Bild
Nästa artikel

Autoindex: Japanskt smakar bäst

AutoIndex

Svenska folkets förtjusning över de japanska märkena håller i sig. För andra året i rad är det tredubbelt på toppmenyn i Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex, där bilägarna själva tycker till om sitt bilägande i stort och smått.

Lexus, Subaru och Honda heter topptrion som jagas. Lyxbilsmärket Lexus vinner för övrigt tredje raka, och det på en indexpoäng som slår alla rekord – 900 jämnt av 1000 möjliga. Och om det inte hade varit för BMW hade till och med Japan toppat fyrdubbelt eftersom Toyota också avancerat ett pinnhål och nu innehar femteplatsen.

De japanska märkenas dominans är i sig ingen sensation. Den japanska offensiven inleddes redan under 1970-talet, då ledd av i första hand Toyota, Mazda, Datsun – sedermera Nissan – och Mitsubishi. Genom åren har det japanska inflytandet stadigt ökat som följd av förbättrad kundnöjdhet. Frånsett några år med försämrad yenkurs – och därmed dyrare bilar – har de japanska märkena ändå i stort kunnat behålla positionerna.

Intressant med utvecklingen är att märken som Mazda och Mitsubishi försäljningsmässigt tappat fart in på 2000-talet medan de i Europa historiskt ”mindre märkena” Subaru och Suzuki numera tar allt större plats. Subarus marknadsandel 2013 ­– 1,82 procent – är den högsta noteringen i Sverige någonsin.
Subarus kunder fortsätter att vara mycket nöjda, men med höga förväntningar – som också lett fram till ökad försäljning – har betygen blivit något mer återhållsamma under senare år.  Gapet upp till Lexus har ökat samtidigt som Honda kryper närmare. Faktum är att Subaru, jämte Mercedes och Mazda, är de enda märkena som visar tillbakagång i samtliga fyra kategorienkäter i årets AutoIndex.

Näst efter BMW är Volvo bästa europeiska märke.  Volvos ranking – sexa – är den bästa noteringen sedan 2008. Volvos satsning på verkstäderna de senaste åren, bland annat med välkomnande servicetekniker för varje enskild kund, ger uppenbarligen resultat. Det är just betygen från verkstadsenkäten som har gett Volvo en skjuts uppåt. 

På premiumnivå har det skett förändringar bakom Lexus totala dominans. Den stora förloraren är Mercedes som tappat fyra placeringar. BMW och Audi som hade nedgång i fjol har återhämtat sig, Audi till och med tre placeringar upp. BMW:s tapp förra året berodde delvis på lägre betyg i verkstadsenkäten, och här är det uppenbart att man lärt av läxan, även om det fortfarande är en bra bit upp till de allra främsta. Vi ska återkomma till de undersökningsresultaten längre fram.

De allra största förbättringarna jämfört med i fjol visar GM-ägda Opel och Chevrolet. GM:s beslut att upphöra med Chevrolets försäljning i Europa har fått nuvarande kunder att känna mer lojalitet och framför allt att ge återförsäljarna, med dumpade bilpriser, högre betyg. Fortfarande är dock Chevrolet cementerat i botten av de 26 märken som ingår i undersökningen.
Opels betygsförbättring innebär ett rejält skutt uppåt i rankningen, från en medioker 22:a plats till en finfin tolfte plats i dag.
– Jag är förstås jätteglad, men egentligen inte ett dugg förvånad, säger Opels informationschef Annicka Troedsson.  Förr eller senare måste vårt nya uppfräschade modellprogram ge resultat.

Eftersom AutoIndex är uppbyggt på att bilägare med upp till sju år gamla bilar kan delta skalas en äldre årsmodellgrupp av för varje år.  I Opels resultat framgår det också tydligt att det är bilägarna med de yngre årsmodellerna som nu ”lyfter” märket.  En liknande utveckling har Ford – upp sex placeringar – och Peugeot.

AutoIndex 2014

1.         Lexus              900
2.         Subaru            861
3.         Honda             857
4.         BMW               856
5.         Toyota             849
6.         Volvo               848
7.         Audi                 839
8.         Mercedes        838
9.         Mini                 836
10.       Mazda             828
11.       Citroën            813

MEDEL                       810

12.       Opel                809
13.       Skoda              806
14.       Ford                 801
15.       Kia                   799
16.       Volkswagen     799
17.       Peugeot           794
18.       Hyundai           793
19.       Saab                791
20.       Mitsubishi        783
21.       Suzuki             781
22.       Nissan             781
23.       Renault            772
24.       Seat                 758
25.       Fiat                  750
26.       Chevrolet         732

Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1000 poäng. Rankingpoängen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. AutoIndex är uppdelad i olika enkäter där bilägarna betygsätter bilkvalitet/egenskaper, återförsäljare och verkstäder. Vidare mäts också lojaliteten till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars 2014. 15 000 svenska privatägare med bilar av årsmodellerna 2007–2012 har deltagit i undersökningen.

Diskutera: Vilken tycker du var den minst väntade placeringen av en biltillverkare på listan?

Kommentarer

#1
2014-05-12 09:14

Det vi bör komma ihåg, det är att detta handlar om nyanser. Majoriteten av bilägarna är väldigt nöjda, oavsett bilmärke. Det är väldigt få som är missnöjda. Intressant att artikeln nämner att Chevrolet ökar nöjdhet för att det ska läggas ner, bilägarna blir mer lojala. Chevrolet och Opel är i grunden samma bilar och säljs genom samma återförsäljare och har samma verkstäder. Tror mycket handlar om förväntningar och attityder.

#2
2014-05-12 09:25

Det viktiga är att man själv är nöjd med den/de bil/-ar man själv har.

#3
2014-05-12 10:18

Att Lexus är föredömliga är ingen nyhet, det är synd att de andra bolagen inte inser hur viktigt detta är.

Det är också intressant att fundera på hur märken ligger här jämfört med försäljningen, VW är ju en storsäljare, men ligger ändå strax under medel.

Sen är rubriken en smula missvisande då de andra japanerna konstigt nog ligger en bra bit under medel.

#4
2014-05-12 10:26

Jag fyller inte i autoindex längre pga av att man får oönskade mejl.

#5
2014-05-12 10:29

Tycker placeringarna är av mindre intresse i jämförelse mellan olika år. Jämför istället siffran. Vad hade t ex Volvo och Mercedes för Autoindex tidigare år? Är de själva som tappat eller har andra blivit bättre?

#6
2014-05-12 10:45

Jag tycker att placeringen för Seat på plats 24 borde ha legat högre med tanke på likheten med Skoda. Citroèn borde ha ett eget omdöme för bilarna med gashydralisk fjädring med tanke på den överlägsna åkkomforten där dom ligger på första plats.

#7
2014-05-12 10:54

Oj,
skillnaderna är ju av minimalistiska mått. Bland de sex "bästa" bilarna skiljer det sig futtiga 5%... Det skiljer sig än mindre mellan "tvåan" Subaru och "sexan" Volvo dvs 1,5% "nöjdare" är en subaruägare än en Volvo eller toyotaägare.

Skillnaderna är ju av så lite dignitet att listan nästan helt saknar relevans avseende inbördes rangordning. Men att lexus ligger först är troligen helt sant men ändå skiljer det bara drygt 5% i poäng mellan en lexus och Volvo resp toyota så är de dyrare bilarna värda sitt orimligt höga mellanskillnaden som det är mellan en lexus eller en Volvo / toyota?

- Det tycker inte jag, om ni frågar mig!

#8
2014-05-12 10:59

Kan någon rangordna följande:
Supernöjd, Jättenöjd, Toknöjd, Galet nöjd, Helnöjd, Kungligt nöjd ...

Hur vet man att betyget 8 av 10 är bättre än betyget 7 av 10 om betyget satts av två olika personer för två olika produkter?

Som vi diskuterat i en annan tråd tidigare så är det enda som är (lite) relevant är om man är Nöjd eller om man INTE är det. Hur nöjd man är är helt omöjligt att jämföra mellan olika människor. Vissa är supernöjda bara bilen startar på morgonen och lyckas ta dem till jobbet. Andra är aldrig nöjda, oavsett.

#9
2014-05-12 11:18

Rubriken stämmer, det är verkligen japanskt i topp om man ser till tillverkningsland.

Lexus och Subaru är de enda japanska fabrikat vars svensksålda modeller alla tillverkas i Japan.

Övriga "japaner" tillverkas lite överallt i världen.

#10
2014-05-12 11:38

Paddan tycker du verkligen att gasvätskefjädringen är så överlägsen? Jag har åkt en hel del med en som har det och jag är inte så överväldigande imponerad.

#11
2014-05-12 12:08

Tobo: mycket intressant iaktagelse!

#12
2014-05-12 12:50

Thommys jag tycker nog som majoriteten. Autopedia har delat upp tyckandet i olika kategorier och på bekvämlighet fick Citroén C5 100% i förra undersökningen och tvåan Mercedes E-klass fick 89%. Jag hade en 300 SE med luftfjädring så den skulle jag också sätta som tvåa på området åkkomfort om jag skulle bedöma alla bilar jag har kört. Stora begboken 2014 Teknikens värld skriver att det är som att åka på ett moln och den här tidningen berömmer åkkomforten i begköpguiden. Så om man jämför med den Citroen som fått högsta betyg på åkkomforten C4 så fick den 82% och den Bil med sämsta fick 44%. Det skiljer så mycket mellan bedömningen i åkkomforten på skruvfjädring och gasvätskefjädrnig så därför borde dom bilarna ha en separat bedömning enligt min åsikt.

#13
2014-05-12 12:55

Vill bara upplysa om att Chevrolet och Opel inte alls är samma bil.

Cruze är baserad på Astra, Malibu på Insignia och Orlando på Zafira, men likheten inskränker sig till chassi - minus enklare utformning i vissa versioner - 1-2 motorer och växellåda, ratt, rattspakar och tekniken bakom en del av elsystemet i instrumentpanelen.
Opel design ligger även bakom vissa drag och linjer i inredningen.

I övrigt finns ingen likhet och det märker man om man gör en jämförelse i verkligheten.
Vi bilägare avslöjade ju ex. att även rostskyddet är mycket sämre på Chevrolet.

Skillnaden i betyg speglar skillnaden mellan bilarna.

Det är väl konstaterat med tydlighet att Opels image i Sverige inte är så stark att den skulle göra så att man ger bättre betyg än bilarna förtjänar.
Så som fallet är med bilarna i topp, BMW är ju tydligaste exemplet på en överskattad bil.
Tvärtom.

Opel får inget gratis i Sverige, det är bara blod, svett, knogjärn och järnrör som gäller, hårda fakta och verkliga prestationer.

#14
2014-05-12 13:19

Har provat Citroen C5 och visserligen är fjädringen bekväm men dämpning av vibrationer m.m når inte upp till t.ex Mercedes och BMW.
Kör man över små ojämnheter i vägen så vibrerar det i karossen och även i inredningen ibland. Sen har jag lite svårt för beteendet på motorväg. Känns som att bilen gungar fram.

#15
2014-05-12 14:13

Så här tycker Håkan Nilsson på Facit.com som testar bilar om Citroen C5.
Här kommer vi in på paradgrenen för Citroën C5. Som jag tidigare skrev så är detta nog den mest bekväma bil jag kört…..någonsin! Tänk dig själv att sätta sig i bilen för att köra drygt 56 mil, non-stop, för att drygt 6 timmar senare kliva ur bilen fullständigt utvilad. Just så upplevde jag Citroën C5. Den genialiska gashydrauliken skapar en fjädringskomfort som eliminerar i princip alla gupp i vägen och gör att bilen på ett bekvämt och säkert sätt, flyter fram. Jag satt och log när jag tänkte:  ”Att denna komfort hittar man också i Rolls Royce för ett par miljoner mer.” Nu undrar ni säkert vad jag menar med att jämföra Citroën C5 med Rolls Royce? Det är inte så konstigt som ni tror. Citroën levererar nämligen den gashydrauliska fjädring som sitter i samtliga nya Rolls Royce! Det om något, borgar för kvaliteten i den teknik som ingår i Citroën C5. Jag sätter mercedes som tvåa och en billig bil med bra komfort tycker jag att Ford Mondeo är.

#16
2014-05-12 14:47

Utan att ha provkört så undrar jag om inte Mercedes Magic Body Control slår Citroën. Det går ju knappt att se att karossen rör sig när den kör över ett farthinder. Teknikens Värld skrev en gång om Mercedes W124 fjädring att den borde göra Citroens tekniker gröna av avund.

#17
2014-05-12 14:49

Topplacering och ändå så små på marknaden. Lexus borde bygga bilar folk vill ha och inte bara bilar som byggs för att hamna högt på diverse listor.

Sedan kan man ju fundera på hur Mercedes kan tappat fyra placeringar på ett år utan att något hänt. Jag är skeptisk. Mercedes säljer fler bilar än någonsin. De bygger alltså bilar folk vill ha.

#18
2014-05-12 15:17

Hög försäljning betyder nog bara just att någon är bra på att sälja - DVS! bra på att lova något som upplevs attraktivt före köpet!

Om det stämmer också EFTER köpet… kan vara något helt annat…
Tycker människor tolkar in alldeles för många vilda slutsatser baserat på försäljningssiffran.
Teoretisk skulle ju det innebära att ex. alla världens lyxbilar är skrothögar ingen vill ha - Om man menar att antalet sålda säger allt…

Kommentaren om VW fick mig att tänka på att intrycket blir ju - om man läser - inte biltester - utan nyheter och övriga artiklar i tidningarna, så är VW mästare på att SÄLJA nya och beg. sedan är det slut - för när man väl köpt bilen upptäcker de flesta att den var mycket sämre än de trodde innan köpet.

Alltså säljer man massor men får dåligt betyg i de flesta undersökningar.

VW säljer tydligen på vad som ser ut att vara munväder och mördande PR i alla media - inte på verkliga kvaliteter och resultat.
- Speciellt inte på verklig kvalitet - kan man ju konstatera om man följer med.
Har ett svag minnesintryck av att VW nästan alltid placerat sig sämre än Opel förresten.

#19
2014-05-12 15:27

Ett företag som levererar produkter som folk inte blir nöjda med efter köpet skulle aldrig öka i försäljning.

Självklart skall man jämföra inom respektive segment.

#20
2014-05-12 15:36

@ohlmark

"för när man väl köpt bilen upptäcker de flesta att den var mycket sämre än de trodde innan köpet."

Om det nu var så, så borde VW's försäljning sjunka eftersom "de flesta" kunderna antagligen inte går på samma "bluff" igen, eller hur?

#22
2014-05-12 16:55

Thommys - Lexus bilar för folk heter Toyota, som också har fått ett bra betyg!

#23
2014-05-12 16:58

"Utan att ha provkört så undrar jag om inte Mercedes Magic Body Control slår Citroën. Det går ju knappt att se att karossen rör sig när den kör över ett farthinder. Teknikens Värld skrev en gång om Mercedes W124 fjädring att den borde göra Citroens tekniker gröna av avund."

Det är tyvärr skillnad på reklamvideor och verklighet. Karossen rör sej upp och ner med Mercedes, åtminstone i de test jag läst och sett videor på.

#24
2014-05-12 17:36

Ha ha , För Volvomiljonerna som Zlatan fick, ska han köpa en Porsche. Den är ju inte ens med på tio i topp på denna lista.

#25
2014-05-12 18:06

Peugo, den jag tittat på är inte reklam. Det var en film där en körde en bil med MBC avslagen och sedan på, på samma gata. Dessutom sa jag knappt och inte inget alls.

Jo Gunnar Lindberg, men bara för att Toyota säljer bra så förklarar inte det varför Lexus inte gör det.

#26
2014-05-12 18:06

Gällande att nöjdheten med VW är betydligt lägre än försäljningssiffrorna.

Ja vad ska man tro?

Det är ju massor av rapporter om trasiga och dåliga saker på VW och anmärkningar på fel och problem mer än på något annat bilmärke.
Nästan var och varannan gång någon frågar om ett konstigt fel på sin bil är det en VW eller Skoda.
Och placeringarna i nöjdhetsundersökningar hamnar ju alltid långt under toppskiktet.

Om alla var så nöjda med VW att det är DÄRFÖR de köper så borde ju också VW ha de allra nöjdaste kunderna, sämst 2:a.

Men så ser det ju inte ut - alltså håller inte resonemanget att det är för att alla är så nöjda med VW som man säljer.

Nej det pekar på att man säljer för att man är sällsynt fina på övertalning och smort munläder så att man lyckas övertala också de missnöjda att köpa igen…
Hur kan man tro något annat?

#27
2014-05-12 18:31

Nej ohlmark, det går igen att sälja på munläder i alla år. Det är något annat som inte stämmer. Folk gillar sina bilar men önskar att de var bättre och det ger sig uttryck i undersökningar. Att Lexus får bra betyg här betyder inte att bilarna är attraktiva att köpa och det märks.

Lexus säljer bara lite fler bilar än Porsche här i Sverige. Hur kommer det sig då att inte Porsche är med på listan? Lexus utgör bara en kvarts procent av bilarna och ändå finns det så mycket underlag för att komma högst i denna undersökning.

#28
2014-05-12 19:41

Tja för egen del tror jag mer på det som verkar uppenbart och logiskt och alla fakta pekar på tills någon annan trovärdig förklaring dyker upp.
Att avvisa en teori enbart därför att man inte kan tro på den för att den låter för fantastisk är ett lite magert argument.

Om ex. Opel haft lika mycket fel på sina bilar som VW skulle man vara helt döda i Sverige och inte kunna sälja en enda bil.
Så varför kan VW komma undan med det som skulle döda någon annan?
Något onaturligt och väldigt konstigt måste helt enkelt ligga bakom.

#30
2014-05-12 19:55

Nu finns det som sagt inget som säger att VAG har mer fel på sina bilar än andra bilmärken. Tvärtom visar oberoende undersökningar att VAG har mycket god produktionskvalitet, faktiskt nära Lexus-nivå. Så hela ohlmarks hypotes faller.

Så jag tror att ohlmark blandar ihop begreppen lite. VAG tillverkar nämligen en hiskelig massa bilar - och givet denna enorma produktionsvolym så blir det numerära antalet fallerande fordon förstås många fler än hos biltillverkare med mindre volymer, men ändå procentuellt fler trasiga komponenter. Men relativt sett dess stora volym är felen fortfarande inte fler än hos andra tillverkare.

Ett sätt att komma runt sådan här problematik är att mäta fel per 1000 fordon - eller liknande mått - och allra helst i relation till exponering - d.v.s hur långt bilarna körs. Först då kan man börja påstå att biltillverkare x har mer fel än biltillverkare y. Lösa rykten på internet - eller för den delen tidningsartiklar - är inte en tillräckligt säker källa och ger därför inget stöd för olika påståenden om kvalitet.

MVH AL

#31
2014-05-12 20:57

Det är lite konstigt med alla skräckhistorier om VW som sprids på nätet. Jag är inte någon VW-beundrare, inte för att de inte skulle vara bra utan jag gillar andra bilar bättre. Däremot de jag känner som har VW, och det är en hel del både Golf, Tiguan och Passat, alla är helnöjda. Kanske är mina bekanta de enda? Det verkar ju så enligt vissa här. Tack MVH AL för dina välnyanserade ord!

#33
2014-05-12 21:26

Man skulle ju önska att AL hade rätt men tyvärr har VW haft det väldigt jobbigt med kvaliteten när dom sparat in för mycket och delarna håller inte och speciellt med el-grejerna har det sparats så att VW bilar inte är något man vill röra som begagnade men all får har sin egen tro, jag håller mej på vetenskapens sida.

#32
2014-05-12 21:27

Jag instämmer med ohlmark och jag är ganska övertygad av att anledningen till att Vws annars ganska vettiga bilar även i denna undersökning får lägre kundnöjdhet än genomsnittet är att man faktiskt har mer problem än flera av sina konkurrenter som Volvo eller Toyota, det stämmer även med mina verkliga erfarenheter av olika bilar om dagarna som personbilstekniker.
Så där kan jag inte hålla med dina teorier om produktionskvalitet AL, men det är inte produktionen som är grundproblemet för Vw utan tänket vid konstruktionen där man verkar prioritera kortsiktiga mål på det som kunden kan se för att nå sina försäljningsmål före långsiktig kvalitet vilket jag tror är anledningen till att man inte når genomsnittet i kundnöjdhet.

#34
2014-05-12 21:31

Thommys.

Lexus No.1 Dä ha ja sagt jämnt ;o)

#35
2014-05-12 22:13

Du ska inte låta så självsäker du Shogun. Det var du som yppade något om att i år kanske Mercedes skulle komma 1:a i autoindex. Men se det fick du i varje fall inte rätt på.

#36
2014-05-12 22:19

Nu kommer min lilla gissning :-) Att VW hamnar så pass långt ned beror på att verkstäderna får dåliga betyg.
Bilarna är det inget större fel på.
Så, det var min gissning.

#37
2014-05-12 22:33

Hanzzon: VW:s resultat är inte sämre än medelbilens. Skillnaden mellan VW och medelbilens, eller för den delen Mazda, är för liten för att man skall kunna betrakta den som sann. Den angivna skillnaden beror alltså på något annat än det man vill mäta i en sådan här undersökning. Generellt sett finns det dessutom så många störfaktorer här att undersökningen inte är värd ett enda skvatt. Jag har tidigare gått igenom detta mer i detalj.

Om det sedan är så att VW har sämre kvalitet än genomsnittet har vi inga kunskaper om. Det finns fortfarande inga data som styrker det, utan mestadels enskilda observationer som bottnar i VW-koncernens stora volym snarare än dålig kvalitet.

VW är en stor inköpare av material, och kan följaktligen också ställa höga krav på komponenterna och leverantörerna. Därmed inte sagt att W inte kan ha brister, men omfattningen är inte av sådan dignitet som en del (helt ogrundat) vill låta påskina här i trådarna.

MVH AL

#38
2014-05-12 22:45

Peugo håller sig på vetenskapens sida skriver han. Ja sent skall syndaren vakna.. Då slipper vi förmodligen fler ovetenskapliga och ogrundade utsvävningar om VAG-gruppens påstådda kvalitetsbekymmer - påhitt som Peugo hämtat från olika internetforum.

Peugo kan ju då istället välja att visa på det datamässiga underlaget som påvisar de påstådda skillnaderna mellan olika märken, med styrka,, felmarginal och omfattning. Jag är idel öra.

:-)

MVH AL

#39
2014-05-12 23:04

Jag antar att för att man ska kunna uttala sig med stöd av den illa beryktade ”statistiken”… så är det inte så att man måste ha två siffror?

(Själv utgår jag ju från vad mina ögon ser, inte vad några siffror säger.)

Först hur många VW som tillverkats och sedan en uppgift på precis vartenda fel som det blivit på dessa bilar.

Inklusive sådant som VW inte erkänner som fel och som bekant är det en hel del…
Man förnekar ju exempelvis ännu att någon privatperson skulle ha haft fel på sin DSG.
Man hävdar att fukt i strålkastare är helt normalt osv.

Hur kan man sätta tilltro till siffror som så uppenbart är manipulerade genom att man helt enkelt förnekar de fel som bevisligen finns?

Om man inte har dessa fullständiga uppgifter så kan man självklart inte uttala sig om någon statistisk säkerhet.
Och bergsäkert hävda att det inte finns några fel på VW

Har AL tillgång till dessa siffror?
Kanske finns en sådan hemlig uppgift hos VW huvudkontor?
Eller kanske inte?

OM AL har dessa siffror skulle det vara intressant att få se dem.
Om inte…
Och bilprovningens statiskt är naturligtvis helt oanvändbar, bara för att göra det klart.

#40
2014-05-13 00:57

AL, Jag kan ju bara jämföra de hundratals bilar vi servat/reparerat de senaste åren på mitt jobb av varierande märken och där ligger inte VW:s kvalitet eller för den delen service/reparationskostnader per bil i snitt på i stort sett samma nivå som Toyotas som du vill hävda, de ligger faktiskt inte ens i närheten.

Men om inte det bevisar något för dig liksom att inte Sveriges största oberoende kundnöjdhets undersökning duger så kan vi titta på eller slå ihop den med någon av de näst största: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131226/de-mest-problemfria-bilarna-enligt-agarna-sjalva

Eller slå ihop den med övriga Skandinavien som Finland: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-nousi-merkkien-merkiksi-v-2013
Norge: http://touch.tb.no/kj%C3%B8r/tilfredshetsundersokelse-gjor-storeslem-for-tredje-ar-pa-rad-1.8422021
Danmark: http://koege.lokalavisen.dk/danske-toyota-bilejere-er-fortsat-de-mest-tilfredse-/20140510/artikler/705079965/1426

Eller varför inte den senaste oberoende statistiken från Tyskland: http://www.autoevolution.com/news/toyota-grabs-15-top-10-places-in-tuv-reliability-report-72758.html

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131213/tuv-mest-felfria-bilarna-porsche-vinner

Eller kanske de senaste som behandlar bilmärken med mest nöjda kunder eller tillförlitligaste bilarna i USA som behandlar 1,1 miljoner bilar: http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2013-10-29/rapport-har-ar-de-palitligaste-bilmarkena/hvf5vkyg?httproute=True

http://www.tjanstebilsguiden.se/subaru-forester-lexus-ar-bast-i-usa

Eller JD Powers senaste http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140212/jd-power-lexus-krossar-alla-konkurrenter

Observera att länkarna är från det senaste året och därmed högst relevanta.

#41
2014-05-13 08:38

Det är få av oss som har fullständig insyn i respektive biltillverkares felnivå - och ännu färre av oss som har sådana kunskaper att vi förmår jämföra felnivån hos olika tillverkare med varandra. Att det förekommer fel kan ingen förneka, inte ens hos Lexus. Frågan vi måste ställa oss är om felnivån avviker gentemot andra producenter och hur mycket samt varför?

Ohlmark nämner exempelvis trilskande växellådor och fukt i strålkastarglas. Han anger dock inte det numerära antalet, hur dessa observationer samlats in och i vilken miljö som bilarna körts. Han förmår heller inte redogöra för hur vanliga dessa fel är hos andra biltillverkare - som framförts under liknande omständigheter och med en snarlik exponering - trots att han mer eller mindre underförstått påstår(?) att VAG har fler problem än andra. Det är i min värld inte särskilt trovärdigt att använda som källa. Vore det inom en annan sektor skulle det inte ens publicerats.

Så det som präglar denna debatt är att några få sätter tilltro till lösa rykten och spekulationer. Och fantasihistorier vet vi alla att de sällan stämmer särskilt väl med verkligheten.

Ohlmark är dock välkommen att redogöra för ett trovärdigt statistiskt underlag som styrker hans påståenden. Jag är som sagt idel öra. Det måste ju finnas massor av sådana data med tanke på den påstådda omfattningen

:-)

MVH AL

#42
2014-05-13 08:43

Denna lista är baserad på vad jag som enskild bilägare tycker om min bil.
Med det underlaget så är ju Lexus-ägarna mest nöjda.
Vi behöver ju inte krångla till det.

#43
2014-05-13 08:59

Jag tycker att du är en trevlig kille Hanzzon som på ett sakligt sätt redogör för dina yrkesmässiga erfarenheter här i trådarna. Jag brukar ofta kunna fråga dig och signatur trasten om råd om hur jag skall reparera mina egna bilar vilket uppskattas!

Men dina erfarenheter är inte nödvändigtvis samma sak som att VAG har större problem än andra bilar. Det är faktiskt en helt annan debatt. VAG har som sagt en enorm produktionsvolym, och bilarna körs både långt och hårt (i miljöer där Toyota inte är lika vanlig exempelvis). Sådana saker påverkar förstås felnivån inne på din verkstad.

Vad gäller kundnöjdheten präglas i stort sett samtliga undersökningar av en rad fel. Generellt sett har enkätstudierna enorma bortfall - fler väljer oftast att inte svara än att skicka in sina svar. Hur bortfallsgrupperna sedan hanterats och bearbetas framgår inte. Men vad jag kunnat utläsa så saknar man metoder för att ens undersöka egenskaperna i bortfallsgrupperna - och en sådan undersökning ger inte ett trovärdigt svar. Och med tanke på att Toyota nästan alltid toppar så indikerar det att det finns ett bias - eller systematiskt fel - som ger detta utfall. Exempelvis vågar jag säga att de nöjda Toyota-ägarna är mer benägna att skicka in sina svar än de nöjda BMW-ägarna osv. Hur det ser ut med detta är det ingen som vet.

Därför är det inte mängden undersökningar eller ens de inkomna svaren som är relevant. Det är grupperna som inte svarar - och egenskaperna hos dessa - som är relevant. Därtill skiljer sig både urval, frågeställningar och bearbetningsmetoder så mycket åt mellan undersökningarna att de inte går att jämföra (eller utnyttja vid större körningar, s.k meta.analys).

Sedan skall man heller inte glömma att de olika gruppernas resultat överlappar varandra. Det gäller även i Autoindex. Skillnaderna är för små, d.v.s de är inte säkerställda. Tar vi Autoindex 2014 är skillnaden mellan Lexus och BMW högst sannolikt inte statistiskt säkerställd. Den beror istället på något annat - bara för att nämna något. Så sådana här resultat - oavsett om de kommer från Autoindex eller JD - måste tolkas med stor försiktighet.

MVH AL

#44
2014-05-13 09:41

Om jag fick betalt för att svara på denna undersökning skulle jag deltagit. Nu har de alltså inte fått med min bil som jag är helt nöjd med, även verkstad och återförsäljare och inte har den krånglat alls. Jag ger den mer än 900 poäng i indextal. Därför är den bättre än Lexus. Svarar man för bra får man inget förtroende därför borde Lexus sväva på diskvalificeringen. Ägarna vet precis hur de ska svara tydligen. Jag undrar fortfarande hur ett så litet märke i Sverige kan ha statistik som det räcker. 15.000 personer har svarat då är giganterna Volvo och VW med i det. Lexus marknadsandel ligger runt 0,25% sålda bilar i landet. Jag undrar hur stor andel lexusägarna är i undersökningen. Räcker 38 stycken för statistiken? Eller är det fler? Är de mer angelägna att delta? Och i så fall varför skulle de ägarna hitta hit lättare än andra?

#45
2014-05-13 10:47

Nu handlar ju Autoindex egentligen om fyra delar: bilkvalitet, egenskaper, återförsäljare och verkstäder.
En bra bil kan få dåligt betyg pga dålig kundrelation, kass verkstad osv. Och det omvända förstås.

Och, även om en bil presterar bra i bilprovningen betyder det inte att den av bra kvalitet. Där syns ju inte t.ex. växellådsproblem, skönhetsrost, inredningar som faller isär, motorkrångel, låskrångel, vattenläckage och annat bekymmer. Däremot är det en mätare på de delar som kollas. Även om det blir en smula löjligt när en bil får "underkänd" när det saknas spolarvätska... Nu är det förstås ägarrelaterat, men sånt brukar inte kvällsblaskorna ta hänsyn till när de skriver...

Hemmavid har VAG-verkstaden varit enormt impopulär, men har efter ett ägarbyte blivit bra. Som min taxibekant sa: "de bytte motor och växellåda på garantin utan någon som helst tvekan" . Så, han är nöjd trots att både motor och låda är bytt redan innan 24.000 mil.
Sånt hade knappast inträffat med den tidigare regin, då var allt som kostade pengar besvärligt, kunderna var mest till besvär, men så var folk missnöjda också vilket förstås märktes.

Lexus och Toyota är frikostiga med goodwill, och vårdar sina kunder vilket självklart syns i undersökningar.

#47
2014-05-13 11:13

Nu ska man inte göra den eviga debatten mellan två politiska läger till en följetong för vi vet ju att den som talar utifrån ideologisk och religiös övertygelse inte gärna kommer att ändra sig.

Men eftersom det stämmer med innehållet i ämnet och VW och kvalitet knappast är ett oviktigt ämne.

Som sagt så hävdar jag att man ska tro på sina egna ögon, de ljuger garanterat inte - men en massa tomt prat och dimridåer, undanflykter, bortförklaringar och innehållslösa påståenden utan substans, de gör det allt som oftast.

Naturligtvis har AL fel när han hävdar att en obegränsad mängd oberoende undersökningar som kommer fram till identisk samma tendenser och resultat inte går att tro på.

Mängden helt oberoende resultat som alla pekar samstämmigt på samma sak ger resultatet mycket stor trovärdighet.

Enda orsaken att AL helt underkänner detta är att resultatet inte stämmer med hans personliga åsikt och därför använder han en massa byråkratiskt mummel för att försöka bortförklara och misskreditera saken å det grövsta.

Väldigt genomskinligt.

AL kan inte på något sätt bevisa sitt påstående att VW inte skulle ha onormalt stora kvalitetsproblem som alla och envar kan se med sina egna ögon.

Och det är det enda betydelsefulla i frågan.

#48
2014-05-13 11:30

1. Autoindex handlar inte om vilken bil som har bäst kvalitet eller om vilken bil som är bäst. Autoindex handlar om hur bilägaren uppfattar sitt bilköp.

Låt oss ta Fiat som exempel. Fiat gör utmärkta bilar av hög kvalitet, men de hamnar lågt hos Autoindex. Varför? Jo, för att Fiat säljs i stormarknader hos månmärkessäljare och det finns ett lågt utbud av verkstäder plus att reservdelarna tas från Danmark så det kan vara dröjsmål. Detta irriterar kunder, hur bra bilarna än är, så irriterar detta - som inte har med bilarna i sig att göra - kunden och därmed sänks betyget för Fiat hur bra bilarna än är.

Subaru är ett märke som säljs av små handlare och med små verkstäder, här försvinner inte kunden utan får känna sig lite mer viktig. Bilarna är funktionella med rätt dålig komfort och de är rätt fula också, inget av detta bekommer Subaru-köparen ett dugg som bara bryr sig om funktion och att ha en bil med fyrhjulsdrift på vintern. Detta är kunder som egentligen är fullständigt ointresserade av bilar utan bara vill ha ett transportmedel, och då är de också enkla att tillfredsställa.

Lexus satsar på personlig service och personligt omhändertagande, det uppskattas av kunderna och bilens kvaliteter blir sekundärt.

Så Autoindex handlar inte om bilars kvalitet eller om bästa bilen, utan om så mycket annat.

2 Bilprovningen handlar inte om bilars kvalitet, utan om trafiksäkerhet. Det handlar om varningstrianglar, om ägarna bytt bromsar, om ägaren har kommit ihåg byta glödlampa eller inte och liknande. Nu vet jag att det finns de i detta forum som hävdar att om ägaren har kommit ihåg att byta glödlampa så innebär det att bilens elsystem har hög kvalitet, och om ägaren har glömt byta glödlampa så innebär det att bilens elsystem har dålig kvalitet. Det är bara att konstatera att vissa är väldigt fantasifulla i sina kopplingar här.

#50
2014-05-13 12:30

Så den som har en Subaru WRX är fullständigt ointresserad av bilar....
Jag tror hellre att man ska söka efter en speciell anda hos Subaru-ägare, på samma sätt som SAAB före GM var ett märke för entusiaster.
Det är nog det som avspeglas i Autoindex.

#51
2014-05-13 15:44

Man får tycka vad man vill om 20-åringarna som kör olagliga drifting-lopp på stormarknadsparkeringar, men att säga att de "bara bryr sig om funktion och att ha en bil med fyrhjulsdrift på vintern" är rätt magstarkt. Jag tror inte de skriver under på "Detta är kunder som egentligen är fullständigt ointresserade av bilar utan bara vill ha ett transportmedel, och då är de också enkla att tillfredsställa"

#52
2014-05-13 16:07

Om man likt Ohlmark ger sig ut i debatten och påstår att det finns data som styrker ens hypotes, som att VAG har väsentligt fler fel än andra bilar, så får man nog finna sig i att verifiera och härleda sitt ställningstagande. Man kan exempelvis peka på empiri som bekräftar hypotesen, och visa på omfattningen samt styrkan i det påstådda sambandet. Observera också att när man anger att det föreligger skillnader, att man bör kunna redogöra för hur stora dessa skillnader verkligen är (och undvika att blanda in signifikans, ty det får man alltid vid tillräckligt stora stickprov). Hänvisningar till vad man säger sig ha "sett med egna ögon" är givetvis rent nonsens och inget tillförlitligt underlag som håller för en analys.

Ovanstående och enligt gängse normer det mest traditionella tillvägagångssättet för att visa på skillnader har fortfarande ingen påvisat med någon större statistisk tillförlitlighet. Autoindex mäter det absolut inte. Ja, för att upprepa vad jag tidigare skrivit. Den enda tillförlitliga källan för sådana här mätningar är Bilprovningen. SBP samlar nämligen in data på ett vettigt sätt, har en tillräckligt säker mätmetod och mäter dessutom hela populationen. Mig veterligen finns det inga andra undersökningar som kan stoltsera med en motsvarande noggrannhet. Diverse stickprov från småobskyra organisationer är inte särskilt trovärdigt.

Det är vidare väldigt avslöjande när Ohlmark skriver att "Mängden helt oberoende resultat som alla pekar samstämmigt på samma sak ger resultatet mycket stor trovärdighet". För det finns nämligen ingen repeterbarhet i någon av resultaten eftersom data och dess insamlingsmetodik inte redovisas. Så studierna brister inte bara i sin validitet, de saknar i princip helt reliabilitet likaså. Två mått som jämte sannolikhetskalkylen är centrala inom vår moderna tids forskning.

Sedan finns det något som heter meta-analys (vilket troligen är vad Ohlmark tänker på). Men en meta-analys är i princip omöjlig att genomföra baserat på dessa underlag, så släpp det.

Ja tänk om signatur Ohlmarks metodik och (omvända) bevisföring skulle få genomslag ute i samhället i stort. Då skulle vi rätt kvickt vara tillbaka i perioden innan upplysningstiden. Men lyckligtvis är det ingen som tar sådant svammel på något större allvar. Driver man en linje får man finna sig i att peka på ett empiriskt underlag som bekräftar ens påstående. Annars blir man en kvackare.

Följaktligen kan Ohlmark nu en gång för alla redovisa sitt underlag så skall jag mer än gärna räkna på det. Jag vill ha rådata, inte något deskriptivt flum via en tidningsartikel.

MVH AL

#53
2014-05-13 16:14

Som jag tidigare visat Hultarn. SBP:s siffror är vettiga ur ett statistiskt perspektiv, d.v.s de går att använda för en statistisk analys. Det gör i princip inga andra undersökningar. Att SBP sedan inte mäter samtliga komponenter är en annan sak. Man mäter ändå en hel del och detta på ett tillförlitligt sätt.

En annan faktor som är bra med SBP är att den talar om hur populationen mår och egenskaper hos densamma (miltal). Därtill kan man se hur många element som försvinner iväg - d.v.s inte besiktigas - från år till år. Just det sistnämnda tycker jag är intressant eftersom det skvallrar om den långsiktiga kvaliteten hos olika biltillverkare.

I skrivande stund är det Mercedes, Volvo, Saab, BMW och Audi som överlever längst. Det gäller både i tid som antalet körda mil.

MVH AL

#54
2014-05-13 17:10

Boxer har nog en poäng där, Subaru är en lite udda men samtidigt uppskattad fågel i bilvärlden.
Jag tror nog att ägarna i allmänhet valt just det märket av den anledningen.

Men även en "Subba" kan jäklas och rosta, det vet vi ju.

Man kan nog ana att både Lexus och Subaru har lite av en entusiaststämpel, då Subaru endast har 1,8% av bilförsäljningen, Lexus 2,6 promille. Svarsfrekvensen lär inte vara så stor, så det blir inte mycket till underlag. Men, de brukar ligga högt rent generellt, så är det.

#55
2014-05-13 17:19

Vi vet alla att bilprovningens siffror är vettiga ur ett statistiskt perspektiv, d.v.s de går att använda för en statistisk analys.

Men, det betyder fortfarande inte att det ger en helbild av kvaliteten på en bil, än mindre ägarnas nöjdhet som Autoindex handlar om.

Om Volvo, MB, BMW och Audi inte hade längre körsträckor generellt än bilar som kostar hälften, eller till och med en tredje/fjärdedeldel av billiga bilar vore nåt fel.
Varför skulle man annars betala en halv miljon för en bil och man kan åka bra i en för 150.000? Till och med ta sig fram i en för 80.000.

#56
2014-05-13 18:02

Men det är ju ganska ointressant vad bilprovningen gör med sina mätningar, siffror och resultat om det material - bilarna - de får undersöka har blivit manipulerade INNAN de kommer till bilprovningen.

Då spelar det ju ingen roll hur mycket våt dröm för en kalenderbitare bilprovningens mätningar är – de är ju ändå missvisande och oriktiga.

Själv har jag varit med om att förfalska statistiken sedan 1976 genom att alltid fixa alla fel på bilarna i förväg så de går igenom utan anmärkning.

En i familjen var chef för en bilpark i ett företag med 130 bilar, varje gång en bil skulle besiktas lämnades den till lokala återförsäljarens verkstad som fick besikta den och åtgärda varje fel man kunde hitta, i 9 fall av 10 blev det ingen anmärkning alls hos bilprovningen trots att det oftast var fel på 40–60 % av bilarna.

Mätobjekt som kan manipuleras så enkelt och blir manipulerade systematiskt hela tiden ger helt enkelt missvisande siffror hur man än mäter och räknar i efterhand.

Bilprovningen har inget inflytande över vad som händer med bilen innan den rullar in i hallen.

Så länge det inte blir förbjudet att ta bilen till verkstad eller att själv fixa med sin bil utan att först registrera alla fel hos bilprovningen är deras siffror helt otillförlitliga.

OCH det har inget med hur man behandlar sina siffror att göra.

#57
2014-05-13 18:17

Finns det någon sanning?

#58
2014-05-13 19:20

Här är listan från Norge Autoindex.

http://www.dinside.no/928626/vinner-igjen-lexus-med-storeslem

Och en annan undersökning ifrån Norge.

http://www.dinside.no/928501/bilmerkene-i-norsk-kundebarometer

Man kan undra varför alltid dessa märken är med i toppen? Är det för att ägarna är "köpta" runt om i världens alla hörn till dessa märken? Eller är det helt enkelt så att bilarna är bra och att tillverkaren tar bilägarna på allvar vid ev problem?

;o)

#59
2014-05-13 22:19

Jag vill bara säga att jag köpte min Outback ny 2011 med utgångspunkt att den totala ägarkostnaden under 7-10 år skulle bli ganska bra, därmed en förväntning på att bilen inte skulle stå på verkstaden hela tiden, såsom min Saab fick göra..

Så här långt så har bara en gasdämpare till bakluckan bytts på garantin..

+ Mycket bra kvalité. Allt bara fungerar !
+ AWD, säkrare på vintern. Med Hakka så är det som att köra på sommaren.
+ bra andra-hands värde.
+ vettiga finesser till bra pris.
+ super bra dragbil till släpet, ja alltid är det något som skall dras. (bor i villa, med ridtjejer)

- Kanske inte har marknadens alla nice to have finesser såsom tex eluppvärmd ratt eller automatisk bagagelucka - men so what !
- Lite hårt chassi, på ojämn väg.
- lite bullrigare på motorväg, än i en dyrare svensk eller tysk, men störs ej.

Vad jag inte själv förstår är varför kvalitén inte anses som en viktigare detalj, i valet av bilmärke ! Jag känner mig ganska ensam om denna uppfattning. Denna data är också relativt enkelt att hitta. Men folk kanske väljer bilar såsom man väljer sin kärring... ;-)

#60
2014-05-13 23:30

Jag gör som Thommys och fyller inte heller i Autoindex på grund av att mejladressen säljs till alla som vill ha den tyvärr. Om jag vara med i Autoindex skulle Lexus hamna ännu högre till förtret för vissa.

#61
2014-05-14 00:05

För egen del är kvalitet lika viktigt som allt övrigt, men just jag anser att allt måste hålla toppklass inte bara något eller några saker.
Bästa bilen är en kompromiss, inte en specialist som är bäst i världen på något och medioker på allt annat.

(Annars är kvalitet en viktig punkt om man som i mitt fall tänker behålla bilen resten av livet, i familjen har vi inte bytt eller sålt en bil sedan 1952.)

Kvalitet har blivit mycket viktigare i dag än för bara 5 år sedan, eftersom de flesta i dag inte bryr sig mycket om välbyggda bilar med hög kvalitet.
Det ska vara låg vikt, låg förbrukning, senaste teknik, enorma utrymmen och hela tiden bäst siffra på alla punkter.
Något annat bryr man sig inte om.

Biltillverkarna blir inte uppmuntrade att ta fram bilar med hög kvalitet eftersom ingen efterfrågar det och bilar med halvtaskig kvalitet hela tiden slår försäljningsrekord.

Så varför lägga dyra investeringar på något ingen tycks bry sig om?

Det finns i dag bara en biltillverkare vars överlevnad hänger på att bilarna håller toppkvalitet.
Och därför är motiverad att prioritera detta trots att man får massiv kritik för denna sin prioritering.

#62
2014-05-14 01:32

"Lyxbilsmärket Lexus"......
Är Toyotas själsdöda bilar med dolt släktanamn "LYX" ????
Kan tänka mig att man kan se det som lyxigt i USA med de bilar som där tillverkats genom decenierna, det är mycket som kan anses vara lyxigare än t ex förklädda Daewoos med Chevaemblem. Vilka konkurrenter!

Jag har ägt en GS300, ingen lyx, ett dödens väntrum och absolut inte felfri
vilket däremot Mini Coopern var under 11 000 mil.
Den som nöjer sig med Lexus och är nöjd har möjligen åkt Camry tidigare.

#63
2014-05-14 07:27

Hur går det Ohlmark? Hittat några data än?

Eller var allt svammel om VW bara renodlade påhitt relaterade till dina egna förutfattade meningar? Fram med siffrorna nu!

MVH AL

#64
2014-05-14 09:11

Lexus må vara hållbara, men det är också det enda som de är bättre på än tyskarna. Min favoritkäpphäst är Lexus RX som i flera tester hyllas för sin komfort. Jag har åkt både i Rx400h och Rx450h och ingen av dem har vad jag skulle kalla för komfortabel fjädring. Inte ens fartgupp kan de hantera på ett bekvämt sätt. Dessa bilar säljer enbart på hybriddrivlinan.
Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att alla Lexusbilar som säljs i Sverige säljs för hållbarheten och hybriddrivlinan. Har även provkört Lexus IS och bortsett från drivlinan så har den inte mycket att hämta mot BMW 3-serie och Mercedes C-klass.

#65
2014-05-14 10:08

Ha ha.

Har det inte framgått tydligt att det som behöver sägas redan är sagt?

VW har anmärkningsvärt dålig kvalitet och så länge AL inte kan presentera några bevis för sitt påstående att VW inte har några fel så finns det inget behov av att vidare beröra frågan – just nu.

#66
2014-05-14 11:15

Ja det var ju en imponerande bevisföring som Ohlmark lyckades prestera. Inte en enda siffra får han ihop som styrker det han påstår. Bara en massa innehållslös rappakalja.

Tänk om världen fungerade så i övrigt....:-) Tänk om man blir åtalat för ett brott som man absolut inte begått och sedan kräver domstolen att man skall bevisa att man är oskyldig.

Men visst, det finns en och annan diktatur och totalitär stat som tillämpar Ohlmarks häpnadsväckande bevisföring, men de är som sagt rätt få.

Förresten: Har Ohlmark läst Bilprovningens heltäckande statistik där VAG når nära på Toyota-nivå? Nej just det....

MVH AL

#67
2014-05-14 12:26

VAG-diskussionen börjar faktiskt bli tröttande och hör inte heller till tråden...

#68
2014-05-14 12:56

Håller med Boxer.Tröttande.
För övrigt glädjande att Opel kliver uppåt på listan. Tror att man släpat efter länge pga kvalitetsmissar på 90-talet, och kommer att kliva ytterligare framöver.

#69
2014-05-14 13:12

Läste att Mitsubishi går bra och att de gör en bra vinst.
Likaså Mazda går bra.
Undrar om det kommer att förändra kommande autoindex.

http://www.mazda.se/nyheter/mazda-generella-nyheter/mazda-visar-historisk-rekordvinst/

http://www.teknikensvarld.se/2014/05/05/48032/rekordvinst-for-mitsubishi/

#70
2014-05-14 13:16

Det är märkligt att så många har synpunkter på varför människor köper Lexus. Och ofta är det nog bara påhitt som skrivs och en vilja att misskreditera. Kundnöjdheten är hög hos Lexus och det finns säkert skäl till det. Lexus är en dyr bil och du får betala betydligt mer än för motsvarande Mercedes eller BMW. Själv "ramlade" jag över en Lexus som kom till min ägo för åtta år sedan och vi har nu haft tre Lexus i familjen. Tre av mina kollegor köpte Lexus efter att åkt med mig och två av dessa är nu inne på sin andra Lexus. Jag säger inte att Lexus är bättre än t ex Mercedes eller BMW utan det är nog en ganska subjektiv bedömning. Tyskarna är fantastiska bilar. Men det som fäller avgörande för mig är definitivt komforten, drivlinan, förbrukning och den extremt höga kvalitén. Lägg till att den går extremt tyst och har en fantastisk stereo och mer än 300 hk så blir bilen ganska komplett. Förstahandsvalet är lätt för mig även om jag synnerligen uppskattar Mercedes och BMW. Att ingen reflekterar att jag åker premiumbil är för mig ett stort plus. En arbetskollega kommenterade med att "det är fantastiskt vilka fina bilar Hyundai bygger nu för tiden". En kommentar jag tar med stort leende. Om jag mot förmodan vill manifestera min framgång nån gång faller nog valet på BMW X6....

#71
2014-05-14 16:31

Conta4.

Huvudet på spiken det du skriver om Lexus. Jag har precis samma erfarenhet av de tre Lexus jag haft tidigare. Så jag är inte alls överraskad av Lexus placeringar i Autoindex i jämförelse mot de märken jag haft tidigare, tex Mercedes och Bmw i premiumklassen. Nu kör jag ju inte Lexus längre utan bara en simpel Hyundai Santa Fe -13. Men om jag gjorde det så är jag övertygad om att jag vore lika nöjd/nöjdare som tidigare, och att Lexus troligtvis skulle få höga betyg även fortsättningsvis. Till vissas förtret.......;o)

Att sedan flera har funderingar på varför man köper Lexus är ju ett problem för dessa som inte tål att Lexus klarar sig bättre än deras älsklingsmärken. Men det är kul att läsa alla bortförklaringar.......;o)

#72
2014-05-14 16:35

Riktiga karlar äter inte sushi!
Och jag är glad att jag inte gillar japanskt, för det smakar egentligen ganska illa.

#74
2014-05-14 18:47

Leifer.

Tyvärr ligger det nog lite i din sista mening. När jag körde Mercedes trodde jag också att det var top of the line i allt. Men det är bra med erfarenhet av flera märken. Resultatet i Autoindex förvånar mig inte alls.

#76
2014-05-14 19:21

Men nu var ju bilprovningens statistik ingenting värd eftersom man testar i förväg uppsnyggade och ”preparerade” bilar i en helt okänd omfattning.
Har inte den polletten trillat ner än?
Var det inte så att osäkra siffror inte gick att använda?

Men det funkar förstås plötsligt väldigt fint med osäkra siffror om det råkar stödja den egna åsikten…

#77
2014-05-14 20:27

ohlmark är ute och cyklar. Han hänvisar till att SBP får friserade siffror p.g.a. att vissa biltillverkare tar in bilar på förbesiktning. Mig veterligen är det bara Toyota som gör detta - och det märket ligger bra till. Men alla andra märken utför inte dessa förbesiktningar. Dessutom är siffrorna vi diskuterar rensade från ägarrelaterade fel (det där som Raphael brukar förklara franska bilars skitresultat med - och som inte stämmer) och det är de ägarrelaterade felen som t.ex. Toyota korrigerar vid sina förbesiktningar.

Så även jag väntar på ohlmarks redovisning av VAG:s usla kvalitet.

#78
2014-05-14 20:38

En arbetskollega frågade om en Hyundai Sonata (gamla modellen) som stod utanför vilken modell av Jaguar det var. Jag vet inte om det var mest synd om honom eller Jaguar. Vissa har nollkoll på bilar. Tacka vet jag Mercedes som är bilvärlden mest kända symbol. En riktigt vilsen person kan tro att det är en Electrolux, men det tar jag. Lexus är det inte många som vet vad det är utanför bilvärlden.

#79
2014-05-14 20:41

Nej tack så mycket jag vill inte ha något med ilskna debatter att gör igen, det räcker så bra för det närmaste året.

Men min erfarenhet sedan jag började intensivstudera bilbranschen 1983 är att det är bilägarna och företagen som äger bilarna som helt på eget initiativ väljer att hellre dubbelkolla bilarna i förväg och komma smidigt undan än att riskera krångel med återbesök.

Detta har jag stött på allmänt, alla som är det minsta bilintresserade jag någonsin träffat har förberett bilen för besiktningen (ibland har de anlitat mig), att bilmärken systematiskt som Toyota?? Skulle kalla in bilar är mig obekant.
I så fall, om det är så får man ju fundera ännu mer på Toyotas resultat?

Det är bara de som inte begriper mycket om bilar eller har nya bilar som skippar att oroa sig för besiktningen.
Och de är ju i majoritet.

Men…
Är det verkligen så att ingen på hela Vi bilägare aldrig fixat till sin bil inför besiktningen ?
Wao… Stor förundran här…

#80
2014-05-14 22:19

Ohlmark min lille vän. SBP mäter hela populationen, d.v.s man studerar samtliga element enligt en standardiserad metod. Det gör siffrorna mycket användbara, därtill får vi information om hur långt varje bilmärke har rullat - alltså den långsiktiga kvaliteten. Och märkligt nog, VW klarar av att rulla både 30 000 och 40 000 mil innan de skrotas ut. Det tycker jag är konstigt, att ett märke som enligt Ohlmarks påstående har sådan enormt dålig och gentemot bilmarknaden i helhet starkt avvikande kvalitet faktiskt har bilmodeller som har genomsnittliga körsträckor som ligger över snittet. Men det klart, det är nog bara tur. :-)

SBP är dessutom vänliga nog att redovisa ägarrelaterade och fordonsspecifika fel separat. Genom att samköra dessa grupper mot varandra kan man se om någon bilmodell sticker ut lite extra, d.v.s om den påstådda förbesiktningen gör att någon modell avviker särskilt mycket gentemot snittet och övriga grupper.

Och vad jag hittills lyckats hitta så är det ingen bilmodell som avviker särskilt mycket. Andel förbesiktigade element är alltså ungefär konstant oavsett bilmärke. Inte ens Toyota sticker ut nämnvärt (vad jag hittills kunnat utläsa men det kan ju finnas ett och annat undantag).

I övrigt väntar vi fortfarande på Ohlmarks data som bekräftar att VW håller en lägre kvalitet än genomsnittsbilen. Det är tredje eller fjärde gången som Ohlmark väljer att inte verifiera sina påståenden, trots att vi är flera debattörer som är intresserade av sådana uppgifter.. Så fram med siffrorna nu!

MVH AL

#82
2014-05-14 23:16

Jes _ - "Riktiga karlar äter inte sushi. Och gillar inte japanskt."
Jag förstår: De äter råbiff och kör Volkswagen... eller?
Den som publicerar en sådan kommentar hoppas jag kan tugga tuggummi och gå samtidigt. Moget.

#83
2014-05-15 11:38

Knappast någon tillfredsställande förklaring.

Varför skulle någon sticka ut?
En väldigt konstig ide.

Om det är allmänt utbrett inte att ”förbesikta” bilen som ni som tydligen har tummen mitt i handen måste göra, utan mer direkt gå in och laga och åtgärda fel på bilen som mer bilkunniga gör.
Så innebär ju det att andelen bilar med färre registrerade fel än de i verkligheten har är stort.

Att sedan dessa siffror redovisas i miljoner kul varianter som siffernissar kan få orgasm till är ju fullständigt ointressant.

Du kan inte i efterhand räkna ut ett rättvisande resultat om de siffror du använder dig av är manipulerade.

Det är så enkelt.

Att sedan en person som arbetar med dessa siffror som yrke hävdar att det kan man visst – ja är det något som förvånar…

Och det ökar ju inte precis trovärdigheten…

Och var är beviset för att VW inte har några fel? – väntar ännu på det.

Det är en enkel uppgift för den som vet och kan allting som AL, man kan ju fundera på varför han inte vill visa några bevis för sina påståenden.
Kanske för att de visar något han inte gillar…

#84
2014-05-15 16:01

De som är minst bilintresserade är väl de som envist kör och hyllar "sitt" bilmärke, utan att på allvar undersöka alternativen. Märkligt nog är det ofta de som kallar sig bilintresserade...

#85
2014-05-15 19:05

Det är helt korrekt Ohlmark, att jag har god koll på statistisk bearbetning och analys. Jag vet exempelvis vad som utmärker ett samband och vad ett bevis är - något som Ohlmark däremot fullkomligt missuppfattat. Ett samband innebär att ett värde på y ger ett annat värde på x - och med en viss identifierad variation. Ohlmark uppger gång om vartannat att det finns ett samband som visar att det föreligger en korrelation mellan Volkswagen och fler fel än normalt. Detta vill jag som sagt se hur han kommit fram till - men han visar det aldrig.

Vad gäller tidigare inlägg får jag återupprepa vad jag tidigare skrev. Om något märke per definition genomför förbesiktningar som är av sådan omfattning att det påverkar utfallet räknat som total mängd fel så går detta att få fram. Det gör man genom att jämföra andel underkända i gruppen ägarrelaterade fel med andel underkända fordonsspecifika med varandra. Och gör man en sådan jämförelse, så ser man att inget märke sticker ut, d.v.s har en oproportionerligt stor andel förbesiktigade fordon som därmed stör slutresultatet.

Och sedan har jag inget behov av att bevisa någonting eftersom jag inte driver någon tes här. Ohlmark däremot påstår att VAG:s bilar håller en osedvanligt dålig kvalitet. Jag har då bett nämnd skribent att visa på ett underlag som styrker denna hypotes, vilket han alltså inte förmår att göra.

Och eftersom han inte kan påvisa att hans eget påstående stämmer överens med verkligheten så får vi helt enkelt konstatera att det är ett renodlat påhitt. Att han sedan smått panikartat försöker ta sig ur sina egna fabler genom omvänd bevisföring är vidare heller inte mycket att ta på allvar.

Enklast vore ju som sagt att visa på siffror. Men dessa saknas uppenbarligen och därför faller hela påståendet om VAG:s kvalitetsbrister (kontra andra jämförbara bilar på marknaden).

MVH AL

#86
2014-05-17 11:26

Jag säger så här: Jag tror inte på att Lexus är så bra som deras kunder gör gällande.

#87
2014-05-17 13:10

Eftersom Toyota och även Lexus har mörkat sina potentiella dödsfällor kanske man borde fundera över sitt bilval.Kanske skulle man fråga de överlevande vad de tycker om Toyotas beteende.(Lexus är i blåsväder igen,olyckor i höstas vill jag minnas.)
http://kansascity.legalexaminer.com/defective-dangerous-products/toyotas...

#88
2014-05-17 13:25

@ Janne G
Du sammanfattar bäst folket här inne på Vi bilägare!!

#89
2014-05-17 13:53

Vad är det för fel att gilla sitt bilmärke, om man nu gör det?

#90
2014-05-17 14:41

Som jag tidigare påpekat är jag den första att beundra Lexus. Något som jag delar med flertalet fordonsingenjörer inom bilindustrin.

Men den rent ingenjörsmässiga bedömningen är något helt annat än vad kunderna upplever. Och det är upplevelsen (och skillnaderna mellan olika märken) som denna mätning försöker återge. Då kan vi konstatera följande:

1. De ägare som svarat (oklart hur många) har till stora delar en väldigt jämn uppfattning om sitt bilval, d.v.s de allra flesta är "nöjda" och skillnaderna mellan olika märken är inte påvisbar.

2. Mätningen påverkas av en rad faktorer som stör det man vill skatta. Det finns såväl svarsbias (vilka som svarat och varför) samt ett bortfall som inte bearbetats enligt gängse statistiska metoder. Dessutom består detta index av en rad olika frågeenkäter som viktats samman, vilket ökar felmarginalen ytterligare. Resultatet skall därför fortfarande tolkas med stor försiktighet (vilket ju sällan blir fallet här i trådarna).

Märkesfanatiker är sedan en intressant grupp som fenomen betraktat. Vi har ju ett hemult antal sådana här på forumet, med mer eller mindre trovärdig prägel. Egentligen är det inget fel på att uppskatta ett bilmärke - även om jag rent personligen anser att det är naivt. Det man kan vända sig mot är när man medvetet misskrediterar andra marknadsalternativ. Men, en fundamentalist är alltid en fundamentalist d.v.s smått omöjlig att komma åt med hjälp av fakta .....

MVH AL

#91
2014-05-17 16:08

Ingenjörsmässigt kan man beundra både urverk och ångmaskiner. Men inte är de moderna för det.

Jag grundar min uppfattning om Lexus på det som journalisterna skriver och mina egna erfarenheter. Det spela ingen som helst roll hur fint urverk en HSD-drivlina är när den inte lever upp till det den är ämnad för. Den drar mer bränsle än en vanlig bensinmotor, den ger en trist körkänsla och den surrar och låter så tråkigt att Lexus själva valt att höja ”effekten” men ett V8-muller i högtalarna. Detta imponerar inte ett skvatt på mig. Töntigt är vad det är. Jag förstår inte hur detta kan gå hem hos ägarna så att de hyllar den till skyarna. Därför tror jag inte på Lexus-ägarna. Eller så är det sådant som de inte bryr sig om då faller värdet i undersökningen för mig på det.

Nu när Lexus satt igång och göra fruktansvärt fula bilar så ska det bli intressant att se om de behåller sin topplacering. Jag hade då inte hyllat min bil till skyarna om den varit så enormt ful, för det har också att göra med hur nöjd jag är med bilen. Utseendet är en smaksak men det finns vissa normer som olika samhällen generellt anser vara bättre och sämre. Detta faller under det sämre i vårt samhälle. Det betyder inte att de finns undantag bland befolkningen, men att alla de skulle köra just Lexus är inte troligt.

De finns de som inte deltagit i undersökningen trotts att de gillar sin bil. De är de som inte gillar att bli utnyttjade när de bidrar med information och erfarenheter. Inte nog med att informationen ges gratis utan sedan ska de utnyttjas genom att mejladressen används för att skicka reklam tillbaka. JD power i USA ger sina kunder en slant för besväret. Här är det tvärt om.

#92
2014-05-17 17:45

Om man utnyttjar mailadressen för reklamspamande är det i sig en faktor som stör mätningen, precis som Thommys påpekar. Att man ens använder mail är vidare det i sig något som ökar osäkerheten i mätningen.

Så bara här är resultatet ytterst tveksamt, och med tanke på hur nära de olika märkena ligger varandra så är skillnaderna slumpmässiga. Vi kan helt enkelt inte dra slutsatsen att Lexus har nöjdare ägare än Subaru, BMW eller Mercedes, i alla fall inte baserat på en sådan oprecis mätning som Thommys beskriver i sitt inlägg.

Så Autoindex innehåller på tok för många störkällor (bias) som snedvrider mätningen för att den skall kunna användas för att påstå at Lexus har mer nöjda ägare än någon annan. Hade det varit inom medicinska sammanhang skulle det kallas för kvacksalveri.

Därmed inte sagt att Lexus inte bygger trevliga bilar. Men baserat på en sådan mätning får vi inte stöd för påståendet att Lexus har nöjdare ägare än BMW, Toyota eller Volvo. Så enkelt är det faktiskt.

MVH AL

#93
2014-05-17 19:10

Det värsta är att man kan fylla i Auto Index flera gånger. De frågar inte efter reg- eller chassinummer på bilen. De frågar bara om man kommer ihåg regnummret om inte ska man sätta ett kryss i en ruta.

Här är det: http://www.lgi.dk/AutoIndex-SE/ShowQuestion.aspx

#94
2014-05-17 19:06

Ja i så fall så kan man slänga hela undersökningen på tippen. Vad är det för trams?

MVH AL

#95
2014-05-17 19:14

Det är faktiskt en sak som stör mig. Det är att listan baseras på bilmärken och inte bilmodeller.
Ett bilmärke med många modeller, har en modell som har många fel och krånglar ofta, och som i stort sett alltid får anmärkning vid besiktningen. Denna modell drar ju ner resultatet för det bilmärket som då även har modeller som dess ägare är väldigt nöjda med.
Ta VW som exempel, de har ju många olika modeller, kan vissa brister på någon av deras modeller dra ner helhetsbetyget för VW totalt?
Skulle vara bättre om listan bryts ner i vad de olika bilmärkenas modeller har för kundnöjdhet.

#96
2014-05-17 19:46

Ja då har jag varit inne och röstat. En fullkomligt värdelös och totalt intetsägande undersökning.

Tror jag skall skicka över länken till en bekant på SCB så har han något att garva åt på måndag....

MVH AL

#97
2014-05-17 20:45

Japanskt är alltid bäst.

#99
2014-05-19 05:49

leifer, du får läsa testet i senaste ViB så ser du vad jag menar.

#100
2014-05-19 09:43

AL, Är alltså alla dessa undersökningar där Lexus ligger med i toppen orealistiska?
Om du gillar statistik men har svårt att tro på ägarna eller menar att tex. VW:s bilar hamnar sämre till pga. att de enligt din teori har gått längre, hur förklarar man maskinskade-statistiken som finns tillgänglig där inga bilar fått gått för långt för att manskinskadan ska gälla som denna: http://www.vibilagare.se/nyheter/tillverkarna-med-basta-och-samsta-motor...
eller Länsförsäkringars senaste maskinskadestatistik som behandlade alla märken: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/73/EA/wkr0006.pdf

I den statistiken inträffar en maskinskada betydligt mer än dubbelt så ofta i en VW än tex Toyota.

#101
2014-05-19 10:00

Leifer.

Thommys jämför Mercedes 1,6liters motor på 156hk med BMWs 2,0 liters med 184hk dock med fyrhjulsdrift mot Lexus 2,5 liters motor på 223hk och menar att det är dåligt av Lexus att dra så mycket bränsle när han jämför äpplen och päron. Trots det är Lexus nästan lika snål som Mercedes minimala motor på 1,6 liter 156hk, ändå klagar han på Lexus! Enligt VIB test verklig förbrukning så drar Mercedes 0,66l/mil Lexus 0,68l/mil BMW som är fyrhjulsdriven 0,73l/mil det är dock imponerande tycker jag men inte Mercedes siffror med en så liten motor. Ändå är Lexus 340kg tyngre mot Mercedes. Ändå menar han att hybrid systemet inte gör någon nytta när han skriver att den drar mer bränsle än en vanlig bensinmotor i sitt inlägg nedan. Sedan när han jämför en motor som ger i Mercedes fall 1,6liter och 156hk mot Lexus 2,5liters motor och 223hk när de drar nästan lika mycket 0,66 mot 0,68, det är ju uppenbart att HSD systemet gör nytta!! BMWs drivlina med fyrhjulsdrift är ju betydligt mer imponerande än Mercedes och sin svaga motor i jämförelse med BMW och Lexus.

Sedan är det ju uppenbart att Thommys inte kört Lexus is300h själv då skulle han inte skriva som han gör om bilen, det är inte lätt att vara Mercedes Lover enbart. Så klagar han på Lexus utseende och så kör han en Mercedes B-klass själv, ja den är ju en skönhet vad gäller design.........;o)

#102
2014-05-19 11:22

Undersökningarna i sig behöver inte vara orealistiska Hanzzon. Men eftersom de mäter olika saker och på milt uttryckt varierande sätt så bekräftar de inte varandras resultat. För att kunna hänvisa till att det finns ett vettigt samband så måste man ha någon form av repeterbarhet, d.v.s någon annan bör kunna återupprepa resultatet. När repeterbarheten är låg, eller som i dessa fall i det närmaste obefintlig, så har man inget samband.

Om vi sedan studerar de länkarna som du angav så är dessa lite mer precisa än Autoindex (notera, att de inte mäter samma sak som Autoindex). Det som är positivt är att sammanställningarna består av lite siffror, d.v.s där finns en skattad sannolikhet som försöker visa på felnivån. Dock är bredden såpass stor att jag vågar påstå att det fortfarande föreligger skillnader i körsträckor, d.v.s vi har ett bias i form av variation i antalet körda mil. Andra tänkbara skillnader som stör vårt resultat rör det vanliga, d.v.s vissa bilar körs hårdare, servas på ett annorlunda sätt och framförs i tuffare miljöer (taxi exempelvis). Hur omfattande dessa faktorer är framgår inte.

En ytterligare invändning rör att det handlar om ersatta skador, d.v.s det som försäkringsbolaget bedömer som ersättningsbart - inte den verkliga felnivån. Det snedvrider givetvis resultatet ytterligare.

Att Lexus och Toyota troligtvis har en låg felnivå ha jag f.ö inte förnekat. Vad jag har synpunkter på är bevisföringen för ett sådant ställningstagande, vilket också gäller när man försöker sig på konststycket att visa på skillnader mellan olika bilmärken. Det är inte riktigt så enkelt som en del vill få det till.

MVH AL

#104
2014-05-19 16:58

MVH AL: Det som du pratar om är egentligen två saker. 1. Att man verkligen mäter det man avser att mäta. Det är svårare än man tror och brukar kallas "ramfel". I detta fall mäter man huruvida ägarna som svarar är nöjd med sin bil. Vilket de otvivelaktigt är. Oavsett körsträckor eller annat. Nu tror jag inte att t ex Lexus körs kortare sträckor än andra bilar. På Lexus event har jag många gånger träffat personer som regelbundet köper LS eller GS modeller som gått över 30 000 mil. De anser att de får mycket bil och känsla för pengarna. Just för att de åberopar Lexus hållbarhet.
2. Det andra som du pratar om är "reliabilitet". Det kan väl inte gått många förbi att Lexus ligger i topp år ut och år in i de olika undersökningar som görs. Efter att vi i familjen ägt en fransk bil drev min fru igenom att köpa den bil som toppade kvalitetsundersökningarna. Då var jag väl inte så glad över beslutet men nu är vi inne på en tredje Lexus. Alla lika felfria under totalt 34 000 mil. Förmodligen har många andra samma erfarenheter vilket gör att reliabiliteten är hög.
Men om sanningen ska fram har jag också varit nöjd med andra premiumbilar, även om de inte varit riktigt lika felfria.

#105
2014-05-19 21:29

leifer

Ja det är klart att jag kollar testförbrukningen och inte Lexus glädjesiffror.

Att kalla den snikmotor är att ta i. Mercedes toppfart är 225 km/h medan Lexus är 200 km/h. Räcker inte det till? Att Lexus acceleration är något snabbare i stället tyder bara på att det är olika utväxlade. Att gå omvägen via HSD känns märkligt när Mercedes är snålare med en vanlig bensinmotor i verkligheten. Nu talar vi ändå inte om dieselmotorer.

#107
2014-05-19 22:16

"Tittar vi på hållbarhet och driftsäkerhet så blir det ju ytterligare till nackdel för Mercedes." Och det vet du? Motor M274 kom till årsmodell 2012.

#108
2014-05-20 20:21

Cont4 har en poäng i att det är frågan om ramfel, eller täckningsfel för er som föredrar sådan terminologi. Det som är väsentligt här är att målpopulationen (det vi vill undersöka) inte stämmer överens med de insamlade svaren, eller rättare sagt: Vi har inga som helst kunskaper om vem - eller vilka som svarat på frågorna. Om man inte känner till vilka som svarat på frågorna så kan man inte uttala sig om populationens egenskaper ö.h.t.

Angående reliabilitet så är det svårt med sådana test (s.k test-reliabilitet) eftersom vi som sagt inte vet vilka som svarat. Den enda test-reliabilitet vi kan se här är att Lexus lockar någon, eller några, att besvara frågor om märket i fråga. Det är dock långt ifrån samma sak som att ägarna till Lexus (och alla andra fordon i studien) sagt vad de tycker om sitt bilval.

Så för att återupprepa vad jag tidigare skrivit: Autoindex mäter inte vad ägarna till olika fordon anser om sina bilar.

MVH AL

#110
2014-05-21 18:12

leifer

Så länge man inte har några siffror som verkligen talar om hur det ligger till så ska man inte sticka ut hakan. Det är också väldigt viktigt när man presenterar statistik att man får med allt som har med saken att göra. Bara en sådan sak som att om bilarna har används till taxi eller budbilar har det en mycket stor betydelse. Eftersom Mercedes används mycket som just dessa och inte Lexus så vill det till att hitta uppgifter som verkligen betyder något. Det räcker inte ens om miltalen är lika. En bil som körts av många olika chaufförer med skiftande ansvar för andras prylar sliter betydligt mer på en motor än en som ett par privatpersoner kört med egen bil.

#111
2014-05-21 23:22

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där Leif. Mercedes ligger onekligen mycket bra till med avsikt på långsiktig kvalitet. Ja faktum är att märket fortfarande är det äldsta vid utskrotning (i genomsnitt 21,9 år) och det finns hela populationer av Mercedesbilar som i genomsnitt rullat 39 000 mil! Det betyder att det finns flera exemplar med mätarställningar på 75 000-80 000 mil!

Om Lexus kan stoltsera med motsvarande siffror vet jag dock inte. Har inte försökt leta.

MVH AL

#113
2014-07-08 17:05

Men det här säger ju ingenting om verkligheten utan är bara ägarnas egen uppfattning. Att fråga någon: "Hur nöjd är du med ditt bilägande?" ger rätt meningslösa resultat.
Vad som behövs är konkreta fakta. Hur många fel har respektive bilmodell? Vad behöver repareras och hur ofta? Vad kostar det? Hur sköttes reparationerna? Och så vidare.

#114
2014-10-08 11:37

Det är bra underhållning att läsa en del "bortförklaringar" till den japanska dominansen. Kan folk helt enkelt inte begripa att japanernas bilar helt enkelt är mer driftsäkra och har mer nöjda kunder än andra bilmärken?
Lexus har ju dominerat och varit i topp i otaliga undersökningar i de flesta länder flera år i rad och kommer sannolikt att vara det framöver också. Personligen är jag nu inne på min femte problemfria Lexus. Nu kommer jag sannolikt att byta märke till något jag aldrig haft förut - inte pga missnöje med Lexus utan för att jag pga olika skäl behöver en mer "bruksbil" - det kommer att bli en MB ML.

#115
2014-10-10 19:56

Håller med!
Min LS600HL wellnes smakar utsökt;-)

#116
2014-10-24 10:51

Visst är det så att det smakar bäst i längden med japanskt, det vet ju vi som ägt både Lexus och Mercedes. Att smaken är "utsökt" i Lexus LS600h L Wellness tvivlar jag inte en sekund på, brut 33 ser fram emot att få läsa om dina intryck om bilen på forumet.

Jalfa.

Visst är det "underhållning" att läsa "bortförklaringar" till den japanska dominansen. Speciellt signaturen Thommys måste lida något oerhört som är Mercedes freak ut i fingerspetsarna...... Mercedes är INTE vad det en gång var, enligt min erfarenhet.
Som rubriken lyder "Japanskt smakar bäst"! Desseutom många år i rad som du säger, Jalfa.