Senaste aktivitet

"Vidstige" har svarat på foruminlägget "Lexus multi stage hybrid drive system"

Autoindex: Japanskt smakar bäst

AutoIndex

Svenska folkets förtjusning över de japanska märkena håller i sig. För andra året i rad är det tredubbelt på toppmenyn i Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex, där bilägarna själva tycker till om sitt bilägande i stort och smått.

Lexus, Subaru och Honda heter topptrion som jagas. Lyxbilsmärket Lexus vinner för övrigt tredje raka, och det på en indexpoäng som slår alla rekord – 900 jämnt av 1000 möjliga. Och om det inte hade varit för BMW hade till och med Japan toppat fyrdubbelt eftersom Toyota också avancerat ett pinnhål och nu innehar femteplatsen.

De japanska märkenas dominans är i sig ingen sensation. Den japanska offensiven inleddes redan under 1970-talet, då ledd av i första hand Toyota, Mazda, Datsun – sedermera Nissan – och Mitsubishi. Genom åren har det japanska inflytandet stadigt ökat som följd av förbättrad kundnöjdhet. Frånsett några år med försämrad yenkurs – och därmed dyrare bilar – har de japanska märkena ändå i stort kunnat behålla positionerna.

Intressant med utvecklingen är att märken som Mazda och Mitsubishi försäljningsmässigt tappat fart in på 2000-talet medan de i Europa historiskt ”mindre märkena” Subaru och Suzuki numera tar allt större plats. Subarus marknadsandel 2013 ­– 1,82 procent – är den högsta noteringen i Sverige någonsin.
Subarus kunder fortsätter att vara mycket nöjda, men med höga förväntningar – som också lett fram till ökad försäljning – har betygen blivit något mer återhållsamma under senare år.  Gapet upp till Lexus har ökat samtidigt som Honda kryper närmare. Faktum är att Subaru, jämte Mercedes och Mazda, är de enda märkena som visar tillbakagång i samtliga fyra kategorienkäter i årets AutoIndex.

Näst efter BMW är Volvo bästa europeiska märke.  Volvos ranking – sexa – är den bästa noteringen sedan 2008. Volvos satsning på verkstäderna de senaste åren, bland annat med välkomnande servicetekniker för varje enskild kund, ger uppenbarligen resultat. Det är just betygen från verkstadsenkäten som har gett Volvo en skjuts uppåt. 

På premiumnivå har det skett förändringar bakom Lexus totala dominans. Den stora förloraren är Mercedes som tappat fyra placeringar. BMW och Audi som hade nedgång i fjol har återhämtat sig, Audi till och med tre placeringar upp. BMW:s tapp förra året berodde delvis på lägre betyg i verkstadsenkäten, och här är det uppenbart att man lärt av läxan, även om det fortfarande är en bra bit upp till de allra främsta. Vi ska återkomma till de undersökningsresultaten längre fram.

De allra största förbättringarna jämfört med i fjol visar GM-ägda Opel och Chevrolet. GM:s beslut att upphöra med Chevrolets försäljning i Europa har fått nuvarande kunder att känna mer lojalitet och framför allt att ge återförsäljarna, med dumpade bilpriser, högre betyg. Fortfarande är dock Chevrolet cementerat i botten av de 26 märken som ingår i undersökningen.
Opels betygsförbättring innebär ett rejält skutt uppåt i rankningen, från en medioker 22:a plats till en finfin tolfte plats i dag.
– Jag är förstås jätteglad, men egentligen inte ett dugg förvånad, säger Opels informationschef Annicka Troedsson.  Förr eller senare måste vårt nya uppfräschade modellprogram ge resultat.

Eftersom AutoIndex är uppbyggt på att bilägare med upp till sju år gamla bilar kan delta skalas en äldre årsmodellgrupp av för varje år.  I Opels resultat framgår det också tydligt att det är bilägarna med de yngre årsmodellerna som nu ”lyfter” märket.  En liknande utveckling har Ford – upp sex placeringar – och Peugeot.

AutoIndex 2014

1.         Lexus              900
2.         Subaru            861
3.         Honda             857
4.         BMW               856
5.         Toyota             849
6.         Volvo               848
7.         Audi                 839
8.         Mercedes        838
9.         Mini                 836
10.       Mazda             828
11.       Citroën            813

MEDEL                       810

12.       Opel                809
13.       Skoda              806
14.       Ford                 801
15.       Kia                   799
16.       Volkswagen     799
17.       Peugeot           794
18.       Hyundai           793
19.       Saab                791
20.       Mitsubishi        783
21.       Suzuki             781
22.       Nissan             781
23.       Renault            772
24.       Seat                 758
25.       Fiat                  750
26.       Chevrolet         732

Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1000 poäng. Rankingpoängen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. AutoIndex är uppdelad i olika enkäter där bilägarna betygsätter bilkvalitet/egenskaper, återförsäljare och verkstäder. Vidare mäts också lojaliteten till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars 2014. 15 000 svenska privatägare med bilar av årsmodellerna 2007–2012 har deltagit i undersökningen.

Diskutera: Vilken tycker du var den minst väntade placeringen av en biltillverkare på listan?

Kommentarer

#116
2014-10-24 10:51

Visst är det så att det smakar bäst i längden med japanskt, det vet ju vi som ägt både Lexus och Mercedes. Att smaken är "utsökt" i Lexus LS600h L Wellness tvivlar jag inte en sekund på, brut 33 ser fram emot att få läsa om dina intryck om bilen på forumet.

Jalfa.

Visst är det "underhållning" att läsa "bortförklaringar" till den japanska dominansen. Speciellt signaturen Thommys måste lida något oerhört som är Mercedes freak ut i fingerspetsarna...... Mercedes är INTE vad det en gång var, enligt min erfarenhet.
Som rubriken lyder "Japanskt smakar bäst"! Desseutom många år i rad som du säger, Jalfa.

#115
2014-10-10 19:56

Håller med!
Min LS600HL wellnes smakar utsökt;-)

#114
2014-10-08 11:37

Det är bra underhållning att läsa en del "bortförklaringar" till den japanska dominansen. Kan folk helt enkelt inte begripa att japanernas bilar helt enkelt är mer driftsäkra och har mer nöjda kunder än andra bilmärken?
Lexus har ju dominerat och varit i topp i otaliga undersökningar i de flesta länder flera år i rad och kommer sannolikt att vara det framöver också. Personligen är jag nu inne på min femte problemfria Lexus. Nu kommer jag sannolikt att byta märke till något jag aldrig haft förut - inte pga missnöje med Lexus utan för att jag pga olika skäl behöver en mer "bruksbil" - det kommer att bli en MB ML.

#113
2014-07-08 17:05

Men det här säger ju ingenting om verkligheten utan är bara ägarnas egen uppfattning. Att fråga någon: "Hur nöjd är du med ditt bilägande?" ger rätt meningslösa resultat.
Vad som behövs är konkreta fakta. Hur många fel har respektive bilmodell? Vad behöver repareras och hur ofta? Vad kostar det? Hur sköttes reparationerna? Och så vidare.

#111
2014-05-21 23:22

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där Leif. Mercedes ligger onekligen mycket bra till med avsikt på långsiktig kvalitet. Ja faktum är att märket fortfarande är det äldsta vid utskrotning (i genomsnitt 21,9 år) och det finns hela populationer av Mercedesbilar som i genomsnitt rullat 39 000 mil! Det betyder att det finns flera exemplar med mätarställningar på 75 000-80 000 mil!

Om Lexus kan stoltsera med motsvarande siffror vet jag dock inte. Har inte försökt leta.

MVH AL

#110
2014-05-21 18:12

leifer

Så länge man inte har några siffror som verkligen talar om hur det ligger till så ska man inte sticka ut hakan. Det är också väldigt viktigt när man presenterar statistik att man får med allt som har med saken att göra. Bara en sådan sak som att om bilarna har används till taxi eller budbilar har det en mycket stor betydelse. Eftersom Mercedes används mycket som just dessa och inte Lexus så vill det till att hitta uppgifter som verkligen betyder något. Det räcker inte ens om miltalen är lika. En bil som körts av många olika chaufförer med skiftande ansvar för andras prylar sliter betydligt mer på en motor än en som ett par privatpersoner kört med egen bil.

#108
2014-05-20 20:21

Cont4 har en poäng i att det är frågan om ramfel, eller täckningsfel för er som föredrar sådan terminologi. Det som är väsentligt här är att målpopulationen (det vi vill undersöka) inte stämmer överens med de insamlade svaren, eller rättare sagt: Vi har inga som helst kunskaper om vem - eller vilka som svarat på frågorna. Om man inte känner till vilka som svarat på frågorna så kan man inte uttala sig om populationens egenskaper ö.h.t.

Angående reliabilitet så är det svårt med sådana test (s.k test-reliabilitet) eftersom vi som sagt inte vet vilka som svarat. Den enda test-reliabilitet vi kan se här är att Lexus lockar någon, eller några, att besvara frågor om märket i fråga. Det är dock långt ifrån samma sak som att ägarna till Lexus (och alla andra fordon i studien) sagt vad de tycker om sitt bilval.

Så för att återupprepa vad jag tidigare skrivit: Autoindex mäter inte vad ägarna till olika fordon anser om sina bilar.

MVH AL

#107
2014-05-19 22:16

"Tittar vi på hållbarhet och driftsäkerhet så blir det ju ytterligare till nackdel för Mercedes." Och det vet du? Motor M274 kom till årsmodell 2012.

#105
2014-05-19 21:29

leifer

Ja det är klart att jag kollar testförbrukningen och inte Lexus glädjesiffror.

Att kalla den snikmotor är att ta i. Mercedes toppfart är 225 km/h medan Lexus är 200 km/h. Räcker inte det till? Att Lexus acceleration är något snabbare i stället tyder bara på att det är olika utväxlade. Att gå omvägen via HSD känns märkligt när Mercedes är snålare med en vanlig bensinmotor i verkligheten. Nu talar vi ändå inte om dieselmotorer.

#104
2014-05-19 16:58

MVH AL: Det som du pratar om är egentligen två saker. 1. Att man verkligen mäter det man avser att mäta. Det är svårare än man tror och brukar kallas "ramfel". I detta fall mäter man huruvida ägarna som svarar är nöjd med sin bil. Vilket de otvivelaktigt är. Oavsett körsträckor eller annat. Nu tror jag inte att t ex Lexus körs kortare sträckor än andra bilar. På Lexus event har jag många gånger träffat personer som regelbundet köper LS eller GS modeller som gått över 30 000 mil. De anser att de får mycket bil och känsla för pengarna. Just för att de åberopar Lexus hållbarhet.
2. Det andra som du pratar om är "reliabilitet". Det kan väl inte gått många förbi att Lexus ligger i topp år ut och år in i de olika undersökningar som görs. Efter att vi i familjen ägt en fransk bil drev min fru igenom att köpa den bil som toppade kvalitetsundersökningarna. Då var jag väl inte så glad över beslutet men nu är vi inne på en tredje Lexus. Alla lika felfria under totalt 34 000 mil. Förmodligen har många andra samma erfarenheter vilket gör att reliabiliteten är hög.
Men om sanningen ska fram har jag också varit nöjd med andra premiumbilar, även om de inte varit riktigt lika felfria.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Gratis nyhetsbrev!

Testa vårt nyhetsbrev för att inte missa de viktigaste händelserna. Din epostadress är allt som behövs.

Du kan när som helst välja att inte ta emot fler och din adress säljs givetvis inte vidare till någon annan.

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: