Bild
Nästa artikel

Polisen bötfäller men bryter mot samma regler

Nyheter

25 bilister fick böter för att inte ha blinkat i en rondell. Nu avslöjas det att polisen själva inte blinkar – i samma cirkulationsplats.

Polisen genomförde på måndagen en rondellrazzia i centrala Jönköping. 25 förare som inte använde blinkers på väg ur cirkulationsplatsen vinkades in och gavs 500 kronor i böter.

Sveriges Radio Jönköping kan nu avslöja att polisen själva bryter mot reglerna. Radions reporter filmade flera polisbilar som struntade i att blinka i samma rondell.

– Jag får beklaga att vi inte är bättre, givetvis ska vi diskutera det här för det är inte acceptabelt att vi inte följer trafikreglerna, säger Rolf Högberg, yttre befäl på Jönköpingspolisen, till Sveriges Radio Jönköping.

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF visade i en undersökning tidigare i höstas att mer än varannan bilist gör fel vid rondellkörning.

Förra året skedde 139 olyckor med personskador i cirkulationsplatser.

Klicka här för att se film från Sveriges Radio Jönköping.

Diskutera: Vad tycker du om polisen i trafiken och rondellkörning i allmänhet?

Kommentarer

#1
Erik F
2010-11-19 11:52

Det är helt fel och ologiskt att man tog bort den gamla regeln där man skulle blinka på väg in i och i rondeller, förutom på väg ut. Nu vet man inte om folk ska svänga eller köra rakt fam i rondeller förrän de är på väg ut ur dem och kör man då en tung stor semitrailer så måste man bromsa och förutsätta att mötande bilist ska svänga åt sitt vänster. När han sedan kör rakt fram med eller utan blinkers så måste man accelerera igen och släpper då ut en massa avgaser, samt att man har stört trafikrytmen. Alla bakom en själv måste också accelerera igen.

Varför tog man bort den gamla regeln? Tydlighet i trafiken är väl en grundregel - varför göra det otydligt som nu?

#2
lubos
2010-11-19 11:57

Även om poliser också slarvar i rondellerna så kan det inte vara fel att de följer upp bilisternas beteende i rondeller. Om det är föreskrivet i lag att vi ska ge tecken vid filbyte, dvs även vid utfart ur rondeller, för att trafiken ska flyta utan kollisioner, så måste det givetvis följas upp så att inte samma slöhet fäster rot som råder i övrigt bland bilister i allmänhet, som tycks ha blinkersen direktkopplad till ratten så att de möjligen blinkar just vid svängen!

#3
Raymond K
2010-11-19 12:37

Lite roligt att de stod där med pekpinnen och bötfällde och sedan inte följer reglerna själva.
Måste inte dom stanna då och ge sig själva böter?

#4
2010-11-19 13:09

Re Erik F att blinka in i en rondell kan kanske funka i en liten rondell, i en större rondell är det helt meningslöst, dessutom har en del rondeller mer än fyra utfarter och vi kan ju inte ha olika regler i varje rondell, så blinka ut är det enda vettiga, sen förstår jag ditt missnöje att behöva sakta in men i en vanlig korsning är du tvungen att stanna helt, här finns möjligheten att du slipper.....

#5
357:an
2010-11-19 14:24

En rondell är i praktiken en vanlig fyrvägskorsning med den skillnaden att man blinkar höger när man ska lämna rondellen - även om man rent fysiskt ska "rakt fram". Förstår inte varför detta ska vara så svårt. Och inte duger det att skita i att blinka bara för att polisen inte gör det. Såg faktiskt ett inslag på Stockholms lokalnyheter häromkvällen och förutom ovanstående framhöll körskoleläraren det självklara i att det är bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite. Det kan ju sällan vara till besvär för andra trafikanter om man blinkar en gång extra för att tala om vart man ämnar köra.

#6
2010-11-19 15:39

Var det någon annan bilist som närmade sig rondellen vid tillfället för polisens slarv? Det står ju i lagtexten att man ska använda blinkers till ledning för annan trafikant. Man behöver således inte blinka om det inte finns någon annan bilist i närheten. Varför denna miss i lagstiftningen? En miss som gjordes -94 när trafiksäkerhetsverket upphörde! Tidigare fanns tvånget att alltid använda blinkers!

#7
357:an
2010-11-19 15:44

Gunnar 44, problemet är bara om man nu inte råkar se en annan trafikant. Då är det ganska bra att blinka av ren automatik.

#8
76martin
2010-11-19 16:55

Jag tycker det händer rätt ofta att jag ser poliser som t ex kör lite för fort, missar att blinka, håller lite för kort avstånd till bilen framför, mm. Dvs rent vardagsslarv som vi alla missar på ibland. Det är väl just det som irriterar; en böteslapp för 100 på 90-väg, en missad blinkning, sådant vi alla missar på ibland. Men Svensson får bot medan polisen skall bättra sig. Sådant smakar beskt i en ärlig och trafikmetveten bilists mun. Satsa på de grövre brotten och låt denna millimetermätning av reglernas efterlevnad vara tills åtminstone polisen själva klarar av att efterleva dem i alla situationer.

#9
Riskokare
2010-11-19 17:16

Och här hemma i stan blinkar polisen inte heller alla gånger de skall ur en rondell.Vi har fler rondeller och en del ljushuvuden blinkar vänster en bra bit före innan de kör in i rondellen och kör ut i första avfarten fortfarande blinkande till vänster. Detta tyder på hög intelligens.

#10
Lars-Erik
2010-11-19 17:27

Hur gör man om man vill anmäla polisen för samma brott???

#11
JB
2010-11-19 17:43

Det är både synd och skam att Vägverket löste hela problematiken med att ta vad man kallar gemensamma regler med övriga Europa. Bristande erfarenhet av trafik i andra länder kanske. Begränsad begåving, troligare.
Som det är nu skulle detta lösa sig om Transportstyrelsen i likhet med vad NTF gjorde när de skötte säkerhetsarbetet, d,v,s körde små informativa snuttar i SVT. Det finns en broschyr som tillhandahåls gratis. Det är bara att ringa så får man den. Dessutom är den nedladdningsbar för de som önskar det.
Tyvärr är den inte tydlig nog. Den ger bara exempel på cirkulationsplats som är korrekt ritad med två körfält. Bättre borde någon på Transportstyrelsen kunna åstadkomma!

#12
S-E S
2010-11-19 18:44

Hörde av en trafikutbildad person (gammal körskolelärare) att det endast finns 3 regler för körning i en cirkulationsplats.
1. Lämna företräde när du kör in.
2. Kör motsols.
3. Blinka när du byter fil eller kör ut.

Något annat uttrycks inte med klarhet i trafikreglerna.

#13
2010-11-19 20:00

Vi är enskilt ansvariga för hur vi agerar i trafiken.
Men jag ser inte att detta icke brukande av körriktningsvisare ut ur en rondell som det största problemet.
Det värsta är folk som inte har någon planering öht. in i en rondell.
Detta skapar onödiga stopp, frustration och chansningar.
Bötfäll människor som inte kan planera och därmed underlättar för sina medmänniskor!

#14
KSP
2010-11-20 00:03

76martin, polisen är undantagna från vissa trafikregler och en av dem är hastighetsbegränsning. Och nej, polisen behöver inte ha varken blåljus eller siren påslagen för att få överträda hastighetsbegränsningen. Självklart kan det se "fult" ut att polisen inte t.ex. använder blinkers, men eftersom vi inte vet vilken situation polismännen i de aktuella bilarna var i tycker jag det är fel att spekulera. De kunde t.ex. vara ute och leta efter en försvunnen person el. liknande och då tycker jag att polisen kan skippa användandet av blinkers i vissa situationer för att underlätta deras arbete, så länge trafiken flyter på dvs.
Sedan är det inte lite "lillebrorskomplex" att klaga på vad polisen får/inte får och här inte använder blinkers när så liten del av befolkningen hittar igen den lilla spaken vid ratten?

#15
2010-11-20 01:32

Polisen skall självklart ha böter dom också,det verkar vara många poliser som inte vet vad dom skall ha sin blinkers till,mycket vanligt om man ligger efter en polisbil civil som målad...

#16
2010-11-20 01:48

Poliser är skyldig att följa trafikreglerna lika mycket som någon annan,har sett ett flertal gånger där poliser burit sig åt som oansvariga bildårar ex. kört i över 100 km/h i timmen inne i villakvarter där 30 resp. 50 km/h gäller för att jaga moped/skotertrimmare,det kan ju inte vara acceptabelt,dom fick skäll av massa folk i lokaltidningsartikler men dom valde att nonchalera och sa att det inte var så farligt,en kvinna var ute och promenerade med sin dotter i barnvagn och hennes vännina var också med när polisbilen bara flög fram bland villorna där vägen var smal och ej lämplig att köra fort på,det är vad vår svenska polis gör jagar mopeder mm. istället för att koncentera sig på viktigare uppgifter så gör dom på detta sätt...

#17
D
2010-11-20 13:14

Polisen bötfäller bilister som inte använder bälte men de kör själva obältade. Jag bor nära en polisstation så jag ser hur ofta de kör utan bälte. VI ska inte ens snacka om de som sitter i baksätet i polisens minibussar, de är ALDRIG bältade, hur macho är det liksom? Självklart ska man ha bälte men det är en princip. Man ska inte fälla om man inte själv gör rätt för sig.

#18
S-E S
2010-11-20 18:22

KSP, var kan jag finna detta undantag från att följa trafikreglerna beskrivit? I polisens sagobok?

#19
Anonymous
2010-11-20 19:40

Vad såg reportern? Jag har sett filmen från Jönköping och polisen som bryter mot lagen. Har en fundering hur man är säker på teckengivning när man har en bil som skymmer sikten. hoppas polisen har större krav på bevis än sr jönköping.

#20
MudShark
2010-11-21 04:04

Går det att bötfälla en polis som inte blinkar? Kårandan lär ju vara stark inom polisen.
Det kanske saknas policy om hur de ska uppföra sig i trafiken.
En stark chef skulle lätt kunna styra upp den här frågan.

#21
lappen
2010-11-21 09:36

Bötfälld för att inte använda blinkers i rondell, vilket oerhört brott, snudd på livstids fängelse. Allvarligt talat, om polisen lägger resurser på sånt, då kan man lika gärna lägga ner skiten. Nog för att det kan vara irriterande att folk inte använder blinkers, men hur mycket paragrafryytare får man va. Helt vansinnigt, kom till Uppsala, vi har vansinnigt många rondeller i Uppsala, och kolla hur många som användrr blinkers där. Kanske att det är nån promille, men inte är det mer. Helt sjukt och stå och passa på sånt, finns kanske LITE viktihare saker att göra.

#22
Bengt Andersson
2010-11-21 22:42

Varför är man inte förvånad? Många poliser verkar tyvärr inte riktigt ha koll på vanliga enkla trafikregler. Är yrkesförare sen snart 30 år, och ser polisen i trafiken då o då. En del har inte upptäckt blinkersspaken, en del vet inte att det är olämpligt att köra MOT trafiken i en enkelriktad bussgata (i Helsingborg), att man inte parkerar inne i en bussterminal, mitt i en sväng, med mycket begränsad "gatbredd/framkomlighet". dvs bussar kan inte ta sig förbi. Jag har trott att en polis skall kunna alla trafikregler, eftersom polisen skall se tiill att "vi andra" efterlever desamma, och kunna bötfälla "vid behov". Tyvärr har jag haft en felaktig bild/tro på detta. Polisen är precis som vem som helst, struntar i regelrna precis som det passar. För vem sätter dit en polis?

#23
SPEED KING...
2010-11-22 02:31

HAHAHAHA!!!! JA VA TROR FOLK....VEM SKA BÖTA DOM?? SEJ SJÄLVA HAHAHAH NÄ BARA Å GILLA LÄGET....god hjul...

#24
S-E S
2010-11-22 15:56

Bengt Andersson, det går inte att sätta dit en polis därför att de i trängda lägen gärna begår mened för att skydda varandra och hur beviser man mened när polisen skyddar de menedsåtalade genom att begå ny mened? Kanske går det att sätta dit polisen om det färdas 3 domare från Högsta domstolen i samma bil samtidigt som de filmar förseelsen, men var inte för säker. Polisen är sååååååååå trovärdig och sanningsenlig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.