Bild
Nästa artikel

Varannan kör fel i rondeller

Nyheter

Hälften av alla trafikanter saknar kunskaper om hur man kör i rondeller. Det visar en ny undersökning från NTF.

Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, har granskat hur trafikanter kör i cirkulationsplatser.

Ger inget tecken    
Undersökningen omfattar ungefär 7 000 fordon och har genomförts i Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Skåne län.

Studien visar att ungefär hälften av trafikanterna saknar kunskaper eller brister i omdömet vid rondellkörning.

Enligt lagen måste trafikanter signalera om man ska ut ur eller byta körfält i rondellen.

- Väldigt många ger tecken när de ger sig in i rondeller, men inte när de beger sig ut och det är man skyldig att göra enligt lag, säger Henrik Johansson, informationsansvarig på NTF, till Sveriges Radio.

Enligt NTF ökar olycksrisken väsentligt på grund av trafikanternas okunskap.

Generationsfråga
Henrik Johansson menar att rondellkörning är en generationsfråga.

Äldre förare saknar i större utsträckning kunskaper om körning i cirkulationsplatser.

Bristerna för yngre förare förklarar NTF med slarv.

Diskutera: Hur tycker du trafikanter kör i cirkulationsplatser?

Kommentarer

#1
Erik
2010-06-28 11:20

Alltid högerfilen så slipper man riskabla filbyten.

#1
Gustav
2010-06-28 11:50

Förare av stora fordon, ex. bussar skulle nog uppskatta om bilisterna använde blinkers både när de kör in i en rondell och när de byter körfält eller åker ut från rondellen. Eftersom minst hälften av bilisterna inte vet var blinkersspaken sitter i bilen, så kommer aldrig mer än 50% kunna göra rätt. Rondellerna är säkra för bilar, då farten är låg vid ev. kollision. Visa hänsyn och tänk på motorcyklisterna som är helt oskyddade och i många fall kan ha svårt att upptäcka bakifrån upphinnande bilar, som byter körfält. Det gör ont att bli överkörd!

#1
Erik F
2010-06-28 12:19

Det är ett ofog med bilister som inte blinkar när de ska in eller ut ur rondeller. Man kan stå och vänta i 3-5 sekunder för att släppa förbi någon som kommer in i rondellen till vänster om en - bara för att konstatera att egoisten inte alls tänkt köra rakt fram (förbi mig), utan svänger höger ur rondellen = jag har stått och väntat och blockerat trafiken helt i onödan.
De gamla rondellreglerna var bättre, för de var tydligare. Svänga vänster i rondell = innerfilen. Signal skall givetvis ges både på väg in i rondellen, i rondellen (om man ska svänga) och ut ur rondellen. Man kan aldrig vara för tydlig.

#1
Eros
2010-06-28 12:58

Det är minsann inte lätt med alla dessa "EU-rondeller. När man kör in och skall t.ex. till vänster i en fyrklöverrondell så kan man blinka vänster vid infart i rondellen, men att hinna markera utfart mellan "rakt fram" (utfart 2 i rondellen) och själva utfarten nr. 3 ger inte mer än högst en blinkning inna det är dags att fara ut. Ingen hinner uppfatta den blinkningen i alla fall. Allmän försiktighet och blinkning vid infart är det enda som är praktiskt användbart tycker jag !

#1
gmo
2010-06-28 13:10

Eros,
du har en poäng,
blinkning vid in _och_ utfart är att föredra,
tyvärr säger lagen något annat.
Därmed bör du (och jag) hålla oss till lagen, då det underlättar för omgivningen. Om alla kör med hemsnickrade regler funkar det inte så bra i trafiken i längden.

#1
Tommy
2010-06-28 13:25

Rondeller ökar säkerheten i en korsning. Hur illa folk än kör leder det sällan till allvarlig olyckor. Just för att farten inte är hög och att anfallsvinkeln sällan är 0 eller 90 grader vid krocken. Och eftersom de flesta rondeller har svängande infarter undviks även inkörning rak bakifrån på bilar som är på väg in i rondellen. Att inte signalera rätt i en rondell leder mer till framkomlighets och irritations problem, än till allvarliga olyckor. Att sedan inte blinkers används är svenskarnas svaga attityd till att köra föredömligt. Tyskarna kan använda blinkers. Oavsett förare eller bilmärke.

#1
Erik
2010-06-28 14:49

Varför blinka in i en rondell? Det går bara att köra åt höger!

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 15:34

Folk verkar inte kunna placera bilen rätt heller ..
Minns en gång i Örebro förra året. Vi skulle vänster och det skulle visst bilen som låg lite framför men i högerspår .. Höll på att bli en stor krock.

#1
Jörgen
2010-06-28 16:01

En anledning av stor betydelse kan ju vara att den färdigtryckta broschyren från Vägverket är bristfällig. En annan stor anledning är att polismän i tjänstefordon inte föregår med gott exempel. Det är närmast skrattretande när man på lokalradion får höra att polisen skall ut och kontrollera bilförarnas beteende. Skiljer man på teori och tillämpning.
Bilskolor bär största skulden till missuppfattningar om körning i cirkulationsplats.

#1
Bengtsson
2010-06-28 16:03

När jag tog körkort 1983 lärde jag mig att blinka både vid in- och utfart. När dottern tog körkort 2004 så sa hon att man bara skulle blinka vid utfart. När jag själv tog BE-kort (2005) frågade jag "inspektören" vid uppkörningen och han sa att det inte längre är obligatoriskt att blinka vid infart men han tyckte att det var bättre än att bara blinka vid utfart.

#1
Jörgen
2010-06-28 16:10

En anledning av stor betydelse kan ju vara att den färdigtryckta broschyren från Vägverket är bristfällig. En annan stor anledning är att polismän i tjänstefordon inte föregår med gott exempel. Det är närmast skrattretande när man på lokalradion får höra att polisen skall ut och kontrollera bilförarnas beteende. Skiljer man på teori och tillämpning?
Bilskolor bär största skulden till missuppfattningar om körning i cirkulationsplats.

#1
Torsten
2010-06-28 16:18

Rondellkörning - hallå NTF och redaktörn, så besvärligt är det!! a) Kör man på rondellen är man mitt i planteringen, gräset etc i cirkulationsplatsen! b) Blinkar man inte inne i c-platsen för att ange fortsatt färd godkänner Trafikverket detta medan du inte får körkort om du missar det vid uppkörning! c) Ytterst få ger lagenlig körriktningssignal, yrkesfordon inkl bussar hör avgjort till de sämre! d) Du ska ha ögon på ordentliga skaft om du ska byta fil i rondell så länge dels alla ska fram först, dels körriktningen för de få som visar den syns dåligt från sidan!
Cirkulationsplatser är bra för att "luckra upp" trafiken men mycket svåra att klara av p g a krångliga regler, bristen på respekt för dessa och närmast obefintliga efterverkningar om du bryter mot dessa!

#1
Richy
2010-06-28 16:37

Det med att blika ut i c-platen är så otroligt dumt. Kör själv i yrkesmässig trafik och man kan planera sin körning bättre om man vet var bilen ska ta vägen innan han är inne i c-platsen och om vi nu ska diskutera med miljön så vet jag var bilarna ska ta vägen så slipper jag eventuellt stanna med de 60ton som jag kör. Kommer aldrig att börja blinka ut i c-platsen kosta vad de vill.

#1
Simpa
2010-06-28 16:57

Man hör ofta argumentet "det går bara att svänga höger i en c-plats" som anledning till att inte blinka på väg in. På ett ställe där det BARA går att svänga åt höger brukar man inte anlägga en c-plats (jag har iaf aldrig sett någon). Ett sådant ställe benämns varken "c-plats" eller "korsning", utan kallas "kurva".
I en c-plats finns minst tre, oftast fyra eller ibland fler anslutande vägar och ganska ofta ligger en åt höger, en rakt fram och en åt vänster - sett från den väg man själv kommer in i c-platsen från. Ska man då åka ut på den väg som ligger åt vänster så är det väl inte speciellt svårt att blinka åt det hållet när man kör in i c-platsen?
Naturligtvis blinkar man även på väg ut ur c-platsen för att inte hålla upp trafiken som ska in.
Sedan är det skillnad mellan c-platser också. De varierar ju ganska kraftigt i storlek, vilket jag kan tycka gör skillnad för hur man kan bete sig på väg in.

#1
Lennart Sandling
2010-06-28 17:11

Under lång tid har olika argument förts fram för att öka viljan att visa korrekt tecken vid körning i cirkulationsplats. Det kanske måste till nya argument. Ett sådant är miljön ty det kostar mer energi att starta upp ett fordon från stillastående än om man slipper stanna.

#1
gmo
2010-06-28 17:24

Emme - den riktiga som inte skriver FUD:
Du är medveten om att det var du som gjorde fel va?
Man får köra flera varv i höger med nuvarande rondelregler.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 17:39

GMO - Rondellen går åt vänster .. Vi på innespåret med en annan bil framför oss då vi ska svänga vänster. Den yttre bilen borde ha svängt höger eller kört rakt på men han forsätter också runt så bilen framför får panikbromsa varpå vi får det med.
Förstår du bättre nu måntro? Vi gjorde fel? Nej.

#1
Ulf
2010-06-28 17:46

GMO, du har så rätt! Om man tänker sig att cirkulationsplatsen är en egen väg, är denna i princip en separat vägsträcka, ibland två-filig, med en mängd T-korsninger på rad där alla avfarter går till höger. Då faller det sig naturigt hur man ska blinka! Enda gången man ska blinka vänster är alltså när man ska gå in i den inre av de två körfälten i en c-plats. Allt enligt lage. Det svåraste för många bilister verkar vara att över huvud taget hitta blinkersen på sin bil.

#1
Gurra
2010-06-28 17:52

Vet hut EMME ! Följ lagen ! Höger körfält leder runt i c-platsen i all oändlighet. Du i vänsterfil byter körfält och skall iaktta de regler som gäller vid körfältsbyte.
"Jag" i höger körfält av den oändliga runda vägen har rätt och DU FEL. sug på den du ! !! !!!

#1
Krister
2010-06-28 18:06

Helt rätt GURRA!!!
Att folk inte kan fatta detta utan tror att de kan byta fil i rondellen hur som helst.
Skall man från vänstra fältet till det högra och sedan ut ur rondellen SKALL man ge tecken SAMT släppa fram trafik från höger.
Rondell = enkelriktad väg. Man kan INTE svänga vänster (då hamnar man ju i rondellens center) utan enbart höger, därför skall man ge tecken när man skall ut ur en rondell.

#1
Kjell-Åke
2010-06-28 18:39

Om man inte blivit varse det i någon cirkulationsplats
framgår det av blogginläggen hur svårt det tycks vara att köra i en sådan. Någon/några måste ha misslyckats kapitalt med informationen.

#1
gmo
2010-06-28 19:21

Emme - den riktiga som inte skriver FUD:
Tyvärr, precis som många andra här skrivit, så var det du som gjorde fel!
Ditt resonemang stämmer på de gamla reglerna, men dessa ändrades för TIO ÅR SEDAN!
Läs på! Gör om! Gör rätt i framtiden!

#1
Rikard
2010-06-28 19:30

Ja, precis som det står i rubriken, hälften kör fel i rondellen, och på detta forum verkar det vara änu fler.
Min dotters körskollärare hade helt missat att reglerna ändrades för 10 år sen, så JAG fick lära henne det.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 19:32

Det som ni kanske misstar i detta sammanhang är att i denna rondell är det två st körfält varpå båda får användas till att köra rakt på. Då kan jag knappast tro att denna som körde runt hela (som borde ha kört i innerspåret då den har pilar som visar rakt på eller vänster.) gjorde det lagligt? Så pilarna ljuger i detta fall? GMO du behöver inte vara spydig.

#1
Mr Colt
2010-06-28 19:54

Det enda som verkar ändrats sen jag tog A-behörighet -95 är hur man använder körriktningsvisarna vid en cirkulationsplats.
Vilket även artikeln visar.
Emme: jag förstod dig efter ditt första inlägg.

#1
jan
2010-06-28 20:33

det jag ser som ett problem är att många ser en utmaning i att sätta nån på plats i rondellen.Gamla huvudleder ser folk fortfarande som huvudleder och verkar inte veta om att man skall lämna företräde för det i rondellen,istället för att sänka farten vid rondellen så gasas det, medveten om att typ jag inte hinner undan då skall det tutas hyttas med nävar för att visa att jag har gjort fel trots att det är denna hetsnisse....

#1
BosseM
2010-06-28 20:40

1 juli 2000 trädde den "nya" lagen om hur man ska använda riktninsvisare i rondeller. Jag missade detta då och hade säkert fortsatt blinka fel, om inte min svåger från Åland påpekat hur man ska göra. Så det är i grunden dålig upplysning från dåvarande TSV som är anledning till alla meninsskiljaktlgheter. Fram för trafikskola i TV!

#1
Basse
2010-06-28 21:25

Märkliga regler när det gäller rondellkörning ! Tycks vara riktigt att i en tvåfilsrondell ligga i högerfil och följa med runt för att svänga till vänster - framför kylaren på den som ligger i vänsterfil och ska rakt fram ur rondellen. Då hjälper det knappast hur mycket man blinkar. Någon måste ha tänkt rejält fel. Det logiska borde vara att den som ska till vänster ligger i vänsterfil för att därefter succesivt köra ut i högerfilen före högersvängen ut ur rondellen.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-28 21:32

Basse: Jag tyckte så jag med men tydligen inte. :)

#1
Olle
2010-06-28 21:45

En enkel regelär att följa de trafikregler som finns! Blinka höger när du skall ut ur c-platsen. Då inser man (i alla fall de flesta) att det inte tillför något att blinka vänster för att tala om för medtrafikanterna att man inte blinkar höger! En c-plats är en finurlig konstruktion; en flervägskorsning har byggts om till en lång kurva med enbart högersvängar. Om den används rätt ökar den både säkerhet och framkomlighet.

#1
Olle
2010-06-28 21:45

En enkel regelär att följa de trafikregler som finns! Blinka höger när du skall ut ur c-platsen. Då inser man (i alla fall de flesta) att det inte tillför något att blinka vänster för att tala om för medtrafikanterna att man inte blinkar höger! En c-plats är en finurlig konstruktion; en flervägskorsning har byggts om till en lång kurva med enbart högersvängar. Om den används rätt ökar den både säkerhet och framkomlighet.

#1
Henrik
2010-06-28 22:19

Jag har alltid tyckt att det är mest logiskt att blinka både in och ut i en rondell (talspråk för cirkulationsplats, ingen kör i planteringen ändå). Om jag blinkar vänster hela vägen in mot rondellen, genom rondellen och sen höger när jag kör ut ur rondellen så vet alla ifrån alla riktningar vart jag ska och ingen behöver vänta i onödan och det måste väl vara målet. När jag tog bilkörkort för 10-15 år sedan skulle man bara blinka ut, när jag tog mc-kort för ett par år sedan skulle man blinka både in och ut. Det gladde mig för det var smart.

#1
Olle
2010-06-28 23:41

Svar Henrik. Dina synpunkter må vara hur logiska som helst men enligt reglerna är det ett krav att blinka när man skall lämna c-platsen. Att hitta på och använda egna regler orsakar bara missförstånd och olycksrisker eftersom inte alla använder dina hemgjorda regler!

#1
Kent
2010-06-28 23:41

VARFÖR ska man blinka åt höger. Bara fotgängare på övergångsstället har någon nytta av informationen. Den som ska in i rondellen hinner inte uppfatta blinkningen och de bakomvarande skiter fullständigt i var du ska. Det är reglerna som det är fel på. T o m bilskolorna vill lära ut de gamla reglerna då de var bättre. Jag blinkar alltid åt höger men många gånger hinner man bara med en blink då rondellen är liten. VAD ÄR NYTTAN?

#1
Kent
2010-06-28 23:43

Trafikverket verkar bara bestå av cyklister!

#1
Christer Eng
2010-06-29 01:46

Verkar finnas Loka många regler som förare.
Mina egna regler är att jag alltid blinkar då jag åker in, åker ut och då jag byter fil i rondellen. Och jag kör i vilken fil som helst. Jag kan ligga i högerfil och svänga vänster om jag vill. Och vad jag hörde senast så gäller högerregel inne i rondellen också.

#1
s
2010-06-29 02:05

Vad är problemet - det är ju bara att följa de regler som finns. Ge tecken när du planerar att byta körfält eller svänga av. Inget tecken betyder att jag fortsätter i det körfält jag redan ligger i.
Enkelt och logiskt.
Att så många orkar gagga om detta - fascinerande!

#1
Anders
2010-06-29 02:11

Är det inte bäst att alla läser på vilka regler som gäller i i stället för att komma med "hemsnickrad" logik.

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 04:52

Richy, en poäng, som du alldeles uppenbart har missat, med att blinka höger när man ska svänga ur en cirkulationsplats är att du SKA slå på höger blinkers när du just har passerat avfarten strax före den du ska använda dig av. Då flaggar du nämligen för den som står i begrepp att köra in i cirkulationsplatsen från samma håll som du ska köra ut ur densamma att det är fritt fram för honom/henne att köra in i cirkulationsplatsen. Därmed ökar genomflödet i cirkulationsplatsen och folk kommer fortare fram. Även du som dyrt och heligt verkar lova att du även fortsättningsvis i onödan tänker sakta ner trafikflödet med flit borde väl också någon gång ha kommit fram till en cirkulationsplats där du har fått bromsa ner till stillastående med ditt ekipage helt i onödan för att en bil, som du trott skulle fortsätta inne i cirkulationsplatsen väljer att svänga av i samma riktning som du kom ifrån utan att blinka höger? Kan det verkligen vara möjligt att du inte då har dragit slutsatsen att du skulle ha sluppit starta om från noll med dina 60 ton om UFO:t som svängde ur cirkulationsplatsen bara hade blinkat höger enligt min modell ovan?! Eller är det så att du räknar med att alla som inte blinkar höger ändå kommer att svänga av innan de kommer fram till den plats där du just ska köra in i cirkulationsplatsen och att du därför aldrig bryr dig om att stanna i de lägena utan helt enkelt bara kör in i cirkulationsplatsen. I sådana fall har jag en nyhet till dig: Om du ännu inte har blivit påkörd när du kör in i en cirkulationsplats så beror det på att trafikanterna som har tänkt fortsätta inne i cirkulationsplatsen har varit vänliga nog att inte köra på dig och därför fått bromsa ungefär som man får göra i cirkulationsplatsen vid Triumfbågen i Paris där de som kör inne i cirkulationsplatsen SKA lämna företräde för de som vill in i cirkulationsplatsen. Skillnaden är bara att du verkar köra så i Sverige där lagen säger tvärtom vad gäller företrädesregler!
Jag menar alltså sammanfattningsvis att antingen är det så att du som yrkesförare inte har något alls emot att trafiken flyter långsammare helt i onödan där det finns cirkulationsplatser eller så är det så att du skiter i företrädereglerna när du kommer fram till en cirkulationsplats och kör på enligt devisen störst går först och räknar med att bilar inne i cirkulationsplatsen bromsar hårt och släpper in dig. I båda dessa fall skulle jag, om jag vore din chef, omedelbart omplacera dig till skrivbordstjänst, i det första fallet för att du medverkar till att varorna tar längre tid än nödvändigt på sig för att komma fram (och tid är pengar i transportbranschen) och i det andra fallet för att det annars endast är en tidsfråga innan det sker en olycka.
Om du nu invänder att du ju ser varifrån alla bilar i en cirkulationsplats kommer och att om de bara blinkar innan de åker in i cirkulationsplatsen så har du järnkoll på alla oavsett trafikintensitet och därför tänker du minsann också köra på det viset så vill jag tala om för dig två grejer: För det första så finns det cirkulationsplatser där sikten genom densamma skyms av topografin alternativt skapelser i cirkulationsplatsens mittområde. Du som sitter högt upp i ditt tunga fordon kanske inte tycker det, men vi som sitter i personbilar har betydligt sämre sikt än du har i de lägena. Det behöver du inse. För det andra så är det så att den sämre sikten gör att man i dessa lägen inte har ens en fysisk möjlighet att se hur dessa fordon blinkar innan de kör in i cirkulationsplatsen. Om du kommer inkörande med ditt tunga fordon så kanske jag ser delar av din hytt, men tro inte att bara för att du ser mig och mina blinkersar så ser jag dig OCH dina blinkersar. Lastbilars blinkersar brukar nämligen inte sitta i lastbilschaffisens ögonhöjd!
Rimligen förespråkar du nu, när du läst mitt inlägg och fortfarande vill envisas med att köra i cirkulationsplatser som om det vore en vanlig vägkorsning, men inser att i större cirkulationsplatser kan det t

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 05:00

Här nedan kommer fortsättningen på det föregående inlägget plus lite omlott. Av någon idiotisk anledning var antalet tecken i kommentarsrutan begränsat utan att det framgick någonstans! Tänk att jag som uttrycker mig så kortfattat skulle slå i taket för antalet tecken! ;-)
"Rimligen förespråkar du nu, när du läst mitt inlägg och fortfarande vill envisas med att köra i cirkulationsplatser som om det vore en vanlig vägkorsning, men inser att i större cirkulationsplatser kan det trots allt bli problematiskt, att man kör som du vill i små cirkulationsplatser och som jag förespråkar i stora cirkulationsplatser. Då blir min replik: Varför krångla till det med två sätt för olika storlekar på cirkulationsplatser med åtföljande trafikolyckor som beror på cirkulationsplatsstorleksgränsdragningsproblematik, när man kan göra det enkelt och köra på ett enda sätt, nämligen det sätt som funkar i både stora och små cirkulationsplatser, det som jag och lagen förespråkar! Ockhams rakkniv känns vettig att tillämpa här. (Ockham var en medeltida filosof som bl a ansåg att man inte ska krångla till saker i onödan (han syftade egentligen på vetenskapliga teorier med sitt uttalande, men jag tror nog att hans rakkniv funkar på cirkulationsplatsregler också). Den idén brukar kallas för Ockhams rakkniv.)"

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 05:19

Kent, poängen med att blinka höger när man ska svänga ur en cirkulationsplats är att du SKA slå på höger blinkers när du just har passerat avfarten strax före den du ska använda dig av. Då flaggar du nämligen för den som står i begrepp att köra in i cirkulationsplatsen från samma håll som du ska köra ut ur densamma att det är fritt fram för honom/henne att köra in i cirkulationsplatsen. Därmed ökar genomflödet i cirkulationsplatsen och folk kommer fortare fram genom att de inte behöver bromsa ner farten onödigt långt, kanske till stillastående, för att släppa fram UFO:n i cirkulationsplatsen som sedan istället svänger ur cirkulationsplatsen utan att flagga för det med högerblinkersen. Det är alltså inte så som du tycks tro att du ska slå på högerblinkersen precis när du ska svänga av (och därmed hinner du bara en blink) utan du ska slå på högerblinkersen i samma ögonblick du just har passerat avfarten direkt FÖRE den du ska använda. Då hinner du med några blinkar och de som har tänkt köra in i cirkulationsplatsen från samma håll du har tänkt köra ur kommer att bli glada och tjäna tid!

#1
Gurra
2010-06-29 10:20

Alla anarkister med hemmagjorda regler, som tror på, och kör efter dom borde fråntas körkortet. Följ lagen - och ge ett leende till din medtrafikant.

#1
Harry
2010-06-29 10:35

Oj, oj, oj. Inte visste jag att det var så stora problem med rondelltrafik. Kanske Vi Bilägare kan anta BOSSEM:s förslag och påverka våra TV-producenter att ha kurser i detta till synes outtömliga ämne.
Cirkulationsplatsstorleksgränsdragningsproblematiken kan kanske få flera program, bara den. Jag gillar JOHNNY SJÖSTRÖMS vokabulär i ämnet. Jag har lärt mig något nytt. :-)

#1
gmo
2010-06-29 10:38

Emme - den riktiga som inte skriver FUD:
En rondell kan givetvis körriktningsmarkeringar på körbanan, på samma sätt som vilken annan väg som helst. I dessa fall gäller givetvis målningarna. Du var dock inte direkt tydlig kring detta, då du inte nämnt något om det i dina tidigare inlägg. Ditt klagomål gäller då egentligen att folk kör över heldraget i tät trafik, vilket ofta leder till incidenter oavsett om det är i en rondell eller inte.
Jag vill dessutom påpeka att det var du som började med att vara spydig när du påpekade att rondellen går åt vänster, bara för att jag utelämnade ordet fil.

#1
NONNO
2010-06-29 12:10

Du ERIK....verklighten visar att det finns folk som kör åt fel håll i rondell.
Har själv mött bilar som kör åt vänster "närmaste väg" till önskad utfart.
Bättre att blinka både in och ut än att inte blinka alls.

#1
Pelle
2010-06-29 12:24

Hur svårt kan det vara - BLINKA INNAN DU KÖR UT UR RONDELLEN ! Blir kanonfin hjälp för den som väntar på att köra in.

#1
S-E S
2010-06-29 12:28

Snälla NTF, sluta gnälla och ge i stället ut en bok om hur man ska köra i en rondell och utelämna alla "bör" och "om så är lämpligt". Berätta hur det ska vara så att vi för en gångs skuld får veta och får all information samlat på ett ställe. Denna bok kan även Polisen ha nytta av. De kör inte bättre än medelbilisten i det område där jag bor, Mälardalen.
Med det samma ni är i farten fixar ni väl fram boken om "så beter vi oss vid övergångsställen av skilda slag och så ska de skyltas".
Folk är inte dumma och illvilliga, de orkar bara inte leta runt i alla föreskrifter för att få svar.
Kockar kan göra recept, varför ska det vara så svårt för trafikmyndigheterna att koka i hop ett recept på vardagssvenska om grundläggande trafikregler?. Är det kanske för att de är en myndighet?
Det borde, i trafiksäkerhetens intresse åläggas trafikmyndigheterna att skicka ut nya trafikregler till samtliga körkortsinnehavare minst varje kvartal som information. Kan ICA så kan - - - - ?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-29 13:36

Detta visar ju att man inte ska skrika rakt ut i onödan som somliga gjorde, bland annat du med din "gör om, gör rätt kommentar". Om man så inte förstår riktigt så kan man ju fråga? Jag försökte inte vara spydig med mitt "vänster" utan jag uppfattade väl ditt inlägg fel då jag trodde du syftade på att man åkte runt i höger. (Sådana halva c-platser finns i Sthlm vad jag minns).
Det var ju även som så att denna bilen åkte ut från samma utfart som vi gjorde men låg som sagt i fel körfält om han skulle åka vänster.
Så har jag gjort fel fortfarande: Nej.

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 14:32

Här ska ni få en karamell att suga på apropå det knepiga i att det FAKTISKT är så illa skrivet i lagen att det är tillåtet att ligga i höger körfält hela varvet runt i en cirkulationsplats även när det både i och inför en cirkulationsplats är ritat i gatan att bilar som ska till vänster och rakt fram ska ligga i vänster körfält och bilar som ska till höger och rakt fram ska ligga i höger körfält:
Vänner till mig råkade ut för en krock i en cirkulationsplats där de hade kört in i densamma liggande i vänster körfält eftersom de skulle rakt fram genom cirkulationsplatsen. De körde in i cirkulationsplatsen bredvid en bil som hade valt höger körfält trots att det ganska snart visade sig att han skulle till vänster. När mina vänner skulle köra ur cirkulationsplatsen small det givetvis. Mina vänner trodde ju att eftersom det var ritat i gatan hur man skulle köra så skulle de gå skuldfria ur det hela, men tji fick de eftersom lagen tyvärr är skriven som ovan. Men försäkringsbolaget hörde senare av sig och sa att skulden för olyckan föll på båda bilarnas förare! Det förhöll sig så att båda bilarna var försäkrade i samma försäkringsbolag. Min lilla konspirationshypotes är helt enkelt att försäkringsbolaget fördelade skulden på båda för att de då får in två självrisker istället för en! Vad tror ni om det? Sensmoralen blir: Om du äntligen ska krocka i en cirkulationsplats - välj ut en bil att krocka med som inte har samma försäkringsbolag som du för annars försöker bolaget lägga skulden på båda av ovan nämnda skäl! Sånt skulle försvinna om lagskrivarna såg till att skriva trafiklagar förståndigare. Och vems är förresten felet att det faktiskt är lagligt att ligga i höger körfält i en cirkulationsplats hela vägen igenom den trots att man ska till vänster. Jo det ironiska är ju att all lagtext har klubbats igenom i riksdagen och därmed faller ansvaret ytterst faktiskt på dig och mig som har röstat fram politiker som har godkänt en sådan lag! Visst är det roligt! Vi borde ge oss själva en snyting! ;-) Kanhända blir det dock svårt att få rondellkörningslagarna att bli den stora valfrågan i höst eftersom energifrågorna, miljön, skolan, vården och den ekonomiska världskrisen med alla dess följdeffekter för vanliga människor konkurrerar om uppmärksamheten...

#1
Richy
2010-06-29 15:15

Johnny S,att blinkar bilen v innan c-platsen eller höger så ser man var den ska ta vägen och då slipper man stanna blinkar den inte alls så kör den rakt fram,ganska enkelt kan knapast bli fel och allt flyter.Finns ju så många meter att blinka höger på antingen blinkar de de höger så man tror att de ska ut där eller är det när de ska ut rakt fram mer fel alltså.

#1
gmo
2010-06-29 15:32

Emme - den riktiga som inte skriver FUD:
Precis som Johnny S skriver så är det tillåtet i 99% av alla rondeller att köra i höger fil tjugo varv om man så vill! (och det var detta jag avsåg med mitt första inlägg)
Undantaget är bara rondeller i vilka det är målat pilar och heldragningar inuti cirkulationsplatsen, t.ex. Ankdammsrondellen i Solna.
Att du sedan säger att det som inträffade var i en av dessa få rondeller utan att skriva detta kan jag tyvärr inte göra mycket åt, och då får du tåla att bli missförstådd.

#1
Maros
2010-06-29 15:57

Föreställ er följande - Dubbelfilig väg in i och ut ur rondellen. Jag ska till vänster med min bil och har givetvis placerat mig i vänstra körfältet och blinkar vänster. Till höger om mig står en bil som jag förmodar ska höger eller rakt fram; men man kan ju som sagt aldrig veta.
Rondellen som sådan är utformad utan några som helst målade linjer - utan man får väl ANTA att man kan ligga två bilar i bredd. Eller som bilen till höger om mig som antog att det är "djungelns lag" och lägger sig mitt i rondellen varpå jag får tvärbromsa och killen som ligger bakom mig håller på att montera hela framvagnen i baken på min bil.
Vad säger lagen i detta fallet? Hade han som "genade in i rondellen" gjort sig skyldig till förseelse - eller är det upp till mig att tänka åt honom också; Att det är först in i rundan som gäller? Vem hade egentligen fått stå med notan om vi hade smällt?
Dessutom vill jag bara poängtera att BLINKA är bra. Oavsett om man markerar färdriktning in i rondellen men även ut ur densamma. Vissa bilar är dock inte utrustade med blinkers (eller är det förarna som inte använder hela huvudet).....

#1
gmo
2010-06-29 16:19

Maros:
Inga målningar betyder ett körfält. Du kan således inte köra om i samma fil. Han höll sig således i sin fil (om än vingligt). Du hade blivit vållande om han låg framför dig. Och bilen bakom blivit vållande om han kört in i dig.
Troligt är att även han längst fram blivit vållande enligt försäkringsbolagen, bara för att vara allmänt tjuriga och höja premien för alla som hanteras av dem oavsett vad...

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-29 16:20

GMO: Jag tror inte riktigt det är så få och förstår man inte kan man fråga istället för att härja och vara spydig i sina kommentarer som sagt. Hoppas du tar till dig det till nästa gång.
Väl mött.

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 16:48

Richy, ditt problem blir alltså de bilar som envisas med att följa lagen och alltså kör vidare i cirkulationsplatsen när de inte har blinkat höger? Du förväntar dig ju då att de ska svänga av vid den andra avfarten i en cirkulationsplats med fyra in- och utfarter och därför kör du helt enkelt in i cirkulationsplatsen och låter den laglydige tvärnita för att släppa fram dig för att du som yrkesförare skiter i lagen och kör som du finner bäst. Jag antar att du inte körde bil vid högertrafikomläggningen 1967 för då hade du väl resonerat på liknande sätt där också, dvs: "Jag tycker det är bättre att köra med vänstertrafik så jag fortsätter med det." Förlåt för det här sista. Jag kunde inte låta bli eftersom bollen var upplagd för straff. Jag inser givetvis att jämförelsen haltar en del eftersom lagtext och förordningar i cirkulationsplatsfallet är skrivna så uppenbarligen svårtolkat att det blir en konflikt mellan dessa och körfältsanvisningar. Det är ju bra mycket enklare när det gäller höger- eller vänstertrafik. Jag är egentligen inte ute efter att hänga dig eller andra som tycker fel enligt mig och lagen, utan jag är ute efter att peka på problemet som finns och att de styrande i landet faktiskt borde sätta ner foten i det här fallet på ett bra mycket tydligare sätt. Jag är övertygad om att problemet med att folk kör olika i cirkulationsplatser har att göra med huruvida man betraktar cirkulationsplatsen som en vägkorsning eller som en vanlig rak väg när man har kommit in i den. Den gällande vägtrafikförordningen säger det senare, men många har svårt att acceptera det eftersom de ser att vägen i cirkulationsplatsen helt uppenbart svänger ganska kraftigt och därmed mer liknar en vägkorsning. Jag menar att det enda raka vore att se en cirkulationsplats som en helt egen trafikföreteelser där man inte automatiskt kan dra slutsatser om hur man ska köra utifrån om man tolkar cirkulationsplatsen som en vägkorsning eller som en rak väg. Då kan man skriva helt egna regler som gäller i cirkulationsplatser och det behöver inte bli två läger som kivas om den ena eller den andra tolkningens (av de två ovanstående) giltighet och därav följande logiska sätt att hantera trafiksituationen. Jag förstår alltså mycket väl vad du menar, Richy, och jag ser också logiken i det, men menar, som jag tidigare skrivit, att det blir problem i större cirkulationsplatser och därför menar jag att det enklaste är att köra som lagen säger vad gäller blinkers eftersom det funkar i både stora och små cirkulationsplatser och inte bara i små. För övrigt kan jag tala om att i Mexico City finns det en stor rondell som man har kombinerat med trafikljus så att man kan köra både vänster- och högervarv i cirkulationsplatsen, dock inte samtidigt eftersom trafikljusen reglerar det! Men man kan ju då undra vad poängen med rondellen är!!! ;-)

#1
Krister
2010-06-29 17:40

MAROS:
Mycket riktigt du som hade fått ta smällen, högerregeln gäller i rondellen.
Sedan har jag svårt att se en sådan rondell, normalt när man har två fält in i en rondell så har även den två körfält.
MEN, även om man placerar sig i högra körfältet innan rondellen så kan det vara så att den skall till "vänster", dvs tredje avfarten för att den vid nästa rondell skall till "höger" och inte skall behöva göra onödiga filbyten.
Så tänkt på det när ni lägger er i inre filen i rondellen, ni skall lämna företräde (högerregeln) för de som kommer i yttre (högra) körfältet.
Och så blinka, ge tecken, skapa ögonkontakt med med(mot)-trafikanterna.

#1
Gurra
2010-06-29 17:48

Bra inlägg Jonny Sjöström. Emme du har fortfarande likt f.b.t fel, FEL
Hur gör du då här i norr när vi har snö på vägen lika vit som vägmarkeringarna alltså vinterkamouflage ? Gäller målningen bara i fjärrvärme eller elslinguppvärmda cirkar... ? HUGA !

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-29 19:10

Gurra: Nu dumförklarar du dig själv? Testa läsa lite inlägg här nedan så förstår du. Du var ju likt en av dem som kastade sten i glashus "sug på den du", antar att du inte är så gammal?
Hur gör du när det är snö över parkeringsplatser? Skyltar? Förbuds-linjer? Tänk till lite nu.

#1
Mr Colt
2010-06-29 19:17

Vilka kommentarer! Skit i väglinjerna, titta på skyltarna före rondellen dom besvarar alla frågor.

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 20:12

Det bästa vore väl om man gjorde alla cirkulationsplatser enfiliga så slipper man problemen med vad som är rätt filkörning inne i dem... Fast då får man väl trafikinfarkt i alla större städer å andra sidan. Suck, ingen medalj utan en baksida. Men i väntan på att de höga herrarna/damerna i vår vackra huvudstad inför en tydlig särlagstiftning för körning i cirkulationsplats tycker jag ändå att det vore bra om alla körde som lagen föreskriver nu vad gäller användning av blinkers, dvs man slår på högerblinkersen omedelbart efter att man passerat den sista utfarten före den utfart där man ska köra av. Då hjälper man den som ska köra in i c-platsen på samma ställe och det slipper bli frustration för att man stannade helt i onödan. Jag ser heller inga hinder för att man blinkar vänster om man ska till vänster i en c-plats, bara man inte missar att slå över till högerblinkers när man just passerat utfarten före den man ska ut! Tyvärr gör rätt många inte så och vid en större c-plats med tät trafik blir det då lätt incidenter när bilar kör ur c-platsen med vänsterblinkers påslagen. Jag har själv en gång varit ytterst nära att krocka i en c-plats när jag kommit till en högtrafikerad snurra i Linköping med fyra av- och påfarter med skymmande grejer i rondellen som gjorde att jag inte såg varifrån alla bilarna körde in i snurran. Jag skulle åt höger och eftersom det fanns två filer i snurran så lade jag mig i högerfilen med högerblinkers påslagen parallellt med en bil som låg i innerfilen med vänsterblinkers påslagen. Det var bara det att han skulle av på samma enfiliga avfart som jag trots att han låg på vänsterblinkers utan att byta till högerblinkers. Han körde alltså efter idén att c-platsen är att betrakta som en korsning trots skymd sikt i rondellen. Jag menar att alla sådana problem skulle försvinna om man såg till att alltid blinka höger när man just har passerat avfarten strax före den där man ska ur c-platsen.
När jag ändå håller på vill jag ta upp en grej som hänger ihop med det här ganska kraftigt: Om man kör i korsningar med trafikljus och ska svänga vänster och ligger i en fil som endast går åt vänster, ska man blinka vänster ändå? Jag ligger ju i en fil som bara går åt vänster och då borde det väl inte behövas eller...? Och än värre; om det är två filer som går åt vänster vid nämnda korsning och jag ligger i den högra av dem som svänger vänster, ska jag blinka vänster eller blir då bara han till vänster orolig över att jag ska byta fil till vänster och därmed köra över honom? I linje med att jag tycker det är idiotiskt att blinka vänster i en c-plats så borde jag ju tycka att det är lika idiotiskt att blinka vänster vid trafikljusreglerad korsning med separata vänsterfiler. Men här kommer jag på mig själv med att reflexmässigt ligga kvar på vänsterblinkers när jag står i den filen vid trafikljuset och väntar på grönt ljus. I linje med mitt c-platsresonemang gör jag ju tvärtemot min övertygelse här och det är ju jobbigt att inse! Vad är rätt? Jag antar att jag logiskt inte borde ligga kvar på min vänsterblinkers eftersom det ju inte finns några alternativ att köra när jag väl har hamnat i den vänstersvängande filen?

#1
Olle
2010-06-29 21:54

Svar Johnny S. Skriv kortare om du vill att någon skall läsa dina synpunkter!!!

#1
Johnny Sjöström
2010-06-29 22:31

Olle, det finns två skolor där: Antingen väljer man att skriva kortfattat och därmed brister man lätt i precision vilket kan leda till onödig osämja pga missförstånd eller så skriver man långfattat och får därmed mindre lösa trådar i inlägget och bättre precision och mindre missförstånd, men man riskerar att en del inte läser det pga att de inte orkar läsa längre texter. Efter att ha läst igenom inläggen i den här tråden kunde jag konstatera att det blivit lite rejäl osämja som nog grundade sig i alltför kortfattade inlägg som ledde till missförstånd så valde jag att skriva långfattat för att slippa hamna i skyttegravskrig i onödan. Men, som du säkert tycker men inte skriver (du tyckte väl att det skulle ha blivit för långfattat då); det borde gå att skriva kortfattat och med precision. Tyvärr är jag inte så bra på det och därför blir det så här. Jag får väl träna hårt på det så får vi se om det hjälper! Men å andra sidan tycker jag själv att det är kul att läsa mer långfattade texter just för att utrymmena för missförstånd minskar och man får mer information. Men jag kanske är i minoritet. Hur som helst: Tack för synpunkten!

#1
Per Karlsson
2010-06-30 02:01

I teorin är det enkelt: en "rondell" (eller cirkulationsplats som är den korrekta benämningen) är en rund enkelriktad huvudled. Självklart signalerar man med blinkers när man skall svänga av en huvudled, för att de som står och väntar vid korsningarna/infarterna skall få en chans. Detta funkar bra i stora cirkulationsplatser. Problemet är att många är väldigt små - och då funkar det i praktiken inte så bra. Dels ser inte de som väntar vid infarten blinkningen förrän i sista stund - dels är avstånden så små att många instinktivt hanterar blinkersen som om det vore en vanlig korsning - exempelvis händer det ofta att bilister blinkar vänster när de kör ut ur en liten rondell (för att de upplevde passagen som en vänstersväng). För övrigt finns det en del misslyckade cirkulationsplatser, där sikten skyms av diverse "utsmyckningar" i rondellen, eller där avstånden mellan olika av/tillfarter är alldeles för små. Saken blir inte bättre av att en del bilister vräker sig in i cirkulationsplatser med hög fart. Om man nödvändigt måste bygga små rondeller borde rejäla fartgupp vara obligatoriska - från alla håll. Stora rondeller med bra sikt är däremot bra på alla vis!

#1
Per Karlsson
2010-06-30 02:04

Ytterligare en komplikation i samband med cirkulationsplatser är korsande cykelvägar. Många cyklister känner inte till vilka regler som gäller - att de måste lämna företräde då cykelbanan korsar en väg (vid infarten) men har företräde i förhållande till bilar som lämnar cirkulationsplatsen (eftersom bilen då korsar cykelbanan, på samma sätt som vid en högersväng från en huvudled med en parallell cykelbana).

#1
Johan
2010-06-30 10:01

Krister: Högerregeln gäller inte i rondeller. Om den som ligger i vänsterfil skall ut ur rondellen så gäller samma regler som vid filbyte, dvs den som byter fil har väjningsplikt.

#1
Gurra
2010-06-30 10:50

Hej EMME ! vi kommer aldrig överens,
på P-platser skall man enligt rätten skrapa av skylten, bilen står tillfälligt stoppad kan ej göras i cirkplats - skyltar du ej kan se när du kör kan du ej dömas till ansvar för att ej följt, likaledes förbudslinjer. Däremot kan du dömas om du med största sannorlikhet kunnat ha vetskap om deras innebörd - i princip i ditt närområde där du vanligen dagligen vistas.

#1
Postis
2010-06-30 10:51

Hej alla om cirkulationsplats.
Har konstaterat att inte ens polisen i sina vackert utsmyckade bilar vet hur man kör, dvs de struntar i att blinka när de kör ut ur cirkulationsplatsen.
Så vad kan vi berära av oss vanliga??
Jag visar ALLTID tecken både vid filbyte och vid körning ut.
Postis

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-30 11:55

GURRA: Bra, nu kom du med ett värdigt inlägg iaf.

#1
gmo
2010-06-30 12:36

Johan & Krister, ni har båda rätt!
1. När man byter fil ska man lämna företräde.
2. När man byter fil från vänster till höger, så slumpar det sig liksom som så att den som redan ligger i höger faktiskt också kommer från höger.
Båda reglerna gäller således....

#1
BgD
2010-06-30 16:22

Kanske ide att genast börja med information till och utbildning av "yrkestrafikanter" (bussbolag, taxi, polis, åkerier etc). Likaså tydlig och upprepad information i motortidningar samt i Tv-media)

#1
S-E S
2010-07-01 00:54

Är det så här många synpunkter på rondellkörning i detta lilla forum så är det lika bra att vi återgår till trafikljus om nu inte ansvarig myndighet kan beskriva hur man kör i en rondell och de ansvariga låter bli att måla dit en massa piler i vägbanan som man i alla fall inte behöver att följa.

#1
Roy
2010-07-01 12:28

Jag hare skrivit en hel del om just rondellkörning tidigare och är väl inte precis förvånad över "rapporten".
Det finns dock en lite farlig konsekvens av de nya reglerna (ja, så nya är de ju inte längre) - det är faktiskt tillåtet att ligga i höger körfält och svänga vänster och det utan att använda blinkers. Det här är ett problem! Jag brukar alltid (när jag ligger i vänster körfält) undvika att ligga precis jämsides med bilen i höger körfält, för att dels kunna se dennas blinkers och dels för att hinna tolka bilens manövrer och eventuellt bromsa. Det är ju faktiskt så att om bilen till höger om mig inte använder blinkers, så ska bilen fortsätta i rondellen och jag alltså släppa fram den. I praktiken är det inte ens en procent som använder blinkers när de kör igenom en vanlig fyrvägsrondell (eller cirkulationsplats som det väl ska heta). Förarna ska ju "bara" rakt fram - och det förmodas alla andra också känna till. Faktum är att man inte alltid ser alla infarter till rondellen och alltså inte har en aning om varifrån den uppdykande bilen kommer - eller vart den ska.

Ett vanligt scenario är att bilen kör in i rondellen och där, inne i rondellen, slås vänster blinkers på (så dags då!). Bilen kör ut ur rondellen utan högerblinkers, ibland till och med med vänsterblinkersen fortfarande igång.
Det här är inget ovanligt, hur dum det än kan verka. Det händer flera gånger dagligen.

Hur förbannat svårt kan det egentligen vara att peta till blinkersspaken när man är mitt för utfarten innan den man själv ska ut? Blinkersen hinner gott och väl blinka flera gånger.
Visst kan det vara svårt att se andras blinkers beroende på olämpliga vinklar, men inte alltid - och man kan ju faktiskt tänka lite på sin egen placering av just det skälet.
Ibland blir jag bara så trött på alla dessa ursäkter att slippa använda hjärnan!

#1
Roy
2010-07-01 12:31

Jag kan tillägga att det inte är olagligt att vara extra tydlig.
Innan man kör in i rondellen kan man slå på blinkersen för att visa vart man tänker ta vägen i förhållande till den väg man just då befinner sig på.
Rondellen är dock en egen väg och väl där gäller blinkersreglerna utifrån den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.