler än fyra av tio, 45 procent, inte är medvetna om reglerna. Undersökningen har genomförts under februari och omfattar intervjuer med 1 010 svenskar mellan 18 och 64 år.

Osäkerhet på motorvägen
I undersökningen kartläggs även osäkerheten till andra trafikregler. Ett resultat som lyfts fram är den bristfälliga kunskapen om omkörningar på motorväg.

Två av tio, 20 procent, av de svarande tror att man får köra om i vilket körfält som helst eller passera till höger om ett fordon som kör långsamt i vänsterfilen.
 
– Bristfällig kunskap och osäkerhet kan leda till olyckor, säger Andreas Sand.

Bilisternas kunskaper är dock bättre när det gäller högerregeln och zebralagen, att trafikanter ska lämna företräde åt fotgängare vid övergångsställen. 96 respektive 95 procent är säkra på reglerna.

Diskutera: Märker du av en osäkerhet om reglerna i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2011-03-11 21:44
Simon no1

Re JOCA_1
Varje gång jag kör in i en rondell så kikar jag om det kommer nån bil från vänster, om du kommer in från höger i rondellen och blinkar vänster är totalt ointressant och hjälper mig inte ett dugg.....

Det enda intressanta är att se om nån är på väg ut ur rondellen, in ska allihop....

#w • Uppdaterat: 2011-03-11 22:10
Pender

Joca_1, när du kör in i rondellen bör du inte blinka vänster. Utan då bör du stoppa omedelbart. Annars riskerar du att kollidera med de bilar som kör i cirkularationsplatsen. (Men har du sidokrockkuddar kan du nog överleva ditt misstag.)

#x • Uppdaterat: 2011-03-11 23:07
Pender

Jes, bara en ordblind kan skriva nåt så dumt. Har du kört in i rondellen, har du antagligen redan krockat med rondellhunden. Och senast där bör du stoppa. Annars kommer du ut på andra sidan. Rätt i den cirkulerande trafiken. (Och råkar du möta nån mer amatörmässig än dej själv, så har du haft din lyckliga dag.)
PS. Om du ändå inte fattar, läs rondell på wikpedia. Finns på Google. En sökmotor på internet.
PPS, Risken att jag skulle dö, om jag hamnade i samma cirkulationsplats som en Jes är minimal, eftersom jag har flera tons övertag. (Eftersom Jesar inte får bli yrkesförare av tunga fördon.)

#y • Uppdaterat: 2011-03-12 00:12
Dogfight

Finns ett problem med dagens regler om högerblink vid utfart. står du i nån annan del av cirkulationen så ser du inte högerblinkersen förrän det är för sent då blinkersen på många bilar är dold och inte syns från vänster sida då de är tillbakaflyttade så långt på bilen. Så då blir det lika som om du inte blinkar alls. jag kommer att fortsätta att visa vänsterblinkers om jag skall svänga i mindre cirkulation och höger när jag lämnar för o tillfredsställa ordningsmakten då dagens regler att enbart blinka höger är helt förstörande för smidigheten i cirkulationsplatser för den tunga trafiken.
Dogfight.

#z • Uppdaterat: 2011-03-12 02:38
Simon no1

Re Dogfight
Det är ju det som är hela grejjen, hur skulle det kunna bli försent om du inte ser att bilen blinkar höger...? Om du inte ser så ska du ju stanna...!

Du verkar inte ha förstått reglerna alls....

Hur gör du i en cirkulationsplats med fem utfarter för att visa vart du ska när du är på väg in ? eller menar du att vi ska ha olika regler beroende på vilken typ av rondell vi kör i...?

Att det sen finns yrkesförare här som anser att de kan bryta mot trafikregler bara för att de själva inte gillar reglen är skrämmande...!

#110 • Uppdaterat: 2011-03-12 10:30
KA

Om du inte vet eller är osäker på trafikregler är det enkelt att ta reda på vad som gäller.
Det generellt genomgående är att du ska iaktta försiktighet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/

#111 • Uppdaterat: 2011-03-12 11:00
ToLo

Simon:
Ponera att du kommer till en cirkulationsplats med 4 utfarter/infarter där du klart och tydligt ser de bilar som kommer i din motsatta riktning (dvs infarten rakt fram).

Om en bil som kommer därifrån använder vänsterblink så ger det dig en betydligt bättre föraning om att den bilen kommer korsa din tänkta väg, än om han bara hade valt att använda högerblink.

Eller är du av annan uppfattning?

#112 • Uppdaterat: 2011-03-12 11:04
Simon no1

Re Jes
Nej att blinka vänster är inte olagligt men då förare som gör detta tyvärr alldeles för ofta struntar i högerblinkandet när de ska ur rondellen så är det bättre de koncentrerar sig på att ge tecken när de ska ut ur rondellen, som det är nu så innebär det att både de som blinkar och de som inte blinkar ska fortsätta i cirkulationsplatsen...... Det bara rör till det...

#113 • Uppdaterat: 2011-03-12 11:11
Simon no1

Re ToLo
Ja, jag anser att du ska kolla bilar från höger när du kör in i rondellen inte hålla på att kolla bilar från andra hållet, dom behöver du inte stanna för ändå så det är ointresant.....

Men det finns som jag skrev tidigare microrondeller som i princip är en vanlig korsning där tycker jag det är bra att blinka vänster....

Problemet är ju dock att det finns så många olika typer och storlekar på rondeller och det blir bara soppa av allt om vi ska ha olika regler i varje rondelltyp, då kommer till slut ingen veta vad som gäller....

Det självklara är alltid att ge tecken när du antingen svänger eller byter fil och i en rondell svänger man inte in i utan kör in i.....

Att då ge tecken till vänster där du inte kan svänga vänster känns fel för mig......

#114 • Uppdaterat: 2011-03-12 11:34
ToLo

Simon;
Ja, storleken på rondellen (hej språkpoliser) är ju rätt avgörande om västerblinker ska ha ett syfte. Kör jag i en rondell som har jättemånga utfarter eller en storlek där jag knappt ser den vänstra infarten så minskar troligtvis chansen att jag skulle nyttja vänsterblink.

Det viktigaste är ju (precis som du säger) högerblink vid utfarten. Vänsterblink borde dock läras ut som "gott uppförande" i sådana rondeller där det kan tänkas sprida information till medtrafikanter.

Lite sunt förnuft borde räcka för att göra den avvägningen, och behöver således inte sättas i några lagskrifter. Låt lagen säga att vi alltid ska blinka höger, men låt vettet säga att man även blinkar vänster där det är lämpligt.

Det värsta med nya lagen är ändå bilar som ligger 3-kvarts varv i högerfilen. Dom känns totalt livsfarliga, trots att dom är helt lagliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.