Bild
Nästa artikel

Japanerna dominerar i AutoIndex

AutoIndex

De drygt 20 000 privata bilägare som deltagit i årets AutoIndex låter solen stråla över japanerna Lexus, Subaru och Honda. BMW och Audi hamnar alltmer i skuggan.

AutoIndex har genomförts för tolfte gången i ordningen och precis som i fjol visar det sig att Lexus har landets mest nöjda kunder. Det är ingen sensation i sig eftersom Lexus redan under fjolåret som nykomling etablerade sig i toppen. Då blev marginalen endast två indexpoäng före Subaru, en ledning som det japanska lyxbilsmärket nu utökat till 16 poäng.

Prispallen blir heljapansk för första gången eftersom Honda ryckt fram till en tredje plats bakom Subaru.

Det är i premiumklassen som kriget fortsätter att rasa. Företagsförsäljningen är första prioritet för dessa märken och det är också där de största ansträngningarna görs.

I AutoIndex är det inga tjänstebilsinnehavare som kommer till tals, men rapporterna från den förhållandevis lilla andelen privatägare ger mycket viktiga signaler om vad som är på gång. Det är just privatägarna som lever med sina bilar och betalar bränsle och verkstadsfakturor ur egen ficka som bäst kan bedöma hur bilägandet fungerar i vardagen.

BMW och Audi bör ta tillbakagången i AutoIndex på största allvar. Tendenser som pekar åt ena eller andra hållet ger intressanta fingervisningar. BMW har under alla år som AutoIndex genomförts aldrig varit sämre än trea, men i årets undersökning rankas märket nu plötsligt som femma.


För Audi blir tillbakagången ännu tydligare, från sjunde till en högst medioker tionde plats bland 26 märken är inte något resultat att skryta över för ett premiummärke. Konkurrerande Lexus och Mercedes har däremot kunna behålla sina positioner som etta respektive fyra.

I AutoIndex bygger svarsunderlaget på att ägarna har bilar som är upp till sju år gamla, det betyder från årsmodell 2006 till 2012. I enkäterna om verkstäder och återförsäljare gör vi en utbrytning och låter endast dem som har lite nyare begagnat, årsmodellerna 2009–2012, komma till tals.

Det är i de här kundgrupperna som vi finner orsaken till BMW:s tapp. Redan i fjol gavs det indikationer på att verkstadskunderna inte längre var helt tillfreds och dessa mer negativa synpunkter har ytterligare förstärkts. Det har också slagit tillbaka på återförsäljarna som också fått betydligt sämre betyg än i fjol.

I Audis fall är det mer återhållsamma betyg från ägarna på själva produkten – kvalitet, egenskaper och allmänna körupplevelser – som är skälet till lägre ranking.

Betänk att bilenkäten omfattar upp till sju år gamla bilar och att det är den enkäten som väger tyngst – 40-procentig påverkan – i det totala AutoIndex.

En av förklaringarna till tillbakagången ges också på sidorna 14–15 i detta nummer där Audi-ägarna tycker till om rostskydd och lackkvalitet.

För Volkswagen-gruppen är självfallet Audis tillbakagång en missräkning, men istället kan man glädjas åt en ordentlig framryckning för just Volkswagen, från 18:e upp till tolfte plats.

Samma resa, fast i motsatt riktning, har sydkoreanska Hyundai gjort. Både VW och Hyundai sålde bra i fjol under ett förhållandevis något sämre år för bilmarknaden i stort och för VW:s del tycks man ha klarat av anstormningen på ett bra sätt. Däremot har Hyundais ägare gett sämre betyg i samtliga fyra enkäter, jämfört med AutoIndex-resultaten 2012.

Ägare av japanska bilar är fortsatt mycket nöjda med sitt bilinnehav. Utöver den japanska trippeln genom Lexus, Subaru och Honda så kan vi också notera att Mazda tagit ett rejält skutt uppåt, från tionde till sjunde plats – Mazdas bästa placering sedan 2004.

I de nedre regionerna är Peugeots trend fortsatt positiv efter djupdykningen 2010 då märket rankades sist. Däremot ser det sämre ut för en annan fransk tillverkare. Renault tappar stadigt mark och har nu bara Fiat och Chevrolet efter sig.

Läs mer:
Så gör vi undersökningen

Diskutera: Hur ser du på resultaten?

AutoIndex 2013

1. (1) Lexus: 891

2. (2) Subaru: 875

3. (6) Honda: 851

4. (4) Mercedes: 847

5. (3) BMW: 846

6. (5) Toyota: 845

7. (10) Mazda: 841

8. (8) Mini: 839

9. (9) Volvo: 838

10.(7) Audi: 827

MEDEL: 807

11.(11) Skoda: 805

12.(18) Volkswagen: 802

13.(14) Citroën: 801

14.(15) Mitsubishi: 793

15.(13) Kia: 791

16.(19) Nissan: 790

17.(16) Suzuki: 786

18.(12) Hyundai: 786

19.(17) Saab: 784

20.(22) Ford: 784

21.(23) Peugeot: 783

22.(20) Opel: 781

23.(25) Seat: 769

24.(21) Renault: 767

25.(24) Fiat: 740

26.(26) Chevrolet: 713

 

Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal där 500 är ett medelnöjdvärde. Generellt är de svenska bilägarna med index 807 förhållandevis nöjda med sitt bilinnehav, men rankingen visar att det är stora skillnader mellan mest och minst nöjd.

Kommentarer

#1
2013-05-07 10:23

Audi har definitivt inlett mellanmjölksresan. Ligger i gruppen Volvo-medelbil-Skoda-Volkswagen.

#2
2013-05-07 10:24

Lite förvånande att se hur förhållandevis liten skillnad det är. Spannet från 713 till 891 visar onekligen på att dagens bilar aldrig varit bättre och att slutkunderna överlag är nöjda.

#3
2013-05-07 10:27

Utan att ha sett frågorna är det vårt att bedöma utfallets betydelse.
Jag har faktiskt sett professionellt utformade enkäter där frågorna varit allt annat än entydiga. Följaktligen har inte deltagarna egentligen svarat på samma fråga eftersom den uppfattats olika.
Jag gissar att fokus i den här undersökningen ligger mer på uppfattningar, tyckanden, än på rena fakta.
Då spelar förväntansuppfyllnad en mycket stor roll - och den ser rimligen olika ut för olika kundkategorier.

#4
2013-05-07 10:29

Roy J. Nöjdhet är per definition något subjektivt och kan omöjligen baseras på fakta. Om man är nöjd eller ej har enbart med förväntningarna att göra.

#5
2013-05-07 10:42

Om en bil hamnar högre eller lägre än förra året påverkas förstås av hur de intilliggande bilarna ändrat sig.

Därför hade det varit intressant att se förra omgångens poäng i tabellen.

Vissa tillverkare har kommit med många nya modeller som lockar, medan andra kanske kör vidare med sina äldre modeller.
Den förstnämnda plockar därför poäng och placeringar, medan den sistnämnda förlorar placeringar utan att det egentligen hänt något.

Sedan är det också lite konstigt att jämföra udda bilar som kanske är mer entusiastbilar än vanliga bruksbilar. T.ex. har Honda en modell bland de 50 mest sålda i Sverige, först på 31:a plats (CRV med 746 sålda bilar av totalt 80.249 i år i Sverige). Lexus ingen bland top 50.

Kort sagt: Autoindex säger inte mycket.

#6
2013-05-07 10:45

Visst kan man säga att det endast är nyansskillnader mellan nöjdheten, generellt är bilägarna väldigt nöjda med sina bilar. Alla märken i listan får Väl Godkänt, men det finns gradskillnader.

Vi kan se att Peugeot börjar komma i kapp på servicesidan och har blivit bättre på att möta den stora försäljningsökningen med utbyggd service och deras försäljning och deras service är nu mer i synk med varandra.

Renault lider fortfarande av problemet med Volvo, en stor del av Renaults återförsäljare och verkstäder är fortfarande gamla Volvo-ställen och detta drar ner Renault då Volvo säljare och servicepersonal tenderar att behandla Renault som något som katten har släpat in. En viktig poäng är att Volvo-säljare framförallt är inne på tjänstebilar och bryr sig mindre om privatkunder - vilket drabbar Renault negativt då Renault har många privatkunder medan Volvo är det populäraste märket för företag och tjänstebilsåkare. Men Volvo-säljarna säljer Renault för de tjänar pengar på dem, men Renault skulle behöva fler egna försäljningsställen och verkstäder som står utanför Volvo, för att ge en bättre köpupplevelse som mer står i paritet med den höga kvalitet som bilarna erbjuder.

Fiat har ett problem med att de flesta Fiat-säljare även säljer andra märken vilket gör att Fiat kommer i skymundan hos dessa stora bilvaruhus, nu finns det enstaka Fiat-säljare i Sverige som gör ett toppenjobb med god service för sina kunder - AutoLounge i Kungsbacka och Torvalla bil i Stockholm är två exempel.

Att Chevrolet hamnar sist fast bilarna i princip är samma som Opel, och Opel hamnar mycket högre, det visar att detta mer handlar om försäljningsorganisationen som ligger efter.

Lexus vinner för de har en säljorganisation som är i ständig kontakt med kunden och genom det får man högt betyg i AutoIndex. Detta handlar alltså mer om upplevelsen av bilägandet med allt omkring, (köpupplevelsen etc.) mer än hur nöjd man är med själva bilen.

#8
2013-05-07 11:19

Den här listan säger ingenting eller väldigt lite om hur bra ett fabrikat är.
Har själv svarat på dessa frågor och de är ....skall vi säga intetsägande?
De små marginaler som speglas i AutoIndex rimmar dåligt mot den stundtals hetsiga stämningen här på forumet.

#9
2013-05-07 11:23

Gapet mellan Lexus och Chevrolet är troligen tillräckligt stort för att vi skall kunna uttala oss med avsikt på vad vi mäter (s.k statistiskt säkerställd skillnad). Däremot är det högst tveksamt huruvida det föreligger några signifikanta skillnader mellan Citroen och Honda i angivelsen, där är det sannolikt andra faktorer än kundnöjdhet som påverkar.

I fallet Lexus respektive Subaru skiljer dessa sig nog i tillräcklig grad åt för att vi skall kunna formulera dem som bättre än medelbilen, men skillnaden mellan Subaru och Lexus ligger även den inom ett slumpintervall.

Generellt sett skall ni alla tolka dessa siffror med extrem försiktighet. Det finns så många felkällor och tveksamheter, inte minst kring hur data presenteras, att undersökningens reliabilitet och validitet är ytterst tveksam.

Men det blir ju en rolig artikel, men som sagt. Innan vi får lite mer ingående kunskaper om själva dataunderlaget inte värd särskilt mycket.

MVH AL

#10
2013-05-07 13:57

För ett tillförlitligt resultat behövs minimum 65 000 – 130 000 svar.

Det är exempelvis enkelt att psykologiskt påverka 249 personer vilket mycket väl kan vara antalet svarande på ett mindre bilmärke, och Lexus… har 100 svarat ? vem vet?
Och VW har 2000 svarat?

Man försvarar säkert detta med torr statistik och menar att antalet är betydelselöst så länge en viss procent av en viss mängd svarar, vilket teoretiskt innebär att om en ägare av en bil som finns i ett enda exemplar svarar så har 100 % av ägarna svarat varför tillförlitligheten skulle bli extrem statistiskt sett.
Sunt förnuft säger dock att en persons åsikt saknar värde, det är något matematiken inte kan inse.

Men så länge man har mänsklig inblandning kommer psykologi alltid att överträffa matematikens världsfrånvända teori.

Ju färre som svarar desto större möjlighet att resultatet påverkas av yttre psykologiska orsaker.
Man drar för långtgående slutsatser på ett material som konstaterar x antal faktum, men inte berättar alls varför man tycker si eller så utan bara konstaterar att man gör det och sedan börjar spekulationer och gissningar om orsaken.

Det enda man kan se är att något av någon orsak upplevts bra av dessa få som svarat på ett håll och att något av någon orsak av de få som svarta upplevts dåligt på ett annat håll.

Att ge sken av att detta i detalj med stor exakthet, tillförlitlighet och kvalitet precis säger allt om allt är… dåligt jobb.

#11
2013-05-07 14:00

Du har mye rett i det du skriver om Renault, Raphael - det er nok Volvo som er hovedproblemet for Renault i Sverige.
I Norge har Renault bygget opp et helt nytt forhandlernett hvor Volvo (Bilia) er ute. Tilsvarende Autoindex 2013 i Norge viser Renault på 10. plass av totalt 23 plasser. Dette resultatet er bedre enn middels.

#12
2013-05-07 14:16

Några rättelser där N-iklas. Matematik är för det första ingen teori - utan bevis. En teori är något helt annat som bygger på samband, exempelvis som att en Opel rostar om man använder den ute i den svenska saltade trafikmiljön. D.v.s x antal timmar gånger saltmängd på vägbanan ger y mängd rost. Där har vi ett samband (men inget bevis på grund av variationen).

Sedan när det handlar om svarsfrekvens så är det normalfördelade variabler som nyttjas inom sådana här sammanhang. För att CGS då skall vara tillämpbar krävs minst n=30. Stickprovsstorlek fvid olika signifikansnivåer kan därefter beräknas.

Så att det skulle krävas 65 000 – 130 000 svar är helt enkelt felaktigt. Det finns ingen sådan gräns som entydigt kan sättas upp.

http://infovoice.se/fou/bok/statmet/variat/10000039.shtml

I övrigt är vi eniga om att denna typ av undersökningar innehåller grova brister och förenklingar.

MVH AL

#13
2013-05-07 14:25

Återigen, det är ju ingen slump att Franska bilar hamnar i botten och Japanska i toppen, så har det varit under alla år.....

#14
2013-05-07 15:17

Det beror ju bara på att vi svenskar är idioter, eller hur?

#16
2013-05-07 15:43

Det har ikke vært slik i alle år, Simon no1. Det har vært slik siden 1980 da Volvo fikk ansvaret for Renault i Skandinavia. Før 1980 var Renault populær i hele Skandinavia med R4, R5, R8, R10, R12, R16 osv.
Da Volvo overtok, ble kun R5 importert fordi andre modeller konkurrerte med Volvos modeller. Da startet elendigheten for Renault.

#15
2013-05-07 15:44

http://www.tv2.no/underholdning/broom/autoindex-lexus-til-topps-i-stor-kundeundersoekelse-4038173.html

http://www.hegnar.no/motor/article727444.ece

Norrmän är också idioter, där ligger Renault på 10 plats, och Lexus på första ;o) För att inte tala på Hyundai på 19 plats, sicken sopa bil, de har en del att jobba med för att bli lika bra som Renault.

#17
2013-05-07 16:01

Ja Jonn, Volvo har behandlat Renault som något som katten har släpat in. Med detta menar jag att Volvos servicenät och återförsäljare var experter på Volvo men inte på Renault. Renault-kunden kom bort på Bilia.

Nu har ändå läget för Renault förbättrats i Skandinavien då Renault har startat sin egen generalagent - Renault Nordic - som servar den skandinaviska marknaden. Men tyvärr så gick de med på att förnya kontrakten med existerande Volvo-säljare och -serviceställen. Detta innebär att det i Renaults nya organisation så finns det många som är kvar från den tidigare dysfunktionella organisationen.

Bilias säljare och verkstäder blir inte bättre på att ta hand om Renault-kunden bara för att de köper bilen från Renaults egen agentur istället för Volvos Renault-agentur.

När jag hade Renault servade jag dem på en särskild Renault-verkstad, en verkstad med bara Renault-människor - som hade passion för märket och produkterna. Och de var väldigt bra.

Jag vägrade serva hos Bilia där man bara försvann som kund och de inte brydde sig om en och dessutom slarvade med servicen. Men fortfarande är det många som köper och servar sin Renault hos Volvos säljare och verkstäder, och de blir då dåligt bemötta och Volvo-personalen är sämre på Renault än Volvos egna produkter. Det är fortfarande så även om Renault har sin egen agentur i Sverige. Det är för många återförsäljare och verkstäder kvar från den dåliga Volvo-tiden.

Ju fler nya återförsäljare och serviceställen som Renault lyckas få i Sverige, desto bättre för märket, detta är vägen för att få upp siffrorna för Renault i Sverige. Produkterna är bra, men sälj- och serviceorganisationen behöver bli fri från Volvo-oket. Det är Volvo som drar ner Renault i Sverige.

40 procent av indexsiffrorna handlar om köp och service, alltså om kundvården - inte om bilens kvalitet.

Vi kan också se det på Citroën - Citroën har haft problem. De bytte huvudkontor från Stockholm (Vällingby) till Danmark och som alla omställningar vart det besvär innan det kom igång tillräckligt, men så vart man inte nöjd med det iaf så då bytte man tillbaks från Danmark till Sverige och nu bygger upp en ny verksamhet med en ny kundtjänstorganisation i Sverige och ny organisation från agenturens håll.

Alltid när man gör en omställning, oavsett vilket märke som gör det, så i själva bytet och skiftet mellan det gamla och det nya, så sjunker nöjdheten hos kunderna. Därför att det tar tid innan det nya helt kommer igång. Och i vissa fall, som hos Renault, så ligger det gamla kvar för länge och gror.

Samtidigt som jag förstår att Renault inte vill säga upp kontrakten med de gamla Volvo-säljarna för de säljer ju bilar genom dem även om Volvo-säljarna behöver bättra sig när det gäller sitt behandlade av Renault-kunder.

Samtidigt så ska vi inte överdriva detta, siffrorna visar ändå att de allra flesta kunder är väldigt nöjda med sitt bilägande. Det är alltså små skillnader mellan märkena, så bilbranschen som helhet kan få Väl godkänt av sina kunder för upplevelsen av bilägandet.

#18
2013-05-07 17:50

Det är just det som är problemet med Autoindex att de flesta är nöjda med sina märken och skulle inte få för sig att tala illa om sitt eget märke eller ens den service märket ger.

#19
2013-05-07 18:23

Att De som köper Lexus privat är mer nöjda än andra råder det inget tvivel. De är ungefär 24% mer nöjda än de som köper Chevrolet ....
Varför är de 24% mer nöjda än Chevrolet-köparna? Det kan vi bara spekulera i .

#20
2013-05-07 19:12

I Finland tog sej Renault ur Volvo-helvetet så vi får se när/om dom börjar sälja bättre där nån gång? Peugeot hade också stora omställningar med en tid då ingen sålde dom, nu har dom det kärvt att åter igen försöka få marknadsandelar i Finland där VW, Toyota och speciellt Skoda Octavia (tidigare billigt pris) har fått folket att öppna plånboken.

#21
2013-05-07 19:33

Nu är topp tre inga storsäljande märken så det statistiska underlaget kan ju som sagt bli lite haltande.
Men man kan konstatera att många märken har en del att lära av japanarna när det kommer till kundvård.

#22
2013-05-07 20:42

Toyota kryper allt längre ner i tabellen ... Märkligt!

#23
2013-05-07 21:03

Focus, varför är det ett problem att människor är nöjda med sina bilar? Det visar väl bara på att dagens bilar möter många människors behov, att biltillverkarna har lyckats att skapa produkter och även en ägarupplevelse som tillfredsställer många människors behov och krav?! Personligen tycker jag det är bra att det är så många som är nöjda, det visar att tillverkarna har blivit allt bättre på att anpassa sina produkter och sin service efter marknadens behov.

#24
2013-05-07 22:35

Jag tror inte BMW skulle vara där uppe om bilarna kördes av normalt folk. ;) Nu är det till stor del a) Företagsbilar, där folk inte bryr sig, och b) fanatiska privatägare. Bilarna är långt ifrån felfria och hör kvalitetsmässigt inte alls hemma i toppen. MEN de som kör dom älskar bilen för vad den är, lite som Alfa-ägare.

Svårt att tro att tex Ford eller Suzuki skulle ha sämre kvalitet än BMW egentligen, men ägarna är minde "själsligt" kopplade till sina bilar och vill helt enkelt bara ha en bil som funkar - strular det så blir de besvikna - som man bör bli.

Audi verkar ha jämngod kvalitet med BMW, men det är betydligt färre "extremister" som kör Audi, även om de har sin fanbase också. Jag tror att hade det varit samma sorts folk som körd BMW som körd Audi hade de legat bredvid varann i listan.

#26
2013-05-07 22:48

Omdöme om bilen står för 40 procent av index, omdöme om försäljning och verkstad står för 40 procent och de kvarvarande 20 procenten handlar om lojalitet, dvs om man skulle köpa samma märke igen. Att, som många gör, utläsa att denna undersökning enbart handlar om bilens kvalitet - då har man inte helt förstått undersökningen.

En bra bil kvalitetsmässigt kan alltså sänkas av försäljning och sevicebemötandet, samtidigt som en dålig bil kvalitetsmässigt kan höjas upp av bra sälj och servicebemötande, och allt däremellan.

#27
2013-05-07 23:01

Och bara med en sådan uppdelning blir osäkerheten i siffrorna ännu större Raphael. Därmed överlappar (intervallet)resultatet hos de olika märkena varandra ytterligare.

Det är ren rappakalja det här och ViB gör ett dåligt jobb som granskare av bilmarknaden..

MVH AL

#28
2013-05-07 23:06

Man missar en hel del som kunde ge sin uppfattning om sina bilar .
Som Mistro förklarade så bra i ett tidigare inlägg. Av samma orsak fick Autoindex med några synpunkter om mina bilar heller, säkert många fler som inte vill lämna ut uppgifter som gör att man aldrig får vara ifred från nasare.

"Har länge velat ge mina synpunkter i sådana här undersökningar men har Har länge velat ge mina synpunkter i sådana här undersökningar men har aldrig fått frågan.
Den dök nu upp i mailen men då jag såg att man dessutom deltar i ett "lotteri" där man kan vinna något presentkort så valde jag att avstå.
Sådant skit har jag råkat ut för förr och sedan blir man aldrig av med telefonförsäljare och annat löst folk som försöker att sälja en massa skit.....Oseriöst? Jepp!!!"

#29
2013-05-07 23:10

Där fick vi dessutom in ett svarsbias (det finns sannolikt många fler) i undersökningen Previa.. Det gör trovärdigheten ännu lägre och skillnaderna mellan märkena ännu svårare att värdera.

Det är verkligen en fars det här med Autoindex och inget ni behöver sätta någon tilltro till. Har ni ingen som har lite koll på statistik på ViB?

MVH AL.

#30
2013-05-07 23:17

I princip är Autoindex en opinionsundersökning där ägarna ombeds att betygsätta sin bil på en skala mellan 0-10. Rätt så makalöst att den "sämsta" bilen får en stark 7:a i betyg och den "bästa" får en svag 9:a.

Vilka andra produkter på marknaden har så nöjda kunder?

#31
2013-05-07 23:20

Svar på Rustans fråga: Inga!

Förklaring: En högre benägenhet att skicka in sina svar bland de som blivit väl bemötta exempelvis.

Ja som sagt,,,, Autoindex hör hemma i papperskorgen

MVH AL

#32
2013-05-07 23:27

I stort sätt så stämmer nog listan rätt bra. Japanska bilar är klart de med bästa kvaliteten. Att Toyota inte hänger med beror på att de flesta tillverkas i Europa Lexus och Subaru är Japansktillverkade.
Franska bilar har inte varit något att hurra för.
Det gamla talesättet "kör man Peugeot får man gå" har stämt väldigt bra dom senaste 10 åren, Dock har man under senaste 2-3 blivit betydligt bättre, men det tar tid att tvätta bort det dåliga ryktet, Inte undra att Tex Peugeot är det bilmärke som sjunkit mest i försäljning av alla bilmärken,
Och även Renault har även den blivit ovanlig i Trafiken

#33
2013-05-08 00:44

Renault ovanlig i trafiken? Jag ser nya Renault-bilar varje dag...
Peugeot har kraftigt ökat sin försäljning i Sverige under de senaste åren.
Att Peugeot har sjunkit i år har en enkel förklaring - i slutet av förra året så registrerade Peugeot många bilar för att få dem som miljöbilar. Som bekant ändrades reglerna för detta vid årsskiftet, så genom att registrera nya bilar innan årsskiftet fick Peugeot med dem på den gamla miljöbilsreglerna.

Det var väldigt många bilar som Peugeot gjorde detta med, detta innebär att när de nu säljs så hamnar de inte i statistiken över registrerade bilar. För vi har ingen försäljningsstatistik i Sverige över bilar, vi har en statistik över nyregistreringar. Detta är alltså inte samma sak. Peugeots osålda men registrerade bilar hamnade på förra årets statistik.

Peugeot spekulerade och köpte in många bilar som de registrerade efter fjolårets regler, och försäljningen av dessa hamnar inte på årets statistik. Därför visar registreringssiffrorna att Peugeot sjunker, eftersom de säljer redan registrerade bilar. Peugeot gjorde denna spekulation mer än andra märken.

Följaktligen är det fel att påstå att Peugeots försäljning sjunker i Sverige, om man utgår från statistik över nyregistreringar första kvartalet i år. Däremot kan vi säga att nyregistreringarna för Peugeot sjunker första kvartalet i år jämfört med första kvartalet förra året, för Peugeot har fler registrerade bilar i lager i år än för samma period förra året.

Sedan så är det ingen hemlighet att 308:an har varit med några år nu och en efterföljare kommer nästa år. Detta gör att den har det tufft mot nyare konkurrenter även om 308:an fortfarande är en mycket bra och prisvärd bil med skön komfort och den är väldigt trevlig att köra. Mina föräldrar har en...

Nästa stora lansering för Peugeot blir 2008:an som börjar levereras efter sommaren, och jag tror personligen att den kan vinna många vänner.

Gällande påståendet att man får gå om man kör Peugeot - min första Peugeot var en 309 av 1989 års modell som jag införskaffade begagnad i mitten av 90-talet. Den fungerade utmärkt. Jag har haft alla franska märken, flest av Citroën där jag nu är inne på min tredje. Ingen har haft ett driftstopp. Ingen konstig elektronik. Det enda som har bytts har varit vanliga slitagedelar som torkarblad, glödlampor, däck och bromsbelägg. Jag har inte ens behövt byta avgassystem. Jag kör ca 2500 mil om året, jag behåller mina bilar tills de gått mer än 15 000 mil då jag säljer dem. Två har jag köpt nya, resten begagnat med några år och några tusen mil körda. Ingen har svikit mig.

#34
2013-05-08 01:32

Den här typen av amatörmässiga undersökningar borde egentligen förbjudas. De bidrar bara till att förvilla kunderna - där det uppenbarligen finns en och annan som tror på falsarierna.

Men för att åter konkretisera. Lexus första plats är troligtvis statistiskt säkerställd. Därefter är skillnaden mellan Honda (plats 3) och alla märken hela vägen ner till Audi (plats 10) för liten att man skall kunna rangordna märkena, alltså så liten att undersökningen inte visar att Honda har fler nöjda ägare än Audi.

Samma sak råder i den nedre delen av undersökningen. Skillnaden mellan Skoda på plats 11 och Renault på plats 24, samt alla märken däremellan är så liten att den heller inte är signifikant (säkerställd). Så egentligen skulle man lika gärna kunna säga att Renault skall hamna på plats 11 och Skoda på plats 24.

Så det enda vi kan konstatera är att det finns ett a, ett b, ett c och ett d-lag. A består av Lexus och Subaru, B innehåller Honda, Honda, Mercedes, BMW, Toyota, Mazda, Mini, Volvo, Audi, C representeras av Skoda, Volkswagen, Citroën, Mitsubishi, Kia, Nissan, Suzuki, Hyundai, Saab, Ford Peugeot, Opel, Seat, Renault och i D ligger Fiat och Chevrolet.

Som statistiker blir man alltid lika dödsförskräckt när man ser siffror misshandlas och vanvårdas som i Autoindex. Varför ViB envisas med att redovisa dessa tramsiga listor är också obegripligt. Det är ju enkelt att se hur små skillnaderna verkligen är. Så den enda förklaring som finns måste vara att det finns ett nyhetsvärde i denna typen av sammanställningar och inget annat. Plånboken är alltså viktigare än konsumentinformationen.

MVH AL

#35
2013-05-08 09:50

Statistik är roligt! Det man måste förstå när det gäller statistik av det här slaget är att de inte säger någonting alls annat än de siffror de rent krasst visar. Varför siffrorna ser ut som de gör är någonting helt annat.

Det är många som fortfarande drar paralleller mellan kundnöjdhet och bilens faktiska kvalitet här i kommentarerna. Det kan man inte göra. Hade vi haft _missnöjda_ bilköpare så hade det varit mer intressant, men nu är alla nöjda och det handlar bara om hur nöjda de är.

Jag kan t ex ibland säga att "det här var det godaste jag någonsin har ätit" trots att jag kanske rent krasst ätit godare saker i mitt liv.
Det går inte heller att jämföra min subjektiva bedömning av maträtten med någon annans. Är Jättegott sämre än Supergott?

Tittar vi på de bilmärken som finns med är det också ganska uppenbart att det finns stora skillnader i målgrupperna och deras förhållande till sina märken.

Ta t ex Mercedes och BMW. De som köper dessa bilar privat har med största sannolikhet gjort ett aktivt val. De gillar märket som sådant och var ute efter just den bilen. Samma sak med Lexus. Medan köparna av Ford, Kia, Hyundai m fl nästan säkert generellt sett har ett lägre bilintresse där bilvalet inte styrdes av känslor på samma sätt. Det är ganska självklart att en bilintresserad och märkestrogen entusiast i större utsträckning kommer att hylla sitt märke framför någon som ser bilen som en personfraktare och där märket på bilen är sekundärt.

Observationsstudier är nästan alltid meningslösa tills kausalitet är säkerställd.

Basketspelare är betydligt längre än fotbollsspelare. Alltså blir man lång av att spela basket? :-)

#36
2013-05-08 12:55

Raphael: Finns inte mycket att tillägga till vad många andra i denna blogg redan sagt.

#37
2013-05-08 13:11

Att de bilägare vars bilmärke inte finns högt upp på listan men ändå är nöjda med sitt bilägande tycker att Autoindex ger en fullständigt felaktig bild är naturligt.
Jag instämmer också i kritiken mot opinionsundersökningar där det är frivilligt att delta. Men samtidigt finns det en del sanning i totalresultatet av en sådan undersökning, framförallt när resultatet är någorlunda likalydande flera år i följd.
Säger jag som har kört Subaru i 25 år...

#38
Leif Larsson
2013-05-08 14:02

Jag deltog i undersökningen och betygsatte Micran.
Jag gav den ett medel betyg, trots det är jag nöjd med den och skulle ,om jag var i den situationen, tänka mig att köpa den.igen.
Baksätet på den är under all kritik,
Och den är trots allt, bara en bil.
Å andra sidan är jag ingen märkesfanatiker.
Kan välja vilken bil som helst, utom BMW

#39
2013-05-08 15:24

Det här är nog väldigt Svenskt att bara ge godkänt när nånting är bättre en så.
Jag jobbade i många år på en Service Desk som teamleader. Det gjordes ju kundundersökningar 4ggr om året, vi låg på en väldigt hög lösningsgrad men fick bara godkänt av ett antal kontor. Tillslut så ringde jag upp kunden och undra vad vi kan göra bättre för få högra betyg. Fick ett förvånat svar tillbaka..Va?Ni är jätteduktiga och trevliga..Oj, ger jag er bara en 3:a , jaha..det har jag inte tänkt på...
Och så svarar nog många på sådana här undersökningar.. Ja jag är nöjgd så den får en 3:a/godkänt eller vad man nu har för skala...

#40
2013-05-08 22:53

Allt är som vanligt med japanerna, i topp som vanligt! Varför kan aldrig något annat märke vara i topp någon gång? Beror det på hur de gör undersökningen? Eller är alla undersökningar lika gjorda "värdelösa" världen runt när japaner är i topp i de flesta? Eller kan det vara så att de verkligen är mer nöjda än andra? Och varför är biltillverkarna så intresserade av resultaten av sådana här "värdelösa" undersökningar om de verkligen inte speglar verkligheten, då tycker man de bara skulle ta dem med en axelryckning, men det gör de inte. Alla studera dem minutiöst hur de ligger till och vad de kan förbättra.

#41
2013-05-08 22:58

Förstår inte riktigt Shogun .. Det ofelbara fabrikatet Toyota backar anmärkningsvärt ... och ligger under, enligt dej och din lärjunge eländes-fabrikatet Mercedes ... Hur kommer det sej?

#42
2013-05-09 02:23

Intressant att konstatera att man i kommentarerna till denna omgång av Autoindex mer fokuserar på undersökningens brister än på bilarnas. Ett klart framsteg enligt mig.

Rustan skriver: " Rätt så makalöst att den "sämsta" bilen får en stark 7:a i betyg och den "bästa" får en svag 9:a." Faktiskt lite tänkvärt.

Precis som AL så sågar jag hela undersökningen.
Som så ofta bör man fråga sig vilka som deltar i undersökningen och vilka som avstår.
Flera har pekat på olika förklaringar till de olika placeringarna. (Inte minst av märken med misslyckad representation, företrädesvis franska och italienska bilar.)

AL blir dödsförskräckt över hur siffror kan misshandlas.
Vad ska man då säga om alla dessa opinionsundersökningar om våra politiska partier? Man nämner någon bråkdels procentenhet hit eller dit och förstärker det hela med att säga att partiet i fråga har ökat eller minskat.
Det riktigt, riktigt bedrövliga är att man sen avslutar det hela med att resultatet ligger inom den statistiska felmarginalen!
Då ska ju för f-n inte resultatet redovisas alls!

#43
2013-05-09 11:35

Shogun, Är Justin Bieber världens bästa artist bara för att han har världens mest hängivna (fanatiska) fans?

#44
2013-05-09 13:37

Swemba sicken liknelse ;o) Kanske det finns en anledning till att de är hängivna liksom ägare till olika bilmärken. Liksom en del är hängivna andra märken som inte klarar sig så bra i dessa undersökningar utan får finna sig i att spela andra fiol i många olika undersökningar världen runt. Men jag funderar på varför just japanska har så många hängivna ägare i sådana här undersökningar världen runt, kan det bero på bilarna jämfört med andra de kanske haft tidigare eller samtidigt i sitt ägande? Eller beror det på hur undersökningarna är gjorda, och varför just japanska kommer ofta i topp i dom oavsett var de är gjorda i världen. Kan det bero på att just bilarna tillfredsställer ägarnas förväntningar bättre än andra. Kan det vara så enkelt? ;o)

#45
2013-05-09 16:24

Det som enligt mig utmärker sig mest är hur jämn kvaliteten blivit mellan olika märken. Det skiljer nu inte så värst mycket så tillverkarna får börja med andra försäljningsargument. Kvaliteten tar man nuförtiden för given.

Annat var det förr. Minns med fasa min nya Volvo 440 där jag hade ångest den dagen garantin gick ut, eller kompisens Ford där inredningen ramlade ner. Tak, handskfack ja allt satt löst. Det var dåliga bilar det och då var de ändå NYA.

#46
2013-05-09 18:39

Att de flesta är nöjda med sina bilar tycker jag är fullt naturligt. När man köper bil så är det vissa saker man söker efter,oavsett om det är driftsäkerhet,låga ägarkostnader,hög prestanda eller annat,sen köper man den bil som man tycker bäst motsvarar önskemålen. Jag tycker Autoindex är en utmärkt metod att mäta kundnöjdhet. Det är trots allt inget oberoende kosumenttest,utan ett sätt att mäta om köpet motsvarat förväntningarna. Om en bil hamnar långt ner i listan så beror det kanske på att man köpt fel bil?

#47
2013-05-09 20:22

Passa den här nyheten hit? http://www.reuters.com/article/2013/05/09/us-volkswagen-japan-idUSBRE9480CJ20130509
VW återkallar 90000 bilar med DSG i Japan.

#48
2013-05-09 20:35

Peugo: tja .. i så fall passar väl den här nyheten också hit? http://www.reuters.com/article/2013/04/11/us-toyota-recall-idUSBRE93A04D20130411

#49
2013-05-09 20:36

Shogun: Absolut! Du kan mycket väl ha rätt i alla dina antaganden. Poängen är att Autoindex bara är en observationsstudie utan kausalitet. Varför siffrorna ser ut som de gör är något vi bara kan gissa oss till ...

#50
mcregor
2013-05-09 20:49

Då kanske denna också passar Peugo - http://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/1029480
Bäst att kolla 308:an...:)
M a o - letar vi så lär vi hitta återkallelser hos alla märken.

#51
2013-05-09 20:56

Gäller inte min 308. ;)

Så är det ju lite skillnad på mängden av bilar och i vilka delar felen ligger. Det är otroligt hur VW kan sälja när dom har så pass stora problem med sin teknik (TSI & DSG)? :O
Dom är faktiskt i samma situation som Opel var en gång i tiden, får se om det går lika illa?

#53
2013-05-09 21:04

Sannolikt kommer sig VAG:s framgångar av att man gör bilar som folk vill ha. Att sedan kvaliteten haltar av och till är väl inget som VAG är ensamma om. Eller återkallelse för den delen.

Om jag nu skulle be mina killar i firman att titta på tjänstebilar från antingen Renault, Peugeot eller Citroën.... tja då fick jag problem. Möjligen skulle en 508:a i 4WD-utförande kunna komma i fråga (med tillräckligt lågt förmånsvärde).

#52
2013-05-09 21:05

Roy, den statistiska felmarginalen är just den felmarginal som man enligt konstens alla regler kan beräkna efter hänsyn tagen till allt som kan tas hänsyn till. I fallet AutoIndex förefaller allt skötas av "hemmaräknare". Och här skulle jag gärna se att någon från redaktionen kommer in och någorlunda detaljerat redogör för hur siffrorna i detalj hanteras. Tommy Wahlström?

Roy, du glömde en sak i fallet med opinionsundersökningarna: Det händer rätt ofta att man också talar om att en ökning eller minskning av väljarstödet är statistiskt säkerställd.

Det mest bedrägliga med de här resultaten är att folk som är nöjda också svarar betydligt mer "nöjt" än vad som faktiskt motsvarar verkligheten - det finns alltså ett visst mått av överdrivenhet. Blir kunden sedan behandlad med de finaste av silkesvantar kan vilket fel som helst lätt glömmas bort i "yran". Man behöver bara titta sig omkring på vilken kräftskiva som helst så ser man lätt att de som anser sig vara nöjda också hörs väldigt mycket och målar allt i väldigt mycket överdrivet rosa.

Om man räknar procent mellan Mercedes 847 till Lexus 891handlar det inte om mer än ca fem procent, och då är möjligheten stor att skillnaden med råge ryms inom felmarginalen. Skillnaden mellan Chevrolet och Lexus är smått otroliga 25 procent (!) (men vem förvånas över resultatet i den jämförelsen?!) och skillnaden mellan Fiat och Lexus är hela 20 procent. Tar man det i procent i stället för "stark 7:a och svag 9:a" (som någon var inne på) blir skillnaderna faktiskt riktigt stora - så stora till och med att ägare av Fiat och till exempel Renault är riktigt missnöjda med sitt bilägande.

#54
2013-05-09 23:28

Kapten, den statistiska felmarginalen, signifikansen, är egentligen inte alls så krånglig, utan jämför egentligen bara urvalet med den totala populationen.
Säger de att ett resultat är statistiskt säkerställt, så är det nog så. Där har jag inga invändningar.
Vad jag vänder mig mot är att man presenterar siffror och talar om upp- och nergångar som varande fakta för att sen avsluta med att det ligger inom den statistiska felmarginalen. Allt som ligger inom den marginalen är precis lika sant. Alltså ska resultaten inte alls redovisas. Analysföretaget gör ett dunderfel och nyhetsförmedlarna är korkade som släpper ut siffrorna.
Jag har någon gång föreslagit att man ska låta kurvornas tjocklek vara densamma som felmarginalen och också tala om att allt som ligger inom linjens tjocklek är precis lika sant.

Och visst är det så att man lätt glömmer de fel en produkt haft om man är väldigt nöjd med den när den fungerar. Men motsatsen finns också - ett dåligt bemötande kan få en att känna aversion mot produkten.
Variablerna är många och jag skulle gärna vilja se hur enkäten ser ut i det här sammanhanget.

Är underlaget tillräckligt stort så jämnar dock en del av dessa avvikelser ut sig, något som AL kan förklara bättre än jag.

#55
2013-05-10 17:28

Jag antar att; Om jag ägde en japan .. exempelvis en Lexus så skulle jag troligen vara nöjd .. Men jag skulle nog inte vara glad.

#56
2013-05-11 03:09

Jes, smaken är som baken...
Phaeton är sannolikt det smartaste begagnade bilköpet man kan göra om man är ute efter en lyxbil. Du får i det hela taget en Bentley till ett avsevärt lägre pris. Med W12:an så har den ju imponerande prestanda när den med ett diskret råmande i bakgrunden drar iväg utan minsta hjulspinn (tack vare 4WD).
Men den är dock törstig (väger ju en bit över två ton) och är inte så komfortabel på dålig väg (enligt min egen erfarenhet).
Hade jag en Lexus LS 600h så vore jag överlycklig. Även om de dyraste Mercorna har bättre säten och Lexus från att ha varit i täten nu snarare släpar efter lite vad gäller tekniska finesser, så har denna modell en sagolik klimatanläggning, är troligen marknadens tystaste bil med en utmärkt vägkomfort och i sammanhanget mycket bränslesnål

Man värdesätter alltså lite olika saker - inget fel i det..

#57
2013-05-11 14:17

Jag har aldrig haft en bil som hade så många konstruktionsfel (och feljusterade funktioner) som min snart ett år gamla C-klass... för att inte nämna att 7G-tronic lådan växlar ej i kyla. Bilen är konstruerad för europeiskt klimat och att den står i garage (under tak) när den inte körs. DÅ är den är ypperlig bil. Men så fort det är kallt (under noll), bilen är parkerad utomhus eller nåt annat som avviker från tyska omständigheter: då är det ett evinnerligt kämpande och irritationsmoment! För nära 400 lappar förväntar man sig en felfri bil, i alla avseenden. Min nästa blir en japanare (igen), det är säkert.

#58
2013-05-11 15:28

Roy J , du skriver att Lexus LS 600 släpar lite vad gäller tekniska finesser jämfört med andra bilarna, har man missat någon teknisk nyhet från andra biltillverkare som inte finns i Lexusen.

#59
2013-05-12 00:51

Previa, kollade just på Lexus webbplats.
De är inte lika utförliga med teknikbeskrivningar som de varit, men de verkar onekligen ha uppgradera sina system.
Dock undrar jag om deras autobromssystem matchar Volvos och om helljusets partiella avbländning är lika bra som det Mercedes och även Volvon nu har.
De har ju tidigare legat förbannat bra till med hur väl deras system funkar - allt från mjukt greppande stabiliseringssystem till klimatanläggning som känner av kroppstemperaturen med mera.

Att en finess finns i en bil är ju inte detsamma som att den funkar bra.
Det har jag själv konstaterat beträffande ABS med antislirfunktion och inte minst beträffande klimatanläggningar.
Stolar är väl inget bra exempel på finesser, men nog är de olika lik förbannat.

Så visst skulle jag mer än gärna äga en Lexus LS 600h!
Om min inkomst vore totalt annorlunda...

#60
2013-05-13 16:28

Roy J, man får hoppas att det inte blir fel på något av alla system nu när man även kollar elektroniken i bilarna vid bilbesiktningen , för många system är det ser man här.
http://www.toyota-global.com/innovation/safety_technology/safety_technology/technology_file/

#61
2013-05-21 13:17

Problemet med Lexus är bara att man måste lägga ett par hundra kronor på inköp av en gubbkeps förutom vad bilen kostar. Det finns inte många bilar som har så stor pensionärsfaktor som Lexus. En alldeles utmärkt bil måste erkännas men man vill ju inte bli sedd sittande i den. Jo förresten, IS F och LFA kunde jag nog tänka mig men jag har, i likhet med Roy, inte råd.
Jag får väl hålla mig till mina Subaru, de ligger ju inte heller så taskigt till på listan. Och jag slipper kepsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.